Re:mtb"en op een volledig geveerde fiets

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di feb 01, 2005 10:10 pm

Elevation12,000 schreef:
Het punt van vermoeidheid valt goeddeels te ondervangen door goed getraind en fris te zijn. Een rondje Schoorl is geen marathon.

vandaar dat ik ook spreek van "rondjes" ;) :P

Maar ik ben wel van mening dat Schoorl het enige parcours is waar een fully tot zijn recht komt in NL.

dussssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di feb 01, 2005 10:21 pm

Oh, je sprak van "rondjes". Dan wordt het al plausibeler dat een FS het kan opnemen tegen mijn "89 ValleyRunner ;D

Schoorl is idd een erg hobbelig parcours. Soms draai ik zo 4 rondjes, dan weer heb ik mij een dag tevoren lopen bezatten en ga ik als een dweil (...) over het parcour. Ja, op dat soort momenten zou een FS wel van pas komen.
;D

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di feb 01, 2005 10:44 pm

Even voor mijn info hoelang is 1 rondje Schoorl ongeveer?
Want om nu even hier in de buurt "even" 4 rondjes Posbank te doen is toch wel lichtelijk enthousiast te noemen.(of overmoedig)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di feb 01, 2005 10:54 pm

raffar

Bericht door raffar » di feb 01, 2005 11:55 pm

Schoorl Schoorl Schoorl.... wat nou... Kom eens in het zuiden fietsen. Daar is een MTB voor bedoeld. Drunense Duinen, Limburg.
Hier int zuiden kun je maar beter een fully hebben. Vooral als je een heeeeeeeeeele harde hardttail gewend bent en er een hernia van hebt overgehouden. Met dank aan GT :-(

Brum.

Bericht door Brum. » wo feb 02, 2005 7:43 am

Mwa, ook Limburg en zeker Drunense Duinen zijn met HT goed te doen! Als het in Drunen écht modderig is ben je wss op een rigid nog het snelste...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 02, 2005 8:50 am

raffar schreef:
Schoorl Schoorl Schoorl.... wat nou... Kom eens in het zuiden fietsen. Daar is een MTB voor bedoeld. Drunense Duinen, Limburg.
Hier int zuiden kun je maar beter een fully hebben. Vooral als je een heeeeeeeeeele harde hardttail gewend bent en er een hernia van hebt overgehouden. Met dank aan GT :-(

Ik denk dat jij nog nooit in Schoorl (15 KM btw)geweest ben, en blijf ook maar lekker daar. Blijft het hier tenminste gewoon druk ipv errug druk :?

Schoorl is anders, ik ben vorige zomer in Limburg geweest en heb daar zo"n beetje alle routes gereden en dat is ook heel leuk maar niet te vergelijken met Schoorl. Als je Schoorl redelijk doorduwt heb je geen rustmoment, alles = singletrack en rechte stukken zijn er bijna niet. dit in tegenstelling tot vele andere routes waar 80% al verhard is en dan nog zo"n 40% over karresporen gaat (limburg)

Trouwens de url van Schoorl is sindskort gewijzigd met een forum a la DP:

http://www.mtb-schoorl.nl/

dussssss©

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo feb 02, 2005 9:09 am

Schoorl is een spectaculaire route voor nederlandse begrippen, Limburg biedt veel meer variatie en mogelijkheden. Beide zijn ze totaal anders.

Sven

Bericht door Sven » wo feb 02, 2005 11:36 am

raffar schreef:

Alsof Limburg the shizzle is...
Al eens in het buitenland geweest? Daar is NL nog platter dan een goedgelegde parketvloer bij...

Ik blijf erbij: NL=HT, maar voor het comfort wel een voorvering...

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo feb 02, 2005 4:24 pm

raffar schreef: (...) Kom eens in het zuiden fietsen. Daar is een MTB voor bedoeld. Drunense Duinen, Limburg.(...)
LMAO

Binker

Bericht door Binker » do feb 03, 2005 12:27 pm

Rij sinds een jaar volgeveerd en moet zeggen dat het absoluut voordelen heeft OOK in nederland.
1: Ben rugpatient!
2: Was in Schoorl en moet zeggen dat door de vele hobbels ik prima kon fietsen tegenover de wandelende nieren van mijn vriendjes.
3: Stap na 2 uur buffelen best fris van de fiets, geen stijve spieren tov de hardtailers.
Kan me voorstellen dat je bv de veluwezoomroute met een hardtail wil doen, lange rechte enden over grind en zandpaden.
Zou best er een hardtail erbij willen hebben maar dan wel een waar ik niet zo diep opzit als bij mijn Santos (auw m"n rug)

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di feb 08, 2005 2:28 pm

Binker schreef:
Rij sinds een jaar volgeveerd en moet zeggen dat het absoluut voordelen heeft OOK in nederland.
1: Ben rugpatient!
2: Was in Schoorl en moet zeggen dat door de vele hobbels ik prima kon fietsen tegenover de wandelende nieren van mijn vriendjes.
3: Stap na 2 uur buffelen best fris van de fiets, geen stijve spieren tov de hardtailers.
Kan me voorstellen dat je bv de veluwezoomroute met een hardtail wil doen, lange rechte enden over grind en zandpaden.
Zou best er een hardtail erbij willen hebben maar dan wel een waar ik niet zo diep opzit als bij mijn Santos (auw m"n rug)

