Principia vs RM

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
xc-er
Principia vs RM

Bericht door xc-er » di mar 23, 2004 10:53 am

Ik weet dat dit onderwerp (framevergelijking) al vaak voorbij is gekomen, wil echter toch nog een topic starten omdat ik niet heel veel heb kunnen vinden die mij meer duidelijkheid geven hierover.

Ik ben voorzichtig aan het rondkijken naar een nieuw frame en twijfel nog of ik voor een goedkoper, minder exclusief, frame zal gaan (dat ik dus ook weer eerder kan vervangen ;D), of voor een exclusiever frame, waar ik vele jaren mee wil doen.

In het "exclusieve" geval ben ik wel geinteresseerd in de Principia MSLe Pro en de RM Vertex TSc. Zijn er hier mensen die advies daarover kunnen geven / ervaringen hebben? Ik heb een aantal topics over de RM gezien, maar vrijwel niets over de Principia.

Andere suggesties zijn ook welkom (ik ken zeker niet alle (exclusievere) merken). Het moeten wel hardtails zijn, voor xc-gebruik (geen wedstrijden), voornamelijk in NL, + 1 of 2 keer per jaar Ardennen / Frankrijk.
Enige stevigheid / stijfheid is wel vereist (ben +/- 87kg, vandaar Principia = grote stijfheid?).

Ook: voor welke dealers kun je het best terecht voor dit soort zaken?

Alvast bedankt!

xc-er

Johnny Santos

Re:Principia vs RM

Bericht door Johnny Santos » di mar 23, 2004 12:34 pm

De Principia is naar mijn mening al jarenlang een van de mooiste fietsen. Volgens de test in het duitse Bike-magazin van vorig jaar ook een hele goede (en lichte!) fiets.
Mocht je budget iets minder groot zijn, is (voor de door jouw omschreven omstandigheden) de Santos scc03 een perfect alternatief.

Binker

Bericht door Binker » di mar 23, 2004 4:06 pm

De RM vertex Tsc is heeeeel mooi weet niets van de principia en ik heb nog een mooie suggestie voor je de Nicolai Argon. Dit frame is tussen de €899,- en €999,- dus goedkoper dan de RM en exclusief EN perfect voor de zwaardere fietser. Bovendien 5 jaar garantie zelfs bij wedstrijden!!!!!!!

xc-er

Bericht door xc-er » vr mar 26, 2004 4:51 pm

Bedankt, het zijn dus allebei heel mooie frames.

Ik neig zelf een beetje naar Principia, hoewel ik de bovenbus wel erg "sloping" vond en dat vind ik minder mooi.

Ik heb de Nicolai Argon even bekeken op hun website (ik had er idd nog nooit van gehoord) en het frame ziet er strak en oersterk uit. Wat ik minder mooi vond is dat de voorste driehoek van ronde/ovalen buizen zijn gemaakt en de achterkant van vierkante buizen. Wat is daar het nut van? Extra sterk?

xc-er

Binker

Bericht door Binker » vr mar 26, 2004 6:05 pm

Zover ik weet inderdaad sterkte en deze vorm spreekt me juist aan.

Ninko

Bericht door Ninko » vr mar 26, 2004 6:59 pm

Zou zeer zeker voor de principia gaan. mooie italiaanse schoonheid... Mooi frame, erg erg stijf, en nog aardig licht. Je ziet ze idd niet erg veel, gelukkig maar anders zou hij niet meer zo exclusief zijn... Ga voor Principia...

Ninko

Gène

Bericht door Gène » vr mar 26, 2004 9:25 pm

Sorry maar ik volgens ik weer wat geleerd ik dacht dat Principia Scandinavisch was maar is het italiaans??
wist ik nie,
mzzl
Gène

ROXY

Bericht door ROXY » vr mar 26, 2004 9:58 pm

Principia is van Denemarken!

Over de keuze: persoonlijk vind ik ze beiden erg geslaagd. Allebei op hun eigen vlak. De Principia is soberder en daarom zooo mooi, en de Rocky springt er wat meer uit, zeker niet minder mooi!

Over de rijeigenschappen heb ik al van beiden wat gelezen. Wat mij bijgebleven is is dat de Principia een echt racemachien is. Erg racy geometrie, en gemaakt om vooruit te gaan. Bij een Principia ben je bijna verplicht om hem zo licht mogelijk af te monteren, liefst nog met v-brakes.

De Rocky is iets veelzijdiger, iets makkelijker om op alle paden het maximum eruit te halen.

Voor wedstrijden op meer vlakke parcours zou ik voor de Principia gaan. Een compromisloze racer.
Voor uiteenlopend gebruik (wedstrijden-toeren-alpencrossen-...) zou ik eerder voor de Rocky gaan.

Ik moet wel zeggen: ik heb met geen van deze bikes gereden. Ik heb me enkel gebaseerd op dingen die ik gelezen en gehoord heb. Ik heb daarbij wel goed in acht genomen welke belangen er bij de auteur speelden.

Mijn persoonlijke keuze: Rocky Mountain Vertex team Scandium! 8)

Muselaers-Aapjes

Bericht door Muselaers-Aapjes » ma mar 29, 2004 10:09 pm

Mm. Dacht dat Principia in stinkende fabriekjes in Ouagadougou gemaakt werden door 13 jarige parttime prostituees.

R@coon

Bericht door R@coon » ma mar 29, 2004 10:59 pm

Echt handwerk dus....

xc-er

Bericht door xc-er » di mar 30, 2004 2:43 pm

@Roxy: bedankt voor je gefundeerd commentaar. Enig idee waar je reviews over deze frames hebt gelezen? Heb alleen een stukje gevonden in O2 over de Principia.

Als de RM wat "all-rounder" is dan de Principia zou dat wel mijn voorkeur hebben, hoewel ik op het eerste gezicht de Principia iets mooier vindt. Maar is verkies toch function boven schoonheid dan (net of de RM niet mooi zou zijn :-[)

Binker

Bericht door Binker » di mar 30, 2004 2:54 pm

Wees eerlijk tegenover jezelf en koop geen schaap op vijf poten daar ga je mee de mist in XC=XC en freeride=freeride en ga zo maar door

Plaats reactie