Re:Schijven en SID

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
amigo
Schijven en SID

Bericht door amigo » do aug 14, 2003 10:17 pm

Hoi ik wil mijn S-works FSR upgraden met Crossmaxx disc en dus ook schijven XT denk ik.
Nu heb ik ooit eens gehoord dat SID vorken niet echt geschikt zijn voor schijfrem montage omdat ze van magnesium zijn. Omdat magnesium dus vrij zacht schijnt te zijn zouden daar door dus de montage gaten van de schijfremklauw ,in de loop der tijd kunnen uitslijten en dus ovaal kunnen worden . met kans dat dan de klauw niet meer goed zit ofzo.
dit heb ik ooit eens gehoord , is dit echt zo ???
zijn er mensen met sid die met schijven rijden die hun ervaringen willen delen.
groeten Amigo

Xtuv

Bericht door Xtuv » vr aug 15, 2003 12:27 am

dat is volgens mij niet het enige, de SID is niet erg stijf, en met schijfremmen komt er erg veel kracht op te staan, daar hebben sommigen nogal hun twijfels over of dat wel goed gaat. Ik heb zelf geen ervaring, maar lees hier vaker over!

Pino

Bericht door Pino » vr aug 15, 2003 5:06 am

Gebabbel,
Nagenoeg alle onderpoten van verende vorken zijn van alu.
(edit 15-8-2003: moet zijn "nagenoeg alle onderpoten van verende vorken zijn van alu", zoals Sufkut fijntjes en correct opmerkte)
Die van de SID"s zijn niet erg stijf, maar de modale biker zal daar niets van merken.

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr aug 15, 2003 1:42 pm

En of je er wat van merkt. Ik weeg 75 kilo en heb een keer een proefritje gemaakt met SID Team 2003 en schijfremmen ivm uitproberen verschillende fietsen. Zo slap als een Puch Maxi voorvork ;D ;D :?. Je voelt het wel torderen hoor (als je een gevoelige biker bent ;))
@ Pino. De meeste vorken tegenwoordig hebben onderpoten van Magnesium, helaas maar waar zoals SID, Fox Forx, Manitou.

Pino

Bericht door Pino » vr aug 15, 2003 1:54 pm

[quote][ [quote]

Oops, dat bedoelde ik ook.

Als je voor licht gaat moet je ook wat slapheid hier en daar voor lief nemen. Hangt allemaal van je doelstellingen af.
Ik merk wel dat een SID niet stijf is, maar heb er geen last van op een MCM.
Voor een Freerider ook absoluut ondeugdelijk en voor de tandem vind ik bijvoorbeeld een Black veels te slap.

Sven

Bericht door Sven » vr aug 15, 2003 4:41 pm

True. Maar een sid kan zeker worden gecombineerd met schijfkes. ZOals me marta SL op sid 100.. Nog altijd geen problemen mee gehad...

peter

Bericht door peter » vr aug 15, 2003 5:28 pm

met een giant kan je toch ook gewoon big gaan !!
;D ;D ;D

amigo

Bericht door amigo » vr aug 15, 2003 6:35 pm

KIjk dat de sid veel flex heeft ben ik wel gewend.en het monteren van schijven zal daar ook wel van invloed op zijn . maar dat vind ik niet zo belangrijk .kwestie van accepteren zeg ik altijd.
het gaat mij er vooral om dat die montage gaten dus niet uitslijten want dan is het hele feest voor nix geweest als ik daar binnen een jaar speling mee heb.want dan kan ik weer andere wielen kopen.

S a n t o S

Bericht door S a n t o S » vr aug 15, 2003 8:12 pm

Het is het zelfde oude verhaal van hoe minder gewicht hoe minder stijfheid en hoe meer gewicht hoe groter de stijfheid. Ik heb zelf met een sid en schijfremmen gereden, en ja de vork is iets instabieler en buigt meer, maar het was niet zo dat een Sid totaal niet geschikt is voor schijfremmen. Het werkte altijd prima en heb er nooit erge klachten mee gehad.

Natuurlijk is het ook een kwestie waarvoor je de fiets en vork gebruikt dit kan natuurlijk van invloed zijn op de stabiliteit van het geheel.

Mijn advies zo zijn probeer het, maar maak geen front-stop ermee. ;D

S a n t o s aka Robin

amigo

Bericht door amigo » za aug 16, 2003 12:23 am

geen front stop ??? maar ik maak nu met mn xtr v brakes ook gewoon endo"s en zo en nose wheelies als ik me verveel een ff geen dual in mn binnen zak heb

peter

Bericht door peter » za aug 16, 2003 4:41 am

ha ha ;D ;D

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » zo aug 17, 2003 5:22 pm

Pino schreef:
Gebabbel,
Die van de SID"s zijn niet erg stijf, maar de modale biker zal daar niets van merken.

