Roadbike

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Gène
Roadbike

Bericht door Gène » zo jan 18, 2004 6:24 pm

Sorry voor de "Diehard"s" onder ons maar ik heb wat vragen over een Racefiets. Als je niet geintereseert bent, lees dan maar niet verder.

Ik ben van plan om een racefiets aan te schaffen. Ik dacht aan een:
Specialized allez comp frame: rode kleur
Specialized Full monocoque carbon voorvork
Easton EA 70 stuur en stuurpen
Fisik zadel
Specialized Pave zadelpen
Mavic Krysilum elite wielen
Specialized Mondo bandjes
Campagnolo Centaur groep Titan black uitvoering (dubbel) 2 x 10 speed
Time Attack pedalen (hoef ik geen nieuwe schoenen te kopen)

Ik moet sowiezo sparen, maar is het wat. Zij de wielen stijf genoeg, is het een goede groep of zou ik voor Chorus of Ultergra gaan.

Ik heb een beetje rekening gehouden met de merken, want de meeste heb ik ook op mijn mountainbike. Maar ik heb ook gehoord en gelezen dat Campagnolo iets beter, degelijker aanvoelt en schakelt dan Shimano.

Heeft iemand ervaring met een van deze onderdelen. Misshien het frame. En wat zouden jullie doen. Ik wil er wel "maar" 2000 euro aan uit geven. Misschien dat de easton onderdelen afvallen of de mavic wielen wegens budgetaire redenen.
Laat me eens wat weten.
mzzl
Gène

cvvracing

Re:Roadbike

Bericht door cvvracing » zo jan 18, 2004 6:52 pm

Zorg zeker dat je rollend gedeelte van de fiets goed is . Je kan beter wat besparen op de onderdelen .
Centaur is een duurzame groep maar als ik jou was zou ik doorsparen voor de chorus .
Persoonlijk verkies ik wel een ultegra group maar dan wel met de dura ace hendels "Waarom dura ace ? ==> de ultegra hendels rammelen .
Een shimano group schakelt vlotter en zit aangenamer (hendels) dan campa. Maar campa is natuurlijker wel degelijker als shimano.

El Captaino

Bericht door El Captaino » zo jan 18, 2004 7:37 pm

Mavic Krysilum elite wielen zijn wel redelijke wielen. zijn redelijk stijf. Maar als je het goed wil doen neem je Mavic Krysilum SCC SL wielen.

En wat groep betreft zou ik voor ultegra gaan prijs kwaliteit gezien dan. wat betreft het rammelen van de shifters klopt, Je wordt er gek van als je over een klinker weg gaan. :? Wist niet dat een Specialized af gemonteerd werd met CAMPA. ???
hoort toch shimano op ;)

p.s. de dura ace 2004 shifter zijn top

Plons

Bericht door Plons » zo jan 18, 2004 7:42 pm

Ik had een ultegra die rammelde op mijn Giant TCR (die ik nog heb) maar op mijn Yeti staat dura ace die niet rammelt.

Maar op mijn Trek OCLV staat dan weer een 03 ultegra en die rammelt helemaal niet meer.

Trouwens waarom geen duraace 04 ? Te koop voor 799 euro in maastricht vorige week.

IK vind het raar dat je met MTB pedalen gaat rijden, want het is een super groot verschil met (goede) race pedalen.

Arno

Bericht door Arno » zo jan 18, 2004 8:27 pm

Hi Gène,

ik las je post en wat onnozel commentaar wat eronder stond naar mijn mening. :?
Als je een complete fiets wil kopen voor ongeveer 2000 euro zou ik er geen Dura-Ace groep opzetten, is dan te duur.
Ik heb een half jaar geleden voor ongeveer hetzelfde geld ( 1800 ) een racefiets samengesteld en gekozen voor het volgende:

- Airborne Thunderbolt frame
- Look HSC 3 vork en Cane Creek S2 balhoofdstel
- Campa Centaur 10 speed groep
- Easton EA70 stuurpen en Ritchey WCS stuur
- Easton EC70 zadelpen en Selle Italia SLR zadel
- Campa Scirocco wielset en Vittoria Rubino Pro vouwbandjes
- Shimano Ultegra SPD SL pedalen

