samengestelde bike - jullie oordeel?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

NoShelter
samengestelde bike - jullie oordeel?

Bericht door NoShelter » zo jun 01, 2003 11:20 pm

Hoi mensen ;D

Als nieuwe bij op dit forum wou"k meteen maar met de deur in huis vallen. Ik ben nl. bezig met het zoeken/ontdekken/speuren naar een nieuwe XC bike voor mezelf. Hieronder heb ik zelf een samenstelling van onderdelen gemaakt waarvan ik eventueel m"n bike wil laten maken. Keuzes zijn gebaseerd op speurtochten door fietsenzaken, mtb-forums, meningen over producten, reviews en 1 jaartje eigen kennis :P

Frame: Cannondale Bad boy CAAD3 mtb
Balhoofdstel: Cane Creek C-1, threadless
Banden set - - Schwalbe fast fred 2.0 - -
Binnenbanden: ? Ritchey MTB ?
Cassette: Sram 9.0 - 9 speed
Crankstel: Truvativ - Firex SL
Bottom bracket: Shimano - BB-UN52 FD-E Type
Derailleur achter: Shimano - RD-M960 XTR rapidrise
Derailleur voor: Shimano - FD-M750 Topswing XT
Handvaten: Lizard Skins - Logo Grip Dual Compound
Ketting: Sram - PC-99
Pedalen (clips): ? time / spd ?
Schoenen (clips): ? spd ?
Remmen: 2x Magura Louise schijfremmen (HS55) (optie Hayes HFX 9?)
Schakel systeem: SRAM - Rocket Shorty 9 Speed
Stuur: Ritchey - Comp Rizer Mountain Bar
Stuurpen: Cannondale 3-D Forged 1 1/8"
optie: Ritchey - Comp Mountain Stem
Velgen: 2x Mavic - X317 Disc Black (32gaats)
Spaken: Sapim - Race Black 250-308mm (a 0,56)
Spaaknippels: Sapim Polyax Alu (zwart) (a 0,50)
Naven voor/achter: Shimano - M756 XT Disc Hubset
Voorvork: Marzocchi EXR Comp 85mm travel (nog twijfel)
Zadel: San Marco – Aero (zwart)
Zadelpen: Ritchey - Comp Mountain Post (zwart 400mm)

foto van frame (de rest doet er dus niet toe :) ):
Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie nog tips/suggesties geven wat betreft de onderdelen keuzes,op of aan merkingen zijn ook zeer welkom. Bedankt alvast!

Groets,
NoShelter

Gast

Re:samengestelde bike - jullie oordeel?

Bericht door Gast » zo jun 01, 2003 11:51 pm

Waarom een 4-kant as? :o Waarom ISIS :o Waarom geen Octalink 8)

Maar zonder dollen, waarom een 4-kant as?

En die geometrie..... doet me denken aan een road-bike, of is er een grote maat genomen voor de foto....de zitbuis is namelijk zo hoog, niet echt makkelijk in een technisch parcours, is dat frame exact gelijk aan een Caad3 mét headshok? ´k denk het niet.

Hoe hoog is de inbouw van de standaard vaste vork? Het frame lijkt nu al een vrij grote naloop te hebben (=trager sturen) en met een 46 cm hoge vork zal dat er niet beter op worden....

Resumerend lijkt het dat je de verkeerde bike hebt gevonden voor wat je wil doen nl. XC. Dit is leuk voor snelle trainingsrondjes op de weg.
Check op de site van Cannondale eerst ff de geometrie voordat je verder beslist. (heb ik al gedaan).

vragen vragen vragen

Nu nog de antwoorden antwoorden antwoorden

Erikje

cHoc

Bericht door cHoc » ma jun 02, 2003 3:25 am

Erikje schreef:
Maar zonder dollen, waarom een 4-kant as?

waarom zou je voor XC gebruik nou geen 4kante as nemen, voor XC gebruik is 4kant sterk zat.
al kun je voor een LX crank+BB gaan en iets goedkoper uit zijn

btw
let er wel op dat je een E-type BB gekozen hebt maar geen E-type voor derr.

Gast

Bericht door Gast » ma jun 02, 2003 7:56 am

Het zal niet breken idd (alhoewel... ik heb er zat zien breken), maar wat dacht je van stijfheid, ik merk het absoluut met de Octalink die ik nu mag berijden sinds 1 week. Misschien komt er meer kracht uit mijn pootjes om dat goddelijke lichaam van mij voort te bewegen...

