Toe aan iets nieuws, na de NRS2
Moderators:JJ, Beheerders
Ik wil een nieuwe XC bike, dat is een feit. Nu heb ik een NRS2 waar ik best tevreden van ben. De wensen voor een nieuwe fiets zijn de volgende:
- XC gebruik, 1-2x per week met 3 maanden winterstop (spinning)
- Liefst geen standaard bike
- FS met lockout op achterdemper
- Draaipunten achtervork liefst niet met kogellagers
- Moet onderhoudsarm zijn / weinig onderhoud vragen
- Ik dub over een Speedhub........
- Op de NRS zit een goede vork (Reba Team), die evt overzetten
- Goede remmen heb ik ook al op de NRS (Hope mono mini), kunnen overgezet worden.
- Budget plm €2500,- (inruil of hergebruik bestaande parts niet ingerekend)
Ik heb me al eens verlekkerd aan een Stevens Glide http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=de_DE, maar vraag me af of ik niet beter zelf ga opbouwen.
De waarde van de NRS is niet meer hoog denk ik. Als ik er bij inruil €600 voor terugkrijg in de huidige (goede) staat mag ik heel erg blij zijn. Voor dat geld heb ik echt geen nieuwe set Hope's en een Reba.
Zelf opbouwen of laten opbouwen ligt dan meer voor de hand. Zaterdag ga ik een Turner Flux testen in Spa, misschien dat dat hem gaat worden. De Turner frames in de 2008 uitvoering zijn nu interessant qua prijs.
Wat zijn jullie gedachten? Inruil of hergebruik? In het geval van hergebruik neem ik de vork, remmen en wielen (later betere set) mee over. Frame, aandrijving, voorbouw, stuur en zadelpen schaf ik nieuw aan.
Is Speedhub interessant? Op zich wel duur maar onderhoudsarm. Maar krijg je eenmaal problemen, dan kon je wel eens midden op een track XXkm van huis/startpunt stil komen te staan. En krijg je eenmaal stukken, dan lopen de kosten aardig uit de hand, niet?
Ik zoek liever geen standaard Trek, Giant, Stevens, Kona, Merida bike.........
- XC gebruik, 1-2x per week met 3 maanden winterstop (spinning)
- Liefst geen standaard bike
- FS met lockout op achterdemper
- Draaipunten achtervork liefst niet met kogellagers
- Moet onderhoudsarm zijn / weinig onderhoud vragen
- Ik dub over een Speedhub........
- Op de NRS zit een goede vork (Reba Team), die evt overzetten
- Goede remmen heb ik ook al op de NRS (Hope mono mini), kunnen overgezet worden.
- Budget plm €2500,- (inruil of hergebruik bestaande parts niet ingerekend)
Ik heb me al eens verlekkerd aan een Stevens Glide http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=de_DE, maar vraag me af of ik niet beter zelf ga opbouwen.
De waarde van de NRS is niet meer hoog denk ik. Als ik er bij inruil €600 voor terugkrijg in de huidige (goede) staat mag ik heel erg blij zijn. Voor dat geld heb ik echt geen nieuwe set Hope's en een Reba.
Zelf opbouwen of laten opbouwen ligt dan meer voor de hand. Zaterdag ga ik een Turner Flux testen in Spa, misschien dat dat hem gaat worden. De Turner frames in de 2008 uitvoering zijn nu interessant qua prijs.
Wat zijn jullie gedachten? Inruil of hergebruik? In het geval van hergebruik neem ik de vork, remmen en wielen (later betere set) mee over. Frame, aandrijving, voorbouw, stuur en zadelpen schaf ik nieuw aan.
Is Speedhub interessant? Op zich wel duur maar onderhoudsarm. Maar krijg je eenmaal problemen, dan kon je wel eens midden op een track XXkm van huis/startpunt stil komen te staan. En krijg je eenmaal stukken, dan lopen de kosten aardig uit de hand, niet?
Ik zoek liever geen standaard Trek, Giant, Stevens, Kona, Merida bike.........
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re: Toe aan iets nieuws, na de NRS2
Maar van de andere kant geef je wel als voorbeeld een fiets met kogellagers in de draaipunten, kun je het anders enigzins beter specificeren, want hoe je het went of keert, de draaipunten zijn tegenwoordig altijd een of andere vorm van kogellagers, industrielagers en wat al dies meer zij, zijn ook kogellagers, glijlagers zijn toch echt wel uit, en anders kom je op carbon (flexplek)draaipunt....Ramon 73 schreef:- Draaipunten achtervork liefst niet met kogellagers
shoot me again, I ain't dead yet
Glijlagers uit...
