Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
Gast
wat voor fiets voor strandraces
Bericht
door Gast » zo apr 18, 2004 8:51 am
hoi allemaal,
Ik ben een beginner die een fiets wil kopen voor mee te doen aan strandraces. Ik ben bij een paar fietsenmakers geweest maar de adviezen die ze daar gaven vertrouw ik niet echt.
Wat voor fiets nieuw of tweehands kan ik het beste kopen. Veel geld hiervoor heb ik niet dus het moet geen extreem dure fiets zijn.
Wat voor groep moet er op zitten moet hij full geveerd zijn of enkel voorvering ook wat is beter voor op strand v-brakes of schrijfremmen.
Kan iemand mij advies geven.
bedankt alvast
-
ligger - Berichten:455
Bericht
door ligger » zo apr 18, 2004 9:34 am
volgens mij moet je fiets gewoon zo licht mogelijk zijn, voorvering is ook niet ndig toch? en gewoon strandbanden erop
-
aj - Berichten:287
Bericht
door aj » zo apr 18, 2004 9:46 am
Idd, wat je meestal ziet is helemaal star gewoon, en met v-brakes. Schijven zijn echt niet nodig op het strand. En de strandbanden uiteraard
-
Ninko - Berichten:1229
Bericht
door Ninko » zo apr 18, 2004 9:59 am
idd star. op strand heb je geen vering nodig. en een racy zit, strandbanden, gewoon lx groepje ofzo erop.
Ninko
-
Gast
Bericht
door Gast » zo apr 18, 2004 10:13 am
Allemaal bedankt voor jullie snelle recatie geweldig dat je mij zo snel uitleg kan geven hier vertrouw ik meer op dan de fietsenmaker. Maar ik wil er ook mee naar mijn werk rijden dat doe ik nu met een racefiets maar kan niet veel fietsen in de schuur hebben staan. Het is ongeveer 60 km per dag.
alvast bedankt
-
KoeniE
Bericht
door KoeniE » zo apr 18, 2004 12:13 pm
misschien zelfs single ring voor? 9 versnellingen lijkt me op het strand ook wel genoeg? en anders 2 tandbladen voor?
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » zo apr 18, 2004 1:45 pm
KoeniE schreef:
misschien zelfs single ring voor? 9 versnellingen lijkt me op het strand ook wel genoeg? en anders 2 tandbladen voor?
geloof mij, het strand kan behoorlijk zuigen, die 2 ringen voor is geen overbodige luxe.
Wat nog een afweging kan zijn is tubeless of niet........ivm de lagere bandenspanning die je kan rijden met tubeless.
Aan de andere kant ken ik iemand die op 1.2 bar super moto"s rijd en toch een kilo of 80 weegt. Wel uitkijken op de strekdammen dan voor slangenbeten.
Dusssss©
-
B@rt - Berichten:234
Bericht
door B@rt » zo apr 18, 2004 3:12 pm
Neem een star gebruikt frame (alu), vaste vork (ook alu), lichte remmen (V-brakes of zelfs canti"s). Monteer een goede kwaliteit bracket (lage prijs, gewoon 4-kant). Monteer een Shimano 105 crankset (gebruikt=goedkoop), weegt niet veel.
Vet je naven goed in en dompel je bike onder in de kruipolie!
Ik rij zelf met een ouder Cornello frame wat volgens deze wijze is opgebouwd. Gewoon met STX-RC 8V groepje wat van de tandem afkomt (heeft dus al 8000 km narigheid achter de kiezen)
De 105 cranks heb ik gekozen voor het gewicht ennnnnn het feit dat ik er race bladen op kwijt kan (52T en verder). 2 bladen zijn genoeg.
Op deze manier kan je buiten het strandrace seizoen grotere bladen steken.
Ik doe veel met dit fietsje: weg, strand, ATB en het enige dat ik af en toe wissel zijn de banden, alhoewel een redelijke slick ook prima op het strand werkt.
Hou het goedkoop en simpel en je hebt er veel plezier mee!
-
Gast
Bericht
door Gast » zo apr 18, 2004 5:03 pm
kunnen jullie me wat merken en types geven van kant en klare bikes waar ik naar uit kan kijken ::)
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » zo apr 18, 2004 5:14 pm
francois otto schreef:
kunnen jullie me wat merken en types geven van kant en klare bikes waar ik naar uit kan kijken ::)
http://santos-bikes.nl/frameset.php voor nieuwe.
Maar ik zou een goede 2dehands kopen.
dusssss©
-
Bericht
door B@rt » zo apr 18, 2004 6:07 pm
francois otto schreef:
Alles wat goed werkt met een vaste vork en wat mij betreft geen staal. Kan van alles zijn, van Giant tot Merlin en alles wat er tussen zit. Kinessis maakt goedkope alu freempjes die je goed in combi met een vaste vork kan gebruiken.
