Rood-Wit-Blauw of Blauw-Rood-Wit....

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am
Rood-Wit-Blauw of Blauw-Rood-Wit....

Bericht door zonoskar » wo mei 27, 2009 10:14 pm

Dat zoek je zelf maar uit. Mijn nieuwe fiets is in ieder geval binnen en bijna klaar om te besmeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik post later wel een verhaaltje over het hoe en waarom en de frustraties en close-ups van de onderdelen. Ik wacht nog op een nieuw bracket en een nieuw stuur. Verder ben ik vergeten binnenkabels mee te nemen en moet ik de vork nog afzagen.

Enjoy!
Laatst gewijzigd door zonoskar op di jun 02, 2009 9:31 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » do mei 28, 2009 7:26 am

Geweldig, Zono. Echt zo geworden zoals je had beschreven: net even wat anders dan de gevestigde orde :)

Kudo's! Ben benieuwd naar de verhalen en meer foto's!
Je zal nu zeker eerst een stuk gaan biken?

suri
Berichten:384
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:38 pm

Bericht door suri » do mei 28, 2009 8:18 am

Nice bike.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen over de voorvork.

Voor hier in het land en omstreken kan hij ermee door maar afgelopen week in het Garda meer kwam de Revelation toch massas te kort. Als ik het nog eens kon doen zou ik voor een 36 talas of een Marzochhi 55 micro gaan.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » do mei 28, 2009 8:27 am

Ik ben naast je / jullie bevindingen over de vork ook erg benieuwd naar de DW-link ervaringen!

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » do mei 28, 2009 9:25 am

heel sjiek! :D

Een all mountain avant la lettre ook: dropper post en lekker dikke velgen. 8)

suri
Berichten:384
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:38 pm

Bericht door suri » do mei 28, 2009 1:15 pm

Sven,

De DW link gaat echt razend goed onder trapinvloeden. Je hebt de pro pedal absoluut niet nodig. Ik heb de oude HL 5 spot gereden met 5 inch veerweg (romic) en een RFX HL met 6 inch veerweg (fox DHX 5.0).

De DW is zeker onder XC / all round omstandigheden de beste. Daarnaast is de small bump performance super door de extra SAG die je kunt rijden.

Of de revelation de beste vork is voor de DW5 spot betwijfel ik. Qua prijs/kwaliteit kun je er niks op aan merken maar als ik het vergelijk met fox vind ik rock shox toch beduidend minder. Daarnaast kun je gewoon meer vork in de DW spot steken (fox 36, marzochhi 55, RS lyrik) naar mijn mening mocht je hem in ruig terrein gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » do mei 28, 2009 10:03 pm

Ik heb net een stukkie gefiets en de fiets voelt erg goed. Ik merk dat de achterkant heel erg soepel over hobbels gaat. Je voelt de hobbel in de vork, maar de achterkant strijkt hem vlak. De Revelation voelt erg kort, misschien is een 150mm vork een betere keuze toch wel. Ik kijk het een tijdje aan. Qua vering doet de vork het wel goed.

Nog een plaatje om het af te leren voor ik naar bed ga.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zonoskar op vr mei 29, 2009 11:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do mei 28, 2009 10:11 pm

Jah.. mooie fiets en zow... en uiteraard mooie plaatjes..

.. maar waarom in hemelsnaam de nationale kleuren van Frankrijk als thema?!

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » do mei 28, 2009 10:19 pm

Niet iedereen kan een titanium kleurige fiets betalen he? :)

Gebruikersavatar
k@tze
Berichten:2688
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:00 pm

Bericht door k@tze » vr mei 29, 2009 10:14 pm

Zonos, wat is ie BLAAAUUW.. mooi hoor en de componentenkeuze incl. kleuren ziet er prima uit! Is de kleur en de decals standaard? Houd er ook even rekening mee dat de Rev nog even moet inlopen, normaal gesproken worden ze nog iets soepeler. Vorig weekend in Freiburg op de ShauinslandTrail (speedtrail van ca 45min.) beviel hij prima in de Titus. Op rotsen en zwaar technische trails zal elke luchtveer het moeilijk krijgen.

