ik heb dus ook nog een fiets met pp en eentje met ava, en geloof mij, als de romic heel blijft is dat de keus voor al mijn fietsen...msxx schreef: [Wat ik bedoel te zeggen is dat de progressiviteit van een spiraalveer niet te verstellen is.Plons schreef: EEn luchtdemper gevarieerder af stemmen, dat moet jij mij eens uitleggen aub.
=> dan weet je niet hoe die Romic werkt...
Uiteraard kun je wel spelen met de demping en daarmee kom je een heel eind.
Bij een luchtdemper is dat wel mogelijk, niet bij alle, maar dat geldt ook voor de dempinginstelmogelijkheden voor een spiraalveer.
Tevens mis ik bij een spiraalveerdemper een lockout mogelijkheid (of ik zie iets over het hoofd)
=> totaal niet nodig met een romic, pompt minder dan mijn pp op lockout !!!
De lineaire demping is dan weer een groot voordeel van een spiraalveer.
Het gewicht weer een nadeel, etc etc..
=> daar ben ik het met je eens.
Uiteindelijk is het een kwestie van persoonlijke voorkeur, de mijne gaat uit naar lucht
=> dan zou ik toch maar eens herzien waarvoor je je fiets wilt gebruiken.
Re:Welk frame? Slayer, S-Works Enduro, Helius FR ??
Moderators:JJ, Beheerders
voor wat betreft die progressiviteit van de spiraalveer welke niet instelbaar is maar voor de romic kennelijk wel:
hoe pas jij de progressiviteit van die romic dan aan?
een staalveer heeft namelijk de eigenschap lineair te veren tenzij er een bepaald verloop in de winding zit (dikker/dunner)
eventueel kun je met high/lowspeed demping wel bepaalde zaken onderdrukken maar dat zijn kunstgrepen.. net zoals spv en dat gaat normaal gezien ten koste van de aanspreken en de souplesse
als dat voor de romic als een droom werkt dan ben ik nieuwsgierig
Lockout al dan niet nodig:
Zit er een vorm van brain in zoals bij de spec enduro? of iets anders? Normaal gezien zal een spiraalveer altijd pompende eigenschappen hebben namelijk
waarvoor wil ik mijn fiets gebruiken:
Kort gezegd: plaatselijke fietsroutes maar bij voorkeur de XC routes van Morzine, Les Gets en consorten. Als het even kan met de lift omhoog, maar als dat even niet kan dan fietsen we lekker omhoog, en zo technisch mogelijke afdalingen, zonder extreme jumps of compleet dh parcours te gebruiken.
Vorige bike: Element met Fox Vanilla R
Wat miste ik: Wat souplesse/veerweg en een lockout.
Vandaar mijn voorkeur voor de Slayer of eventueel een 5 Spot met Ava
Maar niettemin laat ik me graag overtuigen, want als er argumenten die mij een betere richting uit kunnen sturen dan sta ik daar uiteraard voor open.
Geen idee hoe het met jullie is, maar ik kan me niet elk jaar een bike van 4500 euro veroorloven
Dus liefst nu eentje kopen honderd procent naar mijn zin en wel voor een aantal jaren
hoe pas jij de progressiviteit van die romic dan aan?
een staalveer heeft namelijk de eigenschap lineair te veren tenzij er een bepaald verloop in de winding zit (dikker/dunner)
eventueel kun je met high/lowspeed demping wel bepaalde zaken onderdrukken maar dat zijn kunstgrepen.. net zoals spv en dat gaat normaal gezien ten koste van de aanspreken en de souplesse
als dat voor de romic als een droom werkt dan ben ik nieuwsgierig

Lockout al dan niet nodig:
Zit er een vorm van brain in zoals bij de spec enduro? of iets anders? Normaal gezien zal een spiraalveer altijd pompende eigenschappen hebben namelijk
waarvoor wil ik mijn fiets gebruiken:
Kort gezegd: plaatselijke fietsroutes maar bij voorkeur de XC routes van Morzine, Les Gets en consorten. Als het even kan met de lift omhoog, maar als dat even niet kan dan fietsen we lekker omhoog, en zo technisch mogelijke afdalingen, zonder extreme jumps of compleet dh parcours te gebruiken.
Vorige bike: Element met Fox Vanilla R
Wat miste ik: Wat souplesse/veerweg en een lockout.
Vandaar mijn voorkeur voor de Slayer of eventueel een 5 Spot met Ava
Maar niettemin laat ik me graag overtuigen, want als er argumenten die mij een betere richting uit kunnen sturen dan sta ik daar uiteraard voor open.
Geen idee hoe het met jullie is, maar ik kan me niet elk jaar een bike van 4500 euro veroorloven

