Hardtail @ Dekerfs

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Oz
Hardtail @ Dekerfs

Bericht door Oz » di aug 16, 2005 11:12 pm

He Dekerfs,

Jij had toch ervaring met de mannen van Dean, of niet?

Hoe is de stijfheid van het Colonel frame?

Wordt projectje voor 2006; Sovereign gaat compleet aan de muur.

Hoor "t wel.

Oz

DeKerfs

Re:Hardtail @ Dekerfs

Bericht door DeKerfs » wo aug 17, 2005 5:29 pm

Mijn Epic Synergy was inderdaad gebouwd door Dean, en gebaseerd op de Colonel. De liggende vork in mijn frame was van een kleinere diameter... Hij was niet echt torsiestijf... en zeker in jouw geval zou ik absoluut voor iets "stijvers" opteren... dat dan ook goed te kennen geven bij de bouwer, aangezien je met Ti ver veel kunt... Denk zeker dat jij heel wat stappen verder moet kijken in de stijfheidstabel, dan mijn Epic was. Ik vond hem veel te slap in elk geval.

Oz

Bericht door Oz » do aug 18, 2005 10:20 pm

Heb je suggesties? Stijfheid moet minimaal zelfde zijn als Brodie nu en bij voorkeur (iets) stijver. Hoeft in ieder geval geen heel stijf frame te zijn (zoals een Spec.S-Works M5 oid).

Ti geniet in ieder geval de voorkeur (voordelen van staal gecombineerd met wat voordelen van alu). Heb al wat opties:
- Dean
- Litespeed
- Moots
- Curtlo (staal)
- Dekerf (staal; de Ti is me wat te gortig)

Oz

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr aug 19, 2005 6:06 am

- Dean
Goed, netjes afgewerkt, maar levertijd en "duidelijkheid" in communicatie kán af en toe wat apart zijn... Dat is/was mijn ervaring en velen van bijv. Mtbr.com. Weet niet hoe dat nu zit. Zeker de moeite na te lopen, prijzen zijn "redelijk".

Alternatief wellicht Titus eens contacteren?

- Litespeed
Uh... standaard frame, 3/2.5v Ti = leuk.. maar denk voor jouw in de Pisgah niet het gewenste resultaat. De Tanasi is van 6/4v en is duur, stijfheid zal niet veel schelen. 6/4v staat bekend als de wat brossere, sterkere broer van 3/2.5v. Echter, het frame met de hoogste "failrate" bij Litespeed, waren de 6/4v frames.

Blijf zowiezo weg van dit soort conconstructies:

Afbeelding

Oogt opzich niet verkeerd, maar je levert echt enorm veel stijfheid in in de achtertrein. Er zijn meerdere merken die dit toepassen, maar wil je voor stijfheid gaan, opteer dan voor z.g. "Breeze-In" dropouts. Jouw Brodie is daar ook van voorzien. Buis zo lang mogelijk door laten lopen tot aan de naaf is gewoon stijver.

- Moots
Super, maar vooral duur.

- Curtlo (staal)
Zéér betaalbaar en puike afwerking. Fillet brazing als standaard ipv optie. De moeite zeker eens met Doug van gedachten te wisselen over je ideeën!

- Dekerf (staal; de Ti is me wat te gortig)
Vergeet al het bovenstaande en regel wat met Chris :) Zijn nieuwe Team853 is standaard voorzien met een geo voor 100mm suspensie.. beetje overdreven, maar Chris bouwt je wat je wilt. Ik zou voor de "oude" 80mm gaan. Over stijfheid hoef je niet te klachen... de achterbrug van een DK is de stijfste die ik ooit in een stalen frame ben tegen gekomen, en durf de uitspraak aan dat deze zijdelinks stijver is dan menig alu frame op de markt vandaag.

Prijs is niet gering, levertijd variërt. Mogelijkheden en kleuren té over. Toxic Harold die voorheen Brodie"s van een kleurlaag voorzag, doet dat nu ook voor Chris" materiaal. De moeite waard om eens naar wat opties te informeren. Helaas this doesn"t come cheap....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr aug 19, 2005 8:26 am

Wat is "zeer betaalbaar" voor een Curtlo?
Maw hoeveel praten we dan over?

dussssss©

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 19, 2005 8:42 am

700 a 800 dollar voor een frame (in staal)

www.curtlo.com

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr aug 19, 2005 8:44 am

@Boss
http://www.curtlo.com/pricing.html

@Dekerfs
Ik heb (helaas, uiteraard) nooit op een Dekerf gereden. Jij wel eens op een Eddy? Mijn Eddy met zijn non tapered stays is zeer stijf. Ik had er zelfs geen bezwaar tegen gehad als het allemaal wat minder was. Dat vonden er meer, want als alternatief kwam Chris C. later dan ook met een Bro Eddy; een bike met monostay die wat minder hard was. Daarvoor kwam de Buck Shaver ook al met de monostay constructie. Deze werd soms niet slechts vanwege de de lagere prijs boven de Yo verkozen.

Maar een Dekerf is dus nog stijver?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr aug 19, 2005 12:40 pm

ai een solo met EBB voor 755 dollar= ± 600 euro klinkt aantrekkelijk, een Rohloff erin, mooi vorkje en klaar is Kees.
Ik zal m"n spaarvarken eens lief aankijken

dusssss©

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 19, 2005 2:22 pm

BOSS schreef:
Ik zal m"n spaarvarken eens lief aankijken

noem je je vriendin altijd zo?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr aug 19, 2005 4:38 pm

Elevation12,000 schreef:
@Boss
http://www.curtlo.com/pricing.html

@Dekerfs
Ik heb (helaas, uiteraard) nooit op een Dekerf gereden. Jij wel eens op een Eddy? Mijn Eddy met zijn non tapered stays is zeer stijf. Ik had er zelfs geen bezwaar tegen gehad als het allemaal wat minder was. Dat vonden er meer, want als alternatief kwam Chris C. later dan ook met een Bro Eddy; een bike met monostay die wat minder hard was. Daarvoor kwam de Buck Shaver ook al met de monostay constructie. Deze werd soms niet slechts vanwege de de lagere prijs boven de Yo verkozen.

