18" of toch 19" frame?
Moderators:JJ, Beheerders
Beste bikers,
Ikzelf 1,89 meter in de lengte heb altijd gereden op een 19" frame. Nu is mij ten gehore gekomen dat je op en kleiner frame wat wendbaarder bent. Nu kon ik een Rocky Mountain element 50 aanschaffen in maat 18". Het enige wat we moesten vernaderen was de lengte van de zadelpen, omdat de originele er tever uitstak. Maar nu beginnen mijn twijfels te komen. Is het goed voor het frame als ik zo doorrijdt. Ik merkte vrijdag wel met biken dat ik ineens andere spieren gebruikte, omdat ik deze na het bike voelde (op een positieve manier). De last die ik weleens had in mijn knie is tot nu toe verdwenen. De bike rijdt wel super lekker. Volgens de winkelier moest er wel een langere stuurpen op, maar ik moet zeggen dat ik dit wel lekker vindt rijden met de originele.
Wat is jullie mening hierover, is 18" echt te klein of is dit prima te doen?
Alvast bedankt voor jullie input!
Ikzelf 1,89 meter in de lengte heb altijd gereden op een 19" frame. Nu is mij ten gehore gekomen dat je op en kleiner frame wat wendbaarder bent. Nu kon ik een Rocky Mountain element 50 aanschaffen in maat 18". Het enige wat we moesten vernaderen was de lengte van de zadelpen, omdat de originele er tever uitstak. Maar nu beginnen mijn twijfels te komen. Is het goed voor het frame als ik zo doorrijdt. Ik merkte vrijdag wel met biken dat ik ineens andere spieren gebruikte, omdat ik deze na het bike voelde (op een positieve manier). De last die ik weleens had in mijn knie is tot nu toe verdwenen. De bike rijdt wel super lekker. Volgens de winkelier moest er wel een langere stuurpen op, maar ik moet zeggen dat ik dit wel lekker vindt rijden met de originele.
Wat is jullie mening hierover, is 18" echt te klein of is dit prima te doen?
Alvast bedankt voor jullie input!
Dezelfde stap heb ik ook een keer genomen. Van 21" naar 19". Voor mij was dat een aanzienlijke verbetering. Ik ben 1.95 en rij dus nu op een 19" frame. Ik moet wel erbij zeggen dat de bovenbuis best lang is. In de regel is het zo dat Amerikaanse frames een erg lange bovenbuis hebben. Afgelopen zomer heb ik wat eerste marathons gereden op de bike. Daar heb ik niet meer pijn gehad dan dat ik voorheen had. Na 105 km doet gewoon alles pijn, maar dat kwam niet door de fiets.
Als je nergens last van hebt is het prima.
Let wel op je zadelpen. Deze heeft een maximaal uittrek grens. Als de pen dan te ver omhoog haalt heb je kans dat je pen breekt of het frame. Maar dit heb je al verholpen.
Je zal misschien ook merken dat je frame door de kortere bouw misschien wat stijver is. Langere buizen flexen meer, nu heb je dat wat minder. in mijn geval was het direct merkbaar op krappe singletracks. Ik kon hier veel makkelijker doorheen gaan dan met het 21" frame.
mzzl
Gène
Als je nergens last van hebt is het prima.
Let wel op je zadelpen. Deze heeft een maximaal uittrek grens. Als de pen dan te ver omhoog haalt heb je kans dat je pen breekt of het frame. Maar dit heb je al verholpen.
Je zal misschien ook merken dat je frame door de kortere bouw misschien wat stijver is. Langere buizen flexen meer, nu heb je dat wat minder. in mijn geval was het direct merkbaar op krappe singletracks. Ik kon hier veel makkelijker doorheen gaan dan met het 21" frame.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ik denk dat 18" toch echt te klein is voor jou. Ik ben zelf 1.92m en 20" is voor mij echt het beste. Ik heb nu een Cube Elite 22" (beetje rare geometrie) en met een effectieve bovenbuislengte van 615mm en balhoofdlengte van 160mm ongeveer. En dit zit perfect. Ga ik kleiner dan zit mijn stuur veel te laag, dat soort dingen krijg je dan. Zelf zit ik ook te asen op een rocky element en een 20.5"er heeft een effectieve bovenbuislente van 615mm. Ik denk dat jij wel een 19"zou kunnen passen maar je moet niet zomaar een framemaat kleiner gaan alleen omdat je wat wendbaarder bent. Je rendement op een fiets die je echt goed past is mij gewoon veel waard en dat vind ik zelf wel iets belangrijker dan dat mijn fietsje een heel kleinbeetje wendbaarder is. Check ook je binnenbeenlengte. Er zijn op internet wel wat formules te vinden over welke framemaat je moet hebben bij een bepaalde binnenbeenlengte (inseamlength in engels). Denk dat je je aardig verkramp voelt op een 18"er.

