Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
Lautje - Berichten:564
XC mogelijk op Specialized big hit?
Bericht
door Lautje » wo jun 16, 2004 2:40 pm
Ik vind de Specialized Big Hit een zeer mooi fietsie en zou deze graag gaan gebruiken voor Freeride etc. Echter staan er al twee mountainbikes in de woonkamer en een derde wordt wat lastig vrees ik
Is er op de Specialized Big Hit ook een beetje te XC"n (ik kon op de Specialed site niet zo snel het gewicht etc vinden)? In dat geval heb ik binnenkort een Giant XTC Mount Snow met Cross max wielen te koop!
Mocht het niet zo geschikt zijn, zijn er dan andere bikes waarmee dit wel kan en die er ook nog een beetje knap uit zien?
Alvast bedankt!
-
Manual Frenkel - Berichten:308
Bericht
door Manual Frenkel » wo jun 16, 2004 3:00 pm
Ik heb er nog nooit iemand mee zien XC-en. Lijkt me ook niet echt praktisch want hij is inderdaad erg zwaar en heeft veel te veel veerweg....
Ik heb nu een Trek Liquid, is natuurlijk niet zo"n springmachine als die bighit maar voor FR gaat het lekker en ook XC gaat super. Vooral het ruwere werk.
Maar als je ook wil DH dan is die toch te zwak.
En uiterlijk is nogal subjectief. Ik vind het niet zo mooi als het zadel los van het frame zit, echter anderen..........
-
Binker - Berichten:610
Bericht
door Binker » do jun 17, 2004 10:14 am
Wat denk jezelf pipo? Tuurlijk kan dat NIET!!!!!
Veel te zwaar tenzij je graag wil afzien en zweten dan is het de perfecte fiets.
Binker
-
Black Tragic - Berichten:583
Bericht
door Black Tragic » do jun 17, 2004 10:25 am
Ahum,
Ik ken er twee die XC-rijden met een Big Hit.
Op toertochten aan de zijde van de Gilleps (Luik) kom ik wel eens een paar duisters tegen met een Intensse M1 of een Mountain Cycle SA of ander straf spul.
Alles gaat! Berg op zit het toch voornamelijk in de benen.
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » do jun 17, 2004 10:30 am
Tuurlijk kán het, je kan ook downhillen met een Koxx, maar fijn zal "t niet zijn toch?
Zou de Santa Cruz VPfree geen oplossing zijn?
-
Pimiento
Bericht
door Pimiento » do jun 17, 2004 10:33 am
Ligt er een beetje aan welke Big Hit. Een expert heeft meer veerweg als een comp geloof ik.
Heb laatst iemand op een Santa Cruz freeride bike (weet niet prcs meer welke) zien XCen, zag er bruut uit iig!
-
Xircuit
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » do jun 17, 2004 10:38 am
XCen? "t kan natuurlijk wel, maar ideaal lijkt me anders....
Wat wil je precies met de fiets gaan doen naast XCen, DH? En wat voor een vorm van Freeride?
-
PinoMEISSIE
Bericht
door PinoMEISSIE » do jun 17, 2004 10:54 am
Pimiento schreef:
Heb laatst iemand op een Santa Cruz freeride bike (weet niet prcs meer welke) zien XCen, zag er bruut uit iig!
Was dat die Chameleon in de bordeaux rode kleur, Rootbeer? Dat is wel ff wat anders dan zn downhill frame.
-
M-J - Berichten:797
Bericht
door M-J » do jun 17, 2004 11:43 am
Xircuit™ schreef:
XCen? "t kan natuurlijk wel, maar ideaal lijkt me anders....
Wat wil je precies met de fiets gaan doen naast XCen, DH? En wat voor een vorm van Freeride?
zit houding lijkt me niet ideaal om hier mee te xc"en ::)
maar wat bedoel je eigenlijk met xc ? serieus hard knallen door het bos...dus lange afstanden en klimmen etc
of gewoon beetje leuke spots uitzoeken...
-
Lautje - Berichten:564
Bericht
door Lautje » do jun 17, 2004 11:49 am
Ik mag graag rondrijden in La Roche of Houffalize en in NL in Schoorl of de Veluwe etc. Dat zijn dan meestal ritjes van 40 - 60 kilometer. Het zijn wel tochten en niet een paar maal dezelfde afdaling rijden, ten minste.. tot nu toe niet!
Ik heb de Freerides in Winterberg en Willingen gedaan, deze vond ik erg leuk!
Ik zat zelf aan de comp te denken en nu ik het plaatje weer zie denk ik hebbe hebbe hebbe! Maar ja, de fietsenvoorraad dient dan wel wat te worden beperkt..
-
M-J - Berichten:797
Bericht
door M-J » do jun 17, 2004 11:55 am
Lautje schreef:
Ik mag graag rondrijden in La Roche of Houffalize en in NL in Schoorl of de Veluwe etc. Dat zijn dan meestal ritjes van 40 - 60 kilometer. Het zijn wel tochten en niet een paar maal dezelfde afdaling rijden, ten minste.. tot nu toe niet!
Ik heb de Freerides in Winterberg en Willingen gedaan, deze vond ik erg leuk!
Ik zat zelf aan de comp te denken en nu ik het plaatje weer zie denk ik hebbe hebbe hebbe! Maar ja, de fietsenvoorraad dient dan wel wat te worden beperkt..
als jij ritjes wil maken (40 60 km) met een big hit , wens ik je veel succes
-
HUGO© - Berichten:254
Bericht
door HUGO© » do jun 17, 2004 12:12 pm
als je een freeride bike wil die ook nog een beetje xc"t dan moet je is naar de Lapierre Blue FR kijken
150mm rearwheel travel en 130 voor .
heeft een van de meest comfortabelste zithoudingen van de fr fietsen op de markt .
