Re:Mijn Rotwild RCC 1.1 (foto"s)

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Modus
Mijn Rotwild RCC 1.1 (foto"s)

Bericht door Modus » za mei 21, 2005 7:58 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rotwilld RCC 1.1 frame met ingebouwde balhoofdset
Magura Louise FR schijfremmen
Fox F80X Terralogic vork
DTSwiss XR4.1d velgen met DTSwiss FR naven en Schwalbe Fast Fred banden
Selle Italia Flite Gel zadel
Ritchey stuur(pen) en zadelpen
Verder alles Shimano XT.

En nog een fabrieksplaatje:
Afbeelding

In het echt is ie veeeeeel mooier dan op de foto"s :).

Brum.

Bericht door Brum. » za mei 21, 2005 8:10 pm

Mooi!

Maar ik hoop niet dat:
- Die stuurpen spacers de bedoeling zijn...
- Zadelhoogte zo goed is...
- Je er geen zadelpen zonder setback nog opzet...

;)

Modus

Bericht door Modus » za mei 21, 2005 8:21 pm

Zadelhoogte is perfect uitgemeten, ik blijk t.o.v. mijn lengte relatief kortere benen te hebben en ik zit perfect zo. Hij zou misschien nog max. 1 cm hoger kunnen, maar da"s echt het uiterste. Aangezien ik hem nog maar net heb, zitten de spacers er nog op, je kan beter met een paar teveel beginnen en de boel later inkorten, dan te weinig en een te diepe zit hebben.
En wat is een zadelpen met setback, dat zegt me helemaal niks. :)

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » za mei 21, 2005 8:52 pm

Prachtige bike!

Even inhakend op de opmerkingen van Brum:
Setback: gebogen kop van de zadelpen.
Wat nogal opvallend is bij jouw setup is dat je een zadelpen hebt die achterover helt (=setback) maar dat je het zadel toch zover mogelijk naar voren probeert te plaatsen?
Het zou wat natuurlijker overkomen als je een zadelpen zou kiezen zoals op het fabrieksplaatje, met een rechte kop dus.

Over de verhouding frame/zadelpen, als je het uitgemeten hebt en je er tevreden over bent is het prima toch, het is niet geheel gebruikelijk maar als het jou bevalt: laat ze maar babbelen :)

Modus

Bericht door Modus » za mei 21, 2005 9:18 pm

OK ik snap het. Dat is eik helemaal niet aan de orde geweest bij het uitzoeken, recht of met setback. Zadel stond eerst iets verder naar achter maar na de eerste rit heb ik hem zelf iets naar voren verplaatst, dat voelde beter aan. Maar zoals gezegd, ik heb hem nog maar net en de ideale zitpositie moet langzamerhand gefinetuned worden door veel te rijden en misschien hoort daar dan ook een andere zadelpen bij.

Ik heb wel het idee dat die op de fabrieksfoto extreem hoog staat om zo meer "snelheid" te suggereren. Ik vind ook dat de zadelbuishoek extreem groot lijkt (staat bijna verticaal), in het echt oogt dit minder extreem.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mei 21, 2005 9:23 pm

Leuke fiets zonder meer...

maar zonder je plezier te niet te willen doen; dat frame is echt té groot.. véél te groot. Ik kan me ook niet voorstellen dat jouw lichaam zodanig afwijkt dat de afstand zadel-stuur wél past en je zadel nú op de juiste hoogte staat. In dat geval behoor je tot een zeer bijzonder schepsel van de natuur. Is je been nagenoeg gestrekt als je één van de pedalen naar beneden zet, of is je been dan nog steeds flink gebogen?

In dat laatste geval moet je zadel om hoog. In het eerste geval is dit frame je echt te groot. Laat ik het zo zeggen; deze framemaat is ontworpen voor mensen met langere benen dat die jij nu bezit.

Maar even goed; als jij het idee hebt er goed op te zitten, dan is dat zo. C"est ça

Shark

Bericht door Shark » za mei 21, 2005 10:24 pm

Mooie fiets....

Maareh kunnen die kabels/leidingen niet wat ingekort worden? Kijk maar "ns naar de kabelloop op "t fabrieksplaatje

Veul mooier

Ik vind "t wel vreemd dat er bij "t uitzoeken van zo"n exclusieve fiets zo weinig aandacht gegeven wordt aan zaken als de maat en eventuele setback van de zadelpen. Als je serious cash neertelt voor zo"n bike mag je daar toch ook wel een goed advies in verwachten. Tenzij je "m natuurlijk bij de een of de andere onlineshop besteld hebt.

