gewicht fiets
Moderators:JJ, Beheerders
Bij elke fiets wordt elk overbodig grammetje weggehaald, maar wat ik me afvroeg:
Is het gewicht van een fiets zelf belangrijker dan het gewicht dat je bij je draagt aan bijv een rugzak of kleding? Maakt het uit waar het gewicht geplaatst is? (zo laag mogelijk lijkt mij) Volgens mij zijn er heel wat meer kilo's te winnen door je eigen gewicht, kleding en rugtas na te lopen dan nog een gram van je fiets af halen?
Is het gewicht van een fiets zelf belangrijker dan het gewicht dat je bij je draagt aan bijv een rugzak of kleding? Maakt het uit waar het gewicht geplaatst is? (zo laag mogelijk lijkt mij) Volgens mij zijn er heel wat meer kilo's te winnen door je eigen gewicht, kleding en rugtas na te lopen dan nog een gram van je fiets af halen?
Probeer het eens een keer: stap met een rugzak met minstens 10 kg op de fiets en merk hoe snel je 'zware benen' hebt (zeker als je veel staat). Ik heb liever wat meer gewicht op mijn fiets, dan op mijn rug.
Uiteindelijk gaat het ook bij fietsen om de 'power-to-weight-ratio' spieren zijn massa, hoe meer spier je hebt, hoe meer gewicht dus hoe meer spier je nodig hebt om dat gewicht op snelheid te krijgen.
Zolang je fiets een acceptabel gewicht heeft, zou ik me daar niet al te druk over maken.
Uiteindelijk gaat het ook bij fietsen om de 'power-to-weight-ratio' spieren zijn massa, hoe meer spier je hebt, hoe meer gewicht dus hoe meer spier je nodig hebt om dat gewicht op snelheid te krijgen.
Zolang je fiets een acceptabel gewicht heeft, zou ik me daar niet al te druk over maken.
Het ligt ook aan het onderdeel en wat je gewend bent. Ik fiets veel met rugzak, dus ik kan wel wat hebben op mijn rug.Steelboy schreef:Probeer het eens een keer: stap met een rugzak met minstens 10 kg op de fiets en merk hoe snel je 'zware benen' hebt (zeker als je veel staat). Ik heb liever wat meer gewicht op mijn fiets, dan op mijn rug.
Uiteindelijk gaat het ook bij fietsen om de 'power-to-weight-ratio' spieren zijn massa, hoe meer spier je hebt, hoe meer gewicht dus hoe meer spier je nodig hebt om dat gewicht op snelheid te krijgen.
Zolang je fiets een acceptabel gewicht heeft, zou ik me daar niet al te druk over maken.
Met onderdeel bedoel ik voornamelijk de wielen en andere bewegende delen. Zware wielen zorgen voor meer gyroscopische krachten en dÃe ga je wel degelijk voelen met accelereren en heuveltjes.
Voor de rest ben ik van mening dat extreme gewichtsbesparingen alleen nuttigzijn met wedstrijden
Ok dat wou ik dus weten, zijn grammetjes op je fiets nuttiger om te besparen dan op/aan je lichaam. Nee, dus als ik t goed begrijp (leek mij ook logisch), behalve misschien bij de wielen (klinkt ook logisch). Dan hoef ik me dus ook niet druk te maken om een kilo meer of minder aan mn fiets (hoewel het wel leuk is 
thnx
Aad

thnx
Aad
Het is de totale massa die geldt, zie het als een systeem. Het maakt niet uit of dat nou op je rug zit of in je wielen, de uiteindelijke snelheid zal dezelfde zijn. Wat wel uitmaakt is waar en hoeveel massa zich bevind in het wiel want die beinvloed weer de acceleratie (zie onder). Voor wedstrijden is een lichte fiets toch wel aan te bevelen (dat wist iedereen al). Laag zwaartepunt is handig voor in de bochten maar valt in het niet bij de rijdersmassa die erbij komt want die beinvloed het zwaartepunt het meest en daar doe je niet zo heel veel aan (tenzij je van het hamburgerras bent). Lichte fiets is makkelijker te tillen mocht je een stuk moeten lopen enz.
@ Mitchel; Gyroscopische krachten hebben niks te maken met de snelheid van de fiets, je bedoeld eigenlijk het traagheidsmoment. Hoe lager hoe beter, lees; hoe lichter de velg des te sneller ben je op snelheid. Uiteraard is de rest van de massa van de fiets inclusief rijdersgewicht ook bepalend voor de acceleratie.
@ Mitchel; Gyroscopische krachten hebben niks te maken met de snelheid van de fiets, je bedoeld eigenlijk het traagheidsmoment. Hoe lager hoe beter, lees; hoe lichter de velg des te sneller ben je op snelheid. Uiteraard is de rest van de massa van de fiets inclusief rijdersgewicht ook bepalend voor de acceleratie.
... maar een kilootje meer totaalgewicht of niet boeit echt niet. Het obsessieve wat weer over de branche gekomen is, zie ik echt vooral als een verkooptrucje voor de super-highend. Wat ik wil zeggen: gewicht is EEN overweging, naast vele andere (functioneren, ergonome, prijs, sterkte, etc.)
Tilgewicht vind ik wel belangrijk, maar daarvoor moet ik ook net genoeg krappe trappen op en af voor en na het fietsen.
Tilgewicht vind ik wel belangrijk, maar daarvoor moet ik ook net genoeg krappe trappen op en af voor en na het fietsen.

