Gewetensproblemen

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
blizzard
Gewetensproblemen

Bericht door blizzard » zo feb 25, 2007 4:31 pm

Vorig jaar had ik een bijna-dood ervaring toen ik met een gangetje van 40km van het asfalt een trail opreed. Nouja, er had een trail moeten zijn, er was alleen gras van bijna een meter hoog en dat was zeiknat. Geen remwerking dus van mijn hs33-s. Ik heb me laten vallen en ben door het gras gegleden. 1 meter voor het prikkeldraad kwam ik tot stilstand.

Ik wil dus schijfremmen. Dat kan uitstekend op mijn Rocky Blizzard, er zitten schijfremnokken op. Het probleem is echter dat de V-brake nokken vastgesoldeerd zitten. Het is dus geen gezicht om zonder velgremmen te rijden.

Wat nu te doen:
1. Gewoon met kale nokken rondrijden. (is geen gezicht)
2. Nokken laten verwijderen (lijkt me gevaarlijk voor het frame)
3. Gewoon met HS33 blijven rijden, met het risico op een helemaal-dood ervaring.

Of weet iemand iets beters?
Steel is Real

Tommmmmss
Contacteer:

Bericht door Tommmmmss » zo feb 25, 2007 4:38 pm

Naar je FM gaan en vrage of hij ze eraf kan halen op een goeie manier?

mvg tom
If you aint dirty you didnt bike like you should do

Caramba

Bericht door Caramba » zo feb 25, 2007 4:41 pm

Het lijkt mij dat je met schijfremmen in die situatie ook niet echt veel meer remkracht zou hebben gehad. In zulk nat hoog gras ligt het denk ik ook meer aan de grip van je banden.

Overigens vind ik het reuze meevallen met die cantinokken als je met schijfremmen rijdt. Je kan de bouten eruit draaien en er dan een dopje in doen, dan ziet het er echt wel netjes uit.

Tommmmmss
Contacteer:

Bericht door Tommmmmss » zo feb 25, 2007 4:45 pm

Je hebt ook speciale remblokjes voor op de HS-33 die beter moeten remmen in natte omstandigheden (zelf geen ervaring mee)

mvg tom
If you aint dirty you didnt bike like you should do

MarinTi

Bericht door MarinTi » zo feb 25, 2007 4:59 pm

Caramba schreef:
Overigens vind ik het reuze meevallen met die cantinokken als je met schijfremmen rijdt. Je kan de bouten eruit draaien en er dan een dopje in doen, dan ziet het er echt wel netjes uit.
Ik meen me te herinneren dat een paar jaar terug een bekende een blizzard kocht waar je de 'brakestuds' ook niet uit kon draaien!

blizzard

Bericht door blizzard » zo feb 25, 2007 5:06 pm

Je kunt inderdaad die stagetjes van een paar centimeter er niet uitdraaien, en da's precies het probleem.

Van schijven hoor je altijd dat ze 't onder alle omstandigheden doen, of klopt dat niet?

Het probleem waren echt niet de banden. De remmen leverden gewoon GEEN vertraging, omdat remmen en velgen continue nat werden gehouden.

Heb overigens rode remblokken op Mavic XM717 velgen, als dat wat zegt.
Steel is Real

Caramba

Bericht door Caramba » zo feb 25, 2007 5:17 pm

Ik ben destijds ook van HS33 naar schijven overgestapt, maar ik kon die bevestigingsbouten er gewoon uitdraaien hoor, dopje erin en het ziet er netjes uit. Ik denk overigens wel dat je betere remkracht zou hebben met schijven in die situatie, maar ik zou er niet teveel van verwachten.

blizzard

Bericht door blizzard » zo feb 25, 2007 5:19 pm

Heb jij ook een rocky blizzard Caramba?
Steel is Real

Caramba

Bericht door Caramba » zo feb 25, 2007 5:24 pm

Hoezo? Nee, toen had ik een american eagle pikes peak met HS-33, later overgestapt naar Hope mini's, nu een mountain cycle san andreas met nogsteeds die mini's :D

bart-fmx

Bericht door bart-fmx » zo feb 25, 2007 5:26 pm

@Caramba,

Volgens mij snap je het niet helemaal. Hij kan die nokken dus NIET uit zijn frame draaien omdat deze vast zitten in tegen stelling tot jou frame. 8)
nothing beats cubic inches