Whoehahahhaaaah ;D Een goeie :)

litespeed.ocoee.fs

Bericht door litespeed.ocoee.fs » di aug 19, 2003 7:44 pm

Rijdt sinds een week ook met xt schijffies in combi met m"n sid, en wat mij betreft voor xc een perfecte duo, en breekt ie dan breekt ie maar, er komt toch weer een sid zit in. ;D

Sven

Bericht door Sven » di aug 19, 2003 8:21 pm

litespeed.ocoee.fs schreef:
Rijdt sinds een week ook met xt schijffies in combi met m"n sid, en wat mij betreft voor xc een perfecte duo, en breekt ie dan breekt ie maar, er komt toch weer een sid zit in. ;D

Wow... vette laatste zin.

Maar 1 tip: ga met de schijfdiameter niet kloten op die SID, want een vriend van me heeft dat dus wel gedaan, en de hele vork ZAG je torderen... echt niet gezond. Hij heeft na 30 km gelijk weer de situatie hersteld....

Wat voor SID heb je nu eigelijk?

amigo

Bericht door amigo » ma aug 25, 2003 9:25 pm

ik heb een sid sl .
Ik was ook niet van plan om met de schijfdiameter te gaan expirimenteren .
het is voor xc gebruik
dus

Ninko

Bericht door Ninko » di aug 26, 2003 11:15 am

nu krijgen we hier weer de oneindige discussie...

maar als je een sid een fijne vork vind en je wilt met schijven rijden doe dat dan... Die vork is er toch niet voor niks voor gemaakt. Kijk Dekerfs hier eens op het forum. Die reed met hope mini schijven op een sid.... dat zijn toch niet de minste schijven he... en die vork is toch ook niet in 2 stukken gebroken,..... Hij flext inderdaad wel veel maar hij houdt het wel vol hoor...

mvg Ninko

zonoskar

Bericht door zonoskar » di aug 26, 2003 12:17 pm

Ik heb ook ooit een SID gehad met schijven. Ik heb er 2 jaar mee gereden, maar 1 jaar na de montage van de schijven was de binnenpoot aan de schijfkant compleet ingelopen, coating weg+kuiltje in de pijp. Aan de poot aan de andere kant was niets te zien, dus concludeer ik dat het aan de schijf ligt. Zorg dat je de vork mooi schoon houdt (beter dan ik deed en ik hield hem erg goed bij), dan gaat ie misschien wat langer mee. Verder merkte ik dat tijdens het remmen m"n voorwiel nogal zoekerig werd en da"s niet fijn in een stijle afdaling of op dubbelschuine afdalingen.

Ik rij nu al 1.5 jaar met een Fox icm. schijfremmen en van al het bovenstaande heb ik nog geen last gehad.

DiTemp

Bericht door DiTemp » di aug 26, 2003 1:43 pm

DK remt nooit dus zal ie ook niet breken. Wel is een SID heel flex. Zelfs met V-brakes.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di aug 26, 2003 4:58 pm

Ninko schreef:
nu krijgen we hier weer de oneindige discussie...

maar als je een sid een fijne vork vind en je wilt met schijven rijden doe dat dan... Die vork is er toch niet voor niks voor gemaakt. Kijk Dekerfs hier eens op het forum. Die reed met hope mini schijven op een sid.... dat zijn toch niet de minste schijven he... en die vork is toch ook niet in 2 stukken gebroken,..... Hij flext inderdaad wel veel maar hij houdt het wel vol hoor...

mvg Ninko

beetje een slecht voorbeeld Ninko... Ikke met een geveerde vork én schijven. Jah.. heb er mee gereden.. maar niet lang genoeg om iets over de lange termijn te vermelden. Aangezien nog geen 2000km niet echt ver is... ;)

amigo

Bericht door amigo » di aug 26, 2003 6:24 pm

Nou ik weet in ieder geval nu dat het wel kan en dat het niet zo gauw stuk zal gaan zoals ik dus dacht
en wat betrefd de slijtage op de binnenpoten tja mn sid word om de 6 maanden geserviced zitten 2003 seals in
als het dan nog gebeurt tja dan zetten we er toch weer een nieuw in
;D

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di aug 26, 2003 6:52 pm

Je moet er ook rekening mee houden dat door de hitte van de schijfremmen het magnesium makkelijk tot ontbranding kan komen :P

zonoskar

Bericht door zonoskar » di aug 26, 2003 8:59 pm

Nieuwe binnenpoten? Dan kun je net zo goed een nieuwe vork kopen, zo duur zijn die (incl kroon nl.), Maareh, om de 6mnd servicen deed ik ook. En ik had altijd de seals schoon. Blijkbaar toch niet genoeg.

@asphaltdude: Mg ontbrand alleen in poeder vorm erg snel.

Plaats reactie