Re:spv or not to spv
Moderator:Beheerders
Wel of geen spv in mijn volgende vork
ik wil in mijn gt idrive xc wedstrijdfiets een nieuwe vork monteren
manitou scareb super 2003
scareb super 2004 niet echt anders als 2003 alleen andere kroon
minute 2 met 100 mm veerweg heeft natuurlijk wel hogere inbouwhoogte
heb nu een marathon sl2003 85 mm maar deze bevalt niet zo goed
ik wil in mijn gt idrive xc wedstrijdfiets een nieuwe vork monteren
manitou scareb super 2003
scareb super 2004 niet echt anders als 2003 alleen andere kroon
minute 2 met 100 mm veerweg heeft natuurlijk wel hogere inbouwhoogte
heb nu een marathon sl2003 85 mm maar deze bevalt niet zo goed
-
- Berichten:17
- Lid geworden op:wo sep 19, 2001 11:09 am
Re:spv or not to spv
Is de Scareb Platinum geen optie?
Re:spv or not to spv
Elite SPV bedoel je? Lijkt me een zeer goede vork, probeer er eens eentje te testen bij B2B anders?
Re:spv or not to spv
het is een platinum een elite spv is custom gemaakt voor oa cube
de scareb platinum is ook een optie maar de minute is stijver door de dikke binnenpoten en heeft meer veerweg de platinum heeft 80mm wat voor mijn xc bak wel weer beter zou zijn
en op dit moment kan ik alleen de minute testen daar de scareb met spv nog niet leverbaar is maar dan weet ik inderdaad hoe spv rijdt en werkt mijn teangenoot heeft een cube met een minute die zal ik binnenkort eens aan de tand voelen dan weet ik wat meer
de scareb platinum is ook een optie maar de minute is stijver door de dikke binnenpoten en heeft meer veerweg de platinum heeft 80mm wat voor mijn xc bak wel weer beter zou zijn
en op dit moment kan ik alleen de minute testen daar de scareb met spv nog niet leverbaar is maar dan weet ik inderdaad hoe spv rijdt en werkt mijn teangenoot heeft een cube met een minute die zal ik binnenkort eens aan de tand voelen dan weet ik wat meer
Re:spv or not to spv
Verdorie, hoe vaak moet ik het nog zeggen..... het is SKAREB, met een k
Re:spv or not to spv
Volgens mij is SPV niet echt bedoelt om wedstrijdrijders te plezieren, die hebben meer aan een lockout.
SPV zorgt gewoon voor dat de fiets niet meer zo fel schommelt (schommelt dus minder heren !!! niet volledig lock) maar wat vooral super is aan de spv is dat je hem kan instellen dat hij alles slikt (zoals Miker G) en dat hij niet doorslaat maw ideaal voor tour/enduro/freeride/DH gebruik.
SPV zorgt gewoon voor dat de fiets niet meer zo fel schommelt (schommelt dus minder heren !!! niet volledig lock) maar wat vooral super is aan de spv is dat je hem kan instellen dat hij alles slikt (zoals Miker G) en dat hij niet doorslaat maw ideaal voor tour/enduro/freeride/DH gebruik.
Re:spv or not to spv
sorry hoor een SKAREB met een KKKKKK
maar wat is dan beter
2003 super met lock-out [gunstige prijs]
2004 super met alleen ander kroonstuk en alu knopjes[minder gunstig geprijsd]
maar wat is dan beter
2003 super met lock-out [gunstige prijs]
2004 super met alleen ander kroonstuk en alu knopjes[minder gunstig geprijsd]
-
- Berichten:17
- Lid geworden op:wo sep 19, 2001 11:09 am
Re:spv or not to spv
Ik sprak op Bikemotion met een van de jongens van Bikeright over het verschil tussen de Skareb Super 2003 en 2004. De 2004 heeft blijkbaar meer materiaal bij de reverse arch, waardoor deze een stuk stijver moet zijn dan het 2003 model. Natuurlijk is de vork ook mooier door de alu lock-out en rebound knoppen.
Ik heb geen ervaring met het 2003 model, wel met het 2004 model en ben er zeer tevreden over. Ik vind alleen dat de veren die standaard bij de Manitou vorken geleverd wordt te slap zijn en installeer direct de zwaarste (zwarte) veer. (Ik ben 78kg).
Ik heb geen ervaring met het 2003 model, wel met het 2004 model en ben er zeer tevreden over. Ik vind alleen dat de veren die standaard bij de Manitou vorken geleverd wordt te slap zijn en installeer direct de zwaarste (zwarte) veer. (Ik ben 78kg).