Shark

Modus

Bericht door Modus » za mei 21, 2005 11:17 pm

Achteraf gezien moet ik eerlijk zeggen dat het idd allemaal vrij snel is gegaan, het beslissen hoe en wat. Ik heb bij de dealer op een fiets gezeten met vergelijkbare geometrie en op basis daarvan (en waarvoor ik de fiets ga gebruiken) hebben we de maat bepaald. Als ik kijk naar een maattabel (http://www.bikelevel.com/Techtalk/framemaatRotwild.htm), klopt dit wel. Ik ben ongeveer 1,86/1.87m lang, dus net genoeg voor een maat L. Verder ben ik een keer buiten openingstijd op afspraak langsgeweest om een definitieve setup te bepalen. Hier hebben we toch wel ruim de tijd voor genomen. Over het geheel gezien vind ik niet dat hij is tekort geschoten.

De dealer heeft aangegeven dat ik na enkele ritten kosteloos dingen kan laten aanpassen en omruilen, bv. kortere stuurpen o.i.d. Verder moet de vork nog iets beter worden afgesteld, wil ik idd de kabels strakker en korter hebben en zullen een aantal spacers verwijderd worden. Ik ben net nog even gaan zitten, het zadel kon idd net ietsje hoger. Dat i.c.m. het verwijderen van de spacers levert al een iets ander beeld op.

Nogmaals, misschien wijkt het totaalplaatje iets af van de gemiddelde biker/fiets, maar ik ben er blij mee en heb absoluut niet het idee dat ik een miskoop heb gedaan of dat me iets is aangesmeerd. Ik zou de dealer ook rustig aanraden aan anderen :).

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » zo mei 22, 2005 7:14 am

Modus schreef:
[KNIIP]
Als ik kijk naar een maattabel (http://www.bikelevel.com/Techtalk/framemaatRotwild.htm), klopt dit wel. Ik ben ongeveer 1,86/1.87m lang, dus net genoeg voor een maat L.
[KNIP]
Ik ben net nog even gaan zitten, het zadel kon idd net ietsje hoger. Dat i.c.m. het verwijderen van de spacers levert al een iets ander beeld op.
[KNIP]

Opvallend in het "maatverhaal" vind ik dat het steeds over lichaamslengte gaat. In de tabel van Rotwild met sprongen van 5 tot zelfs 10 cm! En dat terwijl de zadelhoogte alleen afhankelijk is van je binnenbeenlengte (kruishoogte). Voorbeeld: ik heb een BB-lengte van 90 cm terwijl mijn broer - die dezelfde lichaamslengte heeft - nog niet aan 85 cm komt. Oftewel: ik moet bij dezelfde lichaamslengte mijn zadel duidelijk hoger (kunnen) zetten dan hij.

Naast de te bereiken zadelhoogte is de framelengte uiteraard van belang. Want je kunt ook nog eens relatief korte/lange armen hebben zodat een bepaald frame meer of minder geschikt voor je is vanwege de lengte.

Modus

Bericht door Modus » zo mei 22, 2005 8:45 am

OK, nu ga ik toch een beetje twijfelen :(. Hoe zal ik dit eens oplossen?

Enduro

Bericht door Enduro » zo mei 22, 2005 9:26 am

Nice bike!

Maar als Modus de lengte van deze toptube en stuurpen zo goed vindt voor zijn (arm)lengte, dan zit hij toch vast aan deze framemaat? Of doet Rotwild ook aan custom geometrie?

Waarom trouwens Hugi FR naven en Louise FR remmen? Ben je zwaar en "hard on hubs"?

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » zo mei 22, 2005 12:21 pm

Modus schreef: OK, nu ga ik toch een beetje twijfelen :(. Hoe zal ik dit eens oplossen?
Vraag die misschien belangrijker is, hoe vin je zelf dat je erop zit? geen rugpijn, niet te ver van t stuur? etc. zodra ik op een te groot frame stap, oa. die van mijn broer heb ik na een half uur al van allerlij uiteenlopende zaken last, van arm tot rug zeg maar.