Als je een krap budget hebt zou ik eens bij de occasions van een goede atb winkel....
-
Gast
Bericht
door Gast » vr mei 07, 2004 1:42 pm
hoi,
heb ondertussen een bike gekocht een gaint cadex 3 carbon deze is lx afgemonteerd ik denk dat ik hem wel moet opwaarderen hij heeft canti remmen kan beter v-brakes zetten, denk ik maar past dat.
ook de stuurpen is een vasten, nu heeft bbb een adapter die het mogelijk maakt om het stuurhuis te verlengen en daarop een stem te monteren is daar al ervaring mee.
hij heeft geen geveerde voorvork maar dat was ook niet de bedoeling kunnen jullie mij nog tips geven ivm het opwaarderen voor de strandraces.
ps wanneer is de standrace in scheveningen en wat is een bracket
bedankt alvast
francois
-
Bericht
door B@rt » vr mei 07, 2004 2:14 pm
Goeie fiets! Niks meer aan doen, canti"s zijn meer dan voldoende op het strand!
En zo"n vaste stuurpen is ook prima. Die kan je namelijk veel makkelijker in hoogte verstellen.
Ik heb juist mijn a-head set weer teruggebouwd naar zo"n "ouderwetse" situatie.
Volgens mij is het alweer een tijdje geleden dat er een beach race in Scheveningen was. Konden geen sponsor meer vinden geloof ik..... Maar er zijn best nog wel andere leuke evenementen om aan mee te doen. Moet je nog wel een paar maandjes wachten, denk ik!
Een bracket is (waar) de as voor het crankstel in opgesloten zit. Het crankstel: daar zitten je trappers. En je trappers..., nou ja, je weet wel wat ik bedoel
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » vr mei 07, 2004 3:46 pm
B@rt schreef:
Alles wat goed werkt met een vaste vork en wat mij betreft geen staal.
Verklaar u nader...
-
Bericht
door B@rt » vr mei 07, 2004 4:57 pm
Nou, ehhh.... beachrace, beach, strand, zee, zout, staal, roest....
Zonde!
Ik bedoel, alu oxideert ook wel, maar je vind makkelijker een goedkoop, redelijk licht alu wegwerpframe", dan een mooi stalen frame.
Ik heb niks tegen staal, sterker nog, door alle exposure over stalen atb frames, ben ik er wat beter naar gaan kijken en het lijkt me wel wat om eens een mooi stalen frame op te bouwen. Gewoon als tegengas tegen al dat high tech gedoe wat je steeds vaker tegen komt.
Had jij niet laatst een foto gepost van een goudkleurig stalen exemplaar?
Zoiets dus... Of een stalen Sunn met van die dunne buiskes... Tja, dromen mag, toch?
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » vr mei 07, 2004 5:37 pm
B@rt schreef:
Had jij niet laatst een foto gepost van een goudkleurig stalen exemplaar?
Zoiets dus... Of een stalen Sunn met van die dunne buiskes... Tja, dromen mag, toch?
Off Topic: Goudkleurig exemplaar? Dat is mn DeKerf Team SL, één van mn stalen fietsen idd.
Overigens was het Sunn die mij als eerste voor staal wist te laten vallen; Sunn-Chippi team met die geweldige Columbus en Fuji stalen frames, als enige bij de Wereld Bekers.
On Topic;
Alu frames oxideren idd erg snel in zout water. Jah, staal roest ook. Vooral delen als zadelpennen e.d. snel demonteren na een strandrace, voor dat die vereeuwigd worden met het frame.
-
nuppilup - Berichten:321
Bericht
door nuppilup » za mei 08, 2004 3:52 pm
Wat voor fiets: een huurfiets! ;D ;D ;D Zet hier je eigen lichte wielen in met Schwalbe strandbandjes en je hebt de ideale strandfiets. Gewoon een aluminium exemplaar, meestal zit er een verende voorvork in, maar die draai je gewoon op de strakste veervoorspanning. Scheelt je weer een ketting en een schoon te maken balhoofdlager, zadelpen, remgrepen etc.......
-
Gast
Bericht
door Gast » zo mei 09, 2004 10:05 am
kzou der rekening me houwe wa ge uitgeeft , zet der na ginnen xtr oep , want strand races zen ni gezond vo de vlo , et zand totdaar toe , mor da zout is ni al te best he dude... vo de rest mokt da een licht ding me stijve vork (gin vereing )
-
Bericht
door B@rt » zo mei 09, 2004 3:13 pm
Eens!