Re:spv or not to spv
dat de manitou veren te slap zijn dat is volgens mij altijd
weet van een maatje die had een mars maakte niet uit hoeveel lucht je er in knalde hij bleef bottemen zwaardere veer probleem verholpen
heb zelf een black elite zelfde probleem andere veer is inmiddels besteld
maar wat denk jij is spv wat voor xc wedstijden of gewoon mijn geld besparen en een super kopen en zelf lokken
weet van een maatje die had een mars maakte niet uit hoeveel lucht je er in knalde hij bleef bottemen zwaardere veer probleem verholpen
heb zelf een black elite zelfde probleem andere veer is inmiddels besteld
maar wat denk jij is spv wat voor xc wedstijden of gewoon mijn geld besparen en een super kopen en zelf lokken
-
- Berichten:17
- Lid geworden op:wo sep 19, 2001 11:09 am
Re:spv or not to spv
Als ik mij niet vergis dan zit er 200 euro verschil tussen een Platinum en een Super. (Ik weet niet wat een Minute kost) Dat is mij iets teveel om niet handmatig de vork te locken. Het is een kleine moeite om ff naar beneden te reiken en het hendeltje om te zetten. De enige tijd dat ik zowiezo de lock-out aanzet is bij het klimmen en ik weet niet of de spv zo in te stellen is dat deze niet open gaat tijdens een klim en de vork gaat veren.
Zeker met een hardere veer vind ik de vork gewoon goed in te stellen dat ie niet "bobt" tijdens het trappen, maar wel nog alle hobbels goed absorbeert.
Zeker met een hardere veer vind ik de vork gewoon goed in te stellen dat ie niet "bobt" tijdens het trappen, maar wel nog alle hobbels goed absorbeert.
Re:spv or not to spv
michaelT schreef:
Verdorie, hoe vaak moet ik het nog zeggen..... het is SKAREB, met een k

Welkom
Re:spv or not to spv
de sKKKKKKareb platinum en minute zijn even duur
maar op bikemotion werd me verteld dat de sKareb beter was in te stellen [de spv ] volgens mij als je de spv afstelt dat deze niet zo erg pomt pak tie ook niet meer de kleine hobbels mee
en heb je niet een remote lock-out knop inmiddels
de skareb 2003 was trouwens al stijver dan mijn huidige marzocchi
als de 2004 nog stijver is wordt dat erg mooi rijden
ga binnenkort maar eens testrijden met de fiets van mijn teamgenoot
die heeft een minute2 in zijn fiets weet ik gelijk hoe dat rijdt en hoe het werkt
maar op bikemotion werd me verteld dat de sKareb beter was in te stellen [de spv ] volgens mij als je de spv afstelt dat deze niet zo erg pomt pak tie ook niet meer de kleine hobbels mee
en heb je niet een remote lock-out knop inmiddels
de skareb 2003 was trouwens al stijver dan mijn huidige marzocchi
als de 2004 nog stijver is wordt dat erg mooi rijden
ga binnenkort maar eens testrijden met de fiets van mijn teamgenoot
die heeft een minute2 in zijn fiets weet ik gelijk hoe dat rijdt en hoe het werkt
-
- Berichten:17
- Lid geworden op:wo sep 19, 2001 11:09 am
Re:spv or not to spv
Volgens mij is er (nog) geen remote lockout knop voor de Skarebs. Als deze er wel is, zou ik dat graag willen weten!
Re:spv or not to spv
Heb vandaag meer dan 2uur met een minute zitten knallen.
Het zou lukken om er mee te racen, maar ik blijf erbij dat een lockout veel beter is dan spv systeem.
Ook is het zo dat je wel degelijk iets van vorken moet afkennen om alles uit een spv te halen, en om eerlijk te zijn, ik ken niemand in de xc die het verschil kent tussen stroke en sag.
(ook niet veel mensen in de dh kennen dit, maar posen is ook belangrijk).
Het zou lukken om er mee te racen, maar ik blijf erbij dat een lockout veel beter is dan spv systeem.
Ook is het zo dat je wel degelijk iets van vorken moet afkennen om alles uit een spv te halen, en om eerlijk te zijn, ik ken niemand in de xc die het verschil kent tussen stroke en sag.
(ook niet veel mensen in de dh kennen dit, maar posen is ook belangrijk).
Re:spv or not to spv
ik weet wel wat van instellen dus dat lukt wel [automechaniker]
dat is alleen maar mooi al die knopjes en afstelmogenlijkheden
maar met spv is het dan een compromie
of xc knallen [weinig kleine hobbels actie]
of dh knallen [veel kleine hobbels actie]
of kan je hem met spv juist voor allebij mooi afstellen
ik wil namenlijk ook nog wat marathons gaan rijden
dat is alleen maar mooi al die knopjes en afstelmogenlijkheden
maar met spv is het dan een compromie
of xc knallen [weinig kleine hobbels actie]
of dh knallen [veel kleine hobbels actie]
of kan je hem met spv juist voor allebij mooi afstellen
ik wil namenlijk ook nog wat marathons gaan rijden
Re:spv or not to spv
zo zie je maar dat je weinig van het spv afweet....duidelijkgrisley schreef: of xc knallen [weinig kleine hobbels actie]
of dh knallen [veel kleine hobbels actie]
of kan je hem met spv juist voor allebij mooi afstellen
maar je zal dan ook wel als automechaniker danig veel te maken hebben met stroke "slag" en shit....