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » ma jun 02, 2003 7:56 am

Gigamaat Erikje, ik rijd ook caad 3 , maatje L en is echt véél kleiner dan deze.

JD

Gast

Bericht door Gast » ma jun 02, 2003 8:03 am

Nah, heeft meer te maken met de geometrie maten.... BadBoy frames hebben een 10% langere zitbuis zag ik in de Geometrie charts van Cannondale. Dus toch meer roadbike dan MTB. Laten we zeggen:crosshybride/fitnessbike geometrie.

Erikje

Pimiento

Bericht door Pimiento » ma jun 02, 2003 10:34 am

Disk brakes: Deore Disk. Betere prijs/kwaliteit zul je niet gouw vinden.

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » ma jun 02, 2003 11:10 am

cHoc schreef:
waarom zou je voor XC gebruik nou geen 4kante as nemen, voor XC gebruik is 4kant sterk zat.
al kun je voor een LX crank+BB gaan en iets goedkoper uit zijn

ISIS is stukken stijfer, plus dat je je cranks niet meer te zwaar vast kunt zetten omdat ISIS een eindnok kent, de kans op loslopen door "uitgelubberde" cranks is dan ook veel kleiner.
Octalink tot nu toe alleen slechte ervaringen mee, kartels zijn te klein waardoor je ruimte op je crank kunt krijgen.

NoShelter

Bericht door NoShelter » ma jun 02, 2003 11:32 am

Die bottom-bracket as was eigenlijk wel het laatste punt waarover ik me druk zou maken ;D HOe dan ook, dat frame is wel een lastige kwestie. Ik ben benieuwd welke ervaringen JD=Real met dit CAAD3 frame heeft. Het is welliswaar een MTB frame, maar is het ook geschikt voor XC rijden? (volgens Erikje dus niet...). De geometrie had ik al bekeken, het blijkt dat de horizontale lengte (C?) tussen zadelpen en stuurpen 4,7" korter is dan die van een CAAD4 frame (badboy headshock; in beide gevallen van 20" frame-maat). Wat dit voor gevolgen heeft voor XC rijden is mij niet bekend :? De zitbuis is overigens bij beide frames even lang, hoewel je dat niet zou zeggen :o

Qua remmen zat ik ook nog te denken aan Hayes HFX9, of als het echt moet (qua kosten) toch magura hs33 velgremmen... (Liever schijf natuurlijk ;D)

~NoShelter

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma jun 02, 2003 11:42 am

Wat betreft de pedalen: Ga voor Afbeelding
Ik ze net en wil nu al nooit meer iets anders.

Heidi

Bericht door Heidi » ma jun 02, 2003 11:49 am

Het frame lijkt me een beetje een mengelmoeisje van alles. Niet puur XC. Dan zou ik gaan voor een F serie met headshok, ben je ook af van de vraag of je er een Marzocchi EXR Comp 85mm in wilt.

Waarom kies je voor een XC Cannondale als je er geen Headshok in zet? Als je geen Headshok wilt denk ik dat er ook andere frames te vinden zijn. ??? gewoon vraagje hoor ;)

Enduro

Bericht door Enduro » ma jun 02, 2003 4:29 pm

HFX-9 remmen
Geen EXR vork nemen, wegen 2,5 kilo volgens mij, lol. Kijk anders eens naar een MX Comp 85mm, niet veel duurder (moet voor 150 euro te vinden zijn in Duitsland).
En die vierkante as? Boeien, gewoon mee rijden! (Zeker voor XC moet je je daar niet druk om gaan maken)

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma jun 02, 2003 4:41 pm

Idd, waarom een Cannondale als je geen Lefty of Headshok neemt? Er zijn veel mooiere frames (Specialized bv.)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jun 02, 2003 6:54 pm

zonoskar schreef:
Idd, waarom een Cannondale als je geen Lefty of Headshok neemt? Er zijn veel mooiere frames (Specialized bv.)

Subject of taste.. maar idd.. t zou mijn keuze ook nie zijn... ;)

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma jun 02, 2003 9:00 pm

Taste of geen taste, maar een Cannondale is altijd wel duurder dan een Spcialized. Of Santos, of.....

