Dualcrown @ FR (hardtail)
Moderator:Beheerders
Wie o wie heeft er ervaring met dualcrown vorkjes op een hardtail..?
Ik wil een fietsje in elkaar zetten met een dualcrown (Junior, Super of Mister T) marzo met dus 150mm vederweg. Af en toe een beetje gek doen in de stad moet kunnen, maar ook een kilometer of 10 rijden. Wat voor frame is hiervoor geschikt (1.90 lang)
Nu rijd ik op een XtC840 (XL frame ging kapot, nu L Terrago frame waar ik goed op pas, zadel @ max) maar die moet weg. Uiteraard moet het een stevig frame zijn, hoewel ik er geen 2 meter mee zal droppen (nog ::))
Allright, shoot! :-*
Ik wil een fietsje in elkaar zetten met een dualcrown (Junior, Super of Mister T) marzo met dus 150mm vederweg. Af en toe een beetje gek doen in de stad moet kunnen, maar ook een kilometer of 10 rijden. Wat voor frame is hiervoor geschikt (1.90 lang)
Nu rijd ik op een XtC840 (XL frame ging kapot, nu L Terrago frame waar ik goed op pas, zadel @ max) maar die moet weg. Uiteraard moet het een stevig frame zijn, hoewel ik er geen 2 meter mee zal droppen (nog ::))
Allright, shoot! :-*
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
tip: kijk naar een freem met veel versterkingen aan de head tube en steek een headset met lange cups om t nog sterker te maken
die versterkingen moeten boven, onder en/of langs op zij zijn.
Als je nieuw koopt kijk expliciet je garantiebepalingen na op dit vlak
die versterkingen moeten boven, onder en/of langs op zij zijn.
Als je nieuw koopt kijk expliciet je garantiebepalingen na op dit vlak
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
verneukt je geometrie aan alle kanten heb het gehadt was blij dat ik een andere vork kreeg
ik zeg niet doen maar er zijn er genoeg die het wel lekker vinden rijden
(door schade en schande word men wijs) ;D
of niet
ik zeg niet doen maar er zijn er genoeg die het wel lekker vinden rijden
(door schade en schande word men wijs) ;D
of niet
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Niet doen, steek gewoon een 130mm single crown vork en kies een frame met 1.5 balhoofdbuis wanneer je toch echt die 150mm nodig denkt te hebben en zet er dan een 150mm 1.5 single crown vork in.
Een dual crown is zwaarder en beperkt je wendbaarheid, zeker als je in de stad wilt fietsen waar wendbaarheid erg belangrijk is.
Een dual crown is zwaarder en beperkt je wendbaarheid, zeker als je in de stad wilt fietsen waar wendbaarheid erg belangrijk is.
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
bruud schreef:
verneukt je geometrie aan alle kanten heb het gehadt was blij dat ik een andere vork kreeg
ik zeg niet doen maar er zijn er genoeg die het wel lekker vinden rijden
(door schade en schande word men wijs) ;D
Dat is het hem nu juist, ik zoek een frame dat NIET gemaakt is voor 10cm vederweg en dus wél lekker rijd met een DC. :-*
Zo"n vork moet je toch ook afstemmen op preload? zodat hij standaard een 10% van z"n vederweg inzakt? Doen alle vorken dat of hoe zit dat ???
Het is me ook niet te doen om die veerweg maar om de stugheid. Een 1.5 zal dan ook wel wat stugger zijn maar het gaat weer ten koste van de uitwisselbaarheid, zoveel 1.5 vorken zijn er toch nog niet in omloop?
Anyway, mensen die nog specifieke merken frames weten?
Want die @ www.evilbikes.com is te duur en te extreem om ook dagelijks een stuk op de fahren...
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Voor mijn Toy reed ik op een Santos met Marzocchi JR-T.
Dit was ronduit edit.
Bij het springen vloog ik veeeeeeeeeel te ver naar achter en hij ging lomp de bocht om.
Dit was ronduit edit.
Bij het springen vloog ik veeeeeeeeeel te ver naar achter en hij ging lomp de bocht om.
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Op de Eurobike beurs stond Norco met een hardtail en standaard een Marzo JrT erin.
Ik weet alleen niet waar je zoiets kunt kopen.

Ik weet alleen niet waar je zoiets kunt kopen.
-
- Berichten:1267
- Lid geworden op:zo sep 28, 2003 7:48 pm
- Locatie:Oss
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Koop een 24 of een banshee en zet er een marzocchi Z150 in, want
een DC voorvork is niet fijn in een hardtail.
Een maat van mij heeft het ook maar het fiets gewoon kut. :-[
een DC voorvork is niet fijn in een hardtail.
Een maat van mij heeft het ook maar het fiets gewoon kut. :-[
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Kijk, daar heb ik wat aan! :-* thnx Zonoskar!zonoskar schreef: Op de Eurobike beurs stond Norco met een hardtail en standaard een Marzo JrT erin.
Ik weet alleen niet waar je zoiets kunt kopen.
Als ze zo"n fiets standaard met zon vork leveren moet het daarmee iig wel gaan. De balhoofdshoek ziet er iig fatsoenlijk uit

Nog iemand andere ervaringen met een DC, dat de fiets te zwaar word aan de voorkant tov achterkant?
[edit]: op het plaatje hangt de bike slightly scheef en daardoor lijkt die balhoofdshoek nog redelijk fijn

-
- Berichten:1287
- Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:47 pm
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
volgens mij heeft 1 van de luitjes uit oss er 1 in z"n pornking gehad of zitten ??? ???
marzo jr T dacht ik...
marzo jr T dacht ik...

Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Dat is m dus, Bertuz heeft een 2003 Super T in zijn pornking. Ik vind het nietseens zo verneukt fietsen trouwens, Dyno heeft zelfs een Monster T in een Le Toy en er gaan geruchten dat er eerdaags ook een hardtail met Monster T in Oss op gaat duiken. (en nee niet van mij)Daniel air Prijkel schreef: Koop een 24 of een banshee en zet er een marzocchi Z150 in, want
een DC voorvork is niet fijn in een hardtail.
Een maat van mij heeft het ook maar het fiets gewoon kut. :-[
MAAAR, een Le Toy, Pornking of die Norco is wel ff heel iets anders dan een Terrago dus t lijkt mij helemaal niet verstandig. Een beetje gek doen in de stad met een Terrago lijkt me ook niet echt slim want dat ding houd het waarschijnlijk niet lang vol.
Je kan dus beter een XCbike voor XC blijven gebruiken en er een hardtail bijkopen. Een 2e hands DMR oid hoeft helemaal niet duur te zijn als je goed rondkijkt.
btw
[
2meter droppen met een Terrago met DC means instant death.Loki schreef: Uiteraard moet het een stevig frame zijn, hoewel ik er geen 2 meter mee zal droppen (nog ::))
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Ben benieuwd hoe die het vind rijden dan...
Aangezien iedereen met 110-130mm rijd @ 24..
[edit] De T*RING, heb ik weer..
Zit er toch een 130mm vork in..
Aangezien iedereen met 110-130mm rijd @ 24..
[edit] De T*RING, heb ik weer..
Zit er toch een 130mm vork in..
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Loki schreef:
Dat is het hem nu juist, ik zoek een frame dat NIET gemaakt is voor 10cm vederweg en dus wél lekker rijd met een DC. :-*
Zo"n vork moet je toch ook afstemmen op preload? zodat hij standaard een 10% van z"n vederweg inzakt? Doen alle vorken dat of hoe zit dat ???
of ie nu dual crown is of single crow: met 13 cm veerweg doen ze zowat t zelfde met je geomoetrie.
Afstemmen met preload: you"ll need 25 a 30% op ELKE vork. opnieuw no matter of t n junior T is , een sherman of een z150
Misschien wil je een Commencal Pizza of Pasta, of een Planet X
-
- Berichten:1267
- Lid geworden op:zo sep 28, 2003 7:48 pm
- Locatie:Oss
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
DudeHimself schreef:
[Daniel air Prijkel schreef:
Koop een 24 of een banshee en zet er een marzocchi Z150 in, want
een DC voorvork is niet fijn in een hardtail.
Een maat van mij heeft het ook maar het fiets gewoon kut. :-[
Dat is m dus, Bertuz heeft een 2003 Super T in zijn pornking. Ik vind het nietseens zo verneukt fietsen trouwens, Dyno heeft zelfs een Monster T in een Le Toy en er gaan geruchten dat er eerdaags ook een hardtail met Monster T in Oss op gaat duiken. (en nee niet van mij)
MAAAR, een Le Toy, Pornking of die Norco is wel ff heel iets anders dan een Terrago dus t lijkt mij helemaal niet verstandig. Een beetje gek doen in de stad met een Terrago lijkt me ook niet echt slim want dat ding houd het waarschijnlijk niet lang vol.
Je kan dus beter een XCbike voor XC blijven gebruiken en er een hardtail bijkopen. Een 2e hands DMR oid hoeft helemaal niet duur te zijn als je goed rondkijkt.
btw
[Loki schreef:
Uiteraard moet het een stevig frame zijn, hoewel ik er geen 2 meter mee zal droppen (nog ::))
2meter droppen met een Terrago met DC means instant death.
Maar die monster T die supersloper er in gaat zetten blijft er niet in zitten, want die gaat hij in een DH fiets zetten.
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Oops, postje gemist ::)
[
Ik rijd nu Terrago ja en die moet weg, tis niet de bedoeling daar een dc in te zetten ofzo. Dat XtC frame was niet voor nix kapot. Daarom wil ik nu een stevig frame en een DC waar je als het moet ook 10km mee kan rijden. Niet over onverhard, ik ben geen offroad rijder...
Ruim een meter ging wel, voor die XtC dan, ik ben maar naar het ziekenhuis gegaan
Ok, dat wou ik eventjes zeker weten, dank u :-*
[
DudeHimself schreef:
Dat is m dus, Bertuz heeft een 2003 Super T in zijn pornking. Ik vind het nietseens zo verneukt fietsen trouwens, Dyno heeft zelfs een Monster T in een Le Toy en
...
bijkopen. Een 2e hands DMR oid hoeft helemaal niet duur te zijn als je goed rondkijkt.
Ik rijd nu Terrago ja en die moet weg, tis niet de bedoeling daar een dc in te zetten ofzo. Dat XtC frame was niet voor nix kapot. Daarom wil ik nu een stevig frame en een DC waar je als het moet ook 10km mee kan rijden. Niet over onverhard, ik ben geen offroad rijder...
2meter droppen met een Terrago met DC means instant death.
Ruim een meter ging wel, voor die XtC dan, ik ben maar naar het ziekenhuis gegaan