I rest my case, amen.
Kmk
Plons
Re:spv or not to spv
ik zal er wel meer mee te maken hebben als jij denkt
wie ben jij om over mijn kunde te ordelen
misschien weet ik er wel veel meer over als jij
weet alleen [nog] niet precies hoe spv werkt in de praktijk
al die blabla op een site is heel wat anders als het afstellen van zo,n systeem
ga maar weer met een van je intensjes fietsen in het bos
even goede vrienden wur
wie ben jij om over mijn kunde te ordelen
misschien weet ik er wel veel meer over als jij
weet alleen [nog] niet precies hoe spv werkt in de praktijk
al die blabla op een site is heel wat anders als het afstellen van zo,n systeem
ga maar weer met een van je intensjes fietsen in het bos
even goede vrienden wur
Re:spv or not to spv
Waarschijnlijk weet jij veel meer als mij dat is uit duidelijk uit een vorige reply van jegrisley schreef: ik zal er wel meer mee te maken hebben als jij denkt
wie ben jij om over mijn kunde te ordelen
misschien weet ik er wel veel meer over als jij
"of xc knallen [weinig kleine hobbels actie]
of dh knallen [veel kleine hobbels actie]"
Een derde zal dan ook dadelijk merken dat ik er dan ook niks van ken...
Dan bied ik ook mijn excuses aan als ik verkeerd ben.
Re:spv or not to spv
oke even goede vrieden zand er over
en inderdaad was mijn woordkeuze knallen en hobbelactie niet van een hoogstaand niveau maar laten we hier over ophouden
en veder gaan met het onderwerp
jij vind dus dat spcvniets is voor xc
ik ben er namenlijk nogal sceptisch over voor xc
ik denk namenlijk ook dat het niet echt iets is voor xc
groeten grisley
en respect
en inderdaad was mijn woordkeuze knallen en hobbelactie niet van een hoogstaand niveau maar laten we hier over ophouden
en veder gaan met het onderwerp
jij vind dus dat spcvniets is voor xc
ik ben er namenlijk nogal sceptisch over voor xc
ik denk namenlijk ook dat het niet echt iets is voor xc
groeten grisley
en respect
Re:spv or not to spv
De vraag is natuurlijk wat je zoekt in een XC vork ?
Mijn xc ervaring is dat een lock out meestal gewoon idealer is voor race gebruik omdat je effectief "locked" en maw geen beweging meer krijgt in je vork.
Het effect wat jij zoekt kleine niet grote wel of juist wel : kan je eigenlijk oplossen door met vork te rijden met een instelbare pos en neg luchtkamer (sid,...) dan kan je dat mooi instellen.
SPV is dan weer iets anders (ik rij nu al het derde jaar met SPV technologie) :
met spv kan je bij de minute het volgende instellen (niet zo veel mogelijkheden als een achterdemper offcourse) :
rebound
luchtdruk (positieve kamer als je dat zo wilt noemen)
Spv druk
Bottom out bepaling.
Eerst moet je de vork gewoon instellen op sag : die doe je door alle lucht uit te laten van de spv kamer, en gewoon druk te zetten op de "positieve kamer".
Voordeel van spv vork is dat je met veel meer sag "negatieve" veerweg kunt rijden dan met een gewone vork, je mag dus rustig met 30% sag rijden : is ook aan te raden, dat heb ik gisteren wel gemerkt (maar daar later meer over)
Dit heeft als voordeel dat je vork plakt aan de grond als een marokaan aan een gestolen Bmw, onvoorstelbaar je zit net op rails.
Meestal is het zo dat als je met 30% sag rijdt, de vork heeft zacht "zwevend" aanvoelt en dat hij doorslaat als een Turkopcrack met een grote slag.
Hier komt dus de spv in werking :
Spv luchtkamer :
met deze kun je bepalen dat de fiets veel minder bobt als normaal, hij bobt nog maar veel minder, hij gaat gewoon minder in de slag zitten en vooral belangrijk : hij blijft vooral in die slag zitten, maw hij pompt nog maar één centimeter.
Opgelet : ondertussen blijft die vork alles slikken, zoals Roxy zijn Moeder, zelfs een platgereden eekhoornstront zal je niet voelen.
Nu kan je met de Bottom dial (rode hex dial) kan je nu bepalen hoe hard hij op loopt.
