22mm voorvork
Moderator:Beheerders
-
Yo,
Weet iemand of er ergens nog geveerde voorvorken te krijgen zijn voor een 22 mm stuur/balhoofd??
Ik wil mijn Giant Chinook nog even niet aan de wilgen hangen maar er wel graag een suspension vork in zetten, volgens een fietsenboer bestaan ze wel!!
Andere optie,... een oude vork van 22 mm zien te krijgen en de stuurbuis afzagen en een 1" vork kopen en het zelf proberen te fabrieken d.m.v overlassen of met overmaatse draadbus monteren,.....can this be done?
Greetz,
PEter.
Weet iemand of er ergens nog geveerde voorvorken te krijgen zijn voor een 22 mm stuur/balhoofd??
Ik wil mijn Giant Chinook nog even niet aan de wilgen hangen maar er wel graag een suspension vork in zetten, volgens een fietsenboer bestaan ze wel!!
Andere optie,... een oude vork van 22 mm zien te krijgen en de stuurbuis afzagen en een 1" vork kopen en het zelf proberen te fabrieken d.m.v overlassen of met overmaatse draadbus monteren,.....can this be done?
Greetz,
PEter.
Re:22mm voorvork
Laat gewoon zo"n buis draaien en uw T-stuk uitboren...
Zie wel dat ze niet te dun wordt!!!
slu
Zie wel dat ze niet te dun wordt!!!
slu
-
- Contacteer:
Voor zover ik weet nog enkel SR Suntour ...
-
Patman schreef:
Voor zover ik weet nog enkel SR Suntour ...
Als zij de enige zijn is het misschien een optie,...maar werd suntour hier over het algemeen niet afgedaan als "crap" (voor het terrein werk dan)

-
Was het maar waar dat het een 1" balhoofd was, dan was er nog zat keuze.
Een 1" komt overeen met 24.4 mm, ik heb een 22 mm stuurpen, daar zit juist de crux.
(Maar volgende week heb ik mijn nieuwe roadbike, en dan haal ik de voorvork er eens uit om het zeker te weten)
1" staat toch voor 25,4 mm als ik het niet verkeerd heb....
PsychoPeter schreef:
[
Een 1" komt overeen met 24.4 mm, ik heb een 22 mm stuurpen, daar zit juist de crux.
(Maar volgende week heb ik mijn nieuwe roadbike, en dan haal ik de voorvork er eens uit om het zeker te weten)
een 22 mm stuurpen betekend dat je een 1" vork nodig hebt met schroefdraad. Jou pen past daar nl in... Draad kan in principe op elke vork met stalen stuurbuis gesneden worden, dus...
En anders moet je even stuurpen en balhoofd wisselen voor een ahead versie...
Dus...
-
Steelboy schreef:
[PsychoPeter schreef:
[
een 22 mm stuurpen betekend dat je een 1" vork nodig hebt met schroefdraad. Jou pen past daar nl in... Draad kan in principe op elke vork met stalen stuurbuis gesneden worden, dus...
En anders moet je even stuurpen en balhoofd wisselen voor een ahead versie...
Dus...
Even voorop gesteld dat ik nog de balen verstand heb van frames e.d, maar hoe kun je een balhoofd wisselen tenzij je een frame gaat zagen en lassen??
Het balhoofd is toch de verticale buis van het frame waar de voorvork buis doorheen gaat?
Das de balhoofdbuis.
Het balhoofdset is het setje lagers en afdichtingen dat ervoor zorgt dat jou vork lekker soepel in die buis kan draaien, ook met je gewicht erop.
Het balhoofdset is het setje lagers en afdichtingen dat ervoor zorgt dat jou vork lekker soepel in die buis kan draaien, ook met je gewicht erop.
precies, balhoofd zijn de losse cups die in je frame zitten... is dus zo te vervangen...
als je mijn vork koopt krijg je er een balhoofd en stuurpen bij (onder voorbehoud dat ik ze nog kan vinden...)
als je mijn vork koopt krijg je er een balhoofd en stuurpen bij (onder voorbehoud dat ik ze nog kan vinden...)
Steelboy schreef:
precies, balhoofd zijn de losse cups die in je frame zitten... is dus zo te vervangen...
ooooehhhh
handelaar !!!
-
- Contacteer:
Als zij de enige zijn is het misschien een optie,...maar werd suntour hier over het algemeen niet afgedaan als "crap" (voor het terrein werk dan)
Is idd niet de beste keuze, onder voorbehoud dat je keuze hebt.

Is idd niet de beste keuze, onder voorbehoud dat je keuze hebt.
