Re:hoe lichtgewicht kan een mtb, wat weegt een onderdeel
Moderators:JJ, Beheerders
hele lijsten met wat een onderdeel weegt
http://weightweenies.starbike.com/listings.php
hardtail
http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=17
fully
http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=27
op de vork en de wilenen valt volgens mij nog te bezuinigen
http://weightweenies.starbike.com/listings.php
hardtail
http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=17
fully
http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=27
op de vork en de wilenen valt volgens mij nog te bezuinigen
Nee die kenden we nog niet hoor mr duitse Vis.... ::)
Btw je BoXXer rijdt fijn...
Btw je BoXXer rijdt fijn...
6.84kg met tita frame en stalen starre vork, hier in ons eigen kikkerlandje.
volgens mij kan het stukken lichter.....er was toch zo een duitse site met meerdere SUPERlichte mtb"s zoals een Klein van iets meer dan 5 kilo....
Die zou ik wel eens voor 2 minuten willen proberen....
Erikje

Erikje
M-J schreef:
<plaatje van Scandium Ghost>
6,7 kg
Ja, met racebandjes en 2 tandwielen voor... zo kan iedereen het...
Steelboy schreef:
[M-J schreef:
<plaatje van Scandium Ghost>
6,7 kg
Ja, met racebandjes en 2 tandwielen voor... zo kan iedereen het...
het gaat om het idee :P
die Kooka Racha hendels kunnen lichter....
die hardtail en die fully kunnen allebei nog lichter... stop er maar een pace vork ofzoiets in. Er zijn ook lichtere wielen te maken dan die...
mvg Ninko
mvg Ninko
Ik vraag me af hoe sterk deze mtb"s zijn ???
slap lijkt mij. het materiaal moet ergens weg gelaten worden
Ik geloof dat je wielen altijd zo"n 20% van het gewicht zijn
kale fiets zelfs geen lak , wel zo"n flight zadel ,klein frame, geen remmen (who needs em anyway) ;D
Urban Monkey schreef:
kale fiets zelfs geen lak , wel zo"n flight zadel ,klein frame, geen remmen (who needs em anyway) ;D
Doe er dan ook geen zadel op (gebruik je toch niet)
Singlespeed is denk ik ook stukken lichter
-
baanfiets achtig iets maken

Jurriaan schreef:
slap lijkt mij. het materiaal moet ergens weg gelaten worden
Jurr, slap is niet het tegenovergestelde van sterk. Ik neem aan dat je dat tenmiste bedoelt (het tegenovergestelde van sterk).
En dat hoeft per definitie niet. Het is maar net welke eisen je er aan stelt. Nee, een 6kg mtb zal het gebruik in een flink heftige/rotsachtige (you name it) marathon op den duur waarschijnlijk niet zo goed doorstaan als een "traditionele; mountainbike. Voor elk gebruik zijn er grenzen, de een kan echter wat verder gaan, omdat het gebruik het toelaat.. it"s as easy as that.
Ernie Frieke heeft zijn 6.84kg mtb van meet af aan gebouwd met het idee dat deze minimaal een volledig jaar incl. vele wedstrijden op hollandse bodem en ook de nodige uitstapjes naar de Ardennen kon door staan. Daarin is hij ruim in geslaagd!
De meeste weightweenies zijn dan wel zelf klein en licht, dan kan je ook een lichtere fiets opbouwen natuurlijk.
Bij de weg, die Scott is echt oerlelijk, zo"n dik frame en dan van die iele onderdelen, als je toch geld in een fiets gaat pompen let dan ook een beetje op de looks....
Bij de weg, die Scott is echt oerlelijk, zo"n dik frame en dan van die iele onderdelen, als je toch geld in een fiets gaat pompen let dan ook een beetje op de looks....
Eens, looks zijn even zo belangrijk.
Misschien, maar bij dit soort trucjes is het misschien nóg meer "form follows function"....
-
Die getoonde ghost kan nog wel een half kilootje lichter.
Er zitten vast geen selfmade latex binnenbanden met helium in, ik zie handvatten, who the fuck needs handvatten, die zadelpen kan stukken lichter met een afgezaagde carbonnen pen kleine diameter met uitgeboorde carbonnen sim, voorderr + achterderr hebben nog niet op de freesbank gelegen, ik zie geen gaatjes in de achtertandwielen, ik zie een te lange zware ketting, ik zie zware remhendels [reeds opgemerkt], ik zie een zwaar stuurtje, ik zie ik zie ik zie ventieldopjes, man had je weer 2 gram kunnen verdienen.
En ja, die banden degraderen hem idd naar een kinderformaat racefiets met recht stuur.
E
Er zitten vast geen selfmade latex binnenbanden met helium in, ik zie handvatten, who the fuck needs handvatten, die zadelpen kan stukken lichter met een afgezaagde carbonnen pen kleine diameter met uitgeboorde carbonnen sim, voorderr + achterderr hebben nog niet op de freesbank gelegen, ik zie geen gaatjes in de achtertandwielen, ik zie een te lange zware ketting, ik zie zware remhendels [reeds opgemerkt], ik zie een zwaar stuurtje, ik zie ik zie ik zie ventieldopjes, man had je weer 2 gram kunnen verdienen.
En ja, die banden degraderen hem idd naar een kinderformaat racefiets met recht stuur.
E
selfmade latex binnenbanden?? ???
Erik schijnt erg handig te zijn met Latex, heb ik me laten vertellen

[quote="DeKerf"s"]
Misschien, maar bij dit soort trucjes is het misschien nóg meer "form follows function"....
[/quote]
True, maar voor die Tune crancks waren bijv. elegantere oplossingen geweest met ongeveer gelijk gewicht.
(Extralite Fishbone bijv.)
[/quote]
True, maar voor die Tune crancks waren bijv. elegantere oplossingen geweest met ongeveer gelijk gewicht.
(Extralite Fishbone bijv.)
legion schreef:
...met ongeveer gelijk gewicht.
En daar ging het nou net om gewicht. Ik neem aan dat je met die Scott die Hardtail van Nino bedoeld. Nino is zo"n beetje de uberweightweenie van MTBR (Ik noem disctabs van je SID RACE wegslijpen, ITM Magnesium van lak ontdoen dat scheelt nl. weer). Over deze fiets, en om het uiteindelijke totaal gewicht te krijgen, is weldegelijk nagedacht .
Hij is trouwens al weer bezig om hem nog lichter te krijgen, kijk maar op MTBRs saving weight forum.
stzr. (met 1 fiets onder de 10 kilo, en 3 er boven