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » ma jun 02, 2003 9:34 pm

zit er normaal geen 28" in een bad boy?

Gène

Bericht door Gène » ma jun 02, 2003 9:36 pm

Schiet iemand eens uit de boot en dan adviseren jullie een SANTOS, Als je blieft denk na voordat je typt. Santos is het eerste merk wat jullie typen als iemand een fiets wilt hebben. Ut zullen vast en zeker degelijke fietsen/frames zijn, maar je ziet al zo veel van die dingen. Het is niet meer leuk om een santos te rijden. Ik heb bijvoorbeeld een Specialized. Het type dat ik heb ben ik pas een keer of twee tegen gekomen. Dat kun je van Santos helemaal niet zeggen.

Nu even over het frame, koop een degelijk frame met een juiste geometrie en check ieder merk eens. Specialized, Scott, Cannondale, Trek, Klein, etc. Maar denk ook eens aan een Airborne, Litespeed enz.
Uit je onderdelen lijst zou ik enkele dingen wijzigen. Bijvoorbeeld, de 9.0 cassete mag misschien op XT niveau liggen opgebied van uithoudings vermogen en onder de prijs van een XT. Maar de 9.0 schakelt helemaal niet zuiver onder hevige druk en de XT wel. Zeker zou ik wachten tot na de zomer. Dan komen veel merken met nieuw spul en gaat "ouder" spul in de uitverkoop. Sram komt met een hele mooie nieuwe Derailleur reeks, gebaseerd op de X.0. De X.9 en de X.7. Magura komt met nieuwe vorken de Roulin (meen ik). Plus zoals ik al zei moet je proberen een mooi frame zien te reserveren. Dan moet je eens afvragen wat je wilt over een paar jaar. Wil je wedstrijden rijden, marathons vakantie"s maken etc. Mocht je wedstrijden gaan rijden heb je aan schijfremmen beneden Magura Martha (sl) en Shimano XTR niveau(qua gewicht ) niks. Dan kun je beter op velg overstappen. Hs33 of Avid of Shimano. Mocht je marathons gaan rijden ga dan weer niet te licht. Want dat wordt te duur en vaak houdt het niet te lang. Ga dan liever voor degelijkheid.
Nou ik hoop dat ik weer een bijdrage heb gelevert.
Nog een tipje, laat je niet fokken door andere met licht gewicht spul, hier op het net of buiten in het veld. Het gaat uiteindelijk wat in de benen zit. Vaak is dat nie veel...
mzzl
Gène

Gast

Bericht door Gast » ma jun 02, 2003 9:43 pm

Dirty-Harry schreef:
zit er normaal geen 28" in een bad boy?

Klopt, zit er normaal niet in... :P X-139 Mavic´s hangen erin 26" met dunne bandjes

Erikje

NoShelter

Bericht door NoShelter » ma jun 02, 2003 10:03 pm

thnx voor de tips Gène ;) was ondertussen ook het Airborne frame-pje (liberator) tegengekomen (licht!), evenals een Viper frame (LTD hardtail "03). Die laatste blijkt verbazingwekkend goed door testen te zijn gekomen (O2.?), en is ook nog "ns heul goedkoop voor een double butted alu-frame :o

Ben er overerigens op gewezen dat het caad3 frame geen schijfrem nokken zou hebben, dit zou wel eens kunnen kloppen (aangezien ik voorheen nog hs33 velgremmen als eerste keus had, waarbij dit frame naar voren kwam :P )

Wat betreft gebruik v/d fiets voor nu en toekomst; misschien wedstrijden, vooralsnog intensief XC"en. Laatste 3/4 jaar heb ik nagenoeg een relatief nieuwe cassette, derailleur wieltjes en crank-tandwielen versleten, wat misschien iets zegt over m"n rijgedrag ? ::) ;D Anyways, aandrijving + schakelsysteem moeten gewoon heel goed zijn (maar wachten tot na de zomer...? :o)

~ NoShelter

P.S. ben trouwens benieuwd wat de fietsenmakert/mtb-expert vraagt voor het assembleren van een samengestelde bike? Iemand ervaring mee?

Gast

Bericht door Gast » di jun 03, 2003 8:26 am

Zelf doen! is het allerleukste!

Anders moet je maar langs komen leg ik het je 1 keer uit, daarna weet je alles!