Sorry, maar wanneer waren industrielagers in?
Die Flux is zeker een goed idee, zeker omdat deze door de toepassing van glijlagers erg onderhouds arm is. De basis is dan goed en de rest kun je mee en mee upgraden naar iets nieuws/beters.
Speedhub kan ik niet veel over zeggen, maar als je maar 1 mtb hebt waar je alles mee doet en veel km's rijdt dan zou ik het overwegen(10k km/jaar)
Sorry, maar wanneer waren industrielagers in?
Die Flux is zeker een goed idee, zeker omdat deze door de toepassing van glijlagers erg onderhouds arm is. De basis is dan goed en de rest kun je mee en mee upgraden naar iets nieuws/beters.
Speedhub kan ik niet veel over zeggen, maar als je maar 1 mtb hebt waar je alles mee doet en veel km's rijdt dan zou ik het overwegen(10k km/jaar)
Nadeel ban een speedhub is dat je achterkant een stuk zwaarder wordt, waardoor je zwaarte punt verlegt wordt. Dus je moet eigenlijk al opzoek naar een frame dat i.c.m. een speedhub kan functioneren. Daarnaast is de kabelloop niet altijd ideaal van zo'n ding. Voordeel is wel dat je ketting minder snel slijt en dat je een erg onderhoudsarm versnellingsapparaat hebt.
Qua merken die niet veel voorkomen kan je ook eens kijken naar Rotwild, Evers in Heer schijnt binnenkort dealer te worden (of is het al). De kerel wat op zondags bij de bikemotion wat informatie had gegeven deed dat erg overtuigend en het zag er allemaal goed uit.
Intense is ook wel een merk dat je niet veel ziet en dat zit tegenwoordig bij Veltec. De Spider pro bijvoorbeeld. Nadeel van exclusiviteit is de prijs, je merkt al gauw dat deze vaak wat hoger uitvalt. Helaas weet ik vrij weinig over de rij eigenschapen van deze fietsen.
Ik zou eigenlijk wel altijd zelf opbouwen. Ook al is dat duurder, maar je kan dan zelf bepalen waar je meer geld aan wild uitgeven en waar je kan "besparen". Tweedehands is er vol op goed spul te krijgen, dus daar kan misschien ook nog ergens besparen. Het zou zonde zijn om veel geld te verliezen op onderdelen die nog gewoon prima zijn (zoals je Reba en je mini's).
mzzl
Gène
Qua merken die niet veel voorkomen kan je ook eens kijken naar Rotwild, Evers in Heer schijnt binnenkort dealer te worden (of is het al). De kerel wat op zondags bij de bikemotion wat informatie had gegeven deed dat erg overtuigend en het zag er allemaal goed uit.
Intense is ook wel een merk dat je niet veel ziet en dat zit tegenwoordig bij Veltec. De Spider pro bijvoorbeeld. Nadeel van exclusiviteit is de prijs, je merkt al gauw dat deze vaak wat hoger uitvalt. Helaas weet ik vrij weinig over de rij eigenschapen van deze fietsen.
Ik zou eigenlijk wel altijd zelf opbouwen. Ook al is dat duurder, maar je kan dan zelf bepalen waar je meer geld aan wild uitgeven en waar je kan "besparen". Tweedehands is er vol op goed spul te krijgen, dus daar kan misschien ook nog ergens besparen. Het zou zonde zijn om veel geld te verliezen op onderdelen die nog gewoon prima zijn (zoals je Reba en je mini's).
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Heb zelf een tijdje met Speedhub gereden maar heb deze verkocht vanwege overgang naar een fully. Naar mijn idee is het extra gewicht in het achterwiel van slechte invloed op de sensibiliteit van de achtervering.
Als je zeker bent van het kopen van een fully dan kan je het beste SRAM als aandrijving gaan gebruiken ivm de invloed van modder op je schakelgemak. Voor de ranzigste moddertochten is het misschien een idee om een goedkope Singlespeed op te bouwen. Zelf heb ik een singlespeed voor de mtb-trainingsrondjes en moddertochten. Voor de langere tochten heb ik de fully aangeschaft.
Veel plezier bij het testen van verschillende bikes en post je bevindingen op DP
Als je zeker bent van het kopen van een fully dan kan je het beste SRAM als aandrijving gaan gebruiken ivm de invloed van modder op je schakelgemak. Voor de ranzigste moddertochten is het misschien een idee om een goedkope Singlespeed op te bouwen. Zelf heb ik een singlespeed voor de mtb-trainingsrondjes en moddertochten. Voor de langere tochten heb ik de fully aangeschaft.
