Nerveus rijgedrag + marathon bike

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
jericho2k
Nerveus rijgedrag + marathon bike

Bericht door jericho2k » wo feb 13, 2008 11:12 pm

Hallo, vraagje voor jullie.

Ik heb een Rocky Mountain, Element 50, 18". Ik heb deze wat moeten aanpassen aan mijn lichaamslengte (1,87). Zo zit er een satback zadelpen op, een verlengde stuurpen en heb ik de riserbar veranderd voor een recht stuur. Nu vind ik de bike erg nerveus rijden. Zo was ik gisteravond de route in Nuenen aan het rijden. Voor degene die deze kennen: in de klim en afdaling op de Geulberg zitten mooie singletracks. Ik werd echter alle kanten op geslingerd, en zelfs van het pad af. En dat terwijl ik niet eens zoveel snelheid had. En ik weet dat snelheid nodig kan zijn omdat je wiel eigenlijk dan altijd rechtdoor wil, maar de lef zat er niet in omdat de fiets zo moelijk reed.
Kan iemand mij vertellen of bovengenoemde aanpassingen effect kunnen hebben op het rijgedrag, en wat ik kan doen om het te verhelpen? Als je meer info nodig hebt hoor ik het graag.
Komend voorjaar wil ik me gaan storten op marathonbiken, ik zoek daarvoor een bike met een goed stuurgedrag en geschikt voor lange afstanden. Ik hoopte dat de RM een goede bike doorvoor zou zijn. Iemand andere suggesties?

Alvast bedankt voor jullie input!

Roy

TommyGun

Bericht door TommyGun » do feb 14, 2008 12:30 am

Een flatbar in combinatie met een stuurpen van 100 mm en langer is een goede opstelling. Maar als ik jou was zou ik eerst dat uit proberen dan pas die setback zadel. Dus met andere woorden ff die oude zadel pen monteren en dan nog een keer gaan fietsen.
Zo'n riserbar hoort eigenlijk ook niet op een xc en marathon fiets thuis vind ik persoonlijk. Ik weet niet hoeveel veerweg jou fiets heeft, maar in mijn ogen denk ik aan 80 tm 100 mm, dat is ideaal voor zo'n xc/marathon beestje.
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 14, 2008 7:08 am

TommyGun schreef: Zo'n riserbar hoort eigenlijk ook niet op een xc en marathon fiets thuis vind ik persoonlijk.
Jah.. dat is héél persoonlijk en in dit geval zelfs misschien juist een kleine plijster op de wond.

'Kort door de bocht' gezien zou een vork met méér veerweg (lees; welke hoger inbouwt) de fiets minder nerveus moeten maken. Is de match veerweg+frame zoals de fabrikant van het frame deze bedoeld heeft??

Om e.e.a. te visualiseren aan je setup zou een fotootje van je fiets misschien ook nog 'verborgen' punten naar boven kunnen halen.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do feb 14, 2008 9:29 am

Of een grotere (lees: langere) fiets... naar mijn idee klikt een 18"van Rocky nl wat kort voor iemand van 1.87m

En een langere wielbasis is zoals we allemaal weten ene stabieler stuurgedrag

RR

Bericht door RR » do feb 14, 2008 9:52 am

Steelboy schreef:Of een grotere (lees: langere) fiets... naar mijn idee klikt een 18"van Rocky nl wat kort voor iemand van 1.87m

En een langere wielbasis is zoals we allemaal weten ene stabieler stuurgedrag
Kan hierover mee praten, ben zelf 1,83 en heb een kona coiler 18", deze een keer voor de gein opgebouwd om mee te XC'en. Dus langere pen (110 mm ipv 50mm) en zadel in de meest achterste stand. De bike reageerde ineens totaal anders, werd onder andere ook nerveus in de afdalingen. Later nog eens bij een tesdag op een maatje groter gereden en dit stuurde en rolde veel beter door de bochten.

Enige optie die ik zo kan bedenken is toch een wat kortere stuurpen monteren of probeer het eens met de riser. Mijn cannodale is ook een lange bak, maar met een riser stuurt deze beter dan met een flatbar. Vraag me niet waardoor, misschien is het de iets meer rechtop zit waardoor er wat druk van het stuur wordt weggenomen. Niet echt de set-up voor een marathon bike, maar hopelijk heb je er wat aan om hem beter aan het sturen te krijgen

Succes in ieder geval
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 14, 2008 10:39 am

Steelboy schreef:Of een grotere (lees: langere) fiets... naar mijn idee klikt een 18"van Rocky nl wat kort voor iemand van 1.87m
Vandaar ook mijn vraag naar een foto (side shot).

jericho2k

Bericht door jericho2k » do feb 14, 2008 8:27 pm

Bij deze de foto's. Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do feb 14, 2008 9:05 pm

