Klein Rascal

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
Klein Rascal

Bericht door N I E L S » vr mei 18, 2007 3:14 pm

Mijn eerste echte oldskool bike was een Klein Rascal. Ik vond dat gifgroene zo geweldig cool. En die geintegreerde kabelloop door het frame.
Maar naar een tijdje lokte het lichtgewicht meer, daarnaast waren die duimshifters maar klote schakelen. Ik heb hem weggedaan voor weinig. Heel zonde achteraf natuurlijk maarja. Pas geleden heb ik een nieuwe gevonden en deze kleur vind ik eigenlijk nog veel mooier. De camera heeft moeite met het verwerken van de kleur want echt goed tot zn recht komt ie niet, op de een of andere manier krijgt ie het niet scherp haha.

Ik wilde hem wel modern maken dus vandaar de XT wielen, shifters en X-gen derailleur want 7 speed vind ik het niet helemaal. Ik heb wel 7 speed XT STI's liggen maar die 7 speed derailleurs werken nooit echt lekker vind ik en bij de terugstap van 9 naar 7 speed heb ik het idee dat ik versnellingen mis. Cranks vond ik wel leuk zo, vooral dat mega voorblad. Komt nog wel een ander zadel en zadelpen op. Maar als ik hem echt modern wil maken komt er ook nog een setje hollowtech 2 cranks op.

Misschien had ik hem in bikeadvies moeten plaatsen want ik heb er ook een vraag aan het publiek over. :)

Ik wilde er HS33 Evo 2 (ook in het grijs) opzetten maar dan heb ik natuurlijk niks aan die kabelloop door het frame. Nu heb ik nog wel een doosje van die kabelverloop stukjes liggen voor op je voorvork maar echt mooi zal het nooit worden natuurlijk. Zal ik er toch maar XT v-brakes opzetten of de HS33? Ik vind functionaliteit belangrijk maar bij een oldskool frame zijn de looks natuurlijk ook wel belangrijk. Dus v-brakes of HS33?

Ik heb ook nog een CK 1 inch headset liggen maar gezien de vork draad is kan ik hem niet gebruiken. Een 1 inch geveerde vork zie ik niet zitten, veel te duur en werking is waarschijnlijk bagger bij wat ik gewend ben. Zo laten of ...?

Afbeelding
Afbeelding
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr mei 18, 2007 4:35 pm

skitterend mooi..........

Gewoon canti's erop, dan kun jed at nokje tenminste ook gebruiken.
Voorvork is ook niets mis mee.
Wat zit er om je zadel???

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gène

Bericht door Gène » vr mei 18, 2007 4:38 pm

V-brakes absoluut, liever nog cantilevers. Waarom trouwens geen 8 speed? Niet te modern gaan doen met deze fiets. Uiteindelijk word die daar niet beter van (lees mooier).

Eigenljk passen die wielen er ook niet echt bij, maar aangezien je een moderne set wilde snap ik je keuze. Laatst kwam ik wel een Tune setje tegen op marktplaats. Het minimalistische van die wielset past beter bij de naven die ze ook in die tijd gebruikte. Daarnaast heb je dan ook moderne technologie.

Waarom probeer je geen 1" ahead vork ergens uit te ritselen?

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr mei 18, 2007 4:52 pm

@Boss:
Thanks!

Ik vind canti's zo'n gedoe om af te stellen en de remkracht is ook niet je van het. Daarnaast, een goed setje canti's is nog moeilijker te vinden dan v-brakes en minstens zo duur. Maar het zou natuurlijk wel het mooiste zijn in combinatie met mijn XT STI's.

Om het zadel zit een hoes, geen porem natuurlijk maar wat er onder zit is nog erger. :)

Ik ga proberen ergens even een mooi zadeltje op de kop te tikken maar vooralsnog rij ik hiermee.

@Gene:
Ik heb wel originele XT wielen erbij, zien er nog goed uit maar dan zit ik weer met die 7 speed body waar geen 9 speed cassette op past.
7 speed cassette zou nog niet zon ramp zijn maar die oude derailleurs vind ik helemaal niks. 9 speed derailleur werkt weer niet met 7 speed ketting... :)

Een aheadvork zou wel beter zijn, dan kan mijn CK erin. Ik ga wel even rondkijken maar voor zover ik weet zijn die ook niet echt makkelijk voor een mooie prijs te ritselen.

Dit is trouwens mijn oude Klein die nagenoeg origineel was...

AfbeeldingAfbeelding
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Oz

Bericht door Oz » za mei 19, 2007 11:33 am

V-Brakes krijg je alleen met truken aan het werken op een Klein Pinnacle of Rascal. De binnenkabel heeft bij de achterrem geen stop. Enige oplossing is kabels buitenlangs maar dan verkracht je het frame.

