Re:Welk frame? Slayer, S-Works Enduro, Helius FR ??
Moderators:JJ, Beheerders
Welk frame? Slayer, S-Works Enduro, Helius FR ??
Doel: Lichte, zeer allrounde en erg comfortabele mountainbike opbouwen
Streefgewicht: tussen 11,5 en 12,5 kg
Gebruik: Van XC tot Free Raid Classic
Moet goed kunnen klimmen, al licht daar niet de prioriteit, moet vooral veel balans in de fiets zitten.
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Slayer, maar ik wil graag jullie mening horen over de voordelen van het ene frame tov de alternatieven, zodat ik mezelf een beter beeld kan vormen.
Testrit met de Slayer staat al gepland, testritten met andere bikes neem ik in overweging.
Voordelen Slayer:
Tijdloos design
Rendement gecombineerd met lange veerweg
RM = Cult
Voordelen Enduro tov de Slayer:
Brain demper (of juist een nadeel?? heb er nog niet mee gereden)
Voordelen Helius FR tov de Slayer:
Verstelbaarheid veerweg
Nadeel Helius FR:
Relatief hoge framegewicht van 3800 gram??
Wat denken jullie ervan???
Doel: Lichte, zeer allrounde en erg comfortabele mountainbike opbouwen
Streefgewicht: tussen 11,5 en 12,5 kg
Gebruik: Van XC tot Free Raid Classic
Moet goed kunnen klimmen, al licht daar niet de prioriteit, moet vooral veel balans in de fiets zitten.
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Slayer, maar ik wil graag jullie mening horen over de voordelen van het ene frame tov de alternatieven, zodat ik mezelf een beter beeld kan vormen.
Testrit met de Slayer staat al gepland, testritten met andere bikes neem ik in overweging.
Voordelen Slayer:
Tijdloos design
Rendement gecombineerd met lange veerweg
RM = Cult
Voordelen Enduro tov de Slayer:
Brain demper (of juist een nadeel?? heb er nog niet mee gereden)
Voordelen Helius FR tov de Slayer:
Verstelbaarheid veerweg
Nadeel Helius FR:
Relatief hoge framegewicht van 3800 gram??
Wat denken jullie ervan???
Ik zou gaan voor een een gewone enduro, niet voor de S-works.
Frame van S-works met Brain weegt meer dan een gewoon enduro frame.
Enduro pro frame, M: 2800 gram
Enduro S-works frame, M: 3164 gram
Grtz
Tbx
Grtz
Tbx
Tbx schreef:
Ik zou gaan voor een een gewone enduro, niet voor de S-works.
Grtz
Tbx
Voor zover ik weet is dat frame niet los te koop?
Mocht ik me hierin vergissen dan ben ik wel erg benieuwd tegen welke prijs en bij welke shops hij te koop is!

ik heb ooit eens gehoord achter de specialized frames en ze kosten enorm veel , ik dacht voor de enduro 2000 euro...
De S-works kosten zoveel.bansheebeest schreef: ik heb ooit eens gehoord achter de specialized frames en ze kosten enorm veel , ik dacht voor de enduro 2000 euro...
Bij Bikes 4 fun zouden ze binnenkort aparte enduro (niet S-works) frames kunnen leveren.
(HEb ik van horen zeggen!!)
Grtz
Tbx
Uiteraard wil ik niet meer uitgeven dan nodig is, maar budget ligt tussen de 1500 en 2000 euro dus dat zou niet t grootste bezwaar zijn, alhoewel het wel veel geld blijft voor een specialized..bansheebeest schreef: ik heb ooit eens gehoord achter de specialized frames en ze kosten enorm veel , ik dacht voor de enduro 2000 euro...
@@ Tbx: ik zal eens informeren bij bikefun, bedankt voor de tip!
-
volges Duitse Bike:
RM Slayer: Super
Specialized Enduro (geen S-works): Sehr Gut
Ondanks afwezigheid van 5th element (maar wel PPD ) rijden beide fietsen goed omhoog, en de RM vooral ook erg goed naar beneden.
ik zeg: Slayer. Enerszijds omdat ik over 2 weken ook een Rocky heb
, andersijs omdat ik de 2003 Enduro van een kameraad van mij naar vind fietsen. Wat een wipkip...
Groet, Lars
Ondanks afwezigheid van 5th element (maar wel PPD ) rijden beide fietsen goed omhoog, en de RM vooral ook erg goed naar beneden.
ik zeg: Slayer. Enerszijds omdat ik over 2 weken ook een Rocky heb

