schoonmaken camelbag
Moderator:Beheerders
Laatst een camelbag aangeschaft, maar is nogal een karwei om zo"n ding schoon ( en droog ) te maken. Voordat ie van binnen en in de slang helemaal droog is ben je een paar dagen verder. Ben bang dat als ik hem niet helemaal droog opberg dat ie bij de volgende rit helemaal beschimmeld is.
hoe doen jullie dit ?
hoe doen jullie dit ?
Re:schoonmaken camelbag
Water laat ik er in tot de volgende keer. Dan gewoon even uitspoelen en ander erin.
Om de paar maanden een chloortabletje er in om water bacterie-vrij te maken (gekocht bij de apotheker) en daarna goed spoelen.
Slangetje vervangen als er dingen in beginnen te groeien. Bij de doe-het-zelver verkopen ze zo"n slangetjes aan €0.50 / meter
Om de paar maanden een chloortabletje er in om water bacterie-vrij te maken (gekocht bij de apotheker) en daarna goed spoelen.
Slangetje vervangen als er dingen in beginnen te groeien. Bij de doe-het-zelver verkopen ze zo"n slangetjes aan €0.50 / meter
Ik spoel hem uit met water.Daarna gooi ik hem in de vriezer en daar blijft ie tot de volgende rit.Eens in de zoveel tijd laat ik er een dag water met een steradent tablet in staan.
Of tabletjes die ze gebruiken om baby drinkflesjes schoon te maken.
-
Water er uithalen, door het rietje blazen zo dat al het water uit de slang is en dan met open dop van de zak weg hangen.
Ik vul hem enkel met water... als je er iets anders indoet (waar suiker in zit), beschimmelt hij vlugger...
Wat ik doe:
na elke rit helemaal schoon/ droog maken...
het slangetje doe ik met de compressor ofzo, of gewoon blazen (als er maar ff lucht doorheen gaat)
en de waterzak zelf met een schone theedoek
als ik hem een tijd niet gebruik doe ik er wat water in met een chloortabletje
sucschoon
na elke rit helemaal schoon/ droog maken...
het slangetje doe ik met de compressor ofzo, of gewoon blazen (als er maar ff lucht doorheen gaat)
en de waterzak zelf met een schone theedoek
als ik hem een tijd niet gebruik doe ik er wat water in met een chloortabletje
sucschoon
- MxMasterMike
Zolas eerder gezegd, de vriezer werkt het beste. Geen gezeik met schimmel of chemische schoonmaak rotzooi
Ik heb wel eens gehoord dat een steradent tabletje goed werkt.
Zo"n tabletje ff lospeuteren bij je schoonmoeder ;D
Zo"n tabletje ff lospeuteren bij je schoonmoeder ;D

-
Na elke rit op laten drogen (water uit de slang laten lopen!), om de zoveel tijd een nachtje weg leggen met een paar Steradent tabletten en een Camelbak borstelsetje kopen om de zak en de slang schoon te maken.
Wanneer je Isostar of andere energiedrank erin hebt gehad is de kans groot dat er een gele aanslag achterblijft, deze gaat er (in elk geval niet met Steradent) niet meer uit maar kan ook geen kwaad.
Ook een "hangdryer" van Camelbak is handig om ervoor te zorgen dat de zak niet aan elkaar plakt tijdens het weghangen/drogen.
Ik vind schoon/droog blazen met een compressor (waar ook vocht uit komt, bah!) een beetje overdreven.
Wanneer je Isostar of andere energiedrank erin hebt gehad is de kans groot dat er een gele aanslag achterblijft, deze gaat er (in elk geval niet met Steradent) niet meer uit maar kan ook geen kwaad.
Ook een "hangdryer" van Camelbak is handig om ervoor te zorgen dat de zak niet aan elkaar plakt tijdens het weghangen/drogen.
Ik vind schoon/droog blazen met een compressor (waar ook vocht uit komt, bah!) een beetje overdreven.
Dank u allen !
Camelbak legen, slangetje doorblazen, 2 proppen pleepapier erin, dop erop, via het slangetje de zak volblazen, ff schudden, dop eraf proppen eruit , ophanger erin en ophangen. En 3 x per jaar ff een paar tabletten voor kunstgebiten erin en een nachie laten staan.
dusssss
dusssss