Verder wie heeft jouw die hoogt geadviseerd? Als jouw een te hoog frame is verkocht dan mag dat toch gezien worden als minimaal een fout van jouw bike shop. (maar aan de combi te zien heb je em zelf gebouwd? s-tec? toevallig? ???)

verder eff de kabels inkorten, die bar ends die kunnen echt niet!! en veder wel een zeer vette vork! :)

Modus

Bericht door Modus » zo mei 22, 2005 2:31 pm

De dealer (gewoon NL) heeft aangegeven dat dit een goede maat is voor mij. Ik heb bij hem ook op een vergelijkbare fiets gezeten met ongeveer dezelfde geometrie en dezelfde maat en die voelde op zich goed aan. Je weet natuurlijk niet wat er gebeurd was als ik op een maatje kleiner was gaan zitten. Wat niet weet, wat niet deert, natuurlijk.

Ik ga kijken of ik op 1 of andere manier een maatje kleiner kan gaan proefrijden, dan weet ik tenminste of mijn gevoel terecht is of niet.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » zo mei 22, 2005 4:13 pm

en de dealer heeft de fiets ook zo afgeleverd? :? Waar heeft die op school gezeten, de kabels zijn echt veeeeeel te lang. Dat lever je toch niet zo af!!

FranQ

Bericht door FranQ » zo mei 22, 2005 6:11 pm

FREAKaZOID schreef:
en de dealer heeft de fiets ook zo afgeleverd? :? Waar heeft die op school gezeten, de kabels zijn echt veeeeeel te lang. Dat lever je toch niet zo af!!

Nou die kabels zijn wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Die zijn zo ingekort. Ik vind het vreemder dat die dealer deze maat fiets aanbevolen heeft. Een maat kleiner zou geen kwaad kunnen.
Maar goed ik wil niks aan je fiets afdoen hoor, als jij er lekker op zit en fietst is het geen probleem, voor mij in ieder gevla niet ;D En aan het frame en onderdelen zal het zeker niet liggen!

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » zo mei 22, 2005 7:13 pm

Neemt niet weg dat je op die mnr geen fiets aflevert, zeker niet 1 van dit kaliber, dit is bepaald geen fietsje van 500 euro

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » zo mei 22, 2005 7:53 pm

Om even op het verhaal in te haken over te grote frames,

Je voelt pas dat een fiets beter zit als je er opgezeten hebt. Ik heb tijden op een fiets met trage balhoofdhoek gereden. Dit vond ik uitstekend, toen na een tijd een andere fiets kocht bleek die beter te rijden. Het verschil was zelfs enorm. BIJ de oude moest ik hem de hoek om drukken. Bij de nieuwe om denken.

op http://www.bikefitting.com/Dutch/FSR/FSR.aspx

kan je aan de hand van de binnenbeenlengte je framemaat laten bepalen. Dit is via een website. En zal nooit zo precies zijn als in de winkel. Meet de binnenbeenlengte op en ga daar eens mee naar de fietsenmaker. Verder is het een schitterende fiets, maar wel 1-3maten te groot. Ter vergelijking:

Ik rij zelf op een Santos scc02 in 21 inch. Ben 1.94m lang en heb een binnenbeenlengte van 97cm.

Rinse

Modus

Bericht door Modus » zo mei 22, 2005 9:17 pm

Net nog even zo goed als mogelijk zelf mijn BBM gemeten, ca. 89 cm. Als ik dit invul op Bikefitting, kom ik op 49 uit voor hart trapas <-> hart aansluiting bovenbuis/zitbuis. Op mijn fiets is deze maat 48, en tot aan bovenkant zitbuis is deze maat 54. Dat lijkt me toch goed kloppen dan.
(Ik ben zelf dus 1.86m).

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma mei 23, 2005 7:51 am

Heb jeje zadel niet gewoon te laag staan? en kan die veel hoger? :)

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma mei 23, 2005 8:31 am

Modus schreef:
Net nog even zo goed als mogelijk zelf mijn BBM gemeten, ca. 89 cm. Als ik dit invul op Bikefitting, kom ik op 49 uit voor hart trapas <-> hart aansluiting bovenbuis/zitbuis. Op mijn fiets is deze maat 48, en tot aan bovenkant zitbuis is deze maat 54. Dat lijkt me toch goed kloppen dan.
(Ik ben zelf dus 1.86m).

Persoonlijk vind ik het wonderlijk dat sites zoals Bikefitting nog steeds naar framehoogtes kijken. Die hoogte zegt zeker bij de "sloping" frames (= vrijwel alle MTB"s) bijna niets meer over de juiste framehoogte. Wezenlijk is of je je zadel op de juiste hoogte boven je trapas kunt krijgen. Ook daarvoor bestaat een vuistregel, namelijk zadelhoogte (gemeten vanaf het pedaal in de onderste stand) is 1,08 x BBM. In jouw geval dus ongeveer 96 cm. Trek daarvan 17 cm. af voor je crank, dan zou de bovenzijde van je zadel dus op 31 cm boven het hoogste punt van de zadelbuis uit moeten komen. Geschat van je foto"s zou het dus nog 5-10 cm hoger mogen staan. Probeer het maar eens uit.