Zo heb je een fiets die qua kwaliteit goed is afgestemd, koop je een Dura-Ace groep of Ksyrium SSC Sl wielen dan gaat daar denk ik teveel van je budget aan op, maar daar denken anderen anders over. Een goed frame is minstens zo belangrijk als een groep of wielen, dit vormt het hart van je fiets en bepaalt ook sterk de rij-eigenschappen van je bike.
Bovendien is het later makkelijker om te switchen naar een beter stel wielen ( die peer je d"r gewoon onder ) dan naar een beter frame ( ombouwkosten en misschien kunne onderdelen zoals zadelpen, voorvork en voorderailleur niet overgezet worden ) but that"s just my opinion :)
Ik weet niet waar je woont maar ik heb goedkope spullen kunnen halen bij Salden in Limbricht ( www.salden.nl ) en bij Walstock in Maastricht ( www.walstock.nl ), misschien vind je daar wat !

Succes, en wil je meer weten dan horen we het !

see ya, Arno

El Captaino

Bericht door El Captaino » zo jan 18, 2004 8:57 pm

heb ff wat bikeies op gezocht die rond 2000E zitten

- de Rosa Team E1840
campa veloce trip

- Coppi Queen E1915
campa centaur

- Bianchi SL E2019
shimano ultegra

-Colnago Asso E2112
shimano 105 / fsa carbon

moet je zelf maar ff kieken of je het wat vindt kwa uiterlijk ;)

Edoardo.B

Bericht door Edoardo.B » zo jan 18, 2004 8:58 pm

Ben het eens met Arno,

Chorus en Dura-Ace zijn onbetaalbaar (En dan zullen we het maar niet over Record hebben). Centaur en Ultegra hebben eenzelfde kwaliteit (= goed), zijn ook ongeveer even zwaar en even duur. Of je voor campa of shimano gaat hangt dus af van je persoonlijke voorkeur. Grootste verschillen zijn het opschakelen (bij campa met je duim, bij shimano met de grote handle) en het geluid van je freewiel (campa ratelt, shimano is stil). Dat van dat rammelen klopt wel een beetje.

De ksyrium elite"s zijn erg fijne wielen (heb ze zelf ook op m"n reetfiets). Superstijf, toplagers en redelijk aerodynamisch. Ze zijn alleen niet erg licht, dan moet je voor de SL"s gaan (en 300 euries meer uitgeven).

Kijk anders eens op http://www.roadbikereview.com

(Er is ook een MTB versie: http://www.mtbreview.com)

Hoor trouwens erg vaak slechte verhalen over Salden (slechte service, verkoop van "afgekeurde" onderdelen, beloftes niet nakomen, dat soort zaken). Iemand ervaring?

El Captaino

Bericht door El Captaino » zo jan 18, 2004 8:59 pm

Chorus en Dura-Ace zijn onbetaalbaar ???(valt best mee)

je bedoelt RECORD EN DURA ACE :D

Edoardo.B

Bericht door Edoardo.B » zo jan 18, 2004 9:04 pm

Nu staat het er goed ;D

En ik vind het niet zo mee vallen. Ultegra en centaur zijn te vinden voor 450 euries, dura-ace en chorus volgens mij 900 tot 1000 en record 1200???

vinnik best duur

El Captaino

Bericht door El Captaino » zo jan 18, 2004 9:09 pm

ja maar je moet ook gewoon ff kieken waar ze goedkoop zijn 50% korting ;D Maar ben het met je eens dat het een groot verschil is tussen ultegra en dura ace.

Rij zelf ook met ultegra omdat in mijn ogen dura ace niet echt een meer waarde geeft waar voor ik hem gebruik. Maar dit is precies het zelfde geval bij MTB het groote prijs verschil tussen XT en XTR. Ik denk dat je goede middenweg moet vinden kwa prijs en kwaliteit en uiterlijk. ;)

cvvracing

Bericht door cvvracing » zo jan 18, 2004 9:22 pm

voor 2000 euro kunt ge al gerust een goede fiets kopen met ultegra - dura ace met ksyrium elite wielen erin

Fast

Bericht door Fast » zo jan 18, 2004 11:04 pm

Volgens mij voldoet Centaur makkelijk aan de eisen die er aan het materiaal gesteld worden, het enige waar ik nog wel eens wat klachten over hoor is 10 speed in het algemeen. Het zijn natuurlijk wel erg dunne kettinkjes die je dan gaat gebruiken.
Wat betreft de pedalen blijf ik toch er houden van de ouderwetse look pedalen in combinatie met de rode plaatjes (enige bewegingsvrijheid).

