Re:SANTOS SFS
Moderators:JJ, Beheerders
In navolging van de vraag of de Epic een goede keuze is voor Marathons; (gister heb ik deze vraag ook gesteld).
Ik wil zelf overschakelen van een hardtail naar een fully, ook voor het comfort. Later wordt het hard(er) rijden misschien belangrijker. Mijn ogen zijn gevallen op een Santos SFS met XT-HS33 (met Crossmax ceramic/Magura Ronin Firmtech).
Zijn er fietsers die daar goede ervaringen mee hebben? Ik vroeg het gister ook op dit forum en ik las dat in de reactie van de "BOSS" dat hij er veel vertrouwen in heeft. Stelt me gerust. En standaard zit op de SFS een Magura Odin (Pro Lockout) achterdemper op. Ik ben zelf 1.83 m en 75 kg zwaar, voldoet die demper dan wel goed, of kan ik beter de EUR 199 extra uitgeven voor de DT-210 lockout demper.
Ik hoor dat Santos geen gele Ronin Firmtech levert, maar een 80 mm zwart of een 110 mm zilver. Voor Cross-country en marathon in de Lage Landen (vnl Schoorl/Noordwijk, soms Houffalize en komend weekend de Nutscheid-Megabike) is 80 mm volgens mij wel genoeg?
groet,
Marc
"BOSS:
lijkt mij allemaal geen probleem, wat de kinderziektes betreft zal het wel meevallen denk. Santos kennende is er wel goed en langdurig over nagedacht. Te lang in mijn geval, ik heb uiteindelijk een Rocky Mountain Element 70 gekocht omdat de Santos te lang op zich liet wachten. Geen spijt van trouwens.
Ronin firmtech is een perfekte vork alleen jammer dat ie alleen in geel leverbaar is.
dusssss© "
Ik wil zelf overschakelen van een hardtail naar een fully, ook voor het comfort. Later wordt het hard(er) rijden misschien belangrijker. Mijn ogen zijn gevallen op een Santos SFS met XT-HS33 (met Crossmax ceramic/Magura Ronin Firmtech).
Zijn er fietsers die daar goede ervaringen mee hebben? Ik vroeg het gister ook op dit forum en ik las dat in de reactie van de "BOSS" dat hij er veel vertrouwen in heeft. Stelt me gerust. En standaard zit op de SFS een Magura Odin (Pro Lockout) achterdemper op. Ik ben zelf 1.83 m en 75 kg zwaar, voldoet die demper dan wel goed, of kan ik beter de EUR 199 extra uitgeven voor de DT-210 lockout demper.
Ik hoor dat Santos geen gele Ronin Firmtech levert, maar een 80 mm zwart of een 110 mm zilver. Voor Cross-country en marathon in de Lage Landen (vnl Schoorl/Noordwijk, soms Houffalize en komend weekend de Nutscheid-Megabike) is 80 mm volgens mij wel genoeg?
groet,
Marc
"BOSS:
lijkt mij allemaal geen probleem, wat de kinderziektes betreft zal het wel meevallen denk. Santos kennende is er wel goed en langdurig over nagedacht. Te lang in mijn geval, ik heb uiteindelijk een Rocky Mountain Element 70 gekocht omdat de Santos te lang op zich liet wachten. Geen spijt van trouwens.
Ronin firmtech is een perfekte vork alleen jammer dat ie alleen in geel leverbaar is.
dusssss© "
probeer of je geen odin pro maar een odin PLUS kan krijgen, heb je gelijk hoge en lage snelheids compressie demping gescheiden in te stellen en dus helemaal geen pomp effect (of iig zo minimaal mogelijk indien goed ingesteld)
ehm, die staat op de santos-site (www.santos-bikes.nl) er niet bij als optie. En van die site heb ik em bekeken en vervolgens langs de fietsenmaker met m"n verlanglijstje. Is zo"n Odin Plus een "slimme" demper ofzo?KoeniE schreef:
probeer of je geen odin pro maar een odin PLUS kan krijgen, heb je gelijk hoge en lage snelheids compressie demping gescheiden in te stellen en dus helemaal geen pomp effect (of iig zo minimaal mogelijk indien goed ingesteld)
ik denk dat ze er voor jou wel zo"n demper in willen zetten...
Op mijn Santos en die van mijn vriendin staat met grote koeie letters "Handmade custom bikes"
Dus een andere demper lijkt mij geen probleem, en als je toch custom bezig bent, zou ik ook ff vragen of ze die ronin firmtech matzwart willen spuiten.