Als iemand praat over Morzine, Les gets en toestanden, en dan denkt over een luchtdemper,then i rest my case, amen.
Plons schreef:
Als iemand praat over Morzine, Les gets en toestanden, en dan denkt over een luchtdemper,then i rest my case, amen.
niet echt vriendelijk van je
als je recente ontwikkelingen zou volgen dan wist je ook dat RM zijn Switch SL uitrust met luchtdemper
Waar is die bike dan voor gebouwd? Voor rondjes rond de kerk? Of voor een omgeving als Portes du Soleil???
Tssss...
als je een luchtdemper gewoon gebruikt voor een cross-country route in Les Gets of Morzine is er toch helemaal niets aan de hand?
Heb een Enduro Expert en vrijwel na aankoop met vrienden een week wezen fietsen daar (incl .diverse downhill-routes: lachen man!). Verwacht niet dat je downhill-sleetjes eruit fietst, want dat wil niet. Bijhouden gaat dan vrij aardig, ook al was het meteen de eerste keer in de Alpen..... Die downhill-vrienden fiets je dan wel weer voorbij als je even de heuvel op moet (als ze al niet de lift pakken...).
Ik heb geen problemen met mijn Enduro hoor, ook niet dattie extreem wipt. Helemaal niet eigelijk, dus misschien moet je idd je demper gewoon beter afstellen. Bovendien heb je dit jaar een PPD-demper en kan je altijd nog die Lockout gebruiken. En die TALAS-vork is ook een prima ding. Ook lucht trouwens....
Pirremenir
als je een luchtdemper gewoon gebruikt voor een cross-country route in Les Gets of Morzine is er toch helemaal niets aan de hand?
Heb een Enduro Expert en vrijwel na aankoop met vrienden een week wezen fietsen daar (incl .diverse downhill-routes: lachen man!). Verwacht niet dat je downhill-sleetjes eruit fietst, want dat wil niet. Bijhouden gaat dan vrij aardig, ook al was het meteen de eerste keer in de Alpen..... Die downhill-vrienden fiets je dan wel weer voorbij als je even de heuvel op moet (als ze al niet de lift pakken...).
Ik heb geen problemen met mijn Enduro hoor, ook niet dattie extreem wipt. Helemaal niet eigelijk, dus misschien moet je idd je demper gewoon beter afstellen. Bovendien heb je dit jaar een PPD-demper en kan je altijd nog die Lockout gebruiken. En die TALAS-vork is ook een prima ding. Ook lucht trouwens....
Pirremenir
Plons schreef:
Ik en Bettes hebben onze 5 spot gewoon bij AKkermans gekocht, (voor minder dan 1900 euro;)) en er staat er nu trouwens nog eentje in zijn uitstal raam.
Nee, die staat er niet meer ;D
En het is een super fiets, ik rij er vooral xc mee want hij weegt maar 13,5 kilo en daar kan nog gemakkelijk een halve kilo af. (mrp en dh pedalen).Ik zal de mijne dit weekend eens aan de tbx weegschaal hangen
Tis niet zo zeer die turner die geweldig is, vooral de Romic maakt die fietsie super.
Dat gaan we testen dit weekend
Ik rij er nu regelmatig xc tochten mee van 3 uur en langer, en eerlijk is eerlijk, mijn spider staat al een tijdje werkloos toe te kijken.
Lange tochten is de bedoeling wel een beetje van de Gspot he en ja ik ken nog intense freaks die verliefd zijn op turner...
Ook mooi, ik rij er ook alles mee aan de vijver en ben er zeker van dat ook alles in todtnau mee te doen is. (met een sterke wielen)
Dat wil ik van de zomer ook eens proberen... let op de woorden proberen![]()
Trouwens als je een lock out veel gebruikt en tof vindt is dan de spot wel dé fiets voor je? Kan je dan niet beter een burner kopen die standaard al een float RL heeft en ook de geweldige turner rijeigenschappen heeft?!
greetz
Bettes
bEttEs schreef:
[Plons schreef:
Ik en Bettes hebben onze 5 spot gewoon bij AKkermans gekocht, (voor minder dan 1900 euro;)) en er staat er nu trouwens nog eentje in zijn uitstal raam.
En het is een super fiets, ik rij er vooral xc mee want hij weegt maar 13,5 kilo en daar kan nog gemakkelijk een halve kilo af. (mrp en dh pedalen).Ik zal de mijne dit weekend eens aan de tbx weegschaal hangen
Tis niet zo zeer die turner die geweldig is, vooral de Romic maakt die fietsie super.
Ik rij er nu regelmatig xc tochten mee van 3 uur en langer, en eerlijk is eerlijk, mijn spider staat al een tijdje werkloos toe te kijken.
Lange tochten is de bedoeling wel een beetje van de Gspot he en ja ik ken nog intense freaks die verliefd zijn op turner...
Ook mooi, ik rij er ook alles mee aan de vijver en ben er zeker van dat ook alles in todtnau mee te doen is. (met een sterke wielen)
Trouwens als je een lock out veel gebruikt en tof vindt is dan de spot wel dé fiets voor je? Kan je dan niet beter een burner kopen die standaard al een float RL heeft en ook de geweldige turner rijeigenschappen heeft?!
greetz
Bettes
Bedankt voor je reaktie!
Het is niet zozeer dat ik een lockout fantastisch vind, maar ik wil er ook op de weg enigszins mee uit de voeten kunnen. Alleen daar zal ik gebruik maken van een lockout. In het terrein wil ik kunnen genieten van plushy veerwegen

