Biken enzo

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
PsychoPeter
Biken enzo

Bericht door PsychoPeter » ma sep 29, 2003 12:56 am

Yo,

Ik wil ff een paar vragen kwijt om mee te beginnen, daarna zie ik wel verder :D

Wat het biken betreft ben ik een absolute "newbie" dat even voorop gesteld.

Sinds Juni dit jaar was ik mijn al jarenlange ongezonde leventje opeens spuugzat, en moest nodig iets in sport gaan doen vond ik. (De laatste keer dat ik aan sport had gedaan was 12 jaar geleden American Football)
Met 110 Kg schoon aan de haak :-[
Ik had een Giant Chinook in het stof in de schuur staan, welke ik een jaartje geleden voor een zacht prijsje van mijn schoonvader had overgenomen begon ik s"Avonds wat te toeren en begonnen te lijnen (simpelweg door nog maar een 1/4 te eten van wat gewend was), met het fietsen ging het best lekker, steeds verder en harder en de lat voor mijzelf steeds iets hoger te leggen.

Nu ben ik gewoon fucking verslaafd aan het fietsen, ik fiets nu per dag 50 Km naar mijn werk en heb er de ziekte in als ik een dag niet met de fiets kan.
(Rain or Shine, intresseerd mij geen reet)
Maar dit is alleen maar weg werk natuurlijk, ik ging voor advies naar onze lokale fietsboer en na mij aangehoord te hebben wat ik deed op de fiets gaf hij mij het advies om een fiets te nemen die hoofdzakelijk voor de weg was en een beetje voor het terrein werk omdat ik aangaf dat ik dat ook af en toe deed.
Gezien het bedrag wat ik er voor over had kwamen we uit op een Giant Central Park waarvan ik absoluut overtuigd ben dat het de bike voor mij is.
Maar het terrein rijden ga ik ook steeds toffer vinden, de Chinook is nu bijna helemaal City af (op de banden na).
Ben op een bospad ook al een keer flink hard op mijn platte bek gegaan.
Heb al een keer onder een auto gelegen, de klojo zag mij niet ik kwam aan met 35 en toen had ik 3 vouwen in mijn voorwiel zitten ???(zelf niets!)

Maar ik vind nu het jakkeren over bospaden en bagger helemaal te gek, Bergschen hoek is een gaaf parcourtje.
Nu zit ik voor volgend jaar te denken om er nog een Moutainbike bij te nemen of te bouwen, de Chinook is natuurlijk een geinige fiets maar is behalve hardtail ook hardfront ;D
Voor wat ik wil en doe is volgens mij een Full suspension niet nodig en mogelijk ook niet wenselijk.
Een tiet met geld ga ik er ook niet voor uitgeven, is bijvoorbeeld een Boulder een beetje redelijke kwaliteit?.
De fiets moet natuurlijk niet nu 1 keer stuiteren al in de puin liggen.

O.k gooi eens wat op.
P.s hoe oud mag een biker eigenlijk zijn voordat je voor gek versleten wordt? ;D

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re:Biken enzo

Bericht door JJ » ma sep 29, 2003 7:30 am

Heb je die Central Park al gekocht? Zo niet, probeer bij een Trek dealer nog zoiets op de kop te tikken:

Deze als je hem ook een beetje Off Road wilt gebruiken:
http://www.trekbikes.com/bikes/2003/citybike/6045e.jsp

En deze als ie alleen Woon Werk moet zijn:
http://www.trekbikes.com/bikes/2003/citybike/7400e.jsp

Spatborden erop en je hebt er geen omkijken meer naar, en volgens mij goedkoper dan de Giant..
Voor 2004 zijn ze er volgens mij niet meer, omdat veel mensen dit soort fietsen niet begrijpt, jammer.

Weinig onderhoud is zeker voor woon werk verkeer een eerste vereiste en met een derailleur systeem blijf je aan het ketting tandwielen/deraileur wieltjes/ deraileurs etc vernieuwen.

Maar dat zijn my 2 cents...