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » vr mei 29, 2009 11:18 pm

Thanks. Decals en kleur is inderdaad standaard, maar de achterbrug is standaard blank alu kleur. Een meegespoten achterbrug is 100 euro meerprijs. Ben vandaag een stukje gaan fietsen, had toch niet veel te doen op het werk. Dagje vrij genomen dus. Eerste indruk is dat de achterbrug erg lekker veert. Wortels strijkt ie helemaal vlak als het ware. Ook merk ik dat ie niet veel bobt als je trapt. Precies zoals het moet eigenlijk. Over de voorkant was ik minder te spreken, het stuurde heel direct, maar toch niet met heel veel vertrouwen. Dus maar even bij de LBS langs om eens te kijken wat zij vonden. Na de oehs en aahs waren ze het wel een beetje eens met me. We hebben met de positie van het stuur en de stuurpen zitten spelen en toen voelde de fiets een stuk beter aan. Ik had nog een 105mm 10 graden pen liggen dus die had ik gebruikt, maar het blijkt dat dit te hoog en te lang is. Ik heb nu een 90mm en 0 graden pen besteld en dat zou het stuurgedrag flink moeten verbeteren. Thuis gekomen heb ik ook even een 75mm pen erop gezet en dat voelt ook goed aan, maar ik zit dan wat teveel rechtop. Die pen is misschien een optie voor meer DH georienteerde ritten.

Het verhaal hoe ik op deze fiets gekomen ben is ook wel vermeldenswaard. Ik ben in 1997 op het Mountainbike WK (of was het een Grundig World Cup, ik weet het niet meer) in Chateau d'Oex geweest, en daar stond een gepolijste Turner Burner tegen een hek. Ik vond dat zo'n mooie fiets dat het merk is blijven hangen. Ik had in die tijd een GT Zaskar (ook polished), misschien dat die Turner daarom opviel.

Afbeelding

Iig, toen ik in 1999 een echte fully wou kopen (na het Proflex gedrocht wat ik ooit gehad heb) ben ik gaan zoeken of ik aan een Turner kon komen, maar dit bleek erg moeilijk en de fiets was ook best duur toen. Uiteindelijk is het toen een Rocky Mountain Element geworden waar ik 7 jaar mee gefietst heb. Later heb ik een Alutech gekocht om bikeparks mee te fietsen, maar dat was niks voor mij. De bikeparks werden steeds extremer, maar mijn durf nam niet evenredig toe. Dus die fiets verkocht, maar ik wou wel een fiets erbij voor het wat ruigere werk. Dus in 2005 ben ik toen gaan zoeken naar een kandidaat en de 5 Spot was een goede. Ik heb toen mijn Fox Float RLC 100 speciaal laten tunen naar 125mm veerweg, maar helaas had ik het geld toen even ergens anders voor nodig. In 2007 vond ik dat mijn Element 'op' was en zocht een nieuwe. Wederom gekeken naar een Turner, dit keer een Flux. Maar toen viel mijn oog op de Titus (die ik dus gekocht heb) en ben gaan vragen naar de verschillen. Over het algemeen was de indruk dat de Titus meer racy was dan de Flux, die meer comfortabel georienteerd was, dus mijn keuze was gemaakt. Zeker toen Titus met de limited witte uitvoering kwam. Weer geen Turner dus. Ondertussen had ik een Rocky Flow FS op de kop getikt en daarmee ging ik vaak naar de Ardennen fietsen. De fiets deed het daar zeer goed, maar was een maat te klein (was 16.5"). Dit jaar had ik afgesproken om de Portes du Soleil te gaan fietsen en op een nacht, liggend in mijn warme bedje, werd het plan geboren om een nieuwe fiets te bestellen voor die rit en voor de ritjes in de Ardennen. De 5Spot was toen net vernieuwd met de DW achterbrug en men was er lyrisch over. Speciaal toen om 02:00 uit mijn bed gestapt om te kijken wat de zadelpenmaat was van de 5Spot. Het plan was om een frame te kopen en een vork en de rest van de spullen van de RM Flow over te zetten. Na wat mailtjes met Rob Akkermans en een heftige discussie over de lak op mtbr.com heb ik eind februari de bestelling voor een blauwe 5Spot gedaan. Met custom geverfde achterbrug, want normaal zijn die blank. Geplande levertijd was begin mei.

