Thanks. Decals en kleur is inderdaad standaard, maar de achterbrug is standaard blank alu kleur. Een meegespoten achterbrug is 100 euro meerprijs. Ben vandaag een stukje gaan fietsen, had toch niet veel te doen op het werk. Dagje vrij genomen dus. Eerste indruk is dat de achterbrug erg lekker veert. Wortels strijkt ie helemaal vlak als het ware. Ook merk ik dat ie niet veel bobt als je trapt. Precies zoals het moet eigenlijk. Over de voorkant was ik minder te spreken, het stuurde heel direct, maar toch niet met heel veel vertrouwen. Dus maar even bij de LBS langs om eens te kijken wat zij vonden. Na de oehs en aahs waren ze het wel een beetje eens met me. We hebben met de positie van het stuur en de stuurpen zitten spelen en toen voelde de fiets een stuk beter aan. Ik had nog een 105mm 10 graden pen liggen dus die had ik gebruikt, maar het blijkt dat dit te hoog en te lang is. Ik heb nu een 90mm en 0 graden pen besteld en dat zou het stuurgedrag flink moeten verbeteren. Thuis gekomen heb ik ook even een 75mm pen erop gezet en dat voelt ook goed aan, maar ik zit dan wat teveel rechtop. Die pen is misschien een optie voor meer DH georienteerde ritten.
Het verhaal hoe ik op deze fiets gekomen ben is ook wel vermeldenswaard. Ik ben in 1997 op het Mountainbike WK (of was het een Grundig World Cup, ik weet het niet meer) in Chateau d'Oex geweest, en daar stond een gepolijste Turner Burner tegen een hek. Ik vond dat zo'n mooie fiets dat het merk is blijven hangen. Ik had in die tijd een GT Zaskar (ook polished), misschien dat die Turner daarom opviel.
Iig, toen ik in 1999 een echte fully wou kopen (na het Proflex gedrocht wat ik ooit gehad heb) ben ik gaan zoeken of ik aan een Turner kon komen, maar dit bleek erg moeilijk en de fiets was ook best duur toen. Uiteindelijk is het toen een Rocky Mountain Element geworden waar ik 7 jaar mee gefietst heb. Later heb ik een Alutech gekocht om bikeparks mee te fietsen, maar dat was niks voor mij. De bikeparks werden steeds extremer, maar mijn durf nam niet evenredig toe. Dus die fiets verkocht, maar ik wou wel een fiets erbij voor het wat ruigere werk. Dus in 2005 ben ik toen gaan zoeken naar een kandidaat en de 5 Spot was een goede. Ik heb toen mijn Fox Float RLC 100 speciaal laten tunen naar 125mm veerweg, maar helaas had ik het geld toen even ergens anders voor nodig. In 2007 vond ik dat mijn Element 'op' was en zocht een nieuwe. Wederom gekeken naar een Turner, dit keer een Flux. Maar toen viel mijn oog op de Titus (die ik dus gekocht heb) en ben gaan vragen naar de verschillen. Over het algemeen was de indruk dat de Titus meer racy was dan de Flux, die meer comfortabel georienteerd was, dus mijn keuze was gemaakt. Zeker toen Titus met de limited witte uitvoering kwam. Weer geen Turner dus. Ondertussen had ik een Rocky Flow FS op de kop getikt en daarmee ging ik vaak naar de Ardennen fietsen. De fiets deed het daar zeer goed, maar was een maat te klein (was 16.5"). Dit jaar had ik afgesproken om de Portes du Soleil te gaan fietsen en op een nacht, liggend in mijn warme bedje, werd het plan geboren om een nieuwe fiets te bestellen voor die rit en voor de ritjes in de Ardennen. De 5Spot was toen net vernieuwd met de DW achterbrug en men was er lyrisch over. Speciaal toen om 02:00 uit mijn bed gestapt om te kijken wat de zadelpenmaat was van de 5Spot. Het plan was om een frame te kopen en een vork en de rest van de spullen van de RM Flow over te zetten. Na wat mailtjes met Rob Akkermans en een
heftige discussie over de lak op mtbr.com heb ik eind februari de bestelling voor een blauwe 5Spot gedaan. Met custom geverfde achterbrug, want normaal zijn die blank. Geplande levertijd was begin mei.
Ondertussen had ik tijd om te onderzoeken wat voor vork ik wou hebben. Gelukkig stond in de Bike een test van enduro vorken. De Rockshox Revelation kwam er best goed uit voor 70% van het geld van een Fox. De Fox scoorde op gebied van bediening en gewicht beter, hmm big deal. Stijfheid van de RS was beter en de vering was vergelijkbaar goed. De keuze was snel gemaakt dus, een witte vork in een blauwe fiets stond ook best mooi. Alleen had de RVL een steekas en mijn wielen (Mavic Crossride) waren niet om te bouwen. Moest ik dus een nieuw voorwiel regelen. Later kwam ik er achter dat het frame achter een postmount aansluiting had, dus mijn Hope remmen gingen niet passen. En voor de achterkant is er geen PM->IS adapter. Alleen voor de voorvork is er zoiets en als je die adapter achter gebruikt, moet je een 20mm of 25mm grotere schijf gebruiken (niemand wist met zekerheid te vertellen of het 20 of 25 was). Eerst wou ik dan een andere caliper kopen, maar de nieuwe Hope remmen waren alleen in blank alu, terwijl mijn rem zwart was. Bah, een zwarte voor en een blanke achter, dus dan maar nieuwe remmen. Avid Elixer kwam goed uit de test en was schappelijk geprijsd. Op ebay vond ik een setje rode Chris King naven met 20mm steekas, en na een fun bod was ik de winnaar. Oh joy. De beslissing om dan blauw met rode accenten te maken was toen ook snel genomen.
Toen begin April een mailtje in mijn inbox stond dat het frame er was, ben ik meteen naar Akkermans gereden om het frame op te halen. Groot was mijn teleurstelling toen er een deuk in het frame bleek te zitten. En deze deuk zat op een zeer zichtbare plaats, dus ik heb toen gekozen voor een nieuw voorframe, maar dat zou nog een maand extra duren.
Overigens zat op de vork ook een beschadiging van transport, die heb ik met een lakstift weggewerkt en de korting lekker in m'n zak gestoken. De planning van Turner klopte aardig, want afgelopen woensdag was het frame er en ben ik het gaan halen. Die zelfde dag heb ik de fiets zelf in elkaar geschroeft. Met als resultaat bovenstaande foto's.
Uiteindelijk heb ik alleen de cranks, pedalen en banden hergebruikt van de oude fiets
Ik heb nog een Chris King trapas (onder het motto, als je het doet, doe het dan goed

), een Ritchey 10 degree stuur en een 90mm Hope stuurpen in bestelling staan, dus binnenkort komt er een update. Ik heb ook nog een hele sloot aan close-ups van onderdelen, maar mijn Hackintosh is vernaggeld, dus ik kan even niet mijn mijn foto archief.