hoe bevalt de vt1
Moderators:JJ, Beheerders
ik las in een oude topic dat T een vt1 heeft en getset heeft in winterbergen. En... Ben wel benieuwd
Re:hoe bevalt de vt1
Het schijnt een goeie enduro fiets te zijn maar voor marathons denk ik iets te veel van het goede. 160mm veerweg is wel lekkur veel zegmaar en dat met een SPV dempertje erin, moet wel goed rijden. Ik dacht dat er een test in de MBA stond. Hij kwam erg goed uit de test.
140mm veerweg achter maximaal toch?
binnenkort in de fiets: een full suspension test waarbij alleen op het veersysteem gelet gaat worden... (oke, het blijven wielrenners, maar toch!)
IMHO: Het is een superfiets!
max. 162 mm veerweg! Instelbaar 5 - 5.7"
Waar ik nu op rij is nu nogal zwaar afgemonteerd, zeg maar alles wat we hadden liggen hebben we erop gezet, wielen en banden zijn nog erg zwaar, maar zelfs daarmee kan ik heel erg fatsoenlijk toeren.
Gewoon staan op de pedalen, grote blad erop en raggen! Ook berg op...
Dat doe ik niet op de Cherry Bomb (max 5" veerweg); het systeem werkt echt!
Zelfs staand klimmen en aan het stuur trekken komt de voorkant niet naar je toe (vork op 80 - 125 geprobeerd), mooi uitgekiende geometrie en voor het model 2004 is er zelfs nog iets verbeterd heb ik gehoord.
De handeling van de VT is waanzinnig, een -lichte- gooi en smijt-bike die naar mijn idee heel eager reageerd op sturen en manouvreren, en niet bang voor een drop of flinke table onderweg! En plotseling kan ik een stuk beter wheelien (verdiend nog de naam wheelie niet, maar toch...)
Zondag in Willingen ook weer heerljk gereden, "hoger en sneller", riep ie! Altijd maar blijven trappen als een dolle zonder merkbaar sag... Ik ben om!! It IS the right bike for me
De eerste paar ritjes viel het lage BB op, maar dat lijkt een kwestie van wennen én ik ga gewoon 165mm cranks gebruiken. Uit de tekeningen blijkt, heb ik gehoord, dat het BB van een giant AC zelfs 7mm lager is... Daarmee heb ik een keer in winterberg gereden, zonder probleem en met veel plezier. En een laag BB geeft aan de andere kant ook een specifiek gevoel van stabiliteit (naar mijn idee).
Maar de VT gaat straffeloos omhoog en enthousiast naar beneden: what more do you need?! De VT1 zou rond de 13kg gaan wegen, mijn XtC uit 2001 woog -standaard afgemonteerd- ongeveer "t zelfde
Dus ik denk dat ik er in Nederland prima mee kan toeren en IK vind dat de bike voor dual/4x is gemaakt, zo gedraagd ie zich wel. Dus strecken als Willingen en Winterberg zijn absoluut nog te doen. En dan de Megavalanche, die ga ik hiermee zooooooo lekker kunnen rijden volgend jaar.
Maar DH banen sla ik hiermee wel over, lijkt me gezonder.
Iemand zei een keer tegen mij dat het zoeken naar de ideale allrouder eigenlijk zoeken is naar een schaap met 5 poten, waar hij gelijk in heeft omdat allround weer een van die vage ondefinieerbare termen is zoals freeriden ook is. Maar de VT komt in mijn ogen wel akelig dicht daarbij in de buurt, dit soort systemen zijn het gewoon!
Ik ben nog bezig met wat "tuning" mogelijkheden, waar ik veel van verwacht én tegen de tijd dat ik mijn oppaskind moet inleveren, staat mijn eigen kind al op me te wachten!!
Next year, year of the VT baby!!!
(ps. da bomb te koop...)
Waar ik nu op rij is nu nogal zwaar afgemonteerd, zeg maar alles wat we hadden liggen hebben we erop gezet, wielen en banden zijn nog erg zwaar, maar zelfs daarmee kan ik heel erg fatsoenlijk toeren.
Gewoon staan op de pedalen, grote blad erop en raggen! Ook berg op...
Dat doe ik niet op de Cherry Bomb (max 5" veerweg); het systeem werkt echt!
Zelfs staand klimmen en aan het stuur trekken komt de voorkant niet naar je toe (vork op 80 - 125 geprobeerd), mooi uitgekiende geometrie en voor het model 2004 is er zelfs nog iets verbeterd heb ik gehoord.
De handeling van de VT is waanzinnig, een -lichte- gooi en smijt-bike die naar mijn idee heel eager reageerd op sturen en manouvreren, en niet bang voor een drop of flinke table onderweg! En plotseling kan ik een stuk beter wheelien (verdiend nog de naam wheelie niet, maar toch...)
Zondag in Willingen ook weer heerljk gereden, "hoger en sneller", riep ie! Altijd maar blijven trappen als een dolle zonder merkbaar sag... Ik ben om!! It IS the right bike for me
De eerste paar ritjes viel het lage BB op, maar dat lijkt een kwestie van wennen én ik ga gewoon 165mm cranks gebruiken. Uit de tekeningen blijkt, heb ik gehoord, dat het BB van een giant AC zelfs 7mm lager is... Daarmee heb ik een keer in winterberg gereden, zonder probleem en met veel plezier. En een laag BB geeft aan de andere kant ook een specifiek gevoel van stabiliteit (naar mijn idee).
Maar de VT gaat straffeloos omhoog en enthousiast naar beneden: what more do you need?! De VT1 zou rond de 13kg gaan wegen, mijn XtC uit 2001 woog -standaard afgemonteerd- ongeveer "t zelfde