Dan heb je pas een strakke bak!
dusssss©
Dus een andere demper lijkt mij geen probleem, en als je toch custom bezig bent, zou ik ook ff vragen of ze die ronin firmtech matzwart willen spuiten.
dusssss©
BOSS schreef:
Op mijn Santos en die van mijn vriendin staat met grote koeie letters "Handmade custom bikes"
dusssss©
wat voor santos heb jij dan,
ik zag ook een SCC03 Carbo. kijk als je dan toch geld uitgeeft, dan is dat misschien ook wel leuk, maar niet zo comfi als een fully?
En volgens mij is de 80 mm standaard in het zwart en de 110 in het Zilver. Ik hoorde van de beoogde fietsendealer (Kaptein in A"dam) dat de 80 mm niet in geel wordt geleverd via Santos. Ik heb zelf nog net een setje Ceramische Crossmax Tubeless XL aangeschaft, dus die wil ik er dan opzetten. "t Is alleen dat ik nog twijfel over de specifieke afwerking. Ik rijd nu op een hardtail met SRAM-draaishifters en dat wil ik er ook op. Ik hoor nu dat je dan beter een SRAM X-9 shifter met X-9 achterderailleur kunt nemen dan een XT-achterderailleur met een Rocket-shifter.
marq schreef:
[BOSS schreef:
dusssss©
wat voor santos heb jij dan,
ik zag ook een SCC03 Carbo. kijk als je dan toch geld uitgeeft, dan is dat misschien ook wel leuk, maar niet zo comfi als een fully?
En volgens mij is de 80 mm standaard in het zwart en de 110 in het Zilver. Ik hoorde van de beoogde fietsendealer (Kaptein in A"dam) dat de 80 mm niet in geel wordt geleverd via Santos. Ik heb zelf nog net een setje Ceramische Crossmax Tubeless XL aangeschaft, dus die wil ik er dan opzetten. "t Is alleen dat ik nog twijfel over de specifieke afwerking. Ik rijd nu op een hardtail met SRAM-draaishifters en dat wil ik er ook op. Ik hoor nu dat je dan beter een SRAM X-9 shifter met X-9 achterderailleur kunt nemen dan een XT-achterderailleur met een Rocket-shifter.
2 X SCC-02
Ronin 80 = zwart
Ronin 110 = zilver
Ronin 80 firmtech = geel
En Kaptein moet niet lullen, hij staat gewoon in het rijtje op de Santos site "Magura ronin Firmtech lockout € 440,-".
dusssss©
BOSS schreef:
Ronin 80 = zwart
Ronin 110 = zilver
Ronin 80 firmtech = geel
En Kaptein moet niet lullen, hij staat gewoon in het rijtje op de Santos site "Magura ronin Firmtech lockout € 440,-".
dusssss©
En die firmtech kan bij santos best wel eens zwart zijn!
KoeniE schreef:
[BOSS schreef:
Ronin 80 = zwart
Ronin 110 = zilver
Ronin 80 firmtech = geel
dusssss©
En die firmtech kan bij santos best wel eens zwart zijn!
Hoorde ik vrijdag ook van mijn LBS, leverbaar vanaf Juli oid.
dusssss©
Nou er bestaat zo iets als eerste montage... dan kan je kiezen uit andere kleurtjes... dus die vork bestaat al een jaar... zover mijn info gaat blijft de dealer firmtech geel...
KoeniE schreef:
Nou er bestaat zo iets als eerste montage... dan kan je kiezen uit andere kleurtjes... dus die vork bestaat al een jaar... zover mijn info gaat blijft de dealer firmtech geel...
ik ben d"r achter hoor.
Over de Magura Ronin voorvork zit het volgens mij zo:
de 80 mm voor disc is geel, de 80 mm firmtech voor velg-remmen is zilver. 80 mm standaard is zwart.
Heb je em toevallig bij Kaptein besteld?
Helaas, de 100 mm disc/firm is zilver, de 80mm cant/disc is zwart en de 80 mm firm/disc is geel. Tja ik vind geel ook niet mooi , maar ik wil wel firm dus misschien dat 2005 uitkomsten bied.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Steelboy schreef:
Heb je em toevallig bij Kaptein besteld?
ja heeeeeel toevallig wel, hoezo?
-
Maar heb je die Santos SFS nou gekocht of niet en zo ja, bevalt ie? (Ben nl. wel benieuwd & zit zelf ook aan een SFS te denken).