Een aluminium frame is overigens wel "hard", zeker voor een mountainbiker die dit wat minder gewend is (mijn racebanden hebben een dikke 8 bar aan bandenspanning).

Nb.:
De shifters van mijn fiets, shimano 105 8-speed, rammelen absurd op klinkerwegen.

Zand er over

Bericht door Zand er over » zo jan 18, 2004 11:45 pm

wanneer je onbevooroordeeld bent over campa of shimano, moet je er gewoon ff op rijden. zaken als degelijk en slijtage zijn veelal onzin, je hebt verstokte campa renners en die blijven campa. en dat zelfde geld voor shimano. De verschillen zitten grotendeels in de shifter.de campa schakeld natuurlijk anders, maar heeft ook een wat smallere greep dan shimano, de vorm van een shimano greep loopt wat "ronder" terwijl een campa greep recht loopt met aan het eind een puntje er aan. een campa greep kan dus in een bijna vloeiende lijn worden geplaatst met de bovenkant van de bocht.
zie hier maar eens het hoekje dat de shimano maakt tov het stuur en de rechtere lijn van campa.
Afbeelding
Afbeelding
voordeel van shimano is ook dat je de wielen makkelijk kan wisselen door de rem open te zetten.
voor 2000 euro vind ik de jj vector ook wel mooi, met shimano ultegra trippel, alles ritchey pro, en dan hou je nog geld voor wielen over, ik zelf zie wielen altijd als een sluitpost binnen de "begroting" je hebt er nooit wat aan en als er eens een spaak breekt is het goedkoop en overal te maken.ipv 4 euro voor een shimano spaak of 5 euro voor een mavic spaak !!
Ik zelf rij op een D.A. eddy merckx, cxp 30

Gène

Bericht door Gène » ma jan 19, 2004 8:32 pm

He mensen, bedankt voor de vele reacties.

Ik heb gekozen voor het Specialized frame, omdat ik een beetje Specialized gek ben plus ik vind nog altijd het frame beste waar voor geld heeft (You have got to have a bike with tha big S). Ik had eerst gedacht aan de Specialized Allez comp wat Specialized zo verkoopt met Shimano wieltjes (de goedkoopste), full Ultegra, Specialized onderdeeltjes. Maar ik vond hem te min voor me. En ik ken mezelf een beetje en wil toch alles net dat beetje anders, customized.
Dus ik denk dat het toch Ulterga wordt. Alhoewel ik bijzonder gechameert ben van de titan kleur van de Centaur groep. Geen Dura-ace omdat ik het niet kan verdragen dat er kwalitatief een betere groep op mijn racefiets ligt dan op m"n mtb. Tja en het is inderdaad schandalig wat campagnolo rekent voor Record. Trouwens Shimano is daar ook geen vreemde van gezien die belachelijke prijs voor XTR. Dat ze eens denken aan de arme scholier!!!!
Ik heb trouwens geen probleem met aluminium frame"s. Ik rij ook geen fully en in het bos heb misschien wel het voordeel van de verende voorvork en de dikke banden. Alleen zijn die bij mij ook redelijk stug en hard gemaakt.
Ik ben ook nog aan het twijfelen over de race pedaaltjes. Ik denk dat ik sowiezo nieuwe MTB pedaaltjes koop. En als ik weer eens wat gespaart heb zet ik ze om naar m"n mtb, die hebben ook hun langste tijd gehad.

Dus dan wordt het Specialized Allez comp frameset.
Full Ultegra, easton ea 70 stuur en stuurpen, fisik zadel
Zelf bouw wielen. Ultegra naven, zwarte spaken DT ofzo en Mavic Pro velgen zwart.
specialized bandjes.
Afbeelding
Zo blijf ik ook merk trouw. Ik heb namenlijk ongeveer dezelfde merken op mijn mtb zitten.