Maw je rijdt met 30% negatieve, maar door deze dial kan je bepalen hoe hij oploopt kwa progessiviteit., dus je bepaalt zelf hoe hard hij wordt hoe dieper hij in de veerweg schiet.
In realiteit :
het werkt zoals hierboven staat maar....
Je krijgt een vrij "raar" gevoel in de fiets, dat moet je gewoon worden.
Hij stuurt als een gek, super stijf veel beter als een black bvb bijna zo goed als een Fox vanila (dat wil wat zeggen).
Het rare gevoel is gewoon het feit dat je de indruk krijgt kwa "hoogte" dat de vork niet werkt, terwijl je een shock voelt (dus hij werkt als een gek).
Ik blijf erbij deze vork is vooral interessant voor mensen die graag met iets meer veerweg rijden (+ 100 mm) want dan rijdt hij super.
Ikzelf heb een psylo sl, fox vanila, manitou black, sid en een sherman, en moet eerlijk toegeven dat deze vork het aangenaamst rijdt van allemaal, maar zoals het op de vork duidelijk staat :
THIS IS NOT A JUMP fork.
Mijn xc ervaring is dat een lock out meestal gewoon idealer is voor race gebruik omdat je effectief "locked" en maw geen beweging meer krijgt in je vork.
Het effect wat jij zoekt kleine niet grote wel of juist wel : kan je eigenlijk oplossen door met vork te rijden met een instelbare pos en neg luchtkamer (sid,...) dan kan je dat mooi instellen.
SPV is dan weer iets anders (ik rij nu al het derde jaar met SPV technologie) :
met spv kan je bij de minute het volgende instellen (niet zo veel mogelijkheden als een achterdemper offcourse) :
rebound
luchtdruk (positieve kamer als je dat zo wilt noemen)
Spv druk
Bottom out bepaling.
Eerst moet je de vork gewoon instellen op sag : die doe je door alle lucht uit te laten van de spv kamer, en gewoon druk te zetten op de "positieve kamer".
Voordeel van spv vork is dat je met veel meer sag "negatieve" veerweg kunt rijden dan met een gewone vork, je mag dus rustig met 30% sag rijden : is ook aan te raden, dat heb ik gisteren wel gemerkt (maar daar later meer over)
Dit heeft als voordeel dat je vork plakt aan de grond als een marokaan aan een gestolen Bmw, onvoorstelbaar je zit net op rails.
Meestal is het zo dat als je met 30% sag rijdt, de vork heeft zacht "zwevend" aanvoelt en dat hij doorslaat als een Turkopcrack met een grote slag.
Hier komt dus de spv in werking :
Spv luchtkamer :
met deze kun je bepalen dat de fiets veel minder bobt als normaal, hij bobt nog maar veel minder, hij gaat gewoon minder in de slag zitten en vooral belangrijk : hij blijft vooral in die slag zitten, maw hij pompt nog maar één centimeter.
Opgelet : ondertussen blijft die vork alles slikken, zoals Roxy zijn Moeder, zelfs een platgereden eekhoornstront zal je niet voelen.
Nu kan je met de Bottom dial (rode hex dial) kan je nu bepalen hoe hard hij op loopt.
Maw je rijdt met 30% negatieve, maar door deze dial kan je bepalen hoe hij oploopt kwa progessiviteit., dus je bepaalt zelf hoe hard hij wordt hoe dieper hij in de veerweg schiet.
In realiteit :
het werkt zoals hierboven staat maar....
Je krijgt een vrij "raar" gevoel in de fiets, dat moet je gewoon worden.
Hij stuurt als een gek, super stijf veel beter als een black bvb bijna zo goed als een Fox vanila (dat wil wat zeggen).
Het rare gevoel is gewoon het feit dat je de indruk krijgt kwa "hoogte" dat de vork niet werkt, terwijl je een shock voelt (dus hij werkt als een gek).
Ik blijf erbij deze vork is vooral interessant voor mensen die graag met iets meer veerweg rijden (+ 100 mm) want dan rijdt hij super.
Ikzelf heb een psylo sl, fox vanila, manitou black, sid en een sherman, en moet eerlijk toegeven dat deze vork het aangenaamst rijdt van allemaal, maar zoals het op de vork duidelijk staat :
THIS IS NOT A JUMP fork.
Re:spv or not to spv
kijk dit is echte info van iemand die weet waar die over praat
100 mm is denk ik wel de toekomst van xc biken zeker met deze systemen ik ga eerst testrijden met een minute voordat ik een beslissing ga nemen dan kan ik pas echt oordelen
100 mm is denk ik wel de toekomst van xc biken zeker met deze systemen ik ga eerst testrijden met een minute voordat ik een beslissing ga nemen dan kan ik pas echt oordelen