Een moderne geveerde voorvork gaat niet werken. Frame is eigenlijk niet eens gemaakt voor geveerde vorken maar tot 55/60mm veerweg is geen probleem (heb zelf twee Pinnacle's gehad; 1 met Mag 21; 1 met Manitou EFC). Denk hierbij aan een oude Rock Shox (Mag 21 e.d.) of Manitou (bijvoorbeeld 3/4/EFC). Heb zelf beide vorken nog liggen (plus oude Pace) maar deze zijn allemaal 1 1/8. Ahead 1" is volgens mij nagenoeg niet gemaakt. Als laatste zit de originele spinner vork er nog in. Hoewel ie niet erg cult uitziet is dit toch een echt mooie (en goede) vork.

Op meeste 7-speed naven kun je volgens mij wel een 8-speed cassete zetten (weet ik bijna zeker). Anders heb ik nog wel een stel oude XTR's liggen die overigens wel gereviseerd moeten worden.

Hollowtech cranks gaan absoluut niet passen. De geïntegreerde ingeperste as van de Klein laat alleen maar de ouderwetse cranks toe.

Het enige dat ik zou doen is de "nieuwe"onderdelen vervangen door klassieke en de rest lekker zo laten.

Is in ieder geval mooie klassieker. Ik zou graag nog eens een oude (<1994) Attitude willen hebben maar dit is niet meer te krijgen of volkomen onbetaalbaar (dan heb ik het over het model met de ovesized Klein voorvork).

Oz

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » za mei 19, 2007 11:33 pm

Oz schreef:V-Brakes krijg je alleen met truken aan het werken op een Klein Pinnacle of Rascal. De binnenkabel heeft bij de achterrem geen stop. Enige oplossing is kabels buitenlangs maar dan verkracht je het frame.

Een moderne geveerde voorvork gaat niet werken. Frame is eigenlijk niet eens gemaakt voor geveerde vorken maar tot 55/60mm veerweg is geen probleem (heb zelf twee Pinnacle's gehad; 1 met Mag 21; 1 met Manitou EFC). Denk hierbij aan een oude Rock Shox (Mag 21 e.d.) of Manitou (bijvoorbeeld 3/4/EFC). Heb zelf beide vorken nog liggen (plus oude Pace) maar deze zijn allemaal 1 1/8. Ahead 1" is volgens mij nagenoeg niet gemaakt. Als laatste zit de originele spinner vork er nog in. Hoewel ie niet erg cult uitziet is dit toch een echt mooie (en goede) vork.

Op meeste 7-speed naven kun je volgens mij wel een 8-speed cassete zetten (weet ik bijna zeker). Anders heb ik nog wel een stel oude XTR's liggen die overigens wel gereviseerd moeten worden.

Hollowtech cranks gaan absoluut niet passen. De geïntegreerde ingeperste as van de Klein laat alleen maar de ouderwetse cranks toe.

Het enige dat ik zou doen is de "nieuwe"onderdelen vervangen door klassieke en de rest lekker zo laten.

Is in ieder geval mooie klassieker. Ik zou graag nog eens een oude (<1994) Attitude willen hebben maar dit is niet meer te krijgen of volkomen onbetaalbaar (dan heb ik het over het model met de ovesized Klein voorvork).

Oz
1" ahead is er wel gemaakt
ik heb zo een tijdje met mijn sunn revolt gereden met een mag 21
stalen frame met 1" balhoofdbuis
punt 2 op een 7speed body kun je geen 8speed cassette zetten
daarvoor moet je dan een andere body steken en de rest ook aanpassen
andere as steken wiel terug richten ....

Oz

Bericht door Oz » ma mei 21, 2007 9:43 pm

Klopt inderdaad; 1" ahead is bijna niet gemaakt; na de Rock Shox MAG21 en Manitou EFC tijdperk was dit zo'n beetje voorbij.

Voor wat betreft de body: helemaal correct. Ik haalde 2 dingen door elkaar; 8-speed naaf en cassete met 7-speed XT Topshifters werkt wel; andersom niet. Excuses voor de verwarring. Met voorgaande opstelling heb ik elf gereden; XTR-1 + XT Topshifters; werkte prima. Of je op een 7-speed XT-naaf een 8-speed body kan zetten durf ik niet te zeggen. Als het kan moet het wiel zoals je al aangeeft opnieuw gericht worden (en met wat pech ook nieuwe spaken).

Gr.

Oz

Sven

Bericht door Sven » ma mei 21, 2007 10:07 pm

Niels,
Prachtige Klein...
Ze zeggen het vaker: don't forget your roots...
Ik vind hem prachtig, en qua voorvork is hier niets mis mee!

^oZ

Re: Klein Rascal

Bericht door ^oZ » ma jul 09, 2007 1:32 pm

N I E L S schreef:Ik heb ook nog een CK 1 inch headset liggen maar gezien de vork draad is kan ik hem niet gebruiken.
CK heeft ombouwsetjes voor hun headsets (threadless naar draad) wat perfect werkt gezien de cups en lagers van alle headsets hetzelfde zijn!