Het rare is dat ik me juist helemaal niet verkrampt voel. Ik zit wat rechter op mijn bike waardoor ik mijn armen minder belast. De bike rijd echt lekker, daar ligt het niet aan. Waar ik het meeste mee zit is of ik het frame niet vernaai omdat er een redelijk lange zadelpen inzit (die wel ver genoeg in het frame eindigd). Maar alle lichamelijk 'klachten' die ik op mijn vorige bike had, heb ik nu niet meer (zo is mijn eerste indruk). Margoed, ik volg de reacties nauwlettend. In ieder geval bedankt voor de input.
Heb net mijn lengte nogmaals opgemeten, ben op mijn retour. Kwam niet verder dan 1,87 meter
Heb net mijn lengte nogmaals opgemeten, ben op mijn retour. Kwam niet verder dan 1,87 meter

Ik rij ook op een 'te kleine' Rocky Mountan (sterk nog: twee). Een 18 FS en een 18,5 HT. Echter.....ik ben ook maar 1m82.
Om gestrekt genoeg te zitten om een uurtje of 3-4 te kunnen trappen (jawel, ik ben wedstrijdrijder, dus gestrekt zitten is een must) rij ik met een 120 stuurpen en zadelpen met setback op één fiets, en een 130 mm pen op de andere. Eigenlijk zou ik er nog een centimetertje bij willen, maarja....
Als je je zorgen maakt om het frame: meet je binnenbeenlengte eens op. Ik heb in beide fietsen een 400+ mm pen zitten, en dat bij een binnenbeenlengte van 87,5 (zooltjes meegerekend). Er steekt ongeveer 15 cm in het frame, meer niet.
Om gestrekt genoeg te zitten om een uurtje of 3-4 te kunnen trappen (jawel, ik ben wedstrijdrijder, dus gestrekt zitten is een must) rij ik met een 120 stuurpen en zadelpen met setback op één fiets, en een 130 mm pen op de andere. Eigenlijk zou ik er nog een centimetertje bij willen, maarja....
Als je je zorgen maakt om het frame: meet je binnenbeenlengte eens op. Ik heb in beide fietsen een 400+ mm pen zitten, en dat bij een binnenbeenlengte van 87,5 (zooltjes meegerekend). Er steekt ongeveer 15 cm in het frame, meer niet.
bijv. Greg le Mond zijn formule voor een center-top raceframe is:BLRacing schreef: Check ook je binnenbeenlengte. Er zijn op internet wel wat formules te vinden over welke framemaat je moet hebben bij een bepaalde binnenbeenlengte (inseamlength in engels). Denk dat je je aardig verkramp voelt op een 18"er.
0.67 x binnenbeenlengte = framemaat
Voor conversie naar een mtb frame zou je volgens hem 10 a 12cm moeten aftrekken van de bovenstaande uitkomst.
Je komt dan voor jericho2k uit op een 18" a 19" frame.
Toch vindt ik juist de bovenbuislengte grotendeels bepalend en die wordt nou net niet bij de bovenstaande formule meegenomen.
Ik denk zelf nog steeds dat 18" te klein is en dat je ook qua bovenbuislengte niet uitkomt of je moet er een old skool 150mm nok op monteren

Ha,
19" framemaat zegt me weinig. De lengte van de zit én de toepassing is van belang. XC vraagt een hele andere geometrie dan downhill. Ook je postuur is van groot belang. Korte benen en een lange romp is lastig doordat je een korte zitbuis moeten hebben en een erg lange bovenbuis (of lange stuurpen; 130mm>). Andersom hetzelfde natuurlijk, maa da andersom, lange benen en een korte romp is lastig doordat je een lange zitbuis (of lange zadelpen; 400mm) moeten hebben en een kortere bovenbuis. Zeker is het feit dat een frame dat te groot is niet kleiner gemaakt kan worden terwijl andersom, binnen bepaalde grenzen, wel kan.
Zelf (1,90) rij ik een 19" (C/T) Brodie. Canadese geometrie is erg sloping maar zit is lang. Gecombineerd met een 425mm zadelpen en een -5 graden 130mm stuurpen krijg je zo een mooie zit. Met de hoek van de en lengte van de stuurpen kan de je natuurlijk best nog iets doen. Voor niet te lange ritten, en met name singletrack, fijnste fiets die ik ooit heb gehad.
Voor langere tochten heb ik een Specialized Epic in Large. Zithoogte is natuurlijk identiek, zitlengte ook zo'n beetje. Alleen voor zit ik een stuk(je) hoger om een iets comfortabelere zit te krijgen.
Voor race heb ik een Opera 59cm c/t. Ook deze is gezien mijn lengte vrij laag maar doordat ik relatief lange benen en een relatief kort lijf heb kies ik voor een iets kleinere maat waardoor de bovenbuis (lengte) ook korter wordt.
Oz
19" framemaat zegt me weinig. De lengte van de zit én de toepassing is van belang. XC vraagt een hele andere geometrie dan downhill. Ook je postuur is van groot belang. Korte benen en een lange romp is lastig doordat je een korte zitbuis moeten hebben en een erg lange bovenbuis (of lange stuurpen; 130mm>). Andersom hetzelfde natuurlijk, maa da andersom, lange benen en een korte romp is lastig doordat je een lange zitbuis (of lange zadelpen; 400mm) moeten hebben en een kortere bovenbuis. Zeker is het feit dat een frame dat te groot is niet kleiner gemaakt kan worden terwijl andersom, binnen bepaalde grenzen, wel kan.