Deze is ook niet zo gek zwaar maar erg goedkoop is hij niet 2600 Euri.
Ik rij ook wel is een stukkie xc op me kona stinky maar dan moet je behoorlijk patten en da is nie leuk urban in de stad is veel leuker !
greetz hugo
-
Pimiento
Bericht
door Pimiento » do jun 17, 2004 12:33 pm
PinoMEISSIE schreef:
[
Pimiento schreef:
Was dat die Chameleon in de bordeaux rode kleur, Rootbeer? Dat is wel ff wat anders dan zn downhill frame.
Neen het was een fully, eentje van een aantal jaren geleden met dubbelkroons Zocchi.
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » do jun 17, 2004 4:29 pm
Ik kwam bij de Hondsrugclassic in Gieten (wedstrijd, 52km: vlak) een gast op een Santa Cruz Bullit tegen. Schoot trouwens niet erg op.
Wat een dwaas
-
jojo
Bericht
door jojo » do jun 17, 2004 5:47 pm
legion schreef:
Ik kwam bij de Hondsrugclassic in Gieten (wedstrijd, 52km: vlak) een gast op een Santa Cruz Bullit tegen. Schoot trouwens niet erg op.
Wat een dwaas
Heb hem ook gezien ja, had zo"n rare kindertoeter op zijn stuur
-
Ninko - Berichten:1229
Bericht
door Ninko » do jun 17, 2004 6:26 pm
Nou erg lekker xc-en zal het niet worden, anders zou iedereen er wel op xc-en, maar tis naaturlijk nie voor niks een dh-bak. Moet wel zeggen, dat als je er mee gaat xc-en (en je hebt een goeie conditie) dna kun je er best hard mee haha. Ik ging een keer met Crash mee naar Drunense duinen, en toen we van spot naar spot reden moesten we een paar keer een best flink eind rijden en moest hoe gek het ook klinkt af en toe echt aanpappen om hem bij te houden, grip genoeg en hij hoeft niet te sturen voor kuilen etc etc...En hoeft nie te remmen voor de bocht...maar 60 km op een bighit... neuh
Ninko
-
Xircuit
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » do jun 17, 2004 6:43 pm
16kg mee XCen is natuurlijk wel goed voor de conditie
-
BLRacing - Berichten:2754
Bericht
door BLRacing » do jun 17, 2004 10:04 pm
Inderdaad en theunisse stopte vroeger toch ook loden balletjes in zijn wielen om de training zwaarder te maken
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » do jun 17, 2004 10:22 pm
Dus...
-
zonoskar
Bericht
door zonoskar » do jun 17, 2004 10:36 pm
Ik ken iemand die heeft een crank met dubbel blad (en bashguard) en een voorderailleur op een Demo 9 geschroeft en gaat daarmee in Malmedy XC-en. Dus met een Big-hit moet dat ook kunnen.
Maareh, je zegt dat je al 2 fietsen hebt, dan neem je toch gewoon 1 van die anderen om te gaan XC-en?
-
Caramba
Bericht
door Caramba » do jun 17, 2004 11:09 pm
Ik zou kijken naar een frame met vpp of een andere goede veertechniek, dat scheelt al veel. Met een goede demper achterin (5th / manitou swinger met spv) heb ik zelf gemerkt dat je dan eigenlijk geen "last" hebt van de achtervering tijdens klimmen enzo. Als je de zithouding dan ook nog wat meer XC-achtig kan maken met bijvoorbeeld een Syntace VRO stuurpen (kan je verstellen in hoogte en graden) heb je al veel voordeel tenopzichte van een "gewone" DH bike.
Het enige is dan natuurlijk nog het gewicht, maar mijn eigen (toch echt een XC) fiets weegt al iets meer dan 13KG en ik heb geen SPV of iets. En daar valt in Zuid Limburg en Ardennen prima mee te rijden. Ik merk dat ik geen problemen heb om vrienden die allemaal hardtails hebben bij te houden. Nu heb ik "maar" 110/85 veerweg achter/voor.
Dus met bijvoorbeeld de volgende fiets zie ik niet veel problemen om er mee te gaan XC"en:
Intense M8 (VPP en 5Th)
Manitou Sherman Breakout plus (130/170 en SPV)
Triple crankstel en voorderailleur
Syntace VRO stem
etc. 16KG moet dan net haalbaar zijn of je moet zelf heel veel wegen en sterke onderdelen nodig hebben. Maarja, frame is nog niet leverbaar, zeker niet goedkoop en zoals Zonoskar al zegt, je hebt toch nog een andere fiets over dan? Ga daar dan op XC"en.
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » vr jun 18, 2004 11:28 am
zonoskar schreef:
Maareh, je zegt dat je al 2 fietsen hebt, dan neem je toch gewoon 1 van die anderen om te gaan XC-en?
De ander is een racer??
-
Ninko - Berichten:1229
Bericht
door Ninko » vr jun 18, 2004 12:47 pm
of stoer en een bikkel...
-
FreeRider - Berichten:141
Bericht
door FreeRider » vr jun 18, 2004 7:12 pm
En is een Speci Enduro frame met sterke onderdelen en een veerdemper dan niet een optie, dan blijft je gewicht lager en kun je er beter mee XC"en !