Je kunt het ook zien als dat ik eigenlijk twee fietsen wil, ultra-enduro met fox vanilla RC of Romic + superstrakke race fully of hardtail
Aangezien dat niet echt betaalbaar is voor mij wil ik een enduro met lucht zodat er ook op de weg nog goed mee te fietsen valt (veel luchtdruk of lockout) Een burner biedt een stuk minder veerweg en dat is nou net wat ik niet wil

hmm misschien een vanilla rl demper? ::)
Of zijn ze gestopt met die te maken?
Of zijn ze gestopt met die te maken?
Hierboven stond de vraag of ik de Slayer weer zou kopen?
Tja, moeilijk. Ik heb er iig geen spijt van gehad en voor Xc met wat extra pit is-ie erg geschikt. Maar wellicht is dan de Switch met luchtdemper wel nog interessanter.
Overigens sluit ik me aan bij Plons zijn redenering - DH/FR met wacht gerust tot je onderaan een berg staat en mensen besmuikt lachen en tegen je zeggen "luchtdemper!". Ik zou niet zo snel weer een bike met luchtdemper kopen. Zelfs al lees ik in de MBA positief over de Switch en die Tazer met resp. Fox en 5th Air.
Het aantrekkelijke van de 5spot is voor mij dan ook zeker de shock.
Verder ben ik erg gecharmeerd van het rijden met een 5th element, als hij iets minder zwaar was ging ik liever trailrijden op mijn Bullit dan op de Slayer denk ik. Als trailbike zou ik vandaag denk ik voor een Heckler kiezen. Of liever nog de opvolger ervan, die tussen de Blur en de VPFRree in komt, maar goed die is er vandaag niet.
Helpt je dit? Ben bang van nietÂ… in het kort: Slayer is een lekkere trailbike+ maar niet geschikt voor Todtnau (vergelijk zelf Morzine, LesGets) Liever een coil dan een luchtdemper en stabiel platform met serieus de intentie om uit te zoeken wat je ideale instelling is.
Tja, moeilijk. Ik heb er iig geen spijt van gehad en voor Xc met wat extra pit is-ie erg geschikt. Maar wellicht is dan de Switch met luchtdemper wel nog interessanter.
Overigens sluit ik me aan bij Plons zijn redenering - DH/FR met wacht gerust tot je onderaan een berg staat en mensen besmuikt lachen en tegen je zeggen "luchtdemper!". Ik zou niet zo snel weer een bike met luchtdemper kopen. Zelfs al lees ik in de MBA positief over de Switch en die Tazer met resp. Fox en 5th Air.
Verder ben ik erg gecharmeerd van het rijden met een 5th element, als hij iets minder zwaar was ging ik liever trailrijden op mijn Bullit dan op de Slayer denk ik. Als trailbike zou ik vandaag denk ik voor een Heckler kiezen. Of liever nog de opvolger ervan, die tussen de Blur en de VPFRree in komt, maar goed die is er vandaag niet.
Helpt je dit? Ben bang van nietÂ… in het kort: Slayer is een lekkere trailbike+ maar niet geschikt voor Todtnau (vergelijk zelf Morzine, LesGets) Liever een coil dan een luchtdemper en stabiel platform met serieus de intentie om uit te zoeken wat je ideale instelling is.
Prijs kwaliteit kan je niet om een SC heckler heen....
Castor schreef:
@msxx: Slayer Ltd. Edition 2002 kopen?
Prachtige kleurstelling!!
Maar om een aantal reden kan ik daar niet op ingaan.
1) volgens mij is dat een kleine maat, en zoals al gezegd zou ik hem vooral voor technisch xc en de weg gebruiken en ik ben 1m90 lang, dus liefst 20,5 inch, eventueel 19"
2) over vier maanden ga ik trouwen.. dus nu ff geen centjes om een bike te kopen
Ben trouwens wel zeer benieuwd wat je ervoor vraagt, daar mail ik je wel over

Castor schreef:
Hierboven stond de vraag of ik de Slayer weer zou kopen?
XC met extra pit is precies wat ik ermee wil gaan doen

