Rocky II

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
DeKerfs
Rocky II

Bericht door DeKerfs » zo feb 25, 2007 1:35 pm

.... nee niet de amerikaanse Rocky Balboa, maar eentje van iets noordelijker; uit Canada dus.

Enkele weken terug kreeg ik een mailtje van een kennis van me in New York die iets 'mysterious' op had gedoken. Wegens voor hem te klein en geen ruimte om hem 'bij de rest' te zetten, een ideale prooi voor mij.

Dit beloofd een leuke puzzel te worden. Al vanaf het moment dat ik de eeste fotos zag, ben ik gaan uitzoeken om welk model het nu precies gaat. Rocky Mountain bouwde voor de jaren '90 grofweg twee soorten frames; met een 'standard top tube' en met de 'sloping top tube'. De laatst genoemde komt men het minste tegen. Waarschijnlijk omdat het in die tijd een erg buitenbeentje was omwille van zijn verschijning. Daarnaast is er niet veel informatie te vinden over de modellen van Rocky Mtn vóór 1990.

Na verschillende mails en telefoontjes gepleegd te hebben met kennissen waren de meningen nog steeds verdeeld. De vorige eigenaar van wie ik hem heb, was er redelijk van overtuigd dat het de 'Tantalus' zou betreffen. Dat was één van de twee custom modellen van Rocky. Wat scans van de '89 en '88 brochure doen mij heel anders denken. De 'custom' modellen van Rocky hadden allemaal de zitbuis strop vooraan. De Tantalus was het frame met de 'standard toptube' en was gesoldeerd. De enige 'custom' die men toen had mét sloping toptube was de Thunderbolt. Deze werd echter gesoldeerd.

Dit frame is duidelijk getiglast. Mijn vermoedens gingen al vrij snel uit naar een Blizzard of de Avalanche, die overigens later de Equipe werd genomend omdat GT in amerika al een 'Avalanche' had. Dit terzijde. Deze twee frames zijn beide getiglast en hebben de zitbuis strop achteraan. Appeltje-eitje hoor ik je denken? Klare zaak. Neen. Met de schaarse geometrische info die ik heb, kan ik géén 100% match vinden met zowel de '88 of '89 Blizzard óf de Avalanche. Detail daarbij is dat dit frame een 'pump peg' heeft. Of wel een nokje om een pomp op het frame te kunnen klemmen. Dit is overduidelijk een 'custom feature' én juist die kwamen niet voor op de Blizzard of Avalanche. Hmm... :?

Goed, eerst maar eens wat foto's. Nee, een schoonheid is het zeker niet. De lak komt uit een spuitbusje.. is zeker dus niet origineel, maar dat behoeft geen verdere uitleg. Structureel is het frame in orde. Geen roest en geen deuken. Helaas is de rechter seatstay wel licht verbogen, maar dat laat zich nog wel richten zonder al te veel moeite.

Afbeelding

Waarom ik dit/deze frames toch erg interessant vind, is ondermeer te danken aan het feit dat Chris DeKerf zijn vakmanschap leerde onder de vlag van Rocky. Hij werkte er een vrij lange periode en heeft daar onder meer in zijn laatste jaren 'Everest' gedraaid. De custom-afdeling dus. Het leuke is dan ook dat in deze frames details te zien zijn die je terug zag/ziet in de frames die Chris tot op de dag van vandaag onder eigen naam bouwt. Meest duidelijke punt zien we terug in de zitbuis constructie.

Afbeelding

Deze is bovenaan versterkt met een lange lug, welke wat teruggedraaid is tussen bovenbuis en zadelpenstrop. Bij Chris is deze echter wel wat korter :)

Frame is voorzien van u-brake nokken onder de liggende vork. Kabelloop daar dus ook op aangepast, zoals bij vele frames van die tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Rechter staande vork; die loopt ligt gebogen. Frame lijkt vooralsnog bij wat grove meetingen toch recht te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Vooralsnog staat dit frame 'bij de rest' in de wachtrij. Vroeg of laat gaan we hier een rijdbare fiets van maken. Eerst definitief zien vast te stellen om welk model het gaat. Chris DeKerf heeft me al wat kunnen helpen, maar 100% vast ligt het niet. Kleine details maken het verschil... maar dus ook lastig in deze. Leuk :)
Laatst gewijzigd door DeKerfs op zo feb 25, 2007 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
---www.cjmedia.nl---

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo feb 25, 2007 1:52 pm

Hier de reactie van Chris DeKerf:
Chris DeKerf schreef:Hello Jeroen.
I've taken a look at the photos and I am certain this frame was made in
Japan by the Toyo Frame Factory. I actually worked at the Toyo factory for a
month while I was working at Rocky so I am quite familiar with their
constructions methods. This is likely either a 'Blizzard' or a 'Avalanche'.
The give away is how the seatstays join the seat tube. This 'welded on the
side' type of construction was never done at Everest(Rocky's handbuild
division where I worked). The serial number is also machine stamped so all
the numbers and letters are perfectly straight. All the Everest handbuilts
had the individual numbers stamped in one at time. They are never quite
straight when you do it that way. I maintain this tradition with all Dekerf
frames as well. Sometimes I purposely put them a little crooked to show that
the numbers were stamped by hand!
Hope this helps.
Best regards,
Chris