Oz

Bericht door Oz » ma jan 19, 2004 9:00 pm

Killer Bee XC schreef:
Chorus en Dura-Ace zijn onbetaalbaar ???(valt best mee)

je bedoelt RECORD EN DURA ACE :D

volgens mij is de Chorus 2004 bijna even duur )als ik me niet vergis zelfs duurder" dan de Dura Ace 2004 en is de Record 2004 (laat staan de versie met de carbon cranks) nog eens fors duurder.

Als je het merk je niet (teveel) uitmaakt zou ik eens op www.bike/discount.de kijken+ ze hebben daar erg mooie principia tegen vaak erg strakke prijzen+ als ik me niet vergis woon woon je ergens in Zuid-limburg of niet?; Bike-dscount (=H&S) is in Bonn; vanuit Maastricht denk ik uurtje met auto!

Gr.

Oz

Tomski

Bericht door Tomski » ma jan 19, 2004 11:08 pm

IK heb een specialized allez comp en vind het een degelijke fiets hij trekt razendsnel op en gaat goed door de bochten wel vind ik de zijdelingsestijfhijd nietecht supper.

Voor een foto kijk op : http://www.mtb-sport.nl/forum/forum_pos ... =1211&PN=1
onder mijn mtb.

Zand er over

Bericht door Zand er over » ma jan 19, 2004 11:52 pm

ik denk dat je een prima afmontage hebt gekozen. gewoon heel degelijk. Ik kan niet zeggen dat ik het frame erg mooi vind met die zadelbuis, de lassen van de achterbrug vallen wel heel erg op. ook vind ik de zadelpen ineens een beetje magertjes worden in zo"n dikke buis. Misschien is het nog mogelijk om aan een oud plat carbon tcr pennetje te komen van giant, dan kan je de lijn van je zadelbuis doorzetten in je pen.

Gast

Bericht door Gast » ma jan 19, 2004 11:54 pm

Zelf rijd ik op een Ridley Scandium, echt een superfijne fiets: hartstikke stijf (heerlijk bij het aanzetten naar een korte klim, danwel sprint) maar voor je afmontage zou ik dan Ultegra nemen, Centaur is weer zo....ja....bijna, net geen Chorus. Terwijl Ultegra toch zeker op het kwaliteits niveau zit van Chorus (net iets zwaarder alleen) Je hebt dan alleen wel maar 9-speed. Indien je een fanatieke klimmer bent is een 10-speed toch wel relaxed (een triple is voor @^$#%^....) en kom je dus op Campagnola uit (neem aan dat je niet wil doorsparen voor Dura Ace)

En een fiets die razendsnel optrekt....ja dan moet je gewoon lichte velgen, binnen- en buitenbanden nemen. Dan heb je weinig rolvertraging. Dus dan worden het geen Elite wielen. Je kan gaan kijken bij Math Salden, daar vind je Ultegra naven met Open Pro velgen. Heb je lichte velgen voor onder de €200 (stuk goedkoper en beter dan Elite velgen).

El Captaino

Bericht door El Captaino » di jan 20, 2004 9:53 am

Gottgens schreef: (een triple is voor @^$#%^....)
Is voor WATJES :) door trappen zal je ;D
Geen triple nemen dat staat echt amateuristisch. En je zal het hier toch nooit gebruiken in NL.

TumTum

Bericht door TumTum » di jan 20, 2004 11:04 am

Wel triple nemen. Who gives a sh*t dat het amateuristisch staat, je bent notabene een amateur.
Je hebt gelijk dat je het hier in NL niet nodig hebt, maar als je een beetje verslaafd aan het racen word, en je gaat met je fietsje naar france, italie or whatever en je gaat daar mooie cols rijden, dan ben je blij dat je een triple hebt. En beter een blad teveel dan te weinig....amen

Gast

Bericht door Gast » di jan 20, 2004 11:42 am

TumTum schreef:
Wel triple nemen. Who gives a sh*t dat het amateuristisch staat, je bent notabene een amateur.
Je hebt gelijk dat je het hier in NL niet nodig hebt, maar als je een beetje verslaafd aan het racen word, en je gaat met je fietsje naar france, italie or whatever en je gaat daar mooie cols rijden, dan ben je blij dat je een triple hebt. En beter een blad teveel dan te weinig....amen

Als je een beetje verslaafd aan het racen bent heb je de tripple al helemaal niet meer nodig, dan leg je achter mooi een 12-27 erop en voor een 39-52 dan kom je prima omhoog en rijd je La Marmotte vlotjes mee uit.