-
- Contacteer:
Als ik jou was, zou ik de Marzocchi onmiddelijk gaan halen!!!!!!!!!!
1" = 25,4mm en da"s de buitendiameter van de vorkbuis.
In geval van een stuurbuis met schroefdraad, pas daarin meestal een 22,2mm stuurpen (heel soms ook 21,1mm).
Ingeval van een Ahead systeem past er een stuurpen rond met een binnendiameter van 25,4mm.
-
Kan iemand hier eens goed uit de doeken doen wat er nou zoal voor maatvoeringen zijn?
Bij B2B vond ik;
http://www.bike2build.nl/koophulp/khparts.html
Balhoofdsets
Met draad
"Treaded": meestal in wat oudere frames. Te herkennen aan de stuurpen die IN de balhoofdbuis gaat. Zit een wig aan welke vastklemt in de vorkbuis. Zo"n stuurpen wordt met een 8mm inbus vastgezet. Engelse en Italiaanse draad is uitwisselbaar.
Zonder draad
"Ahead": standaard op eigenlijk alle nieuwe frames, meestal 1-1/8 inch. Te herkennen aan de stuurpen welke over de vorkbuis geschoven wordt. De stuurpen klemt dus om de vorkbuis heen en wordt meestal met twee boutjes vastgezet.
Soorten
1"(24.4mm): op oudere mountainbikes en racefietsen.
1-1/8"(28.6mm): standaard op mountainbikes vanaf 1994 en op racefietsen vanaf 1998 (ongeveer).
1-1/4"(31.8mm): zeldzaam.
Zijn er veel verschillende balhoofd buizen?
Ik snap nu dat het balhoofd zelf dus op de buis vastgedraaid zit en onder dan dus ook, dus kun je nu op deze manier je stuurbuis feitelijk verschillende maten geven?
Mijn balhoofdbuis heeft een buitendiameter van 34 mm.
Zijn de gegeven maten nu in of uitwendig??
Bij B2B vond ik;
http://www.bike2build.nl/koophulp/khparts.html
Balhoofdsets
Met draad
"Treaded": meestal in wat oudere frames. Te herkennen aan de stuurpen die IN de balhoofdbuis gaat. Zit een wig aan welke vastklemt in de vorkbuis. Zo"n stuurpen wordt met een 8mm inbus vastgezet. Engelse en Italiaanse draad is uitwisselbaar.
Zonder draad
"Ahead": standaard op eigenlijk alle nieuwe frames, meestal 1-1/8 inch. Te herkennen aan de stuurpen welke over de vorkbuis geschoven wordt. De stuurpen klemt dus om de vorkbuis heen en wordt meestal met twee boutjes vastgezet.
Soorten
1"(24.4mm): op oudere mountainbikes en racefietsen.
1-1/8"(28.6mm): standaard op mountainbikes vanaf 1994 en op racefietsen vanaf 1998 (ongeveer).
1-1/4"(31.8mm): zeldzaam.
Zijn er veel verschillende balhoofd buizen?
Ik snap nu dat het balhoofd zelf dus op de buis vastgedraaid zit en onder dan dus ook, dus kun je nu op deze manier je stuurbuis feitelijk verschillende maten geven?
Mijn balhoofdbuis heeft een buitendiameter van 34 mm.
Zijn de gegeven maten nu in of uitwendig??
PsychoPeter schreef:
Kan iemand hier eens goed uit de doeken doen wat er nou zoal voor maatvoeringen zijn?
Tenzij je een oude Yeti hebt zijn er 2 maten balhoofd:
- 1 inch
- 1 1/8 inch
jij hebt de eerste maat, 1inch, in jou geval een draad balhoofd, je bovenste cup zit op je stuurbuis (van je vork ) geschroefd... je stuurpen klem je IN de stuurbuis, vandaar de maat 22 mm.
Ombouw van een schroef balhoofd systeem naar een ahead systeem betekent ander balhoofd (wat in je stuurbuis wordt geperst) en andere stuurpen...
verder wil ik alleen Patman nog quoten:
[
Patman schreef:
[
-
Tenzij je een oude Yeti hebt zijn er 2 maten balhoofd:
De Yeti ken ik niet, ik heb een Giant Chinook, orgineel een Citybike maar dat is "ie niet meer.
![]()
p.s let even niet op het voorwiel, ik had net een aanvaring met een suffe automobilist gehad![]()
Het gaat even om het frame!
verder wil ik alleen Patman nog quoten:
[Patman schreef:
[
Wat heeft dit voor gevolgen voor mijn "geometrie" zoals jullie dit zo mooi noemen??
Kortom, kan het wel? even afgezien van het technische aspect?