Rigid vs fully

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
zonoskar
Rigid vs fully

Bericht door zonoskar » ma feb 22, 2010 9:51 pm

Rondje Veldhoven:

Fully: 1u24m
Rigid: 1u51m

Of kan ik niet meer op een rigid rijden? Ik hobbelde zelfs op de rechte paden alleen maar en kon niet fatsoenlijk kracht op de pedalen krijgen om sneller te gaan.

Of helpen clickpedalen echt zo veel?

Ik ben er van overtuigd dat een fully sneller is, de rigid fiets voelde niet eens sneller aan. En die laatste woog ook nog eens 500g minder dan de fully.

Azonic-xc-er

Bericht door Azonic-xc-er » ma feb 22, 2010 10:31 pm

Is er iets te fietsen daar dan? Kom er elke dag langs voor het werk, is het de moeite om de fiets eens mee te nemen en daar te stoppen?

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Re: Rigid vs fully

Bericht door Rinse Appelstroop » ma feb 22, 2010 10:44 pm

zonoskar schreef:Rondje Veldhoven:

Fully: 1u24m
Rigid: 1u51m

Of kan ik niet meer op een rigid rijden? Ik hobbelde zelfs op de rechte paden alleen maar en kon niet fatsoenlijk kracht op de pedalen krijgen om sneller te gaan.

Of helpen clickpedalen echt zo veel?

Ik ben er van overtuigd dat een fully sneller is, de rigid fiets voelde niet eens sneller aan. En die laatste woog ook nog eens 500g minder dan de fully.
Is het misschien niet gewoon ff wennen, ik rijd namelijk ook in Limburg (brunssum) en in jou omgeving op de on-one: singlespeed en star. Rijd wel met klikpedalen. Het denk dat een fully wel sneller is. Je moet met een starre fiets gewoon selectiever (lees netter) rijd meer anticiperen. Ik had afgelopen zaterdag in Brunssum dikke lol op de singlespeed en in Best gisteren ook, net een bmx baan. Alleen wel erg actief rijden (stuur optrekken e.d.)

Anders misschien keertje samen tochtje rijden en kijken hoe het zit ;) Ben nog op zoek naar dé paadjes in de omgeving van Eindhoven!
Whoop Whoop!

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma feb 22, 2010 10:54 pm

Weapons of choice:

In het fully kamp:
Afbeelding
Titus RacerX100 weegt 11.0 Kg en heeft 100mm veerweg voor/achter. Banden: Schwalbe Racing Ralph 2.25".

In het rigid kamp:
Afbeelding
Rocky Mountain Blizzard, weegt 10.5Kg en heeft 0mm veerweg voor/achter. Banden: Schwalbe Racing Ralph 2.25".

De paadjes in Veldhoven zijn niet echt super hoor, maar dat is ook meteen het probleem. Ik zou verwachten dat op een minder technisch parcours een ridig toch best kan meekomen. Echter zelfs op vlakke paden die vlak lijken zit je de hele tijd te hobbelen in je zadel zodat je geen kracht kunt zetten. Ik iig niet. Misschien ben ik vergeten hoe je moet fietsen zonder vering? Ik rij al sinds 1999 volgeveerd.

Maar het is een leuk rondje voor als ik 2 uur over heb.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 22, 2010 11:05 pm

Een half uur op een rondje van 2 uur zonder extreem technische stukken en zonder
hoogteverschil vind ik wel een enorm groot verschil...

Dit riekt naar een nieuwe batterij in je horloge?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma feb 22, 2010 11:19 pm

LOL, ik moet wel zeggen dat 1u24m mijn beste tijd is toen het parcours er mooi bij lag in de zomer. Nu was het permafrost die net aan het ontdooien was. Ik zal in de zomer nog eens opnieuw rijden, kijken wat er dan uitkomt.

Oja, en dan kom je ook nog dit tegen:

Afbeelding
Waar eerst een singletrack was. Leuk die boswachters...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di feb 23, 2010 7:56 am

Tja dat krijg je van al die mountainbikers daar...

Maar, ik vind het een erg goede test,petje af. Vooral knap dat je er voor gezorgt hebt dat de omstandigheden beide keren gelijk waren :D

Ow ja, klik pedalen maken denk ik het verschil ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

zonoskar

Bericht door zonoskar » di feb 23, 2010 11:20 am

Hey, ik heb wel gezorgd dat ik dezelfde banden gebruikt heb he? Beetje respect, LOL :D

mateis

Bericht door mateis » di feb 23, 2010 11:26 am

Ik ga voor die klikpedalen, zeker als het hobbelt... :)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di feb 23, 2010 1:58 pm

Eeuwige discussie, voor mij geldt dat rigid in Nederland veel leuker is. Hard werken, alles zelf opvangen, niks er op vertrouwen dat de vering het wel opvangt als je een foutje maakt.

Wel lijdt mijn lijf rigid meer pijn. Vooralsnog wint de lol boven het stramme lijf de dag erna.

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma mar 01, 2010 2:10 pm

Zondag het rondje op de Titus volbracht: 1u50. De condities waren niet geheel vergelijkbaar, het was zondag nogal bagger in de bossen. Niet de meest odeale conditie voor Racing Ralph bandjes :)

Volgende week nog een keertje met de Blizzard + kilkpedalen.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » wo mar 24, 2010 2:13 pm

zonoskar schreef:LOL, ik moet wel zeggen dat 1u24m mijn beste tijd is toen het parcours er mooi bij lag in de zomer. Nu was het permafrost die net aan het ontdooien was. Ik zal in de zomer nog eens opnieuw rijden, kijken wat er dan uitkomt.

Oja, en dan kom je ook nog dit tegen:

Afbeelding
Waar eerst een singletrack was. Leuk die boswachters...
Volgens mij moet je bij Maxxis gaan shoppen voor de ultieme bosband.

Afbeelding

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma mar 28, 2011 3:54 pm

Ff oprakelen.

Dit maal fully vs rigid 29er op het parcours in Eersel. Het rondje is 40 Km.

Met de fully: 1h50m
Met de rigid 29er 1h57m.

Dat is toch 7 minuten verschil. Dit maal was de conditie van de paden redelijk vergelijkbaar. Met de fully was een weekje later en de lange paden begonnen al wat te stoffen. Met clickpedalen en dezelfde banden (RRs).

Zijn er meer mensen die wel eens dezelfde routen rijden met verschillende fietsen? Ik heb binnenkort een fully 29er, dus dan ga ik het rondje nog eens rijden om te kijken of dat nog sneller is.

Plaats reactie