Erikje

HOME

Bericht door HOME » di jun 03, 2003 8:50 am

Zelf samenstellen is het leukst,als de fietsenmaker het doet kan het ook nog wel meevallen.bijv: S-TEC vraagt ong. 40 EURO als je ook de onderdelen daar haalt.

NoShelter

Bericht door NoShelter » di jun 03, 2003 11:28 am

Dat lijkt me opzich wel leuk om te doen natuurlijk, maar weet niet of ik daar genoeg gereedschap voor heb. Dadelijk ben ik nog meer aan nieuw gereedschap kwijt dan als ik het zou laten assembleren door de fietsenmakert himself... Het enige bike-tooltje wa"k nu heb is voor het bottom-bracket, cassette en wat imbuskes...

Anyways, lijkt me dus wel superleuk 8)
~ Mike

Gène

Bericht door Gène » di jun 03, 2003 12:32 pm

Alleen voor het in draaien van de cups van het balhoofd en de trapas heb je speciale tools nodig.
Misschien kun je die dat dan wel laten doen bij een LBS. Voor de rest heb je geen LBS nodig. Ik heb zelfs een LBS waarbij ik naar binnen ga als ik onderdelen nodigheb en zelf mijn ondferdelen monteer het even laat controleren en geen kosten hoef te betalen.
Zeer fijn.
En ja voor tips zijn we hier he. Ik wordt alleen af en toe een beetje ziek van die rare reacties. Als iemand een fiets wil kopen moet het maar een santos zijn of een giant. De wereld is groot en er is niets zo leuk als een fiets/ frame uit te kiezen.
mzzl
Gène

Heidi

Bericht door Heidi » di jun 03, 2003 1:09 pm

Gène schreef:
Schiet iemand eens uit de boot en dan adviseren jullie een SANTOS, Als je blieft denk na voordat je typt. Santos is het eerste merk wat jullie typen als iemand een fiets wilt hebben. Ut zullen vast en zeker degelijke fietsen/frames zijn, maar je ziet al zo veel van die dingen. Het is niet meer leuk om een santos te rijden. Ik heb bijvoorbeeld een Specialized. Het type dat ik heb ben ik pas een keer of twee tegen gekomen. Dat kun je van Santos helemaal niet zeggen.

Nu even over het frame, koop een degelijk frame met een juiste geometrie en check ieder merk eens. Specialized, Scott, Cannondale, Trek, Klein, etc.
mzzl
Gène

Yo dude, er stond dat een Cannondale nog altijd duurder is dan een Spec. en Santos. Er wordt helemaal niet een Santos geadviseerd.
Taste of geen taste, maar een Cannondale is altijd wel duurder dan een Spcialized. Of Santos, of.....

En ja is hier vaak geroepen dat een Giant, Cube, Santos enz enz goed zijn. Vaak omdat hier meestal betere onderdelen opzitten voor het geld. Dat kun je moeilijk ontkennen.

Volgens mij is vaak de vraag van mensen welke fiets ze het beste voor hun geld kunnen kiezen. Ja en dan kom je vaak op een standaart antwoord zoals Cube, Santos en Giant.
De wereld is groot en er is niets zo leuk als een fiets/ frame uit te kiezen.

En daar ben ik het volledig mee eens. Zeker in dit topic verwacht ik dat er verder gekeken zal worden dan de al eerdergenoemde merken. Ik heb zelfs al "Airborne" horen vallen.............
;)

BTW: Ik zou ook zeker even kijken naar een Cannondale F serie frame met headshok!

HOME

Bericht door HOME » di jun 03, 2003 1:11 pm

Dat is nou het leuke van zelf samenstellen.Het internet afzoeken en vergelijken van onderdelen en prijzen,om zo tot een fiets te komen die voor jou persoonlijk de beste is.Wat gereedschap betreft: er zijn gereedsschaps sets te koop bijv. van shimano waar bijna alles inzit.Als je hier een balhoofdpers bij koopt dan kun je een complete fiets bouwen.De prijs van zo`n set lag 5 jaar geleden op 100 gulden en de prijs van een balhoofdpers was toen 45 gulden.Balhoofdpers heb je niet vaak nodig maar waarschijnlijk heb je hem na 1keer al terug verdiend.

veel plezier.

Plaats reactie