Filthy Phil schreef:
Maar heb je die Santos SFS nou gekocht of niet en zo ja, bevalt ie? (Ben nl. wel benieuwd & zit zelf ook aan een SFS te denken).
YES!!!!!
Ik heb em inderdaad gekocht in de (enige kleur) Anodized Black 8)met:
-Sram x-9 draaishifers
- X-9 Achter
- XT en HS33
- voorvork: Ronin Firmtech 80 mm Lockout (zwart)
- demper: DT Swiss 210 Lockout
- verder volledig Ritchey WCS incl. titatanium zadel
Met m"n eigen ceramische tubeless Crosmaxx blijf je dan ruim binnen de 12 kilo, dus daar kun je niet over klagen

Hij rijdt supercomfortabel en is snel en voelt betrouwbaar aan.
Voordeel van Santos is natuurlijk dat je je fiets tot op het schroefje zelf kunt samenstellen (wat ik dus ook gedaan heb).
Absoluut toppertje voor een redelijke goede prijs.
Nu nog een foto van je nieuwe bike natuurlijk ;D
-
Yep we zijn nieuwsgierig naar je nieuwe aanwinst.
Eindelijk de langverwachte foto ;D:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=303891
Balhoofd: Chris King (semi-geintegreerd)
Banden: IRC mythos 1.95
Demper: DT SWISS 210 (lockout)
Derailleurs: XT (voor), Sram X-9 (achter)
Ketting, Cassette, Crank, Bracket: XT
Pedalen: Time Atac alium (nieuw model)
Remmen: Magura HS 33 (model 2004)
Shifters: Sram X-9 draaishifters (kort)
Stuur/stuurpen/zadelpen/Bar-ends: Ritchey WCS
Voorvork: Magura Ronin 8.0 Firmtech/lockout (black)
Wielen: Crossmax XL (keramisch)
Zadel: Ritchey WCS titanium
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=303891
Balhoofd: Chris King (semi-geintegreerd)
Banden: IRC mythos 1.95
Demper: DT SWISS 210 (lockout)
Derailleurs: XT (voor), Sram X-9 (achter)
Ketting, Cassette, Crank, Bracket: XT
Pedalen: Time Atac alium (nieuw model)
Remmen: Magura HS 33 (model 2004)
Shifters: Sram X-9 draaishifters (kort)
Stuur/stuurpen/zadelpen/Bar-ends: Ritchey WCS
Voorvork: Magura Ronin 8.0 Firmtech/lockout (black)
Wielen: Crossmax XL (keramisch)
Zadel: Ritchey WCS titanium
hey da"s een immitatie Rocky.......... ;D ;D
geintje, mooie fiets hoor alleen nog ff een zadel met rode details scoren en hij is kompleet.
En volgende keer de ander kant fotograferen, dan kunnen we je tandwielen, ketting en derraileurs ook zien.....
dusssss©

geintje, mooie fiets hoor alleen nog ff een zadel met rode details scoren en hij is kompleet.
En volgende keer de ander kant fotograferen, dan kunnen we je tandwielen, ketting en derraileurs ook zien.....
dusssss©
;DIk heb "m live gezien: Hij heeft een hele mooie ketting...
Natuurlijk, d"r zijn meer plaatjes!!
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=303984
Enneh,
fantastisch weer natuurlijk afgelopen weekend, dus ook plaatjes in de zon...
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=303988
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=303984
Enneh,
fantastisch weer natuurlijk afgelopen weekend, dus ook plaatjes in de zon...

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=303988
Hey.. die tweede foto zegt dat dat ná de Mergelland 2 daagse is...
Reed jouw makker op een Specialized FSR XC (rood/wit?) en probeerde jij een erg steil, kort klimmetje met boomwortels te rijden, wat niet lukte... net zo min als mij dat lukte toen ik je daar voorbij klauterde...?? (Makker van me reed op een zwart/gele BeOne... was net na een passage over een weg...)....
Reed jouw makker op een Specialized FSR XC (rood/wit?) en probeerde jij een erg steil, kort klimmetje met boomwortels te rijden, wat niet lukte... net zo min als mij dat lukte toen ik je daar voorbij klauterde...?? (Makker van me reed op een zwart/gele BeOne... was net na een passage over een weg...)....
Yep, dat waren wij!
Altijd al problemen gehad met boomwortels... ;D
nubie schreef:
Yep, dat waren wij!
en niet alleen met boomwortels... :-[