r
en lichte wielen hebben heuvel af minder voordeel.
middel punt vliedende kracht.
en een zwaardere fiets kost heuvel op altijd meer energie door de zwaarte kracht.
Verder niet teveel lullen maar biken denk ik, echt zware fietsen worden toch niet meer gemaakt.
middel punt vliedende kracht.
en een zwaardere fiets kost heuvel op altijd meer energie door de zwaarte kracht.
Verder niet teveel lullen maar biken denk ik, echt zware fietsen worden toch niet meer gemaakt.
Een lichte fiets hebben werkt naar mijn mening voornamelijk psychologisch.
Het lichter en lichter maken van je fiets is een leuke hobby maar het effect van een lichte fiets is maar beperkt.
Je kan beter werken aan je techniek en meer trainen dan met je dikke pens op een super lichte carbon fiets gaan zitten en verwachten dat je opeens in 45min aan de top van de Alp'd Huez staat.
Alle onderdelen als lagers en ketting goed gesmeerd houden zal je fiets een stuk 'lichter' doen fietsen.
Zoals al eerder gezegd is fiets + berijder één systeem dat in zijn geheel in beweging moet worden gezet (anders blijft de een achter bij de ander
)
Ten eerste moet je je bedenken dat het vasthouden van een snelheid relatief weinig energie kost. Het versnellen en vertragen van een fiets + berijder kost relatief veel energie. Bij vlakke stukken kan je snelheid vasthouden. Bij klimmen gaat dat een stuk lastiger dus een goede cadans houden werkt erg goed (zie techniek).
Ten tweede moet je je bedenken dan een beetje XC fiets zo'n 1/7 deel van het totale gewicht uitmaakt. Daarom is gewicht besparen op de fiets maar beperkt effectief.
Als je érgens gewicht wilt besparen (behalve op jezelf
) kan je dan het beste doen op je wielen of cranks. Draaiende objecten hebben een ogenschijnlijke massa-toename die je kan voelen als je hard gaat. Het sturen gaat dan zwaarder.
Het regeltje '1 gram op je wiel is 2 gram op je frame' is gebaseerd op de rotatie massa die je wielen hebben. Geloof je mij niet, volg deze link en dan zal je wikipedia maar voor waar aan moeten nemen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_weight_and_power
Dus... Gewicht besparen op je fiets is niks mis mee, maar het kan ook doorslaan waarnaar het niet zo heel veel nut meer heeft.
Voor een hardtail is een streef gewicht van 10kg héél netjes voor het niveau waar de meeste op dit forum op fietsen.
Het lichter en lichter maken van je fiets is een leuke hobby maar het effect van een lichte fiets is maar beperkt.
Je kan beter werken aan je techniek en meer trainen dan met je dikke pens op een super lichte carbon fiets gaan zitten en verwachten dat je opeens in 45min aan de top van de Alp'd Huez staat.
Alle onderdelen als lagers en ketting goed gesmeerd houden zal je fiets een stuk 'lichter' doen fietsen.
Zoals al eerder gezegd is fiets + berijder één systeem dat in zijn geheel in beweging moet worden gezet (anders blijft de een achter bij de ander

Ten eerste moet je je bedenken dat het vasthouden van een snelheid relatief weinig energie kost. Het versnellen en vertragen van een fiets + berijder kost relatief veel energie. Bij vlakke stukken kan je snelheid vasthouden. Bij klimmen gaat dat een stuk lastiger dus een goede cadans houden werkt erg goed (zie techniek).
Ten tweede moet je je bedenken dan een beetje XC fiets zo'n 1/7 deel van het totale gewicht uitmaakt. Daarom is gewicht besparen op de fiets maar beperkt effectief.
Als je érgens gewicht wilt besparen (behalve op jezelf

Het regeltje '1 gram op je wiel is 2 gram op je frame' is gebaseerd op de rotatie massa die je wielen hebben. Geloof je mij niet, volg deze link en dan zal je wikipedia maar voor waar aan moeten nemen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_weight_and_power
Dus... Gewicht besparen op je fiets is niks mis mee, maar het kan ook doorslaan waarnaar het niet zo heel veel nut meer heeft.
Voor een hardtail is een streef gewicht van 10kg héél netjes voor het niveau waar de meeste op dit forum op fietsen.
Re: r
Minder voordeel??? Lichte wielen zijn altijd sneller dan zware wielen (middelpunt vliedende kracht heeft hier weinig mee te maken), het gaat om de massatraagheid. Hoe groter dit is des te moeilijker krijg je het wiel draaiend en omgekeerd want het stopzetten van een zwaar wiel heeft ook meer energie nodig. Niet zo heel ingewikkeld hoor.de lynx schreef:en lichte wielen hebben heuvel af minder voordeel.
middel punt vliedende kracht.
en een zwaardere fiets kost heuvel op altijd meer energie door de zwaarte kracht.
Verder niet teveel lullen maar biken denk ik, echt zware fietsen worden toch niet meer gemaakt.