Sven

Bericht door Sven » di jan 20, 2004 12:40 pm

Jaja....
Daarom werd er afgelopen jaar in de tour ook een etappe afgelegd met een triple erop....

FranQ

Bericht door FranQ » di jan 20, 2004 1:34 pm

Dn Helle schreef:
Jaja....
Daarom werd er afgelopen jaar in de tour ook een etappe afgelegd met een triple erop....

Als dat al zo was dan door een sprinter ofzo maar ieder zichzelf respecterende wielrenner zal nooit maar dan ook nooit met een trippel gaan rijden, en zeker niet tijdens een wedstrijd.

Volgens mij maken de onderdelen die je op je fiets hebt zitten allemaal niet uit. Het schakelt toch wel, er komt nooit modder tussen ofzo. Nergens last van. Ik rij nu al 2 jaar met een tweede hands racefiets met Campagnolo Centauer erop, een goedkope groep maar werkt nog steeds prima. Ik rij ook al bijna 2 jaar wedstrijden daarmee dus daar kan t ook niet aan liggen. Wel heb ik een paar Ksyrium wielen gekocht want wielen maken dus wel een heel groot verschil.
Mijn tip: ga voor een goed frame en goede vork, bespaar op de groep en koop een paar goede wielen. Merk je veel beter als een goede groep.

gr"s FranQ

Myake

Bericht door Myake » di jan 20, 2004 2:34 pm

wat een gelul allemaal weer over triple geen triple....

Je moet rijden waar je zelf op wil rijden.
Zelf ben ik meerdere malen bij de tour de france geweest, en d"r rijden aardig wat jongens met een triple! Deze worden alleen niet echt in beeld gebracht.

Maar het nieuwste voor de "amateurs" (wat wij ALLEMAAL zijn) is het nieuwst de duplo met een als voorbladen 50x34 of 50x36

Want een 53x11 welke ammateur fietst er hier 44 in het uur gemiddeld?
Dan heb je dat soort vertandingen er op! Maar dat halen wij echt niet hoor, rond de 40 a la, maar een tocht van 220 km in 5 uur, dat fietst denk ik niemand hier.

Ik ben vaak in de bergen wezen fietsen, (met een duplo en een triple) en je moet zelf bepalen wat je gaat rijden. Ik zelf ben en campa fan (het schakelen is toch in italie uitgevonden ;) )maar ga nu over op Shimano. Dit omdat ik een zeer mooie en goede fiets kan kopen vooor een zeer scherpe prijs met shimano Dura Ace (duplo!).

Dus mijn keuze wordt voor een groot deel bepaald door smaak, maar uiteindelijk spreekt de beurs ook een groot woordje mee.

Maar de mannen met een grote mond over, je moet een duplo rijden, anders ben je een ammateur. Ik reed de ventoux op in 1.37 met een triple!

Ben er veel voorbij gereden met een duplo hoor!!
Stoere mannen hoor.. maar door fietsen ho maar ;)

De specialized vind ik een hele mooie fiets en de chorus is een prima groep. Als ik de keuze had zou ik voor campa gaan, maar da"s puur persoonlijk. Ik vind het duimschakelen van campa errugh lekker! En wat betreft het verwisslen van de wielen, er zit gewoon een knopje op de shifter waamee je de remmen open zet hoor :S

Zou een beetje vreemd zijn als je je wiel er niet gewoon uit kon halen toch?

just my 2cts

TumTum

Bericht door TumTum » di jan 20, 2004 3:49 pm

volledig met Myake eens

Plaats reactie