Ondertussen had ik tijd om te onderzoeken wat voor vork ik wou hebben. Gelukkig stond in de Bike een test van enduro vorken. De Rockshox Revelation kwam er best goed uit voor 70% van het geld van een Fox. De Fox scoorde op gebied van bediening en gewicht beter, hmm big deal. Stijfheid van de RS was beter en de vering was vergelijkbaar goed. De keuze was snel gemaakt dus, een witte vork in een blauwe fiets stond ook best mooi. Alleen had de RVL een steekas en mijn wielen (Mavic Crossride) waren niet om te bouwen. Moest ik dus een nieuw voorwiel regelen. Later kwam ik er achter dat het frame achter een postmount aansluiting had, dus mijn Hope remmen gingen niet passen. En voor de achterkant is er geen PM->IS adapter. Alleen voor de voorvork is er zoiets en als je die adapter achter gebruikt, moet je een 20mm of 25mm grotere schijf gebruiken (niemand wist met zekerheid te vertellen of het 20 of 25 was). Eerst wou ik dan een andere caliper kopen, maar de nieuwe Hope remmen waren alleen in blank alu, terwijl mijn rem zwart was. Bah, een zwarte voor en een blanke achter, dus dan maar nieuwe remmen. Avid Elixer kwam goed uit de test en was schappelijk geprijsd. Op ebay vond ik een setje rode Chris King naven met 20mm steekas, en na een fun bod was ik de winnaar. Oh joy. De beslissing om dan blauw met rode accenten te maken was toen ook snel genomen.

Toen begin April een mailtje in mijn inbox stond dat het frame er was, ben ik meteen naar Akkermans gereden om het frame op te halen. Groot was mijn teleurstelling toen er een deuk in het frame bleek te zitten. En deze deuk zat op een zeer zichtbare plaats, dus ik heb toen gekozen voor een nieuw voorframe, maar dat zou nog een maand extra duren.

Afbeelding

Overigens zat op de vork ook een beschadiging van transport, die heb ik met een lakstift weggewerkt en de korting lekker in m'n zak gestoken. De planning van Turner klopte aardig, want afgelopen woensdag was het frame er en ben ik het gaan halen. Die zelfde dag heb ik de fiets zelf in elkaar geschroeft. Met als resultaat bovenstaande foto's.

Uiteindelijk heb ik alleen de cranks, pedalen en banden hergebruikt van de oude fiets :)

Ik heb nog een Chris King trapas (onder het motto, als je het doet, doe het dan goed :)), een Ritchey 10 degree stuur en een 90mm Hope stuurpen in bestelling staan, dus binnenkort komt er een update. Ik heb ook nog een hele sloot aan close-ups van onderdelen, maar mijn Hackintosh is vernaggeld, dus ik kan even niet mijn mijn foto archief.
Laatst gewijzigd door zonoskar op za mei 30, 2009 5:00 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » vr mei 29, 2009 11:20 pm