Chris' info is erg waardevol gebleken. Zelfs doorgewinterde RM fanaten die ik sprak waren eigenlijk nog niet zo bewust van dit leuke detail verschil:

'Everest-built', Canada:

Afbeelding

Latere versies die rond '90/'91 gebouwd werden hadden op dit punt zelfs een wishbone constructie:

Afbeelding

De modellen hierboven zijn res. de 'Thunderbolt' en de latere 'Wedge', welke gesoldeerd zijn.

De Japanse Toyo frames, zoals dus ook de mijne, zien er op dit punt anders uit:

Afbeelding

Toch eigenlijk weer vreemd om een variatie op dat wat Chris zegt en wat anderen ook ondersteunen, te vinden in deze foto... een Wedge. Een custom frame, maar mét een staande vork verbinding die erg lijkt op dat wat men in Japan voor Rocky maakte... misschien juist omdat het een custom frame was (deze Wedge), maakt het dat dit frame zo'n detail weer kán hebben....

Afbeelding

Afbeelding

Volgens de uitsluitmethode ben ik inmiddels redelijk overtuigd geraakt dat mijn Rocky een Blizzard móet zijn. Dit eigenlijk gesteund door iets wat me gisteren avond pas binnen schoot. Mijn frame heeft een iet wat geplette zitbuis, nabij het BB. Deze ovaliseren is een typisch kenmerk voor een Tange buizenset. De Avalanche was volledig uit 4130 CrMo opgetrokken, waar de Blizzard een Tange buizenset in de voorkant had en 4130 CrMo vorkpoten....

Toch ook hier weer een kanttekening; de geometrie lijkt niet overeen te komen met wat een standaard Blizzard met sloping bovenbuis zou moeten hebben. Dit is overduidelijk een 18", waar de Blizzard er in 1988 enkel was in een 17,5-19,0-20,5" maat. In 1989 was er wél een 18" frame beschikbaar, maar deze had een liggende vorklengte van 16.6" (421mm), waar dit frame een niet te mismeten 435mm liggende vork heeft....

Daarnaast nog steeds de misterieuze 'pump peg', waar ik geen enkele aanwijzing voor kan vinden dat die ooit op een Blizzard of Avalanche standaard aanwezig waren...

:roll:

Wie het weet, mag t zeggen....
---www.cjmedia.nl---

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo feb 25, 2007 2:00 pm

Het enige wat ik weet is dat ik jouw toewijding bewonder!

Leuk, om op die manier elke keer weer kennis te maken met een stukje specifieke bike-geschiedenis :-)

Gène

Bericht door Gène » zo feb 25, 2007 2:02 pm

Jah inderdaad dat doe je goed! Ik ben benieuwd naar het eindproduct.

succes ermee

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo feb 25, 2007 2:58 pm

idd wat een lelijke paintjob..:D

Kan het niet zo zijn dat die pump peg later is toegevoegd door een overijverige eigenaar?

wel vet hoe je Sherlock Holmes stijl zoekt naar de achtergrond van een frame.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo feb 25, 2007 3:10 pm

didadunlop schreef:idd wat een lelijke paintjob..:D

Kan het niet zo zijn dat die pump peg later is toegevoegd door een overijverige eigenaar?

Is heel goed mogelijk en zou de meest plausible verklaring zijn...
---www.cjmedia.nl---

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo feb 25, 2007 3:47 pm

deduction dr watson, deduction
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo feb 25, 2007 5:32 pm

U bent er weer erg diep in gedoken, erg leuk om te zien.

In welk opzicht verschilt de geometrie van frames uit die tijd met de huidige modellen? Is daar veel verandering in te zien?

Ga zo door!

ott

Bericht door ott » zo feb 25, 2007 5:39 pm

Diepe shit !!
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo feb 25, 2007 5:49 pm

Hubert ! schreef:U bent er weer erg diep in gedoken, erg leuk om te zien.

In welk opzicht verschilt de geometrie van frames uit die tijd met de huidige modellen? Is daar veel verandering in te zien?

Ga zo door!

