Turner goes faux bar...

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

bettes
Turner goes faux bar...

Bericht door bettes » za sep 24, 2005 9:45 pm

De horror... May god have mercy on our souls :"(
http://www.turnerbikes.com/TNT/index.html

Ok het pad veranderd niet veel maar hoe zit het met brakejack? Hoe zit het met bob?
Ik vrees een beetje dat de 2005 spot de laatste echte zal zijn. Horst draait zich om in zijn bed (ik ging graf zeggen maar de man loopt nog rond)

De eerste T in TNT is de mooie letter van Tony Ellsworth (Die man moet ik echt niet...)

greetz
bettes

Luc

Re:Turner goes faux bar...

Bericht door Luc » zo sep 25, 2005 12:31 am

Brakejack valt over te discussiëren, bob lijkt mij bij quasi gelijkblijvend pad geen issue te zijn.

Je kan dit ook anders benaderen: als Turner single pivot gaat, moeten we ons misschien gaan afvragen in hoeverre 4-bar, VPP en dergelijke toch niet overroepen zijn ... toch voor de kleinere veerwegen alleszins.

Christiaan

Bericht door Christiaan » zo sep 25, 2005 9:34 am

:-[ :"( :"( :"( :"( :"( :"( :"( :"( :"( :"(

I feel for you Bert!

zonoskar

Bericht door zonoskar » zo sep 25, 2005 1:57 pm

Lijkt mij een poging om onder Tony"s patent uit te komen, niks meer. Turner is ook niet gek. Trouwens, bij Rocky Mountain werkt het al jaaaaren :)

les alpes

Bericht door les alpes » zo sep 25, 2005 2:06 pm

iemand "n kona kopen? :D

er loopt trouwens op het pinkbike-forum ergens een thread waar iemand beweerde dat dmv links het pad van een singlepivot hetzelfde te maken is dan VPP systeem en nu dus ook 4bar.

edit: hier dus

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo sep 25, 2005 6:26 pm

Dat de brug gelijk loopt met t nieuwe systeem zegt toch niet perse iets over de werking van de vering?

cHoc

Bericht door cHoc » zo sep 25, 2005 6:35 pm

les alpes schreef:

er loopt trouwens op het pinkbike-forum ergens een thread waar iemand beweerde dat dmv links het pad van een singlepivot hetzelfde te maken is dan VPP systeem en nu dus ook 4bar.

heb het topic gelezen, zeer interresant, maar wat je bedoelt te zeggen is dat de weg die de achteras aflegt met een V10 met vpp ongeveer hetzelfde beweegt als een single pivot met zijn draaipunt ruim voor en boven de BB (zoals een 223).

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo sep 25, 2005 7:57 pm

bettes schreef:
De horror... May god have mercy on our souls :"(

Ik vrees een beetje dat de 2005 spot de laatste echte zal zijn. Horst draait zich om in zijn bed (ik ging graf zeggen maar de man loopt nog rond)

Hmm, dus dit is HET moment om een goede prijs te krijgen voor een 2005 Spot? ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo sep 25, 2005 8:40 pm

opvallend dat Turner overstap naar single pivot. Je ziet nu bij veerschillende fabrikanten 4-bar frames verschijnen(www.cube-bikes.de www.rotwild.de). Mijn inziens is dat nog steeds het beste systeem.
Wat is de reden dat Turner overstapt vraag ik me af? Goedkoper te produceren? (het patent betalen aan Specialized schijnen de kosten niet te zijn. Specialized heeft het Horst-link patent)

Pino

Bericht door Pino » zo sep 25, 2005 9:29 pm

Single pivots zijn met de huidige platform-dempers een stuk beter rijdbaar te krijgen dan een paar jaar geleden.

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo sep 25, 2005 10:10 pm

Pino schreef:
Single pivots zijn met de huidige platform-dempers een stuk beter rijdbaar te krijgen dan een paar jaar geleden.

Heeft het geen extra zin dan om een goeie platform demper met een VPP te combineren?

cHoc

Bericht door cHoc » ma sep 26, 2005 11:28 am

Duckflip schreef:
[
Pino schreef:

Heeft het geen extra zin dan om een goeie platform demper met een VPP te combineren?

dat is dus wat nu dan ook gedaan word, en volgens die kerel op het pinkbike forum werken de vpp"s boven de 150mm verweg alleen maar goed met een platform demper.
en dat zou nog best wel eens kunnen als je nagaat dat outland frames (vpp bedenkers) niet meer dan ~125mm veerweg hadden, terwijl de rest al wel frames tot 200mm veerweg aanboden (1998)

Christiaan

Bericht door Christiaan » ma sep 26, 2005 1:11 pm

Bettes,

I am sure DT knows what he is doing

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma sep 26, 2005 6:44 pm

Tony;

Bedankt!

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma sep 26, 2005 7:59 pm

[quote="DeKerf"s"]
Tony;

Bedankt!
[/quote]

???

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma sep 26, 2005 8:24 pm

MarinTi schreef:
[ [quote="DeKerf"s"]
Tony;

Bedankt!

???
[/quote]

Tony E ?

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma sep 26, 2005 8:26 pm

msxx schreef:
[
MarinTi schreef:
[ [quote="DeKerf"s"]
Tony;

Bedankt!