Dus ik denk dat ik er in Nederland prima mee kan toeren en IK vind dat de bike voor dual/4x is gemaakt, zo gedraagd ie zich wel. Dus strecken als Willingen en Winterberg zijn absoluut nog te doen. En dan de Megavalanche, die ga ik hiermee zooooooo lekker kunnen rijden volgend jaar.
Maar DH banen sla ik hiermee wel over, lijkt me gezonder.
Iemand zei een keer tegen mij dat het zoeken naar de ideale allrouder eigenlijk zoeken is naar een schaap met 5 poten, waar hij gelijk in heeft omdat allround weer een van die vage ondefinieerbare termen is zoals freeriden ook is. Maar de VT komt in mijn ogen wel akelig dicht daarbij in de buurt, dit soort systemen zijn het gewoon!
Ik ben nog bezig met wat "tuning" mogelijkheden, waar ik veel van verwacht én tegen de tijd dat ik mijn oppaskind moet inleveren, staat mijn eigen kind al op me te wachten!!
Next year, year of the VT baby!!!
(ps. da bomb te koop...)
hey T heb je zien rijden in willingen!! dat zag er goed uit volgens mij had je het aardig naar je zin ofnie???
maar zijn die frames al leverbaar?? heb ook wel interesse!!
Dr.Pepper schreef:
hey T heb je zien rijden in willingen!! dat zag er goed uit volgens mij had je het aardig naar je zin ofnie???
Dat heb je goed gezien, en ik had het heel erg naar mijn zin!!!!
Ik weet het niet zeker, heb gelezen van wel (zaken die ze aanbieden zeggen dat ze ze kunnen leveren), framesets zouden 1499 kosten met een air 3way swinger... maar aan de andere kant kost een complete VT2 (ook air 3way) 1999 en creatief internetten in nederland vind je de VT2 nog wel goeiekoper.
VT1 zou 3199 kosten, wel superstrak afgemonteerd en 4way...
ow en niet meer verkrijgbaar in de kleur waarmee ik reed overigens, wat wel een beetje jammer is...
- MxMasterMike
sorry mischien lees ik eroverheen, maar wat is een VT , merk??

Giant VT
zie ook link in mijn sig
ps. dit is het plaatje van de VT1 alleen op de foto staat geen swinger 4way maar 4way..
- MxMasterMike
Oke, thanks
-
- Forumbeheerder
Wat ik wel al gezien heb is dat de schroeven van de vering soms lostrillen. In morzine was er eentje een schroef kwijtgeraakt en de draad kapot ...
Regelmatig checken en you"re a happy bunny.
Regelmatig checken en you"re a happy bunny.
Ja, good point there, dat blijft een beetje spannend, veel linkjes he.
Inmiddels flink in de oren geknopen om alles te blijven controleren. Kapot draad is wel helemaal shit natuurlijk...
Dat weet jij misschien wel, heeft Tara nu een aangepaste VT? Ze rijdt wel met coil (ik hopelijk ook binnenkort als het passen gaat) maar verder lijken de links gelijk...
Inmiddels flink in de oren geknopen om alles te blijven controleren. Kapot draad is wel helemaal shit natuurlijk...
Dat weet jij misschien wel, heeft Tara nu een aangepaste VT? Ze rijdt wel met coil (ik hopelijk ook binnenkort als het passen gaat) maar verder lijken de links gelijk...
- MxMasterMike
Vroeg mij al af of dat wel stevig genoeg was voor dual, rij je dan ook met een kleine framemaat.
Ben namelijk een beetje aan het rondkijken voor een nieuw frame, een andere kandidat is de enduro SX. Die lijkt me sterker maar de vt lijkt me veelzijdiger.
Ben namelijk een beetje aan het rondkijken voor een nieuw frame, een andere kandidat is de enduro SX. Die lijkt me sterker maar de vt lijkt me veelzijdiger.
MxMasterMike schreef:
Vroeg mij al af of dat wel stevig genoeg was voor dual, rij je dan ook met een kleine framemaat.
Absoluut veelzijdiger

Volgens Giant is het geen dual frame he! Ik VIND dat zo en Tara blijkbaar ook. Het scheelt dat ik niet mevrouw LOMP ben, dus ik betwijfel ten zeerste of ik bij machte ben om het te slopen en het is wel een beetje stevig spul hoor.
Ik rij nu op een 18" en IEDEREEN vind het een klein frame... past perfect bij mij (1.73) Mogelijk is de enduro sterker (specifiek gebouwd?), voor mij weegt de progressiviteit veel zwaarder...
T schreef:
Jou nog nooit zo zien gaan in Willingen als afgelopen zondag!
VT is made fer T.
Rodger schreef:Jou nog nooit zo zien gaan in Willingen als afgelopen zondag!
VT is made fer T.
... het was zoooooo tof, ging zo lekker, voelde zoooo goed ....
... it IS in a name!!!!!!
vT ;D
*sigh*
T schreef:
Hmm, zelfs 5,75" veerweg (die het frame volgens mij maximaal heeft) is maar (5,75 x 2,54) 146mm... en geen 160...
je hebt gelijk. ik heb even geen idee hoe ik erbij ben gekomen, maar "t klopt dus ± 146mm
Vind hem gewoon goed bij outfit passen.
Mooi blauw is niet lelijk.
Kijk maar naar het balhoofd van Arnoud in zijn poepbruine fiets!
Mooi blauw is niet lelijk.
Kijk maar naar het balhoofd van Arnoud in zijn poepbruine fiets!
Wat ik niet begrijp aan die fiets is die complexe linkage om de demper aan te sturen, tis per slot van rekening een gewone single-pivot bike. Ik had het nog kunnen begrijpen als ze de zadelpijp gewoon recht gemaakt hadden, maar dit is gewoon vreemd. De demper zit ook nog steeds in het pad van alle rotzooi. Giant had ook de demper meteen aan het achterframe kunnen maken en dan al die scharnieren kunnen uitsparen. Het vrooframe had dan misschien een beetje meer ala Strike moeten worden om de demper ruimte te geven.
Niet om te flamen hoor, ik vind het gewoon echt vreemd.
Niet om te flamen hoor, ik vind het gewoon echt vreemd.
hehehehe... eigenlijk is het gewoon een geniale combi van singlepivot en fourbar linkage: singlepivot voor het dalen en 4bar voor het klimmen (kort door de bocht denk ik) je moet het maar verzinnen, maar eigenlijk nix simpels aan toch... ik bedoel, dat zeg je toch ook niet van zo"n vpp van Intense of Santa Cruz
De "kleine" modellen met 3way hebben geen piggy bag én dus geen probleem met "zadel-pen clearance".
Het ontwerp is verder een beetje love-it or hate-it, hoewel er ongetwijfeld logica achter die rare contructie zit, gaat dat net een beetje mijn pet te boven: it works for me en met mij zeker weten ook vele anderen die een tussenin bike zoeken die voornamelijk licht is.
Echt vreemd is ook gewoon lekker
@surfstad: ik had "m liever in metallic bruin, of wacht... metallic donker roze...

De "kleine" modellen met 3way hebben geen piggy bag én dus geen probleem met "zadel-pen clearance".
Het ontwerp is verder een beetje love-it or hate-it, hoewel er ongetwijfeld logica achter die rare contructie zit, gaat dat net een beetje mijn pet te boven: it works for me en met mij zeker weten ook vele anderen die een tussenin bike zoeken die voornamelijk licht is.
Echt vreemd is ook gewoon lekker

@surfstad: ik had "m liever in metallic bruin, of wacht... metallic donker roze...
k@tze schreef:
als je zitbuis zover van je bb af staat denk ik dat je wieldruk ofwel tractie groter lijkt. Ideaal voor dual dus.

T, het maakt niet uit hoeveel links je aan een single-pivot achterkant vast maakt, het blijft altijd single pivot. Je wiel maakt nl. altijd een cirkelbeweging bij het inveren rond het enige draaipunt. Bij VPP is dat duidelijk anders.
Aan de andere kant, het maakt niet uit hoe het werkt, als het maar fijn fietst, en dat doet ie schijnbaar
Aan de andere kant, het maakt niet uit hoe het werkt, als het maar fijn fietst, en dat doet ie schijnbaar

zonoskar schreef:
T, het maakt niet uit hoeveel links je aan een single-pivot achterkant vast maakt, het blijft altijd single pivot. Je wiel maakt nl. altijd een cirkelbeweging bij het inveren rond het enige draaipunt. Bij VPP is dat duidelijk anders.
Aan de andere kant, het maakt niet uit hoe het werkt, als het maar fijn fietst, en dat doet ie schijnbaar![]()
Een linksysteem veranderd toch ook de veerkarakterestiek?! Het is wel een single-pivot-systeem maar door de linkies wordt de demper toch anders beïnvloed, anders hadden ze ook meteen de demper op de achterbrug kunnen monteren. Dan had dit ook weer gewicht bespaard. Dus het zit er niet voor nix!
Bart
ohja, ga zo`n fiets alsjeblieft niet als dualfiets gebruiken. Er rijdt al 1 Giant te veel in Bergschenhoek, maar die was gelukkig gratis!
Bart
Bart