Bike setup:
* Frame Size & Color: Medium Blue Streak with matching rear end
* Rear Shock: Fox RP23 high volume (stock)
* Fork: Rockshox Revelation 429
* Brakes: Avid Elixer CR 185mm front, 160mm rear.
* Shifter: SRAM X.9
* Cranks: Raceface Deus XC
* Chainguide: None
* Rear Derailleur: SRAM X.9
* Pedals: VP 133
* Stem: Specialized 100mm
* Handlebar: FSA riser
* Seatpost: Crank Brothers Joplin R
* Saddle: Specialized Alias 143
* Bottom Bracket: Raceface
* Chainring: Raceface
* Cassette: Shimano XT
* Headset: Chris King noThreadSet, Red
* Grips: Salsa lock-ons
* Front Tire: Schwalbe Nobby Nic 2.4"
* Front Rim: Stans ZTR Flow 460g
* Front Hub: Chris King Iso Disc 20mm thru-axle, Red
* Rear Tire: Schwalbe Nobby Nic 2.4"
* Rear Rim: Stans ZTR Flow 460g
* Rear Hub: Chris King Iso Disc, Red
* Spokes: DT Competition with brass nipples (sturdy, not light).
* Bike weight: 13.8 Kg including pedals.
* Skewers: Hope Red.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat posen ermee :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » za mei 30, 2009 7:45 am

Super gaaf! Vooral de blauw met rode kleuren combi is nogal ongebruikelijk & heeft iets heel fris.

Gebruikersavatar
Rinse Appelstroop
Berichten:3558
Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » za mei 30, 2009 9:31 am

En ik maar kijken, kijken, zoeken.. nadenken. Wat is er nu toch anders tussen deze en die andere turners..maar idd. Die achtervork is meegespoten!!

Geeft de bike een heel ander gezicht, doe je goed!!

Nice bike!!

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » za mei 30, 2009 10:18 am

Ongelofelijk gaaf, Zono.
Mooi verhaal over de aanschaf. We all know how it feels like ;)
Ik was toevallig gisteren bij dezelfde LBS (;)) en ik zag je oude voorframe nog liggen. Flinke deuk, ik zou dezelfde keuze hebben gemaak.

Congratz en heel veel bikeplezier gewenst.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za mei 30, 2009 8:10 pm

Mooi verjaardagscadeau voor jezelf...!

casper937
Berichten:144
Lid geworden op:wo apr 25, 2007 4:21 pm

Bericht door casper937 » za mei 30, 2009 10:03 pm

Hele mooie bak!

Ik ben zelf ook aan het kijken naar dat soort zadelpennen. Kun je me iets over jouw ervaringen ermee vertellen? Specifiek of er geen speling op zit.

Ik ben het zat om elke keer de QR open te draaien en mn zadel af te stellen...

Grt

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » za mei 30, 2009 10:57 pm

@Casper: Op de Joplin zit een beetje speling, dit voel je tijdens het fietsen maar heel minimaal, maar het voelt wel gek als je de bike op pakt bij het zadel, net of de achterbrug los zit. Het is maar een tiende mm ofzo. Vrienden van me rijden met de Specialized versie en die heeft geen speling. Maar die heeft maar 3 standen, terwijl de Joplin traploos verstelbaar is. De Speci zadelpen heeft wel 2 cm meer verstel bereik, is soms belangrijk. Ik heb met de Joplin nog geen echte fiets ervaring, dus dat moet ik je nog even schuldig blijven. Volgend weekend wordt de bike in Malmedy aan de tand gevoeld, dan weet ik meer.

@Steelboy: Yep, iemand moet het toch doen :)

casper937
Berichten:144
Lid geworden op:wo apr 25, 2007 4:21 pm

Bericht door casper937 » zo mei 31, 2009 12:26 pm

Ik ben heel benieuwd.

In een test op internet (...dus dat moet waar zijn :roll: ) heb ik gelezen dat de pen van Superstar components of KS shock ook geen speling hebben.

Ik ben benieuwd naar je ervaring straks!