???

Tony E ?
[/quote]

Ik bedoelde eigenlijk waarom precies bedankt! :P

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma sep 26, 2005 8:46 pm

vermoedelijk omdat Turner royalties moest betalen aan Tony, en dat een van de of DE reden is geweest voor Turner om over te stappen op een ander systeem

bettes

Bericht door bettes » ma sep 26, 2005 11:08 pm

MarinTi schreef:
Ik bedoelde eigenlijk waarom precies bedankt! :P

aanleiding is simpel: Dave Turner is door ervaring op een veersysteem/ veringlayout gekomen die blijkt te werken (cfr. Turner Burner anno 1990) Door ervaring en kennis bouwt Dave nogsteeds bikes die blijken te werken. Tony E (net een beetje overgegeven in mijn mond) Komt op de proppen met een systeem dat ICT heet en dat hij volgens ingewikkelde computersimulaties heeft bekomen. Tony neemt op "zijn" idee een patent met een heel ruim gebied om veel designers te doen betalen, als een echte businessman. Wat blijkt nu: Dave zen systeem valt binnen het patent van Tony. Nu heeft Dave twee keuzes, betalen aan tony voor iets dat hij al lang heeft bedacht of meer betalen aan een advocaat om een vrijstelling te bekomen van het patent op grond dat hij door ervaring op een gepatenteerd idee is gekomen en het al langer gebruikt dan het patent. Maar Dave wil maar 1 ding: leuke bikes maken voor mensen die leuke bikes willen en die rijders ten volle ondersteunen.

Nu komt Tony waarschijnlijk met een nieuw patentje en daarom zal Dave een andere weg ingeslagen zijn. Zoals veel rijders heb ook ik vertrouwen in Dave, maar jaren heb ik Dave gelooft ivm 4bar bikes en hun kwaliteiten. Nu vrees ik dat dit gebeurd wegens commerciële belangen :-X

Dus THX TONY keep up the crappy CS en blijf leechen op echte bedrijven waar je bikes hebt van bikers voor bikers!

greetz
bettes (Turner homer)

les alpes

Bericht door les alpes » di sep 27, 2005 9:10 am

cHoc schreef:
[
les alpes schreef:

heb het topic gelezen, zeer interresant, maar wat je bedoelt te zeggen is dat de weg die de achteras aflegt met een V10 met vpp ongeveer hetzelfde beweegt als een single pivot met zijn draaipunt ruim voor en boven de BB (zoals een 223).

idd, als je dit interessant vond moet je dit eens doornemen. Is een link die in de thread stond.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 27, 2005 12:28 pm

Zoals menigeen al heeft opgemerkt werken Rocky Mtn en Kona ook al jaren met het faux-bar principe. Ik vind het enerzijds jammer dat David deze switch van horst link / ICT naar faux-bar heeft moeten maken, maar anderzijds is het wel een wake-up call: in welke mate bepaald de plaatsing van het scharnierpunt bij de achteras de brake-jack?
Bij mijn aanschaf van een 5Spot heeft zeker het hebben van een true 4bar horst link systeem meegeteld, dit naast het feit dat Turner een ononderbroken zitbuis heeft, het framedesihn erg mooi is en Plons er een had... ;)
Als ik dezelfde aanschaf nu wederom zou moeten maken, zou het dan weer dezelfde keuze worden? Ik denk het niet.
Destijds was de keuze min of meer tussen de 5 Spot en een Spider 5.5 (4bar of VPP), als nu de 5Spot een optie zou zijn, dan zou ik zeker ook kijken naar bv een Kona Dawg, die precies hetzelfde principe heeft (en niet omdat ik toevallig wat met het team te maken heb). Daarnaast is er natuurlijk ook Ventana, die kwaliteitsproducten maakt, wederom op basis van een faux-bar.

Ik denk echter wel dat Turner met deze omschakeling de verstokte true 4 bar fans niet meer zo direct als klant heeft, ondanks dat hun nieuw frame precies hetzelfde aan kan voelen. Uiteindelijk zit er bij een aanschaf ook heel veel tussen de oren!

Christiaan

Bericht door Christiaan » di sep 27, 2005 12:47 pm

Ik zag op mtbr.com een stukje van een hardcore Turner fan, die de nieuwe turners aan de tand heeft gevoeld, volgens hem voelen ze gelijk aan, de horst link bikes en de faux bar

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 27, 2005 12:54 pm

Volgens mij bedoel jij het stukje van Casey, ex-werknemer bij Turner... die had er idd al op gereden. Schijnt dat ze deze dagen op de Interbike ook wat demo modellen hebben staan om te proberen. Ik ben benieuwd!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 27, 2005 1:10 pm

Afbeelding

Voor degenen die em nog niet gezien hebben...

Lijkt erop alsof staande en liggende vork simpelweg omgedraaid zijn.... Ik ben benieuwd hoe ze rijden...

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di sep 27, 2005 1:26 pm

De magie is er op deze manier wel een beetje af, of het nu tussen de oren zit of niet...

De Horst Link en de bijbehorende voordelen zijn de reden geweest dat ik een 5 Spot gekocht heb ipv een Slayer (welke toch ruim 25% goedkoper is, als je een beetje zoekt)

Plaats reactie