Veel plezier bij het testen van verschillende bikes en post je bevindingen op DP

Zo, al een hoop reacties
Erg fijn, bedankt.
Ik zie al dat ik de Speedhub kan laten vallen. 10k km/jaar maak ik niet, ik ben al tevreden met de helft die ik met mijn drukke leven meestal niet haal.
Industrielagers in of uit, boeit niet. Punt is dat industrielagers in een veersysteem niet optimaal gebruikt worden. De verplaatsing(asrotatie) is maar enkele mm's dus het lager staat altijd op hetzelfde punt te "schommelen" waardoor de levensduur sterk beperkt wordt. Verder is bij een Turner het heel makkelijk om met een vetspuitje de glijlagers te smeren waardoor je alle vuil en verbruikt vet eruit perst. Wél een voordeel bij industrielagers: elke 2 jaar voor 60euro bij de lagerboer nieuwe lagers halen en hij is weer als nieuw.
Wat betreft modderfiets: Ik heb de originele Manitou vork nog liggen en de groep die erop zit is nog in redelijke staat. Dus ik hoef maar ergens een setje remmen op de kop te tikken zodat ik die fiets tzt weer compleet kan maken als dirtbike of voor de verkoop.
Ik ben heeeeeel, heeeeeel erg blij met tips van dealers in de buurt(zoals Evers die ik wel ken maar voor mij geen aantrekkelijk aanbod had, ik wist niet dat ze Rotwild gaan doen
). Ik wil absoluut binnen 30-40km een dealer van het aan te schaffen merk hebben. Met mijn Giant heb ik in het begin best problemen gehad die alleen door de dealer op te lossen waren ivm garantie (veel probs met de modded RS achterdemper, zit nu de originele Giant demper in).
Rotwild wordt ook verkocht door S-Tec en die hebben en ontzettend gave RFC 0.3 staan voor 2799 (helaas wel industrielagers)

Ik zie al dat ik de Speedhub kan laten vallen. 10k km/jaar maak ik niet, ik ben al tevreden met de helft die ik met mijn drukke leven meestal niet haal.
Industrielagers in of uit, boeit niet. Punt is dat industrielagers in een veersysteem niet optimaal gebruikt worden. De verplaatsing(asrotatie) is maar enkele mm's dus het lager staat altijd op hetzelfde punt te "schommelen" waardoor de levensduur sterk beperkt wordt. Verder is bij een Turner het heel makkelijk om met een vetspuitje de glijlagers te smeren waardoor je alle vuil en verbruikt vet eruit perst. Wél een voordeel bij industrielagers: elke 2 jaar voor 60euro bij de lagerboer nieuwe lagers halen en hij is weer als nieuw.
Wat betreft modderfiets: Ik heb de originele Manitou vork nog liggen en de groep die erop zit is nog in redelijke staat. Dus ik hoef maar ergens een setje remmen op de kop te tikken zodat ik die fiets tzt weer compleet kan maken als dirtbike of voor de verkoop.
Ik ben heeeeeel, heeeeeel erg blij met tips van dealers in de buurt(zoals Evers die ik wel ken maar voor mij geen aantrekkelijk aanbod had, ik wist niet dat ze Rotwild gaan doen

Rotwild wordt ook verkocht door S-Tec en die hebben en ontzettend gave RFC 0.3 staan voor 2799 (helaas wel industrielagers)
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.
-
- Berichten:584
- Lid geworden op:vr jan 12, 2007 10:46 am
- Locatie:nijmegen
-
- Berichten:584
- Lid geworden op:vr jan 12, 2007 10:46 am
- Locatie:nijmegen
Kan interessant zijn. Welke maat is het? Ik ben 1m95 dus 21inch heb ik echt wel nodig.dirty sanches schreef:Ik heb nog een specialized stumpjumper fsr s-works uit 2006 maar gekocht in 2007.
het gaat wel alleen maar om het frame en de brain remote demper.
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.
19" met een Thomson setback lukt ook wel
(ik spreek uit ervaring, ook 1,95 en binnenbeen lengte 86 cm) Specialized bouwt lange frames de laatste jaren. Zo kan je makkelijk op een kleiner frame rijden, zonder dat het problemen geeft. Daarnaast heeft een maat kleiner frame het voordeel dat je wendbaarder bent. Zeker op een fully in technische afdalingen is dat fijn.
mzzl
Gène

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!