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » zo mei 31, 2009 1:09 pm

Ik ben net terug van een rondje Aalst-Waalre. Volgens de GPS heb ik het rondje met 22 Km/h gemiddeld afgelegd. Met de Titus is mijn beste gemiddelde 23.4 Km/h. Niet slecht voor een fiets met 14cm beerweg en 13.8 Kg. Zeker als je bedenkt dat de ronde er nu heel erg los bij lag en mijn snelste rondje gereden was op een parcours wat lekker hard was. Dus insturen van de bochten ging minder goed en op de losse zandstukken verlies je best wel wat tijd dan. De wind hielp ook al niet mee. Al met al moet ik dus zeggen dat de Turner erg fijn fietst, had ook niks anders verwacht. En anders had ik het toch niet gezegd, heb niet voor niets 2500 euro uitgegeven aan het frame :) Als straks mijn 90mm stuurpen binnen is, moet ook het losse gevoel aan de voorkant opgelost zijn, ik heb er nu even een 75mm pen op zitten en daarmee heb ik wat weinig druk op het voorwiel.

Qua speling in de zadelpen: Als je er op let, voel je de speling. Maar als je gewoon druk aan het fietsen bent, merk je er niks van. De remote hendel is erg handig, je kunt hem alle richtingen op drukken (omlaag, naar voren enzo) en de zadelpen gaat omlaag. Beter dan de pop-loc lockout hendel van de vork moet ik zeggen. Het terug komen van de pen is snel, maar soms had ik wel dat ik iets te snel weer ging zitten en de pen dus te laag stond. Wat oefening moet daar afdoende voor zijn neem ik aan. Een vriend van me heeft zo'n Specialized zadelpen en ook al heeft die geen speling, het terugkomen is soms wat minder. Maar daarmee waren in het begin ook wel problemen, dus misschien is dat nu opgelost. Die Specialized pen is wel bijna 100 euro duurder en alleen in 30.9 te leveren. Ik weet niet wat die Speci pen weegt, maar de Joplin was 450 gram zonder hendel en kabel volgens mijn digitale veerunster.

Uiteraard weet ik nog niet of de speling erger gaat worden met de tijd, maar dat zien we wel.
Laatst gewijzigd door zonoskar op di jun 02, 2009 9:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTLTS
Berichten:3063
Lid geworden op:vr sep 06, 2002 1:25 pm
Locatie:De 020 baby!!!!

Bericht door GTLTS » zo mei 31, 2009 1:29 pm

Pfffff.....echt, wat een bjoetie van een fiets. Heel erg mooi. Voor je neerzetten, koffie erbij en gewoon naar je fiets kijken...

Die meegespoten achterbrug is mmoier dan de normale kleur; het frame krijgt zo veel meer body.

En de rode kleurelement zijn mooi gekozen en subtiel. Zeker in deze tijd waarin elke kleurenblinde met teveel centen in z'n zak een circusattractie van zijn fiets weet te maken.

Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » ma jun 01, 2009 6:36 pm

Bedankt allemaal voor de complimenten. Voor de geinteresseerden, ik heb wat foto's online gegooid met wat close-ups van de onderdelen en nog meer foto's van de fiets in het wild.

Giesbro
Berichten:114
Lid geworden op:di feb 15, 2005 10:58 pm

Bericht door Giesbro » ma jun 01, 2009 7:18 pm

Mooi hoor, ik vind dat pookje van de joplin zo cool!!

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » ma jun 01, 2009 7:36 pm

zonoskar schreef:Bedankt allemaal voor de complimenten. Voor de geinteresseerden, ik heb wat foto's online gegooid met wat close-ups van de onderdelen en nog meer foto's van de fiets in het wild.
Drool!! :cry:
Geweldig! Je hebt alleen een aantal haren op je Chrisking naven zitten (foto 15).

Erg gaaf.

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » ma jun 01, 2009 9:44 pm

Prachtig!

Mvg TiSt

Plaats reactie