oude liefde roest, nieuwe niet

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Big T
oude liefde roest, nieuwe niet

Bericht door Big T » di nov 06, 2007 9:54 am

Nadat ik me jaren met een stalen versiering heb vermaakt, begon mijn blik zich te verruimen. Een wijs sprak vol lof over zijn meesterlijke (maestro) taiwanese volbloed, een werkelijke schoonheid die haar effeciente gedrag koppelt aan een onmeetbaar genot aan zijn lijf.
Dit klonk ook mij goed in de oren. Gezien ik heb besloten mijzelf om volgend jaar genadeloos te pijnigen tussen de poolcirkel en Kristiania, lijkt het ook mij prettig om dit te doen in het gezelschap van een een taiwanese (halfbloed)
De zoektocht naar een geschikte partner begon op diverse websites. Eerst werd ik verblind door maagdelijkheid, dit had echter een hoge prijs. Later ben ik me gaan richten op ervaren krachten die zich reeds bewezen hebben, maar er nog steeds jong en fris uitzien.
Uiteindelijk kruiste mijn pad zich met dat van een werkelijk bijzonder plaatje. Ik werd er door gegrepen en heb er eens een mailtje aan gewaagd. Na een korte kennismaking, en de ervaringen van anderen met deze schoonheid te hebben gelezen, heb ik besloten om me een syntetisch opgeleukte metgezel aan te schaffen.
Het is een bastaard geworden uit zowel amerikaanse als taiwanese ouders. Geheel tegen mijn principes in, syntetisch opgeleukt. Ook de ouderwetse nostalgische man moet er een keer aan geloven. Er is meer om over te dromen dan datgene waar je al jaren op aan het rijden bent.

Pikant detail, ik heb haar naakt gekocht..

In haar voorlopige kleding: http://www.pinkbike.com/photo/1577199

Deze week komt er nog een XT 2008 crank op. Na de winter komt er nog een (witte) Reba of fox F100 RLT in.

Zoals jullie zien heeft ze de eerste proefritjes gemaakt. Ik moet zeggen dat ik heul errug tevreden ben. Het verschil tussen een fully en een hardtail is me weer duidelijk geworden. Het achterwiel blijft mooi aan de grond plakken waardoor je veel makkelijker de controle over de fiets kunt houden. Ook is het niet zo heel belangrijk welke lijnen je rijdt. Ligt er toevallig een keer een steen dat je over het hoofd hebt gezien, dan vreet de vering die wel op. Al in de eerste tocht werd het duidelijk dat dit een heel andere manier van rijden oplevert. Naar mijn mening wordt je van een fully niet een betere mtb-er maar ga je er uiteindelijk wel sneller door fietsen.

De epic is niet echt een supercomfortabele full suspension. Natuurlijk scheelt het dag en nacht met een hardtail, maar door de brain is het meer een hardtail met een veerelement wanneer je het nodig hebt. Daarmee bedoel ik dus dat hij echt niet reageert op trapinvloeden. Je kunt rustig een sprintje trekken en de achterkant blijft volledig stijf. Dit is voor mij wel lekker, zeker bergop. Ook lang niet alle kleine hobbeltjes worden gefilterd, zeker niet op lage snelheid. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe de brain is ingesteld, bij mij staat hij vrij stug. Ook de demperdruk heb ik relatief hoog ingesteld. Ik rijd met 10 mm sag, aanbevolen is tussen 9 en 12 mm.
Schroef je de snelheid op dan komt de werkelijke aard van het fietsje naar boven. Ineens merk je met welke gedachte de vering is ontworpen. Door de hogere snelheid is de impacht van ieder hobbeltje wat groter en opent de brain wat sneller. Met als gevolg dat je dus makkelijker controle houdt en na een lange tocht frisser van je bike stapt!
De geometrie bavalt me ook erg goed. De zit is identisch aan die op mijn Rocky Mountain Blizzard (die ik natuurlijk niet heb verkocht!) Ik was bang dat de epic wat te klein zou zijn. Dat lijkt misschien ook zo door de lange zadelpen. Maar de effectieve bovenbuislengte (615 mm) is iedeaal voor mijn lichaam, met lange benen en een wat korter bovenlijf. De fiets is zowel stabiel in snellere afdalingen als wendbaar op technische singletracks. Niet zo stabiel als een cannondale, en niet zo wendbaar als een merida, maar een perfect compromis!
Ik ben nog wat aan het pielen met de instellingen, daarom ook de spacers bij de voorvork. De foto vertekent ook een beetje. Hij lijkt nu erg hoog van voren, dat valt in werkelijkheid erg mee.

Ik heb de fiets gekocht om er volgend jaar de trans norway op te rijden. 6 Dagen mountainbiken met vrij veel technische paden. Na de eerste testritjes ben ik er van overtuigt dat dit het juiste stuk gereedschap is om een dergelijke uitdaging aan te gaan.
Laatst gewijzigd door Big T op di nov 06, 2007 12:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sven

Bericht door Sven » di nov 06, 2007 11:34 am

Wat een verhaal, leuk om te lezen hoe je tot je keuze bent gekomen.
Nieuwe vork is wel een goede optie, maakt het in mijn opzicht cosmetisch, maar ook in gebruik, stukken beter!

Veel fun gewenst...

mateis

Bericht door mateis » di nov 06, 2007 3:21 pm

Haha, ik ging er van uit een Anthem te zien op het plaatje, leek me wel een heel erg grote overgang tov de Blizzard...

Mooie Epic, hoor! 8) Nieuw cranksetje maakt em af. 't Lijkt me dat je ook wel wat spacer nodig hebt, of een riser, om in de buurt te komen van de Blizzard; die heeft toch juist een heel erg lange balhoofdbuis.

wictor

Bericht door wictor » do nov 15, 2007 9:33 pm

Hey, ik ken dat stuurtje ergens van! :D

Gave Epic, Theo. Vanwaar de oldskool stickers op die Fox?

Big T

Bericht door Big T » do nov 15, 2007 10:14 pm

Hehe, dank je, nog steeds een topstuurtje trouwens. Zo 1 komt ook weer op mijn rocky!

De old skool stickers op de fox zijn omdat het een old skool fox is. Ik vond wit een mooiere kleur en heb mijn oude TALAS wit gespoten.
Hij heeft daarna nog een opfrisbeurtje bij de heer Flooks aan de andere kant van het kanaal gehad. Ik moet zeggen dat hij het nog nooit zo lekker heeft gedaan. De heer Flooks stuurde een setje passende stickers mee retour.

Toch komt hier waarschijnlijk na de winter een 100 mm REBA in. Dan komt de TALAS weer in de rocky.

Plaats reactie