Nou, de noemde achterbruglengte van 435mm is toch wel een eigenaardig iets. De zitbuislengte van 18" niet zo zeer, maar de combinatie van een aantal van dit soort dingen en details maken het een vreemde eend...
---www.cjmedia.nl---

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo feb 25, 2007 6:16 pm

Cool zeg dat nieuwe projectje van je!
DeKerf's schreef:
Nou, de noemde achterbruglengte van 435mm is toch wel een eigenaardig iets. De zitbuislengte van 18" niet zo zeer, maar de combinatie van een aantal van dit soort dingen en details maken het een vreemde eend...
Past hij iig bij z'n nieuwe eigenaar :lol:
Put the fun between your legs!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo feb 25, 2007 6:24 pm

Hou toch eens op met die ouwe troep!!! ;)

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di feb 27, 2007 9:20 pm

Na wat emails terecht gekomen bij iemand die me scans heeft kunnen aanleveren van de 1987 Rocky Mountain line-up. It gets more interesting en niet bepaald echt veel duidelijker... misschien ook wel....

De '87 Blizzard is een Japans frame met horizontale bovenbuis. De Tantalus het custom paardje eveneens met een horizontale bovenbuis. De Blizzard staat te boeken met een 69º stuurhoek en een 73º zitbuis.

Er is maar één model met 'sloping' bovenbuis... de 'Team Blizzard', juist.. het team frame uit dat jaar. Opvallend is dat dit frame dus dezelfde constructie heeft wat aanlassing van staande vork aan de zitbuis. Volgens Chris DeKerf hét trademark van de Japanse Toyo frames met deze frame-layout.

Helaas staan hier geen hoeken, maten of andere informatie bij vermeld... dus zijn we eigenlijk een stapje dichterbij... en tegelijkertijd ook weer niet.

Afbeelding

Ik moet Lance Bohlen (toenmalige ontwerper en mede-bouwer bij RM en nu eigenaar van Kore) eens zien te contacteren... :roll:
---www.cjmedia.nl---

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 28, 2007 10:47 am

Badend in het zweet werd ik vanacht wakker... :argue: Nu weet ik wát ik ga doen... Toyo bouwt nog steeds hoogwaardige frames... ik zal hun zelf eens direct proberen te contacteren. Hopen dat ze wat engels kunnen.
---www.cjmedia.nl---

Gène

Bericht door Gène » wo feb 28, 2007 3:24 pm

Het houd je wel erg bezig :lol:

Ik ben nog niet badend in het zweet wakker geworden van het fietsen, zeker niet voor een fiets, wel voor en wedstrijd.

Maar goed, we wachten af. Ik begin nu ook wel benieud te worden, want volgens mij heb je echt wat speciaals gevonden.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mar 09, 2007 7:03 am

Voor zij die met pop corn op de bank zaten te wachten op een vervolg...

wel nu; ik heb via via via via via eindelijk Lance Bohlen getraceerd. Hij is nu de eigenaar/large-in-charge van Kore Products en heb een 'la' in zijn geheugen open kunnen trekken. Na wat heen en weer gemaild te hebben over wat kleine details die zijn ideeën ofwel ondersteunde of niet matchte was dit het laatste wat ik van hem kreeg:
Lance Bohlen schreef:
Hi Jeroen,
Now that I think about it, because of the 130 spacing, I suspect you have a
1986 Blizzard - the first year of production. It makes sense because of the
serial number too. I think it decodes to - January 1986!

The original colour was a very light Sky Blue. Look for that colour inside
the frame. I'm not positive of the model year, it might be 1987 but probably
it is 1986. Its Definitely not an '88. If so, you have a very rare frame as
we probably only made a few hundred of those bikes.

The first Toyo Blizzards had 130 spacing because we used a Dura-Ace cassette
road hub with 130 spacing. At that time it was the only cassette hub
available (Deore and XT at that time only had screw-on freewheels). I also
remember that it was the first year of the "U brake". No 3-hole plastic
cable guides were easily available so we used brazed-on loops. Later bikes
had 135 spacing and plastic cable guides.

Its also possible a pump peg was used. Probably designed for a Silica
(Italian) road frame pump which came in about a 100 different lengths. The
pump body could be painted to match the frame!

Original decals would be impossible to find I'd imagine. That was 22 years
ago. Any decals that old would be dust by now. Digital files? Did we even
have digital back then?? I think that was before fax machines! My brother
(now deceased) designed the decals by hand and we mailed the artwork to the
decal vendor...

I'm sure I have an original catalog in my files back home. I'll be there in
about 3 weeks (I'm in Taiwan now). So drop me a line then and I'll have more
info. Who knows what I might have in an old box somewhere ;) . Maybe I have
something I can scan for you....

Thanks for the trip down "Memory Lane"!

-Lance
---www.cjmedia.nl---

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr mar 09, 2007 7:50 am

Lachen...! Hij heeft em gewoon nog gevonden ook!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mar 09, 2007 9:38 am

Haha, wat een wereld verhaal.

J, je bent een held!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » vr mar 09, 2007 9:43 am

zeg jeroen,
als ik ooit eens mijn lief moet laten schaduwen weet ik je wel te vinden!
DeKerfs P.I. ! nu nog met stanboom fer 308 targa en snor
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr mar 09, 2007 9:54 am

DeKerf, wat ben jij ook een mannetje zeg :arms:

Mooi verhaal!

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Plaats reactie