Zelf (1,90) rij ik een 19" (C/T) Brodie. Canadese geometrie is erg sloping maar zit is lang. Gecombineerd met een 425mm zadelpen en een -5 graden 130mm stuurpen krijg je zo een mooie zit. Met de hoek van de en lengte van de stuurpen kan de je natuurlijk best nog iets doen. Voor niet te lange ritten, en met name singletrack, fijnste fiets die ik ooit heb gehad.
Voor langere tochten heb ik een Specialized Epic in Large. Zithoogte is natuurlijk identiek, zitlengte ook zo'n beetje. Alleen voor zit ik een stuk(je) hoger om een iets comfortabelere zit te krijgen.
Voor race heb ik een Opera 59cm c/t. Ook deze is gezien mijn lengte vrij laag maar doordat ik relatief lange benen en een relatief kort lijf heb kies ik voor een iets kleinere maat waardoor de bovenbuis (lengte) ook korter wordt.
Oz
-
Ben 1,86 en rijd sinds jaren op een 18" (of wat daar ongeveer voor door moet gaan) Ik houd grotendeels rekening met de lengte van de bovenbuis (zo rond de 23 of 23,5" horizontaal gemeten). Gebruik een 120mm stuurpen en een zadelpen met setback. Voor wanneer ik wat meer comfort wil of controle kan een risertje of een iets kortere stuurpen uitkomst bieden.
Sommige van mijn fietsen hebben echter (bij maat 18") slechts een 16" tot 17" zadelpenbuis. Heb er geen problemen mee. Inderdaad wel op de lengte van de zadelpen letten. Afgezien van de maximum grens op de pen zou het mij een gerust gevoel geven als de pen in ieder geval tot voorbij de kruising met de bovenbuis in het frame steekt.
Het lastige is dat veel ook weer terug komt op de verhouding tussen je binnenbeenlengte en de lengte van je torso en armen. Vandaar; zo veel mensen zo veel wensen.
Kortom, ik vind je maatvoering niet echt gek en als dit lekker rijdt, houwe dan.
Sommige van mijn fietsen hebben echter (bij maat 18") slechts een 16" tot 17" zadelpenbuis. Heb er geen problemen mee. Inderdaad wel op de lengte van de zadelpen letten. Afgezien van de maximum grens op de pen zou het mij een gerust gevoel geven als de pen in ieder geval tot voorbij de kruising met de bovenbuis in het frame steekt.
Het lastige is dat veel ook weer terug komt op de verhouding tussen je binnenbeenlengte en de lengte van je torso en armen. Vandaar; zo veel mensen zo veel wensen.
Kortom, ik vind je maatvoering niet echt gek en als dit lekker rijdt, houwe dan.
Mag ik vragen wat je zithoogte is?Mr Elsworth schreef:Ben 1,86 en rijd sinds jaren op een 18" (of wat daar ongeveer voor door moet gaan) Ik houd grotendeels rekening met de lengte van de bovenbuis (zo rond de 23 of 23,5" horizontaal gemeten). Gebruik een 120mm stuurpen en een zadelpen met setback. Voor wanneer ik wat meer comfort wil of controle kan een risertje of een iets kortere stuurpen uitkomst bieden.
-
Ik ben 1.87m en mijn zithoogte is 83cm,Mr Elsworth schreef:Net even gecontroleerd. Gemeten vanaf het hart van het bracket tot de bovenkant zadel 77 cm. Ik rijd met 175mm cranks (180 op de single speed) en crankbros pedalen (what else).MarinTi schreef: Mag ik vragen wat je zithoogte is?
Als ik je meer info kan geven hoor ik het graag.
kun je zien dat er behoorlijk wat verschil zit tussen
de verhouding romp en beenlengte tot lichaamslengte!
-
Jemig! Inderdaad, wat een verschil.MarinTi schreef:Ik ben 1.87m en mijn zithoogte is 83cm,Mr Elsworth schreef:Net even gecontroleerd. Gemeten vanaf het hart van het bracket tot de bovenkant zadel 77 cm. Ik rijd met 175mm cranks (180 op de single speed) en crankbros pedalen (what else).MarinTi schreef: Mag ik vragen wat je zithoogte is?
kun je zien dat er behoorlijk wat verschil zit tussen
de verhouding romp en beenlengte tot lichaamslengte!
Zie net op TV een paar pinguins lopen. Voel in eens een grote verwantschap met deze kortpotige waggelaars

Ik 1.83m en zithoogte 76 a 78 cm (afhankelijk van de toepassing)Mr Elsworth schreef:Net even gecontroleerd. Gemeten vanaf het hart van het bracket tot de bovenkant zadel 77 cm. Ik rijd met 175mm cranks (180 op de single speed) en crankbros pedalen (what else).MarinTi schreef: Mag ik vragen wat je zithoogte is?