industrie lagers

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
rob-ert
industrie lagers

Bericht door rob-ert » ma aug 04, 2003 9:58 am

Wat wordt er nou precies mee bedoelt?
Ze stellen een hogere norm aan , maar wat is die norm voor fiets lagers dan. En waarom zijn ze meestal in een cassette verwerkt?
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

BattleSickO

Re:industrie lagers

Bericht door BattleSickO » ma aug 04, 2003 11:28 am

Urban Monkey schreef:
Wat wordt er nou precies mee bedoelt?
Ze stellen een hogere norm aan , maar wat is die norm voor fiets lagers dan. En waarom zijn ze meestal in een cassette verwerkt?
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Het enig wat ik me erbij voor kan stellen is dat de lagers een zwaardere belasting kunnen hebben gedurende een langere tijd (of meer omwentelingen). Misschien staat ook speling genormeerd.

Maar 99.9% van alle lagers is gestandardiseerd (bevorderd het uitwisselen van lagers tussen fabrikanten). Kijk maar eens goed, op elk kager staat een nummer. Met dit nummer kan je alles over dat lager opzoeken. Vraag anders het lagerboekje van SKF op ... info zat. 8)

Ook in de constructiemap hier heb ik niet speciefiek iets kunnen vinden over ïndustrielagers, is ongeveer hetzelfde als de 150 miljoen verschillende namen die aan aluminium worden gegenven in de fietswereld (als iemand daar iets over weet)

viper01

Bericht door viper01 » ma aug 04, 2003 8:26 pm

Ik heb nog wel wat boeken liggen, waaronder het boekje van SKF..
Kom maar eens ophalen..

Greetzz

rob-ert

Bericht door rob-ert » ma aug 04, 2003 9:31 pm

Ok bedankt weet ik dat ook weer , maar waarom zitten ze dan in een cassette is dat makkelijker vervangen of sterker ofzo

aab

Bericht door aab » ma aug 04, 2003 10:14 pm

in een cassete? dat is dat ding met die tandwielen aan elkaar.
je bedoelt de casette body of freewheel of vrijloop.
daar zitten volgens mij meestal juist geen industrie lagers in.
in de naaf zelf vaak wel maar de cassete body is weer gelagert op de naaf. vaak met piepkleine kogeltjes en daarachter nog een pallenmechanisme op een paar naven na bijv: king en DT hügi

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 05, 2003 7:25 am

Urban Monkey schreef:
Ok bedankt weet ik dat ook weer , maar waarom zitten ze dan in een cassette is dat makkelijker vervangen of sterker ofzo

Dat is nou net het principe van een industrie lager, twee lagerschalen (of de cassette zoals jij het noemt) met daartussen de kogels. Veelal is de ruimte tussen de twee lagerschalen opgevuld met een soort afdichting zodat de lager minder snel slijt door verontreinigingen.

Verder na montage geen problemen met afstellen, zou dus ideaal moeten zijn....

rob-ert

Bericht door rob-ert » do aug 07, 2003 12:12 pm

dat is wat ik bedoel dus dat de kogelagers in 2 ringen worden vastgehouden net als bij skates

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » do aug 07, 2003 3:40 pm

Dude, sorry maar ik begrijp nog altijd maar half wat je bedoelt, zal wel aan mij liggen.

Afbeelding

Voor meer info kijk hier:
http://www.neita.nl/jslagers/lagerinfo.html
of hier
http://www.neita.nl/jslagers/worldwide%20bearings.htm
of eventueel hier
http://werktuigbouw.techniekweb.nl/ en kies dan "Aandrijving"" en vervolgens ""Lagering"

Ik hoop dat je er zo uitkomt, of althans iets specifiekere termen kan hanteren ... misschien dat ik je dan iets beter begrijp. Suc6 :)

TheDick

Bericht door TheDick » za aug 09, 2003 10:37 pm

Het mooie van industrie lagers is dat ze tegen hoge precisie in grote serie zijn gebouwd. Met andere woorden, het kwaliteitsproces is optimaal. Hierdoor zijn de industrie lageringen van hogere kwaliteit dan de Wan-Li-El-Cheapo lagerschaaltjes van bijv. Shimano.

Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen. Juist hierdoor is een industrie lager in een draaiend component van een hogere kwaliteit. Je krijgt een "conventioneel" fietslager NEVER NOOIT zo afgesteld als een industrielager. Omdat een conventioneel lager dus altijd "te los" of "te strak" staat is de levensduur significant lager dan van een industrielager. Men spreekt over een factor 5 tot 10 !!!!