JJ

Splinter

Bericht door Splinter » ma sep 29, 2003 9:32 am

Ben begin dit jaar zelf ook begonnen, zo rond maart zegmaar. Toen wist ik ook nog niet of ik het leuk ging vinden en besloot dus samen met de fietsenboer om een Giant Boulder te gaan rijden, en als ik het leuk zou vinden kon ik altijd een jaar later nog een andere kopen. Nu is het bijna een jaar later, en ik rij nog steeds op die boulder. Maar ik ben hard aan een nieuwe toe want ik vind het ook super relax om een paar keer per week te beulen op Bergschenhoek en Zoetermeer.
Aangezien jij nu weet dat je het fietsen leuk vind zou ik als ik jou was een ietsies betere kopen. Het zal de investering vast waard zijn. Ik vind, uit ervaring, dat je niet langer dan een jaar op een Boulder moet rijden. Ok sturen e.d zijn te vervangen maar na een jaar is ie echt afgeschreven.

Wat een goeie fiets voor je is heeft met van alles te maken, vooral met wat je zelf wil. Hier heb je een overzicht van merken: http://fietsmerken.pagina.nl/

BTW1; is die chinook van jou toevallig paars??? (of zijn die apparaten altijd paars?)
BTW2; als je B"hoek geinig vind moet je eens naar Zoetermeer, vind ik persoonlijk een gaver parcours.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma sep 29, 2003 11:30 am

Als ik jouw was en je verhaal zo hoor dan zou ik er een tereinfiets bij kopen (mits dat in de wallet allemaal goed gaat :)) Een beetje MTB waar je lekker op kunt raggen door het bos kost ergens rond de 1000 euro soms wat minder soms wat meer maar op zich voor dat geld heb je wel een fiets met redelijke wielen/frame schakelgroep en vork. Kun je zelf altijd weer wat aan verranderen.

Voor het echte biken, door het bos enzo voldoet mijn inziens zo"n halve mtb stadsfiets niet echt. Tuurlijk het kan wel.

Ik zou zeggen kijk wat je te besteden hebt koop een lekker mtb en maak de bossen onveilig op de vrije dagen op je mtb, en ga met de andere bike naar je werk.

Bijkomende voordeel de fiets voor naar het werk slijt minder hard :D

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » ma sep 29, 2003 11:51 am

Hmm is dat zo"n hybride ding ? indien je hem nog niet gekocht hebt, zou ik dat ook niet doen.

Hybrides rijden wel okee op straat, en verharde zandweggetjes lukt ook nog aarcdig, maar losse zand en modder is echt niets voor zo"n fiets. Bovendien hebben ze vaak ook niet teveel bodemvrijheid, je blijft zo achter een omgezaagde stronk hangen (pijnlijk).

De vork, toch belangrijk voor een hardtail, is meestal helemaal niks. vaak zie je zo"n RST geval en dat is een big no no in het terein.

Gewoon MTB kopen, met eventueel een andere set banden of zelfs wielen. Van op straat te fietsen slijt je MTBtje toch niet zoveel, op de aandrijving en (terrein)banden na misschien.

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » ma sep 29, 2003 10:10 pm

Splinter schreef:

Starters fietsen van bike2build spreken mij wel erg aan, de prijzen zijn netjes, en ze verkopen volgens mij geen crap.

BTW1; is die chinook van jou toevallig paars??? (of zijn die apparaten altijd paars?)

Nah, die van mij is Bordeaux Rood, kan er mee door dus :D

BTW2; als je B"hoek geinig vind moet je eens naar Zoetermeer, vind ik persoonlijk een gaver parcours.

Zoetermeer ken ik niet, waar kan ik dat parcours vinden?,..is "ie hoger dan B"Hoek (de berg :)).

Greetz,
Peter.

Splinter

Bericht door Splinter » di sep 30, 2003 6:18 pm

Je vind het bij Snowworld. Als je er naar toe rijd kom je op een gegeven moment langs Ayersrock, rechts van de weg. Dit is een bruinige klimwand.

Als je stop en naar rechts kijkt zie je een geel bord met grote letters start MTB-parcours é voila. Dat is een leuk stuk. Verder naar achter vind je nog een leuk stuk tussen twee heuvels in. Leuke en moeilijke klimmetjes, en technische afdalingen. De bergen zijn niet hoger maar je gaat er meer zweten dan op Bergschenhoek, tenminste ik wel.

Als je eens een rondleiding wilt moet je me maar ff mailen: e.arkesteijn@post.com

Plaats reactie