Santa Cruz Heckler vraagjes ..

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Bittah Pupil
Santa Cruz Heckler vraagjes ..

Bericht door Bittah Pupil » wo jun 08, 2005 10:15 pm

Zoals sommige van jullie vast al weten, ben ik op zoek naar een Santa Cruz Heckler. Ik heb echter nog een aantal vraagjes.

- Wat is het verschil tussen de "anodized" en "powdercoat" frames? Welke van deze twee bestaat in het mat-zwart?
- Is de Manitou Nixon Super/Platinum geschikt, wanneer de fiets wordt gebruikt voor agressieve trails en lichte freeride? (Afdalingen hebben grotere prioriteit dan beklimmingen.)
- Welke demper moet ik kiezen, luchtdemper of veerdemper (Fox DHX of 5th Element).

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Sir Gonz Lays

Re:Santa Cruz Heckler vraagjes ..

Bericht door Sir Gonz Lays » do jun 09, 2005 2:15 am

Powdercoat of gepoedercoat is niks anders dan een verflaag over je frame. zoals de meeste fietsframes hebben. niks mis mee. het wordt poedercoat genoemd omdat de verf in poedervorm met statische elektriciteit op t frame aangebracht wordt. waarna t geheel in een oven gehangen wordt en daar op een temperatuur van 170 graden "afgebakken"wordt. de poederlaag smelt en vormt als t ware een soort laagje over je frame. hiermee zijn alle kleuren mogelijk. ik heb jarenlang in een machinefabriek gewerkt parttime waar ik ook veel gepoedercoat heb. we hadden daar zelfs gemengde kleuren, oftewel blauw met gouden spikkels erdoorheen zeg maar. of een soort roest look al ike. ook vet voor een frame. hiermee zijn alle kleuren mogelijk. ook mat zwart dus!

anodized of geanodiseerd is een oppervlaktebehandeling die t frame krijgt. in tegen stelling tot poedercoaten zit de anodiseerlaag niet op je frame maar meer erin. door t anodiseerproces gaat een bepaalde stof (die voor de gewenste kleur zorgt) en reactie aan met je aluminium frame. hierdoor wordt de buitenste laag van je frame buis harder en krijgt meteen een kleurtje mee. (niet elke kleur kan gemaakt worden met anodiseren)
geanodiseerde frames zijn dus krasvaster. en lichter omdat er geen verflaag op komt. mat zwart is wel mogelijk.

die nixon is een goede vork hoor, 145 mm veerweg daar kom je een heel eind mee. vroeger was dat nog downhill zeg maar. en hij is vrij licht. goede allround vork i.c.m. heckler.
met een luchtdemper kan je ook makkelijk lichte freeride rijden hoor, en hij weegt een stuk minder dan een coil. trouwens, volgend jaar komt de heckler alleen nog maar met rp3 shock, misschien zegt je dat genoeg.
5th is niet echt betrouwbaar geloof ik en daarom heeft santa de dhx 5 in t programma.

ik wil ook een andere fiets aanschaffen en twijfel net als jij eerst deed tussen de heckler, 5 spot en yeti 575. heckler en 5 spot heb ik wel eens getest, maar de 575 niet, dit wil ik nog wel eens doen. t is me wat, moeilijk hoor.
ik hoop dat je wat aan mn verhaal hebt gehad.

groet wouter

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » do jun 09, 2005 10:03 am

Ik heb zelf lange tijd getwijfeld tussen de Scott Nitrous, Trek Liquid 65 en de Specialized Enduro FSR Elite (2005).

De Trek Liquid 65 en de Specialized Enduro FSR Elite heb ik beide getest op de "Happy Bike Days" te Namen. De Liquid heb ik op de Cross Country en de Downhill getest. De Enduro heb ik in Namen alleen op het Cross Country parcours getest. Deze had ik echter wel al, op een Specialized testdag, getest in Gulpen. De Scott Nitrous heb ik echter alleen een aantal keren op een parkeerterrein getest.

De Scott Nitrous viel al snel af, doordat deze meer freeride gericht is. Terwijl beide andere fietsen geschikt zijn voor meerdere disciplines. Al snel bleek echter dat het niet mogelijk was om een van beide te verkrijgen voor een prijs rond de 2500 euro.

Via MTBR ben ik toen terecht gekomen bij de Santa Cruz Heckler, een fiets die alles lijkt te kunnen. Daarna ben ik via dit forum terecht gekomen bij s-tec-sports te Duitsland. Door hun prijstlijst, met daarop het SC Heckler Frame voor 1049 euro, werd de Santa Cruz Heckler wel heel erg interessant.

Maar ik heb de fiets dus nog niet in het echt getest. Dus hopelijk doet deze mogelijkheid zich binnenkort nog eens voor.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » do jun 09, 2005 12:52 pm

Er staat er een te koop in het (ja, ligt voor de hand:) het te koop topic, van MSXX

Splinternie
uw!

k@tze

Bericht door k@tze » do jun 09, 2005 2:07 pm

Bittah Pupil schreef: Zoals sommige van jullie vast al weten, ben ik op zoek naar een Santa Cruz Heckler. Ik heb echter nog een aantal vraagjes.

- Wat is het verschil tussen de "anodized" en "powdercoat" frames? Welke van deze twee bestaat in het mat-zwart?
- Is de Manitou Nixon Super/Platinum geschikt, wanneer de fiets wordt gebruikt voor agressieve trails en lichte freeride? (Afdalingen hebben grotere prioriteit dan beklimmingen.)
- Welke demper moet ik kiezen, luchtdemper of veerdemper (Fox DHX of 5th Element).

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Hoi Bittah Pupil,

Als eigenaar van een heckler kan ik je melden dat hij voor Freeride/Enduro zeer geschikt is. De voorkeur was bij mij een coil demper (veer) omdat ik dit betrouwbaarder vind en beter af te stellen. De fiets wordt wel wat zwaarder, maar dat neem ik voor lief. Nu heb ik een 5th er in en heb er geen enkel probleem mee. Voor Enduro zou ik een luchtdemper overwegen.
De Nixon vork is ook geen enkel probleem, je kunt er ver mee komen. De rest geeft hierboven al antwoord op je vragen al dacht ik dat de matzwarte versie geanodiseerd was.

mijn versie Afbeelding

Plaats reactie