Caramba

Bericht door Caramba » zo feb 25, 2007 5:34 pm

Zou best kunnen hoor, tegen mij werd destijds ook door de LBS verteld dat die nokken er niet uit konden. Dus ik kijk, pak een sleutel en draai ze er zo uit.... Maar zo goed ken ik die andere frames niet, dus misschien dat het bij een rocky ook echt niet kan? Bij je vork zal het sowieso wel lukken lijkt me.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo feb 25, 2007 5:36 pm

Ik zou wél met schijfremmen gaan rijden en er zodoende achter komen of dat een oplossing is voor je probleem. Mocht dit de oplossing zijn, dan een keer profesioneel je nokken (laten) verwijderen, want dit frame is je lief kennelijk.
Het verwijderen van nokken hoeft trouwens niet schadelijk te zijn voor je frame. Daarna netjes plaatselijk wat lak aan laten brengen .......

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo feb 25, 2007 5:53 pm

Of volgende x niet met 40 een meter hoog gras inrijden

Ook geen topprestaties verwachten die 1 a 2 dagen dat er sneeuw ligt

Scheelt een hoop poen en geknutsel ...met een onzeker resultaat

blizzard

Bericht door blizzard » zo feb 25, 2007 8:43 pm

@elevation
Zit iets in. Maar stel je voor, je rijdt een afdaling met ongeveer 60km/h op het asfalt. Opeens stopt de weg gewoon en gaat over in een soort weiland. Op het asfalt al afgeremd natuurlijk. En dan ineens je remkracht weg...... Het was een uitgezette route, dus je verwacht dat niet.

Ik geef toe, het is een uitzonderlijke situatie, maar ik schrok me wel rot.

PS
De route was verder erg de moeite waard.
http://www.alpintouren.at/AT2006/index. ... ailTypID=1
Steel is Real

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo feb 25, 2007 10:28 pm

Als jij frequent in dat soort contreien bivakkeert dan werpt dat natuurlijk een geheel ander licht op de zaak

Misschien maar niet meer met dauw fietsen

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 26, 2007 7:31 am

Ten eerste ben ik het helemaal met je eens dat V brake nokken op een fiets lelijk zijn, of er nou remmen aan zitten of niet. Maar nou schijn ik iets met remnokken (en nokken in het bijzonder) te hebben, maar dat ter zijde.

Waar ik niet bij kan is dat je met je HS33 niet je wielen (achter EN voor) kunt blokkeren. Net als vele anderen heb ik ook heel wat bergjes er mee bedwongen, en ik hab altijd voldoende remkracht, al moest je soms onder vochtige omstandigheden wat harder knijpen, maar ze remden wel. Wat dus al eerder gezegd werd, met schijven had je dus de zelfde ervaring gehad als met de Magura's.

Maar...

Ik zou als ik jou was zeker de stap naar schijven maken. Veel remkracht met minder handkracht, wat je dus Geen verkrampte handen oplevert tijdens lange afdalingen zodat je dus relaxter kunt afdalen. Die nokken zou ik dan voorlopig lekker accepteren, mocht je je frame willen verkopen dan zal het meer waard zijn met dan zonder die nokken (zeker als zichtbaar is dat er ooit nokken op hebben gezeten). Bovendien is de eventuele garantie zonder die nokken echt weg.

Dus gewoon frame oprijden of nu verkopen en een disc only frame er voor terug kopen.

V brake nokken zijn lelijk :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gène

Bericht door Gène » ma feb 26, 2007 9:16 am

Ik zou me maar eens afvragen of het allemaal de moeite waard is. Straks heb je voor een hoop geld geinvesteerd en dan blijkt het niet nodig te zijn geweest. Zou toch jammer zijn, niet?

