verschil in octalink???

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gemini
verschil in octalink???

Bericht door Gemini » vr mei 30, 2003 8:50 am

Hey mensen!

ik heb sinds kort een mooi XT 2002 crankstel op me fiets zitten..

Nu zit ik alleen met een vraagje!

Zit er verschil in de octalink verbinding van een XT trapas ( http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=45 ) en een Ultegra trapas ( http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=1849 ) ??? ??? ??? ???

Ik heb dus nu die laatste d"r in zitten, maar hoe strak ik m"n crankbouten ook aandraai, er blijft ongeveer een mm speling tussen de twee armen zitten (kunnen als het ware iets draaien op de trapas...)

Vraag nou niet meteen waarom ik die ultegra as heb... die zat er nou eenmaal bij voor die 70 euro...

mzzl Gemini

M@lphy

Re:verschil in octalink???

Bericht door M@lphy » vr mei 30, 2003 9:13 am

Verschil in Octalink zou er alleen moeten zijn tussen XT (& lager) & de XTR 2002! ! !

Ultegra is volgens mij passing voor de XTR 2002 (kortere Octalink!)

De XT heeft een bredere/langere opname dan de XTR!
Dit zou dan verklaren dat je je XT carnks NIET vastkrijgt...

Enne gebruik je wel het "speciale" vet van Shimano of gelijkwaardig! ! !

? ? ?

DIt vet zet zich uit , wat het vastzetten van de Cranks op de BB Octalink bevorderd!

ramon73

Bericht door ramon73 » vr mei 30, 2003 12:58 pm

Vet dat zich uitzet?? Je bedoelde natuurlijk dit: "vet dat uitzet" Afgezien van de stijlfout: "Vet dat uitzet" ????? Wasdadan??

Het lijkt me sterk dat zoiets bestaat en dat een fabrikant dit dan ook nog vet noemt. Als je zo"n spulletje zou fabriceren, dan noem je dat toch "lijm" ?? (effe me cranks vastlijmen)(tuurlijk) ;D

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » vr mei 30, 2003 1:52 pm

XT op Ultegra past niet, je moet een nieuwe XT trapas kopen. Ik weet niet waar je die crank/as combo hebt gekocht, maar ik zou toch ff terug gaan en één en ander gaan omruilen (in geval dit een winkel is).

Je moet voor XT de ES-70 (XT/LX) trapas hebben. Zoals al eerder aangegeven is op de ultegra as de spline lengte korter en volgens mij ook de breedte tussen de vertandingen is smaller. En XT op Ultegra gaat dus nooit passen.

Je moet de trapas dus wel, in tegenstelling tot de "oude" vierkante assen, invetten.

STZR.

Gemini

Bericht door Gemini » vr mei 30, 2003 3:52 pm

ok... begrijp het...

Heb dus voor 70 euro de set overgenomen maar twijvelde zelf al of die as ging passen...

Heb waarschijnlijk al een geintresseerde voor de as dus ga dan maar even een XT as halen binnenkort!

mzzl Gemini

Gast

Bericht door Gast » za mei 31, 2003 12:26 pm

Apart dat je het zo opneemt, degene van wie je het gekocht hebt weet stellig te melden dat het wel past...
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=5510

Lekker teruggaan naar hem...

Erikje

Gemini

Bericht door Gemini » za mei 31, 2003 5:41 pm

ach....

misschien dat ik er idd wel een beetje te relax op reageer...

Maar ja.. Heb de trapas inmiddels verkocht voor 25 euro en net een nieuwe xt voor 33 besteld bij B2b...

Dus dan is het probleem ook opgelost!

mzzl Gemini

Plaats reactie