Turner Flux in O2 bikers

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
zonoskar
Turner Flux in O2 bikers

Bericht door zonoskar » di jul 05, 2005 8:01 pm

Wat moet ik denken van de review van de Flux in de O2 bikers van deze maand? "De Turner Flux geeft je niet de indruk dat je met een ultralichte fiets onderweg bent" en "reageert als een Diesel - het duurt even voordat je ook harder gaat" en "comfortabele en snelle fauteuil" en als negatief puntje "Wendbaarheid bij lage snelheden". Klinkt mij niet als erg positief in de oren. Echter er staan ook onzin dingen in zoals:
"De dieselreactie is wel een gevolg van het globale gewicht van de Turner" -> Huh?? bij 12.1 Kg zonder pedalen kan ik niet spreken over een zware fiets.
"lichte wielen" -> Huh?? in het lijstje staan ze van 1685 (voor) en 2140 (achter) gram te boek. Niet echt licht zou ik zeggen. Het gewicht zal wel incl banden zijn (anders is het wel erg zwaar), maar toch. Little albert banden wegen 600 gram oid. Voor het gewicht van het achterwiel alleen zijn complete setjes wielen te koop.
"Met zijn hoge crankstel..." -> Huh?? 32.5 cm BB hoogte noem ik niet hoog, mijn Rocky Mountain heeft 33cm, dus 32.5cm is laag voor een fully. Zeker voor een fiets met 10cm veerweg.

Rijden die O2 bikers soms alleen met hardtails rond ofzo?

BTW, de review in de MBA was ook al niet zo erg lovend. Zou het toch aan de fiets liggen?

bettes

Re:Turner Flux in O2 bikers

Bericht door bettes » di jul 05, 2005 8:31 pm

Jah daar noem je ook wat... O2 is nu niet echt wat je noemt een authoriteit op fully vlak.

Ik denk dat hun review wel zelf laat zien dat ze er niet echt kaas van gegeten hebben. Probeer de bike van Rob (akkermans) eens en ben overtuigd zou ik zeggen.

Ik moet hier wel bij vermelden dat ik een turner fan eerste klas ben, maar dat de meeste dingen die over een turner worden gezegd wel waar zijn! (buiten deze review dan ;) )

O2 is een blad voor marathon en xc rijders (hardtail holdouts kortom) en echt veel verder gaan ze niet geraken vrees ik.

greetz
bettes

ps: Om van MTB Fiction nog maar te zwijgen :-X

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jul 05, 2005 8:40 pm

Oke, fuck...

Ik zal eens wat gas open draaien want wij moeten nog een Turner Flux test schrijven (al vwel gereden). Deze was in ieder geval een stuk positiever dan wat ik zo hoor dat in O2 staat...

Plons

Bericht door Plons » di jul 05, 2005 8:50 pm

trust an old fart, de flux is mischien wel beter als de G spot, zeker voor de Benelux...

k@tze

Bericht door k@tze » di jul 05, 2005 8:53 pm

Irritating.......!!!. De Flux kwam bij ons heel anders uit de test dan wat deze "heren" schrijven... ..en daarbij als je de mogelijkheid hebt, test je toch eerst een fiets voordat je hem koopt.???!!! Toch??? Laat je eigen mening de knoop doorhakken en gebruik testverslagen alleen als vergelijkingsmateriaal en laat je niet te veel leiden door negatieve en of positieve berichten.

zonoskar

Bericht door zonoskar » di jul 05, 2005 9:20 pm

Ff zelf proberen is natuurlijk het beste, maar vind maar eens een winkel die mij die fiets een weekend uitleent. Van ff op het parkeerterrein rijden kun je ook geen indruk maken. Dus is het zaak veel reviews te lezen. In het Turner forum op MTBR zijn ze natuurlijk lovend over de Flux. Da"s logisch. Daarom wil ik weten hoeveel waarde ik moet hechten aan die review van O2 (en van MBA, hoewel ze wel lovend waren over de Nitrous van Turner).

Voor NL zou de Nitrous nog beter zijn, maar de heren van Turner zeggen dat die fiets niet geschikt is voor mij (omdat ik niet race, pff). Bovendien zit er een gewichtslimiet op die fiets en Dave wil niet zeggen of dat is om zich in te dekken of dat het frame na een paar jaar uit elkaar valt (net na de garantie zul je zien).

PT

Bericht door PT » di jul 05, 2005 10:25 pm

Ik heb net een week een Flux en zo"n honderd KM mee gereden nu.
Niet voldoende voor een uitgebreid verslag maar een eerste indruk wil ik hier wel geven.
Eerst even kort de uitrusting:
Flux maat L
* Frame Size: L
* Frame Year: 2005
* Shock: Fox Float RP3
* Fork: Marzocchi MX Pro ETA 105mm
* Brakes: Hope Mono mini
* Cranks: Truvativ Stylo Giga X pipe zwart
* Grips: Ergon - Performance Grip MR1
* Rims: Mavic EX 823 DISC
* Rear Hub: Rohloff Speedhub disk black

Met deze uitrusting kun je wel concluderen dat ik geen weight weenie ben. Met 95KG schoon aan de haak is voor mij stevigheid en duurzaamheid belangrijker dan gewicht.

Mijn vorige bike was een Specialized Epic. De keuze voor de Flux is met name gemaakt om de 4 bar linkage en de stijfheid van het frame.
Deze (zijdelinkse) stijfheid is erg goed. Zeker ook met het zeer stijve achterwiel door de vrij grote rohloffnaaf en de zeer sterke EX 823 velgen. Door deze uitrusting is mijn Flux zeker geen racemonster. De beschrijving over een diesel kan ik wel een beetje beamen. Je moet wel even doortrappen voordat je een op topsnelheid ligt. Ik denk echter dat dit gedeeltelijk aan mijn uitrusting ligt (zware wielen vooral achter) en aan het feit dat een fully altijd wat minder rendement heeft dan een hardtail.
Het negatief negatief puntje "Wendbaarheid bij lage snelheden" kan ik niet beamen.
Op single tracks is de Flux goed in zijn element en dat komt wat zeker ook door de zijdelinkse stijfheid. Door die stijfheid kan ik in ieder geval scherper sturen met deze bike.

Na wat testen heb ik nu ook een hele aardige instelling gevonden voor de RP3. Deze bevalt goed en op de vele knippen in de Drunense Duinen geeft de vering veel comfort en kun je vaak blijven zitten. Soms is dat niet mogelijk maar dan kun je staande op de fiets supersnel over de knippen heen raggen. Hier loop ik vaak uit op een hardtail.

Voorlopige conclusie: De fiets voldoet goed aan mijn verwachtingen en ik ben er dan ook erg enthousiast over.

NB: Volgens mij verhuurt Akkermans de Flux ook dus je kunt hem altijd eens op je favoriete parcours (of elders) proberen voor je hem eventueel koopt.

Edit door PT: Even een fotoke bijgevoegd
Afbeelding

Hier zijn nog wat meer plaatjes.

k@tze

Bericht door k@tze » wo jul 06, 2005 12:03 pm

@zonoskar, als je een keer door het limburgse wilt touren give me a call, je kunt bij akkermans de Flux gewoon testen.

Plaats reactie