Groet, Lars
De Lars Cuevas schreef:
volges Duitse Bike:
ik zeg: Slayer. Enerszijds omdat ik over 2 weken ook een Rocky heb, andersijs omdat ik de 2003 Enduro van een kameraad van mij naar vind fietsen. Wat een wipkip...
Groet, Lars
Een paar jaar geleden heb ik al een Element gehad, beviel buitengewoon goed op die decals na (welke idioot heeft bedacht dat die er gewoon opgeplakt mochten worden en niet hoefden te verdwijnen onder de lak???)
daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar de Slayer, maar ik heb geen zin om hier achteraf spijt van te krijgen en ik probeer dus zo breed mogelijk te kijken, maar de "cult-factor" speelt voor mij wel een belangrijke rol

Een merk dat ook "gemiddelde" producten verkoopt heeft niet mijn voorkeur (voorbeeldje: trek, giant, maar ook specialized) aan de andere kant, als hun topprodukt gewoon het beste is, dan kies ik er toch voor

graag zou ik persoonlijke ervaringen van mensen vernemen met bovengenoemde bikes of andere bikes die voldoen aan het geschetste profiel

De Lars Cuevas schreef:
ik zeg: Slayer. Enerszijds omdat ik over 2 weken ook een Rocky heb, andersijs omdat ik de 2003 Enduro van een kameraad van mij naar vind fietsen. Wat een wipkip...
Groet, Lars
Hey Lars ;D

Mocht dat voor jouw geen probleem zijn dan vind ik het eigenlijk een verdomd moeilijke keuze want ik vind de Slayer ook een onwijs gave fiets.
Kleine Benjamin © schreef:
[De Lars Cuevas schreef:
Groet, Lars
Hey Lars ;Dtnx. Dat vind ik dus ook. Ben aan het kijken voor een oplossing hiervoor. Ander groot probleem is dat je geen bidons kwijt kunt op de enduro.
Mocht dat voor jouw geen probleem zijn dan vind ik het eigenlijk een verdomd moeilijke keuze want ik vind de Slayer ook een onwijs gave fiets.
hmm, ok
ben wel een "camelbak" rijder dus op zich zou dat geen prob zijn, maar wipkippen zijn niet mijn favoriet, alhoewel ik wel max comfort zoek, maar liefst wel binnen zekere "rendementsgrenzen"
-
[quote][ [quote="Kleine Benjamin ©"]
probleem: wippen. 2 3 letterige oplossingen: PPD SPV ;D
of inderdaad, het kan nog simpeler, een 2 letterige oplossing: RM... Say no more, welcome to the Cult Club ;D
Groeten, Lars
of inderdaad, het kan nog simpeler, een 2 letterige oplossing: RM... Say no more, welcome to the Cult Club ;D
Groeten, Lars
Groeten, Lars
alleen jammer dat de Cult Club al wat groot aan t worden is

zijn er hier op DP geen statistieken over wie rijdt welk merk?
Volgens mij zitten er zeker tientallen hier met een RM ?? En terecht natuurlijk