Tip: neem de gripnut, even wennen maar je wil nooit meer wat anders

DeKerfs

Re: Klein Rascal

Bericht door DeKerfs » ma jul 09, 2007 2:40 pm

^oZ schreef:
N I E L S schreef:Ik heb ook nog een CK 1 inch headset liggen maar gezien de vork draad is kan ik hem niet gebruiken.
CK heeft ombouwsetjes voor hun headsets (threadless naar draad) wat perfect werkt gezien de cups en lagers van alle headsets hetzelfde zijn!
Pas op!... Er is namelijk weldegelijk een verschil tussen de oude (die zonder logo's en zelfs mét logo's enkele versies) en nieuwere headsets. Bij de oudere vallen de lagers dieper in de cups. De cups zijn ook boller. Je ziet dit enkel als je de twee verschillende naast elkaar legt, met het blote oog is het verschil amper te detecteren. De 'hoogte' van de pasrand die op de binnenste ring van het lager druk, de rand dus van de baseplate op de kroon en/of die van de ring bovenaan de headset is enkele mms hoger.

Dus let op; oude en nieuwe headset delen zijn niet zonder meer uitwisselbaar!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jul 09, 2007 4:45 pm

V-brakes gaan zeker wel werken bij dit frame.

Je moet alleen full length housing gebruiken dan heb je geen kabelstops nodig. Als ik het goed zie is bij de groene versie ook full length housing gebruikt.

maar ik heb nog een setje kawasaki groene HS-33 EVOII liggen. Die mag je voor een leuk prijsje overkopen. Zo te zien komen ze dan wel goed terecht. Kijk maar eens hier:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=32451
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Oz

Bericht door Oz » ma jul 09, 2007 6:52 pm

V-Brakes werken zeker niet. Of je moet een losse buitenkabel leggen vanaf de remhendel en de buitenkabel laten afstoppen door de V-Brake zelf. Aangezien dit het frame optisch volledig verkracht gaat (lees mag!) dit niet.

Standaard loopt er vanaf de bovenbuis (net voor de balhoofdbuis) een binnenkabel door het frame heen. De buitenkabel wordt vooraan gestopt waarna een dunne (ik geloof teflon-)binnenkabel door het frame loopt. Deze kabel komt aan de achtekant van de bovenbuis eruit (als binnenkabel dus!) en loopt daarna met een bocht (ik geloof linksom) de zitbuis om tussen beide staande achtervorken uit te komen in een "houder waar de kabel doorgaat. Centraal daaronder kwam de "ouderwetse"ophangen voor de standaard cantilevers.

Met wat truuks kun je in de stopper (aan de voorkant van de bovenbuis) doorboren en hetzelfde doen aan de achterkant van de bovenbuis (waar geen stopper zit!) waardoor je de hele buitenkabel door het frame kan halen. Optisch zit dit beter uit dan een losse buitenkabel langs het frame. Voorzover je nog garantie hebt op het frame vervalt de garantie natuurlijk, al ben ik gezien de wanddikte van de oude 6061 buizen er niet erg bang voor dat deze kapot gaan. Zeker de eerste Pinnacle's, Rascal's en Attitude's hadden erg dikwandige buizen (nagenoeg hammervast). Vanaf (ik geloof) 95 werden de wanddiktes steeds dunner tot de "cola-blikjes" van nu. De Adroit was al vanaf het begin erg dun, volgens mij was dit een alu-buis met carbon-laminaat eromheen (volgens mij ook geen 6061; ik heb de originele folders uit 91,92 en 93 nog ergens liggen en zou dit moeten opzoeken)

Ik heb dit zelf bij twee oude Klein Pinnacle's dit proberen te doen (V-Brakes erop zetten) en in beide gevallen ging (gaat) het echt niet zonder de buitenkabel te laten doorlopen.

Gr.

Oz

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jul 09, 2007 10:32 pm

ah op die fiets.. Ik dacht dat de gehele buitenkabel vanaf de remhendel tot de cantinok doorliep. Dat zou ik een technisch betere oplossing hebben gevonden dan het vastzetten van een losse buitenkabel in het frame (want dat doen ze dus eigenlijk). Zo dacht ik het ook te zien op de foto's (het zwarte gedeelte boven de achterrem leek mij een buitenkabel).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di jul 10, 2007 9:36 am

Met of zonder kabels buitenlangs, met V-brakes zijn de looks sowieso vernaggeld. My 2cts

dré

Bericht door dré » di jul 10, 2007 6:48 pm

9-speed der. werkt natuurlijk met wel een 7-speed ketting als je er andere derailleurwieltjes in zet. Van Tacx (ofzo) heb je van die gelagerde waar ook vul-busjes bij zitten voor 7-speed.

Je kan natuurlijk ook een 9-speed-cassette monteren en 1 tandwiel laten vervallen. Je hebt dan natuurlijk wel een 9-speed shifter nodig.

V-brakes staan echt voor geen meter op deze fiets.

Oz

Bericht door Oz » di jul 10, 2007 7:44 pm

Elevation12,000 schreef:Met of zonder kabels buitenlangs, met V-brakes zijn de looks sowieso vernaggeld. My 2cts
Ook dat is een punt.

Oz

Gène

Bericht door Gène » di jul 10, 2007 10:03 pm

Op de site van Ernie, bikeboosting.nl staan wat interessante 1" a-head vorken.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie