Re:scalpel 900 vs trek feul 90
Moderators:JJ, Beheerders
ik heb nu een trek fuel ik zit eraan te denken om een scalpel aan te schaffen.
bij de fuel heb ik veel problemen met de scharnierpunten van de achterbrug (gaat snel stuk) ik weeg 80 kilo .
Kan iemand mij iets aanraden qua keuze
bij de fuel heb ik veel problemen met de scharnierpunten van de achterbrug (gaat snel stuk) ik weeg 80 kilo .
Kan iemand mij iets aanraden qua keuze
De Fuel en Scalpel zijn nou niet echt twee fietsen die goed met elkaar te vergelijken zijn. Die Fuel is toch wel wat meer full suspension dan een Scalpel..
Én die Scalpel heeft óók scharnier/lagerpunten.
Ben je bereid om wat veerweg in te leveren t.o.v. die Fuel??
Én die Scalpel heeft óók scharnier/lagerpunten.
Ben je bereid om wat veerweg in te leveren t.o.v. die Fuel??
Tja, dé reden dat ik geen Fisher/Trek fully meer wil. Als ze al niet breken (sugar 2 x) dan zijn het wel de vooroorlogs geconstrueerde scharnierpunten. Dat die teflon glijlagers het in de woestijn goed doen betekent nog niet dat ze de NL prut overleven. Zeer snelle slijtage. Inpakken is het devies. Ik deed dit met stukken binnenband en tie-wraps (ja zo schrijf je dat). Je moet wel eerst de achterbrug demonteren om eea op zijn plaats te krijgen.
Het hoofdlager achter de bracket bestaat uit een lagerbus met een doorsnede van ongeveer 1,5 cm (fuel + sugar). Deze is van binnen teflon-gecoat. Deze lagerbus zit rechtstreeks in het alumium boven de bracket geperst, zónder dat ze daar eerst een stalen bus in geperst hebben. Je raadt het al: er komt speling op, die niet meer te herstellen is. De lagerbus vreet zich gewoon een weg door je frame heen......Zelden zo een slechte constructie gezien. Jammer, want de sugar en de fuel zijn verder echte toppers.......
Het hoofdlager achter de bracket bestaat uit een lagerbus met een doorsnede van ongeveer 1,5 cm (fuel + sugar). Deze is van binnen teflon-gecoat. Deze lagerbus zit rechtstreeks in het alumium boven de bracket geperst, zónder dat ze daar eerst een stalen bus in geperst hebben. Je raadt het al: er komt speling op, die niet meer te herstellen is. De lagerbus vreet zich gewoon een weg door je frame heen......Zelden zo een slechte constructie gezien. Jammer, want de sugar en de fuel zijn verder echte toppers.......
nuppilup schreef:
De lagerbus vreet zich gewoon een weg door je frame heen......Zelden zo een slechte constructie gezien. Jammer, want de sugar en de fuel zijn verder echte toppers.......
Je bent dan wel de eerste die met zulk zware kritiek afkomt!!!
In het Trek team bij ons zijn er al meerdere Fuel"s (weliswaar Fuel 98 en 100) over de zware wedstrijdparcours gebold zonder dat daar zulke slijtage te merken was!!! Patrick Trevisan is niet direct een rustig manneke... Hij was heel tevreden over de Fuel. Resultaat: al meer dan 5 van de 16 in het team hebben een Fuel, ondanks een reeds zeer goeie Elite 9.8 als hardtail.
Volgend jaar waarschijnlijk nog meer Fuel"s aan de start in het team!
Greetz,
Julien.
Nee, ik ben niet de eerste, en het probleem is bekend én onderkent door Trek/Fisher. Heb reeds 5 fietsen met éxact hetzelfde euvel mogen aanschouwen.
TAv wacko, Trek heeft inderdaad daar een groot probleem mee, ik heb het ook al bij verschillende mensen gezien.
Als jij in het Trek team rijdt betekent dit :
1. Dat Trek wel goed moet zijn, anders vlieg je eruit
2. Team rijders = wedstrijdrijders= veel op de weg trainen, zeker Patrick T en maw alleen maar zondags op de mtb rijden. Maw geen huis en tuin gebruik
Ik hoor Lance Armstrong ook niet zeggen dat zijn Trek frame brak toen hij viel met die onvoorzichtige toeschouwer, terwijl heel de inside wereld er verstomt van stond dat een frame zo gemakkelijk kan breken.
Anderszijds is het wel zo dat ik ook heel veel mensen een scalpel heb zien breken, zonder gekke dingen te doen erbij. Ik rij heel regelmatig met een scalpel en het vind het in zijn klasse de beste fiets, alleen vind ik hem te duur en breekt hij te snel.
Als jij in het Trek team rijdt betekent dit :
1. Dat Trek wel goed moet zijn, anders vlieg je eruit
2. Team rijders = wedstrijdrijders= veel op de weg trainen, zeker Patrick T en maw alleen maar zondags op de mtb rijden. Maw geen huis en tuin gebruik
Ik hoor Lance Armstrong ook niet zeggen dat zijn Trek frame brak toen hij viel met die onvoorzichtige toeschouwer, terwijl heel de inside wereld er verstomt van stond dat een frame zo gemakkelijk kan breken.
Anderszijds is het wel zo dat ik ook heel veel mensen een scalpel heb zien breken, zonder gekke dingen te doen erbij. Ik rij heel regelmatig met een scalpel en het vind het in zijn klasse de beste fiets, alleen vind ik hem te duur en breekt hij te snel.
Ik heb een Fuel 90 dat ik gewoon in de winter maanden.gebruiken
Heb tot nu toe geen problems gehad,en die is nu 2 jaar oud.
Heb tot nu toe geen problems gehad,en die is nu 2 jaar oud.

Ik heb zelf dus al een nieuw frame, na 6 maanden is het frame gescheurd bij het scharnierpunt aan de staande buis.
Nu 11 maanden later zijn de scharnierpunten alweer versleten bij ongeveer 4000km.
Ik moet wel zeggen dat ik het frame zwaar belast heb ben vorig jaar 3weken aan het biken geweest bij het garda meer.
Prachtig daar maar jongens met giants en cannondale yekyll en votec hebben totaal geen problemen met de lagering.
Scalpel heb ik totaal geen ervaring mee.
Nu 11 maanden later zijn de scharnierpunten alweer versleten bij ongeveer 4000km.
Ik moet wel zeggen dat ik het frame zwaar belast heb ben vorig jaar 3weken aan het biken geweest bij het garda meer.
Prachtig daar maar jongens met giants en cannondale yekyll en votec hebben totaal geen problemen met de lagering.
Scalpel heb ik totaal geen ervaring mee.
Dan weet ik weer niet hoe de service bij Cannondale is maar die van Trek is mij zeer goed bevallen. Had een Fuel 90XL van 2001en die brak vorig jaar. Onder garantie een ander frame gekregen en op verzoek ook een L want vond de XL toch wel wat groot en daar is nooit moeilijk over gedaan zelfs nadat ze de eerste x wel een XL hadden opgestuurd maar die is zonder probleem weer omgeruild.
Veel gehoord dat de scharnierpunten van de Fuels niet super zouden zijn. In dik 6000 km/anderhalf jaar (inclusief 2 weken in de alpen) geen problemen mee gehad.
Maar goed, ook ik kijk nu tegen mijn net weer opgehaalde Fuel aan met een nieuw frame, omdat het oude gescheurd is...
Het grote voordeel is evenwel dat het nieuwe frame me niks anders gekost heeft dan een week wachten en dat was nog een halve teveel omdat ik zelf de fiets niet al vrijdag op kon halen terwijl ie al wel klaar stond. Zolang de service zo goed is, neem ik voor lief dat er eens wat mee gebeurt. Heb ik elke anderhalf jaar een nieuw frame
Maar goed, ook ik kijk nu tegen mijn net weer opgehaalde Fuel aan met een nieuw frame, omdat het oude gescheurd is...
Het grote voordeel is evenwel dat het nieuwe frame me niks anders gekost heeft dan een week wachten en dat was nog een halve teveel omdat ik zelf de fiets niet al vrijdag op kon halen terwijl ie al wel klaar stond. Zolang de service zo goed is, neem ik voor lief dat er eens wat mee gebeurt. Heb ik elke anderhalf jaar een nieuw frame

-
- Contacteer:
c""dale is vies. wrm geen Rocky Mountain?Das leuker dan die andere opties