Maar echt exclusief is het niet meer he

-
msxx schreef:
alleen jammer dat de Cult Club al wat groot aan t worden is![]()
zijn er hier op DP geen statistieken over wie rijdt welk merk?
Volgens mij zitten er zeker tientallen hier met een RM ?? En terecht natuurlijk![]()
Maar echt exclusief is het niet meer he![]()
Misschien niet, maar nog wel mooooooooooi ;D
Groet, Lars
Absoluut!
Maarreuh, wel veel Element rijders hier, maar nog niemand die hier gereageerd heeft die zelf een Slayer heeft?? Ben erg benieuwd of hier zo iemand komt en wat die zijn ervaringen zijn??
Maarreuh, wel veel Element rijders hier, maar nog niemand die hier gereageerd heeft die zelf een Slayer heeft?? Ben erg benieuwd of hier zo iemand komt en wat die zijn ervaringen zijn??
-
Anders dan mijn naam doet vermoeden rijd ik op een Commençal Flame S en volgens mij voldoet die aan al je wensen.
Licht (11,2 kg)
binnen budget (€ 1520 voor frame + demper )
exclusief
breed inzetbaar
tijdloos design (gun metal grey anodized)
Licht (11,2 kg)
binnen budget (€ 1520 voor frame + demper )
exclusief
breed inzetbaar
tijdloos design (gun metal grey anodized)
hoi,
ga voor de enduro man, geen s-works , maar een gewone.
supercomfort voor lange ritten, gaat als een scud-raket bergaf.
het voordeel is de flip/flop link, je kan dus de geometrie wijzigen.
Specialized is ook zeer soepel in garantiegevallen.
Het wippen hangt ook een beetje van je eigen trapstijl af.(en ik rij nog zonder ppd)
Eenmaal je dit test ben je verkocht. ik reed hiervoor op een giant xtc nrs team(dit pompt dus helemaal niet) en ik kan enkel besluiten hoe meer mechanische beperking op het pompen, hoe minder levendig de vering. dit is dus een keuze die je moet maken.
conclusie: specialized simply the best
ga voor de enduro man, geen s-works , maar een gewone.
supercomfort voor lange ritten, gaat als een scud-raket bergaf.
het voordeel is de flip/flop link, je kan dus de geometrie wijzigen.
Specialized is ook zeer soepel in garantiegevallen.
Het wippen hangt ook een beetje van je eigen trapstijl af.(en ik rij nog zonder ppd)
Eenmaal je dit test ben je verkocht. ik reed hiervoor op een giant xtc nrs team(dit pompt dus helemaal niet) en ik kan enkel besluiten hoe meer mechanische beperking op het pompen, hoe minder levendig de vering. dit is dus een keuze die je moet maken.
conclusie: specialized simply the best
msxx schreef:
Absoluut!
Ja hoor zo iemand komt hier.

Als trailbike/enduro echt een heerlijke bike. Werkt goed met mijn Psylo SL 02, al zou ik nu voor een Vanilla of misschien een Minute gaan denk ik. Veersysteem werkt als de Element en gaat dus goed bergop. Hoewel de Slayer tot 2001 als FR werd voorgesteld, moet je hem nu toch echt zien als enduro. De 2001 was ook loodzwaar en de 2002 en later zijn een stuk lichter. Je kunt er flink mee raggen maar het is geen FR: Ik heb er de Wildride in Todtnau mee gereden en zowel luchtdemper als veerweg kwamen aan hun max. (Veerweg is nu meer dan de mijne, dat vind ik een goede verbetering qua veelzijdigheid) Ondertussen gebruik ik hem als trailbike en heb ik een fullblown FR erbij.
De Lars Cuevas schreef:
Groet, Lars
Dan kan uwe vriend zijn bike niet afstellen...
Grtz
Tbx
NO offence hoor, maar ik heb nog nooit een Enduro of fsr gezien die niet wipt. Ook als je hem goed afstelt (dwz, niet max druk erin).
een enduro wipt idd. wellicht niet met de hudige demper de fox pro pedal.
maar leiver een wippende fiets dan spv die niet op kleine tot middel grote schokken reageert. (verschilt per merk demper)
ook het afstellen van een dergelijke demper is voor de meeste niet weg gelegd.
Enduro plus tov Slayer is het feit dat ie een actievere achtervering heeft.
voor mij niks anders meer dan een 4 bar link.(huidige stand techniek)
ik reed hier voor met een 1 draaipunt frame, wat een slayer in feite ook is en die werkt veel minder actief en blokkeert de vering bij remmen= echt irritant
maar leiver een wippende fiets dan spv die niet op kleine tot middel grote schokken reageert. (verschilt per merk demper)
ook het afstellen van een dergelijke demper is voor de meeste niet weg gelegd.
Enduro plus tov Slayer is het feit dat ie een actievere achtervering heeft.
voor mij niks anders meer dan een 4 bar link.(huidige stand techniek)
ik reed hier voor met een 1 draaipunt frame, wat een slayer in feite ook is en die werkt veel minder actief en blokkeert de vering bij remmen= echt irritant
Als je comfort zoekt tegen gering gewicht is de Enduro echt een goede keuze, zoals al eerder gezegd niet als S-works maar de gewone, veerweg zat, geometrie die aan te passen is, en comfy als een sofa.
slayer is ook een 4 bar linkage... ;D
KoeniE schreef:
slayer is ook een 4 bar linkage... ;D
nee, is eingelenker met meervoudige "abstutzung" zoals die duiters het zo mooi zeggen..
overigens heb ik daar geen problemen mee, als hij maar softer is dan een "98 element welke voorzien was van een fox vanilla, 90 mm, glijlagers
en een mogelijkheid heeft om voor lockout te kiezen