Op deze manier een fiets aanpassen aan de lengte van de berijder is eigenlijk geen goede oplossing.
Door de setback zadelpen bijvoorbeeld kom je verder achter je trapas te zitten waardoor je minder efficiënt kunt trappen op de pedalen. (niet voor niets zitten tijdrijders zoveel mogelijk naar voren).
Op de foto zie ik ook dat je zadel ook nog zover mogelijk naar achter staat. Ik kan niet anders concluderen dat je frame te klein is, helaas.

jericho2k

Bericht door jericho2k » do feb 14, 2008 9:08 pm

Wellicht een stomme vraag. Heeft dit dan ook effect op het rijgedrag? Bij afdalingen sta je immers ook wat meer op de pedalen dan dat je op je zadel zit.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 14, 2008 9:13 pm

jericho2k schreef:Wellicht een stomme vraag. Heeft dit dan ook effect op het rijgedrag? Bij afdalingen sta je immers ook wat meer op de pedalen dan dat je op je zadel zit.

Bij een 16" frame staan de wielen dichter bij elkaar dan bij een 18" fiets. Een 'korte' fiets voelt nerveuzer aan voor dezelfde persoon.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » vr feb 15, 2008 12:06 pm

Zoals de anderen ook al hebben aangegeven denk ik ook dat je bike te klein is, zelf 182 en heb 1 maat groter dan jij. Deze past mij perfect, met een normale zadelpen, een gemiddelde stuurpen en een low riser stuur. Denk dat de positie op een groter frame veel zal verbeteren
Remember, your worst day of biking is always better than your best day at work!

ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 70

ROXY

Bericht door ROXY » di feb 19, 2008 12:06 pm

Ik ben 1m70 en heb met een 18" Rocky gereden...

May

Bericht door May » wo feb 20, 2008 2:12 pm

Ik denk dat je frame gewoon te klein is.
In ben een 178 en had een medium en die was kantje boord.
Stuurpen 12 en easton met setback.

May

THES

Bericht door THES » wo feb 20, 2008 10:51 pm

Ik denk ook dat je frame te klein is, ikzelf ben 195cm en heb ook een element 50, maar dan een 20,5" en dat kan ook nog maar net.

mateis

Bericht door mateis » do feb 21, 2008 10:28 am

Allereerst: mooie fiets!

Dan op je vragen: hij is te klein... Het nerveuze komt met name door de te korte wielbasis in mijn ogen. Je zwaartepunt ligt gewoon te hoog om je wielen zo dicht bij elkaar te hebben. Een langere stuurpen met (smalle, nog smaller door barends) flatbar maakt dit alleen maar erger (pers. ervaring). Als je nu eens een bredere riser pakt, zal het al met al een stuk minder nerveus worden, ook met een lange stuurpen. Of je dat verder fijn vindt, is aan jezelf: je hebt domweg meer controle, maar op lange afstanden geen mogelijkheden om je stuur eens anders vast te pakken (barends) en de meeste mensen hebben wel de neiging door hun schouders te zakken bij een breed stuur.

Dat opmerking van Jurriaan over die setback zadelpen en positie is niet helemaal waar. Tijdrijders zitten naar voren ivm aerodynamica, daar hebben ze zelfs een minder ideale positie voor over. Hoe ver je idealiter achter je trapas zit (qua trapbeweging) wordt verder bepaalt door een hele hoop persoonlijke factoren + wat de fiets moet doen. De flauwe standaardregel knieschijf boven pedaalas bij horizontale pedalen komt voor marathongebruik vaak wel aardig in de buurt.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr feb 22, 2008 11:01 pm

Ook even gelezen en gekeken.
Frame is wat klein inderdaad. Een riserbar monteren lijkt mij de beste oplossing. Heb ik zeer goede ervaringen mee de laatste tijd. Door de breedte heb je meer controle. Ik zie dat je stuur ook redelijk diep staat. Daar helpt een riser ook tegen. Succes.

jericho2k

Bericht door jericho2k » zo feb 24, 2008 7:36 pm

Thanx!!!

Idd een te klein frame. Afgelopen week het hele zaakje ingerolen (snik). Heb nu een Specialized Epic maat L. Ben er al enkel malen mee weggeweest. Rijdt als een trein!! Alle ++++ van de Rocky, + nog veel meer.

In ieder geval thanx voor de input.

Roy

Sven

Bericht door Sven » di feb 26, 2008 7:31 pm

Óf ik verwar je met iemand anders, óf ik zit me net bedenken dat je toch al een keer een epic hebt gehad? :?

Gène

Bericht door Gène » di feb 26, 2008 10:23 pm

jericho2k schreef:Thanx!!!

Idd een te klein frame. Afgelopen week het hele zaakje ingerolen (snik). Heb nu een Specialized Epic maat L. Ben er al enkel malen mee weggeweest. Rijdt als een trein!! Alle ++++ van de Rocky, + nog veel meer.

In ieder geval thanx voor de input.

Roy
foto?

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie