Re:mtb"en op een volledig geveerde fiets
Moderators:JJ, Beheerders
-
Ben het ook helemaal eens. 7 jaar op een hardtail gereden en nu op een fully. Lekker bietje dansen over dat parcours heen. En dan moet je weten dat ik helemaal niet kan dansen. Maar met mijn fietsje wel!
groet,
Bulle
groet,
Bulle
Iemand bij die 20% die interesse heeft in een ongeveerde fiets?

-
Don Diablo schreef:
De keuze om op een fully te gaan rijden in NL heeft denk ik niet direct iets te maken met ruiger willen gaan rijden maar meer met comfort. Ik heb een paar jaar op een hardtail gereden en had na het afstappen telkens het gevoel dat mn rug aan gort lag. Nadat ik ben overgestapt op een fully om mee te xc-en was dit probleem zo goed als verholpen. Maar het is maar net wat je voorkeur is. Als ik ooit weer een xc bike aanschaf is het zeker een full suspension!
Je kunt deze stelling ook omdraaien:
De keuze om hardtail te blijven rijden in NL en geen fully, is omdat je niet wilt inleveren op de FUN-factor van het biken. Ik lever liever wat comfort in, want voor mij staat bij het mountainbiken de FUN voorop.
Maar als je op lange stuiterstukken helemaal kapot gestuiterd wordt is de fun er ook snel af...
Het is maar net hoe je het bekijkt, toen ik nog op m"n Santos reed vond ik elke fully rijder ook maar kapitein van een deinend schip, het kan zijn dat mijn fiets superieur is, maar dat bobben valt me goed mee. Moet wel zeggen dat ik eerst nooit viel, nu al 2,5 keer snoeihard op m"n bakkes gegaan met de Turner. Confidence inspiring noemen ze dat, over je grens gaan. Wat een k*tfiets ;D
Het is maar net hoe je het bekijkt, toen ik nog op m"n Santos reed vond ik elke fully rijder ook maar kapitein van een deinend schip, het kan zijn dat mijn fiets superieur is, maar dat bobben valt me goed mee. Moet wel zeggen dat ik eerst nooit viel, nu al 2,5 keer snoeihard op m"n bakkes gegaan met de Turner. Confidence inspiring noemen ze dat, over je grens gaan. Wat een k*tfiets ;D
Brum. schreef:
Maar als je op lange stuiterstukken helemaal kapot gestuiterd wordt is de fun er ook snel af...
Is natuurlijk persoonlijk. Ik heb vaak genoeg dat me dat juist een kick geeft (raar maar waar, én nee ik ben nu niet echt een SM liefhebber). Maar ik kan je beredenering goed volgen.
[quote="DeKerf"s"]
[
Is natuurlijk persoonlijk. Ik heb vaak genoeg dat me dat juist een kick geeft (raar maar waar, én nee ik ben nu niet echt een SM liefhebber)
[/quote]
Wat niet is, kan nog komen !
[
Brum. schreef:
Is natuurlijk persoonlijk. Ik heb vaak genoeg dat me dat juist een kick geeft (raar maar waar, én nee ik ben nu niet echt een SM liefhebber)
[/quote]
Hubert ! schreef:
[ [quote="DeKerf"s"]
[/quote]
Oh behave! Rrrrrr
- Sir Rides a Lot
Het valt me op dat er in heel dit 3-pagina lange onderwerp, nog maar een keer gepraat is over het verlies van kracht bij het omhoog rijden. Dan trap je je verloren man.
Ik vind daarnaast ook dat het mouintainbiken niet al te luxe moet worden. Dan haal je een groot deel van de charme van het mountainbiken af.
Die hard-terreinwagenrijders gaan toch ook niet in een Hummer het terrein in?
is mijn mening natuurlijk...
Ik vind daarnaast ook dat het mouintainbiken niet al te luxe moet worden. Dan haal je een groot deel van de charme van het mountainbiken af.
Die hard-terreinwagenrijders gaan toch ook niet in een Hummer het terrein in?
is mijn mening natuurlijk...
Tsja, misschien word het dan eens tijd om een GOEDE fs uit te proberen? Hetzelfde als dat die Hummer ook geen terreinbak is.
Het verlies aan kracht valt best mee met een degelijke platform shock.Sir Rides a Lot schreef: Het valt me op dat er in heel dit 3-pagina lange onderwerp, nog maar een keer gepraat is over het verlies van kracht bij het omhoog rijden. Dan trap je je verloren man.
Je verliest natuurlijk wel wat energie, maar je krijgt wel meer grip in de plaats.
Ik rij zelfs toertochten op mijn Bighit met 8.9" veerweg (zonder platform shock) en een 7" vork.
De ideale kracht-uithoudings-training.
(maar ook de blik van de "hardcore" XC"ers is geld waard)
- Kjiratsiekoedel
- Contacteer:
Krachtverlies in een klim vind ik eigenlijk niet heel opvallend.
Een pompende voorvork is veel rampzaliger voor de klimeigenschappen dan een pompende achterdemper.
Mijn klimsnelheid van snel naar langzaam:
1. volledig star (vorige fiets)
2. voor lockout (star), achter lockout (5mm beweging)
3. voor lockout (star), achter actief (iets meer dan 5mm beweging)
4. voor actief, achter lockout
5. voor actief, acter actief
Achter zet ik eigenlijk zelden op lockout omdat het pompen maar iets meer is dan zonder lockout erop. "t Is ook beetje omslachtig bij mij (speci stumpjumper FSRxc 2000; demper achter/onder zadel).
Een pompende voorvork is veel rampzaliger voor de klimeigenschappen dan een pompende achterdemper.
Mijn klimsnelheid van snel naar langzaam:
1. volledig star (vorige fiets)
2. voor lockout (star), achter lockout (5mm beweging)
3. voor lockout (star), achter actief (iets meer dan 5mm beweging)
4. voor actief, achter lockout
5. voor actief, acter actief
Achter zet ik eigenlijk zelden op lockout omdat het pompen maar iets meer is dan zonder lockout erop. "t Is ook beetje omslachtig bij mij (speci stumpjumper FSRxc 2000; demper achter/onder zadel).
Lock-out? Wat is dat? Ik heb die vering niet voor niets, wil er ook van profiteren, júist omhoog! Maar op een asfaltklim klopt je vergelijking wel ja. Moet je er alleen nog 28"x1" bij zetten, da"s nog sneller.
- Kjiratsiekoedel
- Contacteer:
Brum. schreef:
Lock-out? Wat is dat? Ik heb die vering niet voor niets, wil er ook van profiteren, júist omhoog! Maar op een asfaltklim klopt je vergelijking wel ja. Moet je er alleen nog 28"x1" bij zetten, da"s nog sneller.
Ik vind star omhoog meestal toch wel sneller. Kan ook beetje vering nemen.
Mja, waarom geen 24"x0,1" 4 stalen wielen op een ligfietsskelter op rails..... Ã 100km/u
Ik was van het weekend in Coo en heb daar echt een SUPER route gereden. Alles zat erin rotsen, beken, platen, klimmen en heeeuuul veuuul afdalingen. Mijn god wat was mijn volgeveerde fiets lekker zeg. Springen drop-offs alles was geen probleem.
Gisteren Ardenne Trophey gereden, heb trouwens gefietst als een dweil maar lag aan mij en niet aan mijn hardtail fiets met voorvering. Ik heb ook rug problemen, te wijten aan een familie kwaal. Maar je houding eens goed controleren en wat vaker uit het zadel komen op hobbelige stukjes helpt ook.
Ik ben geen held in afdalen en zal ik ook niet snel worden, maar in de klim versla ik iedere fully. Hier zal het dan ook meer te maken hebben met de persoon op de fiets dan de fully zelf.
Toch doet het me iedere keer deugt om die goeie ouwe scalpels en epics in het stof te laten bijten met mijn "ouwe" stumpjumper.
Het was trouwens ook erg blubberig en ik wil niet degene zijn die ieder jaar op nieuw zijn voor en achter vering op onderhoud moet sturen en nieuwe lagers moet kopen.
Dus voor voorlopig nog geen fully. Wel een nieuwe hardtail met dikke banden en een lekkere spoepele voorvork en amuseer me prima.
Trouwens zoals vele weten woon ik in Zuid Limburg en zijn heuvels op en af fietsen normale trainingen.
mzzl
Gène
Ik ben geen held in afdalen en zal ik ook niet snel worden, maar in de klim versla ik iedere fully. Hier zal het dan ook meer te maken hebben met de persoon op de fiets dan de fully zelf.
Toch doet het me iedere keer deugt om die goeie ouwe scalpels en epics in het stof te laten bijten met mijn "ouwe" stumpjumper.
Het was trouwens ook erg blubberig en ik wil niet degene zijn die ieder jaar op nieuw zijn voor en achter vering op onderhoud moet sturen en nieuwe lagers moet kopen.
Dus voor voorlopig nog geen fully. Wel een nieuwe hardtail met dikke banden en een lekkere spoepele voorvork en amuseer me prima.
Trouwens zoals vele weten woon ik in Zuid Limburg en zijn heuvels op en af fietsen normale trainingen.
mzzl
Gène
sinds ik me fs heb fiets ik nergens meer anders op. wel jammer van me da bomb, overgins