Een belangrijke reden om bij een MTB een (relatief) laag frame te willen hebben is de "vrije kruisruimte" boven de buis. Als je namelijk onverhoopt van de fiets af moet ..... :P :-[ :-X :? get the picture?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma mei 23, 2005 5:49 pm

Modus schreef:
(Ik ben zelf dus 1.86m).

dat lijkt mij de goede maat. ik zelf ook een rotwild, ander model, in dezelfde maat, ik ben 1,85. mijn rotwild past mij prima en zit niet minder dan mijn specialized welke 3cm kleiner is. ook mijn Trek is 49cm en zit ook perfect.

let wel bij dit frame de zadelbuis steek circa 3cm uit waardoor het frame groter lijkt.

ik zeg ga lekker fietsen

Modus

Bericht door Modus » ma mei 23, 2005 7:28 pm

Het zadel kon uiteindelijk nog ongeveer 2 cm hoger dan op de foto"s, maar da"s echt max.
Ik heb dus het idee dat met een maatje M de fiets visueel meer in de buurt komt bij het fabrieksplaatje (die vind ik er veel gedrongener uit zien en sportiever, door de verhouding stuurhoogte/zadelhoogte e.d.). Ik snap natuurlijk wel dat het uiterlijk niet doorslaggevend moet zijn, maar de zitpositie wel. Nou ja, ik kijk nog wel even hoe en wat. Voor mijn gemoedsrust zou ik toch wel een keer een M in het echt willen zien en (beter nog) er op proefrijden natuurlijk.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » do mei 26, 2005 11:22 am

Modus schreef:
Het zadel kon uiteindelijk nog ongeveer 2 cm hoger dan op de foto"s, maar da"s echt max.
Ik heb dus het idee dat met een maatje M de fiets visueel meer in de buurt komt bij het fabrieksplaatje (die vind ik er veel gedrongener uit zien en sportiever, door de verhouding stuurhoogte/zadelhoogte e.d.). Ik snap natuurlijk wel dat het uiterlijk niet doorslaggevend moet zijn, maar de zitpositie wel. Nou ja, ik kijk nog wel even hoe en wat. Voor mijn gemoedsrust zou ik toch wel een keer een M in het echt willen zien en (beter nog) er op proefrijden natuurlijk.

Neem anders de maten van de Medium rotwild mee naar de winkel, zoek een gelijk/bijna gelijk model op qua lengte van de boven buis en hoogte van de zadelpenbuis en ga daar eens op proefrijden. Dan weet je gelijk wat beter zit. Ik blijf er bij dat je een kleinere fiets nodig hebt. Zoals eerder gezegt, je merkt pas dat iets beter rijd als je erop gereden hebt.

Rinse

Modus

Bericht door Modus » zo mei 29, 2005 7:10 pm

Nou ik ben er achter dat dit echt de juiste maat is voor mij. Zadel staat inmiddels ietsje hoger, stuur iets lager, wordt ws nog lager. Hier een paar pics van gisteren, tussen Valkenburg en Vaals wezen fietsen. Ik ben niet helemaal gebouwd voor klimmetjes zoals bij Camerig ;D misschien dat ik daarvoor maar eens moet gaan trainen
Maar desondanks was het wel mooi :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er apetrots op :).

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma mei 30, 2005 9:02 pm

Modus schreef:
Nou ik ben er achter dat dit echt de juiste maat is voor mij. Zadel staat inmiddels ietsje hoger, stuur iets lager, wordt ws nog lager. Hier een paar pics van gisteren, tussen Valkenburg en Vaals wezen fietsen. Ik ben niet helemaal gebouwd voor klimmetjes zoals bij Camerig ;D misschien dat ik daarvoor maar eens moet gaan trainen
Maar desondanks was het wel mooi :)

Afbeelding

Ik ben er apetrots op :).

En gelijk heb je om trots te zijn, want het is en blijft een mooie fiets! Opvallend is het verschil tussen je eerste foto"s en deze: je zit duidelijk hoger dan voorheen en kennelijk ook beter. En wat dat klimmen betreft: kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen ......

Plaats reactie