En als we het hebben over Morzine - Les Gets, er liggen daar prachtige XC parcoursen, via Chatel en dergelijke. Natuurlijk zijn er daar ook zware afdalingsparcoursen maar daar zul je mij toch niet aantreffen

Hoe heb jij trouwens de kwaliteit ervaren van jouw slayer, ik lees over jaargang 2002 en 2003 nogal eens iets over brekende achterbrug... in 2003 is er een herziening geweest en sindsdien schijnt dat verholpen te zijn
Uiterlijk moet ik wat aan wennen..Plons schreef: Prijs kwaliteit kan je niet om een SC heckler heen....
kwalitatief prachtige bike!
Jullie maken het niet makkelijker jongens! Maar dat was ook niet de bedoeling, tis tof dat jullie zo meedenken!

msxx schreef:
Hoe heb jij trouwens de kwaliteit ervaren van jouw slayer, ik lees over jaargang 2002 en 2003 nogal eens iets over brekende achterbrug... in 2003 is er een herziening geweest en sindsdien schijnt dat verholpen te zijn
Geen probleem, maar mijn frame was ook al voorzien van de nieuwe achterbrug. Omdat het de Ltd. Ed. betrof kwam hij pas tegen het einde vh jaar uit en was zodoende al up to date.
De terugroep actie (met gratis nieuwe achterbrug) was dacht ik rond dec 2002 - jan 2003. Alle frames van na half 2002 ofzo zijn al in orde.
De Slayer is stevig genoeg voor wat jij wilt doen.
Castor: check mail!
-
bEttEs schreef:
[Plons schreef:
greetz
Bettes
Welke Intense freaks nog meer????
Heb je dat frame eindelijk opgehaald bij Rob? Zou tijd worden
zeg castor wat maak je me nou je gaat je slayer toch niet verkopen???jij die mijn inspiratie was om die fiets te kopen en er ieder moment van geniet als ik er op fiets.
Ik verkoop de jouwe toch niet? :P
Maarre… het is een heerlijke fiets; hij hóeft niet weg.
Verder ga ik hier niet op in, topic wordt anders alleen maar vervuild.
Maarre… het is een heerlijke fiets; hij hóeft niet weg.
Verder ga ik hier niet op in, topic wordt anders alleen maar vervuild.
Plons schreef:
Plons, hoe ongelofelijk bot jouw reaktie ook was... toch ben ik nieuwsgierig geworden naar een Turner 5 Spot in combinatie met die Romic... de enthousiaste verhalen op mtbr doen uiteraard ook veel..
soms is het kut dat ik nog een zomer over moet slaan... maar een bike met zorg samen stellen en afwegingen maken is toch ook minstens de helft van de fun

Afgelopen weekend gebruik mogen maken van een Slayer 70 via een testcenter van bikeaction.de!
Prachtige bike, perfect in balans, zeer uitgewogen geometrie. Erg weinig op aan te merken.. Behalve dan dat ik hem totaal anders zou afmonteren maar dat is een kwestie van voorkeur..
Ben erg onder de indruk...
Nu ben ik benieuwd naar proefritmogelijkheden met een Specialized S-Works Enduro en een Turner 5 Spot.
Als iemand een shop weet die daar mogelijkheden voor biedt dan houd ik mij aanbevolen!
Ah ja, wel minimaal maat L aangezien ik 1m90 lang ben
Wat trouwens niet meeviel was mijn conditie... wat een drama... zodra ik een bike gekocht heb ga ik heel wat uurtjes in afzondering met mijn bike door mogen brengen voordat ik samen met iemand durf te gaan biken
Prachtige bike, perfect in balans, zeer uitgewogen geometrie. Erg weinig op aan te merken.. Behalve dan dat ik hem totaal anders zou afmonteren maar dat is een kwestie van voorkeur..
Ben erg onder de indruk...
Nu ben ik benieuwd naar proefritmogelijkheden met een Specialized S-Works Enduro en een Turner 5 Spot.
Als iemand een shop weet die daar mogelijkheden voor biedt dan houd ik mij aanbevolen!
Ah ja, wel minimaal maat L aangezien ik 1m90 lang ben

Wat trouwens niet meeviel was mijn conditie... wat een drama... zodra ik een bike gekocht heb ga ik heel wat uurtjes in afzondering met mijn bike door mogen brengen voordat ik samen met iemand durf te gaan biken

Test van de Slayer gezien in de MBaction?
Castor schreef:
Test van de Slayer gezien in de MBaction?
nee, niet gezien en ik kijk er ongetwijfeld enorm overheen.. maar ik vind hem ook niet direkt op hun site ???
Nogmaals waarom een Helius FR? die heeft veel meer veerweg dan de slayer Neem dan een Helius CC die is variabel 10-12,5 cm en trail/enduro gericht. Binker