Syntace VRO erop zetten? En bij de volgende vork je stuurbuis niet te kort af (laten) zagen ;)

Binker

Bericht door Binker » di feb 08, 2005 4:29 pm

Probleem dan is dat je er niet uitziet zo lang is de stuurpen. Boven dien is het rugprobleem dermate groot dat ik HEEEEEEEl erg blij ben met een FS. Nee als er een hardtail komt dan ga ik wat beter naar de geometrie kijken,kortere stuurpen riser stuurtje. En ja ik weet dat ik dan minder goed kan klimmen en minder snel kan rijden maar dat is niet anders.

Pimiento

Bericht door Pimiento » di feb 08, 2005 5:17 pm

Tis toch maar net wat je zoekt in een bike. Ben je een sportieve biker? Dan ga je voor een fiets die graag hard gaat, een hardtail, maar vlak de race fullies tegenwoordig ook niet uit! Ben je meer een toerfietser (zoals ik ;)), dan zoek je dus comfort. Ik rij (euh...reed dus :)) hardstaart, maar van zodra ik weer kan biken gaat ie eruit en komt er een fully, gewoon veel relaxter. En ook met een fully moet je gewoon zelf de bult op douwen, dus tis net zo zwaar, alleen dan comfie!

Brum.

Bericht door Brum. » di feb 08, 2005 5:18 pm

Zo! Vandaaag eerste FS testrit gemaakt, maar wát een verschil zeg! In afdalingen wordt je gewoon arig van je fiets, zo hard als dat "ie wil/kan! Dit is een blijvertje, maar denk dat je in echte dikke modder in vlak Nederland (flink stoempen) beter af bent met een HT/Rigid, omdat je de demper dan toch veel strakker moet zetten om het pompen niet te irritant te laten worden.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di feb 08, 2005 6:05 pm

Wat voor een fiets rij jij nu Brum? (idd ik lees niet alle topics)

Voor je lichaam is de fully idd de uitkomst. Wat dat aan gaat mis ik de HT zeker niet, mijn rug vaart wel bij een fully

Brum.

Bericht door Brum. » di feb 08, 2005 8:09 pm

Ik rij nu dit:
Afbeelding

Voor mij was qua lichaam(sbelasting) een fullie niet nodig, maar de Santos was door m"n lange poten gewoon niet comfie meer bij 2,5u+ tochten...

Sven

Bericht door Sven » di feb 08, 2005 8:32 pm

Brum. schreef:

Voor mij was qua lichaam(sbelasting) een fullie niet nodig, maar de Santos was door m"n lange poten gewoon niet comfie meer bij 2,5u+ tochten...

Smoesjes!!! Je bent gewoon een materiaalfreak!! ;)

Cubeman

Bericht door Cubeman » di feb 08, 2005 8:43 pm

[quote="D"n Helle"]
[
Brum. schreef:

Smoesjes!!! Je bent gewoon een materiaalfreak!! ;)
[/quote]

Gelukkig is hij niet de enige op dit forum met dat "probleem"".... 8)

Brum.

Bericht door Brum. » di feb 08, 2005 9:09 pm

Nee, ben geen materiaalfreak. Er moest een nieuw frame komen en dit was gewoon spotgoedkoop. Anders was het gewoon een HT geworden.

Zou je ook eens moeten proberen, een nieuw frame Mr. Noname Cheapass frame ;)

Sven

Bericht door Sven » di feb 08, 2005 9:15 pm

Brum. schreef:

Zou je ook eens moeten proberen, een nieuw frame Mr. Noname Cheapass frame ;)

Whehhe gaan we persoonlijk ;)

Nee, ben eigelijk best jaloers op je.

Binker

Bericht door Binker » wo feb 09, 2005 4:42 pm

Ohhhh een turner erg blits hoor! En wat ben je blij als je aan het spelen in het bos bent.

aab

Bericht door aab » zo feb 13, 2005 1:15 pm

om te XC en heb ik een fully, maar ik ben tijdje geleden ook eens met mn DMR het bos in geweest en dat was eigenlijk ook best te doen. Bij het flinke rag werk merk je dat je fiets een stukje sneller reageert en daardoor de opjecten juist makkelijker ontwijkt.
Maar ik moet zeggen dat een fully toch minder vermoeiend is.

Don

Bericht door Don » ma feb 14, 2005 1:17 pm

De keuze om op een fully te gaan rijden in NL heeft denk ik niet direct iets te maken met ruiger willen gaan rijden maar meer met comfort. Ik heb een paar jaar op een hardtail gereden en had na het afstappen telkens het gevoel dat mn rug aan gort lag. Nadat ik ben overgestapt op een fully om mee te xc-en was dit probleem zo goed als verholpen. Maar het is maar net wat je voorkeur is. Als ik ooit weer een xc bike aanschaf is het zeker een full suspension!

Binker

Bericht door Binker » ma feb 14, 2005 3:05 pm

Plecies ;D

Plaats reactie