Nerveus rijgedrag + marathon bike
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo, vraagje voor jullie.
Ik heb een Rocky Mountain, Element 50, 18". Ik heb deze wat moeten aanpassen aan mijn lichaamslengte (1,87). Zo zit er een satback zadelpen op, een verlengde stuurpen en heb ik de riserbar veranderd voor een recht stuur. Nu vind ik de bike erg nerveus rijden. Zo was ik gisteravond de route in Nuenen aan het rijden. Voor degene die deze kennen: in de klim en afdaling op de Geulberg zitten mooie singletracks. Ik werd echter alle kanten op geslingerd, en zelfs van het pad af. En dat terwijl ik niet eens zoveel snelheid had. En ik weet dat snelheid nodig kan zijn omdat je wiel eigenlijk dan altijd rechtdoor wil, maar de lef zat er niet in omdat de fiets zo moelijk reed.
Kan iemand mij vertellen of bovengenoemde aanpassingen effect kunnen hebben op het rijgedrag, en wat ik kan doen om het te verhelpen? Als je meer info nodig hebt hoor ik het graag.
Komend voorjaar wil ik me gaan storten op marathonbiken, ik zoek daarvoor een bike met een goed stuurgedrag en geschikt voor lange afstanden. Ik hoopte dat de RM een goede bike doorvoor zou zijn. Iemand andere suggesties?
Alvast bedankt voor jullie input!
Roy
Ik heb een Rocky Mountain, Element 50, 18". Ik heb deze wat moeten aanpassen aan mijn lichaamslengte (1,87). Zo zit er een satback zadelpen op, een verlengde stuurpen en heb ik de riserbar veranderd voor een recht stuur. Nu vind ik de bike erg nerveus rijden. Zo was ik gisteravond de route in Nuenen aan het rijden. Voor degene die deze kennen: in de klim en afdaling op de Geulberg zitten mooie singletracks. Ik werd echter alle kanten op geslingerd, en zelfs van het pad af. En dat terwijl ik niet eens zoveel snelheid had. En ik weet dat snelheid nodig kan zijn omdat je wiel eigenlijk dan altijd rechtdoor wil, maar de lef zat er niet in omdat de fiets zo moelijk reed.
Kan iemand mij vertellen of bovengenoemde aanpassingen effect kunnen hebben op het rijgedrag, en wat ik kan doen om het te verhelpen? Als je meer info nodig hebt hoor ik het graag.
Komend voorjaar wil ik me gaan storten op marathonbiken, ik zoek daarvoor een bike met een goed stuurgedrag en geschikt voor lange afstanden. Ik hoopte dat de RM een goede bike doorvoor zou zijn. Iemand andere suggesties?
Alvast bedankt voor jullie input!
Roy
Een flatbar in combinatie met een stuurpen van 100 mm en langer is een goede opstelling. Maar als ik jou was zou ik eerst dat uit proberen dan pas die setback zadel. Dus met andere woorden ff die oude zadel pen monteren en dan nog een keer gaan fietsen.
Zo'n riserbar hoort eigenlijk ook niet op een xc en marathon fiets thuis vind ik persoonlijk. Ik weet niet hoeveel veerweg jou fiets heeft, maar in mijn ogen denk ik aan 80 tm 100 mm, dat is ideaal voor zo'n xc/marathon beestje.
Zo'n riserbar hoort eigenlijk ook niet op een xc en marathon fiets thuis vind ik persoonlijk. Ik weet niet hoeveel veerweg jou fiets heeft, maar in mijn ogen denk ik aan 80 tm 100 mm, dat is ideaal voor zo'n xc/marathon beestje.
No pain, no gain
Don't feed the Trolls
Don't feed the Trolls
Jah.. dat is héél persoonlijk en in dit geval zelfs misschien juist een kleine plijster op de wond.TommyGun schreef: Zo'n riserbar hoort eigenlijk ook niet op een xc en marathon fiets thuis vind ik persoonlijk.
'Kort door de bocht' gezien zou een vork met méér veerweg (lees; welke hoger inbouwt) de fiets minder nerveus moeten maken. Is de match veerweg+frame zoals de fabrikant van het frame deze bedoeld heeft??
Om e.e.a. te visualiseren aan je setup zou een fotootje van je fiets misschien ook nog 'verborgen' punten naar boven kunnen halen.
Kan hierover mee praten, ben zelf 1,83 en heb een kona coiler 18", deze een keer voor de gein opgebouwd om mee te XC'en. Dus langere pen (110 mm ipv 50mm) en zadel in de meest achterste stand. De bike reageerde ineens totaal anders, werd onder andere ook nerveus in de afdalingen. Later nog eens bij een tesdag op een maatje groter gereden en dit stuurde en rolde veel beter door de bochten.Steelboy schreef:Of een grotere (lees: langere) fiets... naar mijn idee klikt een 18"van Rocky nl wat kort voor iemand van 1.87m
En een langere wielbasis is zoals we allemaal weten ene stabieler stuurgedrag
Enige optie die ik zo kan bedenken is toch een wat kortere stuurpen monteren of probeer het eens met de riser. Mijn cannodale is ook een lange bak, maar met een riser stuurt deze beter dan met een flatbar. Vraag me niet waardoor, misschien is het de iets meer rechtop zit waardoor er wat druk van het stuur wordt weggenomen. Niet echt de set-up voor een marathon bike, maar hopelijk heb je er wat aan om hem beter aan het sturen te krijgen
Succes in ieder geval
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
Op deze manier een fiets aanpassen aan de lengte van de berijder is eigenlijk geen goede oplossing.