Maar goed, je moet die keuze zelf maken. Ik zou het in iedergeval niet zomaar doen, om te kijken of ze beter remmen. Ik vind schijfremmen in Nederland gewoon overbodig en ik zelf rij regelmatig in de Ardenne en zelfs daar red ik me prima.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma feb 26, 2007 9:48 am

JJ schreef:
V brake nokken zijn lelijk :)

JJ
:argue:

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma feb 26, 2007 10:04 am

Ik lees hier mooie verhalen

...maar voordat er nu iem besluit het luxepoppetje uit te gaan hangen vanwege kramp in de vingers, bedenk ook dat u gewoon bij tijd en wijle wat vingeroefeningen kunt doen. Heeft uw vriendin ook wat aan. Die pegels voor schijven en een evt nw frame(!) kunnen naar de 3de wereld. Velgremmen redden levens.

blizzard

Bericht door blizzard » ma feb 26, 2007 11:19 am

Nieuw frame? Voor dit wonderschone stalen rocky frame? Nee dus. En het zal ook nog wel een paar jaar duren. Staal he, en goede lak!
Hooguit hetzelfde zonder v-brake nokken, maar daar ga ik dus geen 1000euro voor uit geven. En frames met nokken voor dempers zijn helemaal lelijk, en dan hebben we het nog niet eens over die dempers zelf!
Op zich hen ik nooit (nooit dus) problemen met mijn velgremmen, ook niet bij heftige alpenritten.
Maar deze ene keer dus wel en ik ben me rot geschrokken. Da's alles. Als niemand overtuigend kan brengen dat schijven dit hadden kunne voorkomen laat ik alles zoals het is.
Hoewel ik het wel moeilijk te accepteren vind dat een fiets af is. Niks is lekkerder dan weer wat nieuws uitzoeken, veel geld betalen, moteren, testrijden....
Misschien moet ik wat meer vingeroefeningen gaan doen als alternatief.
Steel is Real

Steelboy
Contacteer:

Re: Gewetensproblemen

Bericht door Steelboy » ma feb 26, 2007 11:27 am

blizzard schreef:Vorig jaar had ik een bijna-dood ervaring toen ik met een gangetje van 40km van het asfalt een trail opreed. Nouja, er had een trail moeten zijn, er was alleen gras van bijna een meter hoog en dat was zeiknat. Geen remwerking dus van mijn hs33-s. Ik heb me laten vallen en ben door het gras gegleden. 1 meter voor het prikkeldraad kwam ik tot stilstand.
Ik denk dat dit een geval van botte pech is. Je geeft zelf aan dat de remmen anders wel gewoon voldoen, daar kan het dus niet aan liggen. Wel is het zo dat velgremmen in het nat even nodig hebben om zichzelf droog te remmen. Als dit in een fractie van een seconde moet gebeuren lukt dit natuurlijk niet en mis je even je remwerking.
Schijven zijn dan wel iets sneller kwa werking. Als je eenmaal schijven gewend bent, kun je vaak ook niet zo makkelijk meer terug naar velgremmen.

Al bij al: als je tevreden bent over de werking van je velgremmen, zou ik ze gewoon laten zitten. Ze remmen immers prima?!
Je zult alleen moeten beseffen dat de hoog nat gras situaties link zijn en dat je daar een volgende keer op bedacht bent!

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » ma feb 26, 2007 10:36 pm

Hou het gewoon bij v-brakes. Geen olievlekken op het tapijt. Geen tandenknarsend gezing van de schijfjes als ze net dat ene halve milimetertje te veel naar links afgesteld zijn. Op een lange tocht is een reserve kabeltje zo meegenomen in plaats van een flesje (met vulspuit, afdicht ringetje etc...) En most of all, geen lousy torx boutjes. :lol:

Fry

Bericht door Fry » di feb 27, 2007 12:14 am

Mr Elsworth schreef:Hou het gewoon bij v-brakes. Geen olievlekken op het tapijt. Geen tandenknarsend gezing van de schijfjes als ze net dat ene halve milimetertje te veel naar links afgesteld zijn. Op een lange tocht is een reserve kabeltje zo meegenomen in plaats van een flesje (met vulspuit, afdicht ringetje etc...) En most of all, geen lousy torx boutjes. :lol:
de nagel op de kop

Plaats reactie