Re:Marzocchi marathon 2003 lockout

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
WaRLoRD
Marzocchi marathon SL 2003 lockout

Bericht door WaRLoRD » za sep 13, 2003 9:10 pm

Ik heb in mijn bike deze voorvork laten zetten en nu heb ik het volgende vreemde verschijnsel.
Wanneer ik hem op de lockout positie set en ik druk de voorvork in blijft hij gelockt. Dit is op zich goed maar het wiel komt scheef te zitten. Ik heb het nagemeten en de linker veerpoot is nu 2,5 millimeter langer als de rechter. Hierdoor wordt het wiel iets scheef gedrukt waardoor de rem aanloopt.
Kent iemand dit probleem!!! >:(

Verder lijkt het dat de voorvork prima functioneert

De voorvork kent drie verschillende luchtkamers die op druk moeten worden gebracht. heeft iemand misschien een bepaalde setting die erg goed bevalt. Zodat ik deze als uitgangspositie kan gaan gebruiken om de vork af te stellen. ;D

Erikje

Re:Marzocchi marathon 2003 lockout

Bericht door Erikje » za sep 13, 2003 9:23 pm

WaRLoRD schreef:

Ja, vaak gelezen, enkeltje LBS en importeur.

Erikje

baquelappe

Re:Marzocchi marathon SL 2003 lockout

Bericht door baquelappe » zo sep 14, 2003 10:52 am

Ik kwam er ook een paar maadnen geleden achter dat ik dat ook heb met mijn MXC Air ECC. Mijn wiel trek ook iets wat scheef. Heb schijremmen dus maakt het geen ruk uit. Maar zag het omdat de M Arch niet meer gecentreerd was op m"n band. :?

Heb het trouwens heel soms, lang niet altijd. Errug vreemd verschijnsel.

foo

Bericht door foo » zo sep 14, 2003 5:51 pm

WaRLoRD schreef:
Ik heb in mijn bike deze voorvork laten zetten en nu heb ik het volgende vreemde verschijnsel.
Wanneer ik hem op de lockout positie set en ik druk de voorvork in blijft hij gelockt. Dit is op zich goed maar het wiel komt scheef te zitten. Ik heb het nagemeten en de linker veerpoot is nu 2,5 millimeter langer als de rechter. Hierdoor wordt het wiel iets scheef gedrukt waardoor de rem aanloopt.

Verder lijkt het dat de voorvork prima functioneert

De voorvork kent drie verschillende luchtkamers die op druk moeten worden gebracht. heeft iemand misschien een bepaalde setting die erg goed bevalt. Zodat ik deze als uitgangspositie kan gaan gebruiken om de vork af te stellen. ;D

Klopt. Is een probleem bij velgremmen met deze vork. Schijfrem geen probleem.

Is weinig aan te doen ... ik rij er al 1.5 jaar mee ...

Sven

Bericht door Sven » zo sep 14, 2003 6:10 pm

Uhm.... je zegt dat het alleen voorkomt bij velgremmen he, maar Baquelappe rijdt met schijfremmen, en die heeft er ook last van, zo te lezen....

Toch?

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » ma sep 15, 2003 1:15 pm

Bij schijfremmen komt het evengoed voor, vermits het je naaf is die scheef komt te zitten.
Dit alles komt doordat de travel control slechts op 1 vorkpoot zit.
MAAR: dit euvel is er enkel wanneer de vork onbelast is: tijdens het rijden komt er gewicht op je stuur (en dus op je vork) te zitten en zou de afwijking moeten gecompenseerd worden :)

baquelappe

Bericht door baquelappe » ma sep 15, 2003 2:09 pm

dat klopt helemaal, zodra je gaat zitten ist de ongelijkheid weg, maar zodra je afstapt om te kijken of dat echt zo is komt het euvel weer terug :D

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » ma sep 15, 2003 4:45 pm

Eh voila!
De boodschap is dus van zoveel mogelijk op je fiets te blijven zitten, terwijl je aan het biken bent :P

WaRLoRD

Bericht door WaRLoRD » ma sep 15, 2003 6:24 pm

baquelappe schreef:
dat klopt helemaal, zodra je gaat zitten ist de ongelijkheid weg, maar zodra je afstapt om te kijken of dat echt zo is komt het euvel weer terug :D

Het antwoord dat het probleem er niet meer zou zijn als je op de fiets zit leek mij aannemelijk. Thuisgekomen direct de fiets uit de schuur en het geprobeerd. Maar helaas, al fietsend de lockout aangezet voorvork in laten veren maar de remblok komt weer schurend tegen de velg. :"(

Hier baal ik enorm van aangezien de grootste aanleiding om een nieuwe voorvork te kopen de lockout functie was.