of ie nu dual crown is of single crow: met 13 cm veerweg doen ze zowat t zelfde met je geometrie.
Ok, dat wou ik eventjes zeker weten, dank u :-*
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
I can only agree

Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Een dual crown op een hardtail steken heeft geen enkel nut. Je moet kunnen spelen met een hardtail en met zo"n vork kan je X-ups vergeten. Je hebt zoiezo te veel veerweg waardoor je moeilijk kan versnellen en/of klimmen, de geometrie van de meeste hardtails op de markt zijn ook niet voorzien op dual crowns. Zoals Ruben al zei: neem een single crowm met 130mm of meer veerweg zoals de Z1 FR/ Z150/ of de Sherman Breakout, komt je ook goedkoper uit denk ik.
[
[
deze quote overtuigt je misschiens (Pinkbike):
My Orange MsIsle. Tried fitting it with Boxxer 151 forks and the combination sucked. If there were no lighter/shorter forks for hardtails I would quit MTB. How can anyone actually like riding a HT with a DH fork?!?
[
Elke vork kan in een een 1.5 headtube als je een headset gebruikt die de gewone vorken converteert in 1.5 zoals cane creek of FSA.Loki schreef: Het is me ook niet te doen om die veerweg maar om de stugheid. Een 1.5 zal dan ook wel wat stugger zijn maar het gaat weer ten koste van de uitwisselbaarheid, zoveel 1.5 vorken zijn er toch nog niet in omloop?
[
Vooral Evil en de extremere frames (duurder dus)Loki schreef: Anyway, mensen die nog specifieke merken frames weten?
deze quote overtuigt je misschiens (Pinkbike):
My Orange MsIsle. Tried fitting it with Boxxer 151 forks and the combination sucked. If there were no lighter/shorter forks for hardtails I would quit MTB. How can anyone actually like riding a HT with a DH fork?!?
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
HoPe schreef:
Een dual crown op een hardtail steken heeft geen enkel nut. Je moet kunnen spelen met een hardtail en met zo"n vork kan je X-ups vergeten.
X-ups zijn voor mij niet van levensbelang, wheelies en stoppies wel..
Je hebt zoiezo te veel veerweg waardoor je moeilijk kan versnellen en/of klimmen
130mm Junior of Mister T van 2000.. en klimmen doe ik toch amper..
de geometrie van de meeste hardtails op de markt zijn ook niet voorzien op dual crowns. Zoals Ruben al zei: neem een single crowm met 130mm of meer veerweg zoals de Z1 FR/ Z150/ of de Sherman Breakout, komt je ook goedkoper uit denk ik.
Die vork is dus het probleem niet, ook een DJ kan ik goedkoop regelen dus als het niet bevalt kan dat altijd nog.
Als 180 graden stoppies niet meer gaan, denk het wel, dan denk ik erover om ff een andere te halen

Als het voor de stevigheid is zou je misschien een frame met 1.5 headtube kunnen kiezen, is er speciaal voor ontworpen.
Flext je vork dan minder bij het stoppiën?
Eigenlijk ging ik er vanuit dat het een 150mm vork was maar aangezien het een 130 vork is kan dat wel makkelijk in een aantal frames. En als de dualcrown niet bevalt neem ik wel weer een andere vork.
Voor de geïntresseerde: Het norco torrent frame is los te koop voor zo"n 350 pond (zeg 500 euro).
Komt er misschien een keer met een Jr T 2003 ofzo.
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
le toy met monster t werkt voor mij heel goed het is effe wennen maar ik zou niet meer terug willen, en een halve x-up kan ook gewoon stuur draaien totdat die tegen het frame knalt
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Voor de geintresseerden: Specialized P3 + Dualcrown = geen garantie (geen id welke frames nog meer daaronder vallen).
En Kona geeft maar 1 jaar garantie op dirtjump frames
En Kona geeft maar 1 jaar garantie op dirtjump frames

- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Re:Dualcrown @ FR (hardtail)
Loki schreef:
Voor de geintresseerden: Specialized P3 + Dualcrown = geen garantie (geen id welke frames nog meer daaronder vallen).
En Kona geeft maar 1 jaar garantie op dirtjump frames![]()
P.1, P.2, P.3 etc..

Rinse