Maar een Dekerf is dus nog stijver?

Het is natuurlijk lastig te vergelijken, aangezien ik nooit op een Fat heb gezeten. Zowel de liggende als staande vork van een DeKerf is weldegelijk tapered. Het is dan ook niet dat de DK"s zo stijf zijn in hoogte richting, maar meer in de zijdelinkse richting. Deze is echt aanzienlijk hoger dan bij andere frames. Moet daarbij wel vermelden dat ik kindermaten rij... 17"5", de monostay bovenaan de wishbone is dus vrij kort. Monostays zijn vaak toch wel een punt van "comfort" bij de gemiddelde frames, vooral in de grotere maten. Bij grotere framematen en zwaardere rijders zou ik het zelfs niet eens wenselijk vinden, na gelang de constructie. Softtails zijn daarom in mijn optiek ook inferieur bij grote maten. Zelfs een maker als Moots heeft mij daarin niet kunnen overtuigen. Makker van me had een 21" YBB... leuk fietsje, zonder meer. Hij is niet de zwaarste rijder, maar dat ding was zo slap als een natte krant. Comfort ... okeej.. en wat "meegeven" in bepaalde richtingen ... okeej... maar de bocht door kunnen komen zonder te sturen, of bij een sprint de weg in breedte overzwalken?? No thanks ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr aug 19, 2005 7:49 pm

Moots vind ik visueel zeker aantrekkelijke bikes, waarvan de Rigor toch echt veruit mijn favoriet is. Gezien hun faam met ST"s misschien wat merkwaardig, maar ST is sowieso al niet mijn ding.

Chris Chance zegt dat zijn bikes met non tapered stays komen "to improve pedalling efficiency". Om de aansluiting met de dropout te kunnen maken kwamen alle FATs dus met het bekende kogelvorminge uiteinde op de stays, bekend als "domed stays". Bij Mass built FATs werden deze "domes" gevormd uit de buis zelf en bij de latere NY/Serotta FATs werd de dome erop gelast, althans dat is mij verteld. Ik zie echter geen las op mijn NY Yo Eddy. Gesoldeerd wellicht.

Blah blah blah... maar FATs worden al jaren niet meer gemaakt, dus back to topic.

Die Curtlo is idd een zwaar okay aanbieding. Dekerf is natuurlijk supergaaf.

Er is trouwens nog veeel meer te koop: Soulcraft, Manzanita, Vanilla....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr aug 19, 2005 9:16 pm

Moots te koop op MP

http://www.marktplaats.nl/index.php3?ur ... 526p%253D1

vraagprijs € 875,- frame uit 2000/2001 is mij echter te groot, bovenbuislengte van ± 61/62 cm

Frame zag er nog goed uit op de pics die ik in de mail kreeg, zat alleen een deuk(je) in de buis net boven het bracket.

dussssss©

Oz

Bericht door Oz » vr aug 19, 2005 9:37 pm

Mbt Moots:
Had deze Moots ook al gezien. Ook voor mij te lang.

Mbt Curtlo:
Curtlo ziet er inderdaad erg OK uit. Maakt erg goede kans. Nu nog uitzoeken of dit hier te krijgen is.

Dekerf:
Blijft inderdaad erg mooi. Alleen ben ik bang dat als ik voor de Dekerf ga ik achteraf toch spijt krijg dat ik niet de Elysium heb genomen die toch echt (ruim) boven het budget gaat. Prijs/kwaliteit is nogal beetje zoek naar mij idee.

M.b.t de vork:
Wordt sowieso al max. 80mm voorvork erin maar ben er serieus over aan het denken om misschien toch (weer) voor rigid te gaan. Mooie voorvork is alleen zo moeilijk. Woundup is erg gaaf maar maken volgens mij geen 26"vork. PC RC31 lijkt me te hard (te oversized ook). Wily"s is ook leuke vork maar ben meer op zoek naar iets in richting van de Brodie Gatorblade. Sycip is mooi maar niet sterk zat (heb er al een krom gereden gezien (door dame; met hele gave Sycip).

@Boss
Denk ff aan transport en alle belastingen, accijnsen en andere onzin die we aan (onze vriendelijke vrind?!) Gerrit G. moet afdragen. Zou wel eens een % of 50 bovenop kunnen komen voordat ie bij je thuis is.

@DK
Mail me je adres nog een ffe door. Na een vette crash ben ik nogal een hoop kwijtgeraakt. Nu nieuwe Pc waar dit in is opgelost.

Oz

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr aug 19, 2005 10:03 pm

Voor Curtlo zal het wel importeren worden denk, maaaar..... ik heb laatst een Miyata frame + vork hierheen gehaald voor 70 dollar. Dat is voor shipping, inpakken en fooi voor de sympathieke verkoper die toch wat extra"s moet doen om zo"n zending weg te krijgen.

Frame werd gespecificeerd als "used" en "gift". Maakt misschien verzekeren wat lastig, maar dat maakt in mijn geval toch geen donder uit daar ik met AmEx betaal.

Plaats reactie