Echter een industrielager kent ook nadelen:

1) Grotere afmetingen qua diameter en dikte
2) Groter gewicht
3) 5x vervangen = lijmen ipv klempassing

Echter je ziet dat ieder zichzelf respecterend merk gewoon industrielagers toepast omdat de levensduur omwille van eerder genoemde reden gewoon vele malen hoger is gepaard gaande met een absolute afwezigheid van enige vorm van noodzakelijk onderhoud.

SKF is wereldmarktleider.

E

Fast

Bericht door Fast » za aug 09, 2003 11:11 pm

Dat wielen etc. nu zoveel duurder zijn met industrielagers is naar mijn bescheiden mening ook wel een beetje een marketingtruck.

Industrielagers kosten in bulk ingekocht ook haast niets. Hoe kan het dan ineens zoveel duurder zijn?

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo aug 10, 2003 10:06 am

TheDick schreef:
Het mooie van industrie lagers is dat ze tegen hoge precisie in grote serie zijn gebouwd. Met andere woorden, het kwaliteitsproces is optimaal. Hierdoor zijn de industrie lageringen van hogere kwaliteit dan de Wan-Li-El-Cheapo lagerschaaltjes van bijv. Shimano.

Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen. Juist hierdoor is een industrie lager in een draaiend component van een hogere kwaliteit. Je krijgt een "conventioneel" fietslager NEVER NOOIT zo afgesteld als een industrielager. Omdat een conventioneel lager dus altijd "te los" of "te strak" staat is de levensduur significant lager dan van een industrielager. Men spreekt over een factor 5 tot 10 !!!!

Echter een industrielager kent ook nadelen:

1) Grotere afmetingen qua diameter en dikte
2) Groter gewicht
3) 5x vervangen = lijmen ipv klempassing

Echter je ziet dat ieder zichzelf respecterend merk gewoon industrielagers toepast omdat de levensduur omwille van eerder genoemde reden gewoon vele malen hoger is gepaard gaande met een absolute afwezigheid van enige vorm van noodzakelijk onderhoud.

SKF is wereldmarktleider.

E

You know the stuff ;). Het is nog even wachten op de keramische (Silicium Nitride) industrielagers, deze kennen alleen maar voordelen zoals: 2x zo licht als een stalen lager (bikers willen dat toch). Lopen beter en gaan vele malen langer mee (waarschijnlijk nooit meer in je hele leven). Minder wrijving en kunnen hogere temperaturen aan (tot 800 Gr, daarom worden ze ook gebruikt in sommige turbo"s) en roesten niet.
Overigens niet alle industrielagers zijn zo goed. Ik heb een keer mijn Spec Enduro uit elkaar getrokken en de lagers bekeken (weet niet wat voor merk erin zit) maar er zitten al aardig wat pitten in de lagers ;D, terwijl ik er maar 1000 km mee heb gereden.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo aug 10, 2003 5:33 pm

Fast schreef: Dat wielen etc. nu zoveel duurder zijn met industrielagers is naar mijn bescheiden mening ook wel een beetje een marketingtruck.

Industrielagers kosten in bulk ingekocht ook haast niets. Hoe kan het dan ineens zoveel duurder zijn?
ja juist, want in mijn XLC naven met er om heen echte Rigida ZAC 19 velgen en DT spaken zitten, Jawel, ook industrielagers.

En we hebben het hier toch niet over een duur wielsetje...

En na een dikke 1000 KM in 3 maanden nog niks aan de hand, zo als verwacht.

Brum.

Bericht door Brum. » zo aug 10, 2003 8:50 pm

Wat voor B1 heb je? In mijn "01 Drone (op Killerbee na duurste fiets toen) zaten Formula naven met lagers die veel afdoen voor industrielagers, maar dat toch echt niet zijn. Bij mij zaten Rigida Tucana velgen erin, hoger afgemonteerd dus... Maar, kben benieuwd.. :)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma aug 11, 2003 6:15 pm

Bombus 2002.

Echte XLC naven dus....

Brum.

Bericht door Brum. » ma aug 11, 2003 8:30 pm

Dat stond er bij mij ook op, totdat ik ze opentrok en op een stofkap "Formula made in Taiwan" aantrof! :-*

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di aug 12, 2003 9:02 am

Ik zal ze vanmiddag eens opnieuw open trekken...

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di aug 12, 2003 10:08 am

TheDick schreef:
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen.

Eh.... Mavic?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di aug 12, 2003 11:01 am

[
TheDick schreef:
Vervolgens zit er GEEN stelmogelijkheid op. Speling = vervangen.

Hoekcontactlagers?? Juist, die stel je ook.. zo zijn er legio lagers die je wel "enigszins" in moet stellen (opsluiten met juiste toleranties).

Plaats reactie