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » ma sep 15, 2003 7:48 pm

Weird ???
Blijft er eigenlijk nog enkel de afstelling over: genoeg sag?

baquelappe

Bericht door baquelappe » ma sep 15, 2003 8:20 pm

Zeg, hebben we het nu eigenlijk over ECC of ETA?

Ik zelf heb ECC, misschien dat dat een punt is.... ???

WaRLoRD

Bericht door WaRLoRD » ma sep 15, 2003 8:30 pm

baquelappe schreef:
Zeg, hebben we het nu eigenlijk over ECC of ETA?

Ik zelf heb ECC, misschien dat dat een punt is.... ???

De marathon SL uitgevoerd met ECC5

Ik had verschillende testen gelezen over deze vork en de voorvork sprak mij wel aan. Het minpuntje wat wel voorkomt is het probleem met die negatieve luchtkamer. Maar dit had ik al besproken met mijn LBS.

Maar ik begin nu wel te twijfelen over mijn keuze van voorvork. misschien had ik toch door moeten sparen voor een Fox Float. ::)

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het normaal is dat het wiel iets scheef gaat zitten. Voor een voorvork van deze prijs mag je toch wel wat verwachten. Tenminste dat deed wel.

stuiteren

Bericht door stuiteren » ma sep 15, 2003 8:47 pm

ik heb een marathon sl in een ligfiets gepropt en heb hetzelfde mijn gustavM loopt aan tegen de schijf en ik vindt dit redelijk vervelend aangezien het lijkt of iemand de hele dag messen aan het slijpen is
(kan dit niet onder garantie ofzo) ???

Brum.

Bericht door Brum. » di sep 16, 2003 3:00 pm

Dat ligt aan je Gustav"s en is meer een eigenschap van de remmen zelf!

Maar een beetje shimmen en fresen moet het euvel wel verkleinen... :P

Exar

Bericht door Exar » di sep 16, 2003 3:34 pm

Gustav"s blijven toch immer aanlopen...

Gast

Bericht door Gast » di sep 16, 2003 3:55 pm

stuiteren schreef:
ik heb een marathon sl in een ligfiets gepropt en heb hetzelfde mijn gustavM loopt aan tegen de schijf en ik vindt dit redelijk vervelend aangezien het lijkt of iemand de hele dag messen aan het slijpen is

dat komt doordat het zwevende calipers zijn, niks aan te doen

KoeniE

Bericht door KoeniE » wo sep 17, 2003 2:09 pm

gustav M is altijd licht slepen dit komt door de zwevende zadel constructie van de rem. daarentegen vind ik het een beetje overkill om gustav M op een ligfiuets te monteren

louise of louise FR lijkt me meer dan sterk zat

zeker op zo"n vork

Nordin

Bericht door Nordin » vr sep 19, 2003 6:43 pm

stuiteren schreef:

Ik rijd nu zelf een jaar met zo"n vork, ik heb er zelf voor gekozen omdat deze vork stijver is dan bijv. een Sid of een Skarab. Maar hij is zeker niet gemaakt om met Gustavs op te rijden. Tis en blijft een XC vorkje.

WaRLoRD

Bericht door WaRLoRD » za sep 20, 2003 6:34 pm

Ik heb inmiddels een nieuwe SL via mijn LBS gekregen (er zijn toch nog hele goede LBS"s :) :) ) maar deze is nog veel minder. Ik begin me langzamerhand af te vragen of deze vork, bij wie dan ook, wel een goede lockout functie heeft. ???

Verder veert deze ook klote maar dat komen door de (te) hoge drukken in de positieve en negatieve kamers.

Plaats reactie