Door de setback zadelpen bijvoorbeeld kom je verder achter je trapas te zitten waardoor je minder efficiënt kunt trappen op de pedalen. (niet voor niets zitten tijdrijders zoveel mogelijk naar voren).
Op de foto zie ik ook dat je zadel ook nog zover mogelijk naar achter staat. Ik kan niet anders concluderen dat je frame te klein is, helaas.
Door de setback zadelpen bijvoorbeeld kom je verder achter je trapas te zitten waardoor je minder efficiënt kunt trappen op de pedalen. (niet voor niets zitten tijdrijders zoveel mogelijk naar voren).
Op de foto zie ik ook dat je zadel ook nog zover mogelijk naar achter staat. Ik kan niet anders concluderen dat je frame te klein is, helaas.
jericho2k schreef:Wellicht een stomme vraag. Heeft dit dan ook effect op het rijgedrag? Bij afdalingen sta je immers ook wat meer op de pedalen dan dat je op je zadel zit.
Bij een 16" frame staan de wielen dichter bij elkaar dan bij een 18" fiets. Een 'korte' fiets voelt nerveuzer aan voor dezelfde persoon.
-
- Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:
Zoals de anderen ook al hebben aangegeven denk ik ook dat je bike te klein is, zelf 182 en heb 1 maat groter dan jij. Deze past mij perfect, met een normale zadelpen, een gemiddelde stuurpen en een low riser stuur. Denk dat de positie op een groter frame veel zal verbeteren
Remember, your worst day of biking is always better than your best day at work!
ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 70
ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 70
Allereerst: mooie fiets!
Dan op je vragen: hij is te klein... Het nerveuze komt met name door de te korte wielbasis in mijn ogen. Je zwaartepunt ligt gewoon te hoog om je wielen zo dicht bij elkaar te hebben. Een langere stuurpen met (smalle, nog smaller door barends) flatbar maakt dit alleen maar erger (pers. ervaring). Als je nu eens een bredere riser pakt, zal het al met al een stuk minder nerveus worden, ook met een lange stuurpen. Of je dat verder fijn vindt, is aan jezelf: je hebt domweg meer controle, maar op lange afstanden geen mogelijkheden om je stuur eens anders vast te pakken (barends) en de meeste mensen hebben wel de neiging door hun schouders te zakken bij een breed stuur.
Dat opmerking van Jurriaan over die setback zadelpen en positie is niet helemaal waar. Tijdrijders zitten naar voren ivm aerodynamica, daar hebben ze zelfs een minder ideale positie voor over. Hoe ver je idealiter achter je trapas zit (qua trapbeweging) wordt verder bepaalt door een hele hoop persoonlijke factoren + wat de fiets moet doen. De flauwe standaardregel knieschijf boven pedaalas bij horizontale pedalen komt voor marathongebruik vaak wel aardig in de buurt.
Dan op je vragen: hij is te klein... Het nerveuze komt met name door de te korte wielbasis in mijn ogen. Je zwaartepunt ligt gewoon te hoog om je wielen zo dicht bij elkaar te hebben. Een langere stuurpen met (smalle, nog smaller door barends) flatbar maakt dit alleen maar erger (pers. ervaring). Als je nu eens een bredere riser pakt, zal het al met al een stuk minder nerveus worden, ook met een lange stuurpen. Of je dat verder fijn vindt, is aan jezelf: je hebt domweg meer controle, maar op lange afstanden geen mogelijkheden om je stuur eens anders vast te pakken (barends) en de meeste mensen hebben wel de neiging door hun schouders te zakken bij een breed stuur.
Dat opmerking van Jurriaan over die setback zadelpen en positie is niet helemaal waar. Tijdrijders zitten naar voren ivm aerodynamica, daar hebben ze zelfs een minder ideale positie voor over. Hoe ver je idealiter achter je trapas zit (qua trapbeweging) wordt verder bepaalt door een hele hoop persoonlijke factoren + wat de fiets moet doen. De flauwe standaardregel knieschijf boven pedaalas bij horizontale pedalen komt voor marathongebruik vaak wel aardig in de buurt.
foto?jericho2k schreef:Thanx!!!
Idd een te klein frame. Afgelopen week het hele zaakje ingerolen (snik). Heb nu een Specialized Epic maat L. Ben er al enkel malen mee weggeweest. Rijdt als een trein!! Alle ++++ van de Rocky, + nog veel meer.
In ieder geval thanx voor de input.
Roy
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!