Re:Old skool, da nieuwe Hype ?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr dec 31, 2004 5:08 pm

Cunnigham Indian en Racer... de enige alu hardtail waar ik ech serieus geld voor over heb... Onder de 3000 dollar vind je er geen, zowel... dan heb je het meeste geluk van alles en iedereen op deze wereld. En denk niet dat je voor dat geld een in goede staat verkerende versie hebt.... Ik heb er 2-3 voorbij zien komen waar je haast niet van kan geloven wat daar voor betaald is. Eén voordeel; stuur hem op naar Charlie en hij restaureerd hem volledig voor je. Daarbij past hij de nodige onderdelen aan en voegt extra dingen toe, om de fiets perfect aan jouw rijsteil te laten voldoen. Géén van de Cunninghams die er gemaakt zijn, zijn identiek....

Mag ik u daarnaast op wijze op het bijzondere feit dat Charlie dus de eerste was die een alu mtb frame bakte... eind jaren "70... terwijl er amper kennis op dit gebied was... alles zelf gepionierd en met handwerk gemaakt. Afwerking is op en top super... en kan zich perfect matchen met hedendaags kunstwerk. Géén van zijn hardtails.. zelfs de proto"s niet... zijn gescheurd... en dan te bedenken dat sommige van zijn frames dus werkelijk toen al 1500 grammen wogen....

Charlie is mijn held! :)

Goed uiteinde allemaal!

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » vr dec 31, 2004 5:38 pm

telt een manitou dh van 96 ook mee?
ik ga dit frame van de zomer terug opbouwen
met onderdelen van rond die periode
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=368958

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr dec 31, 2004 6:41 pm

Jah, dat is zéker een frame wat zijn/haar plaatsje verdient in de historie van onze sport.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr dec 31, 2004 7:09 pm

Daar ga ik in mee. heb zelf in "94 nog voor een HT gestaan. Toch maar van af gezien daar ik in die tijd, laat zeggen, niet echt met beleid met mijn fietsen omsprong. Garantietermijn was ook angstaanjagend kort. Zagen er wel zeer strak uit!

Ken nog wel exemplaren die het zeker verdienen hier opgevoerd te worden. Ik post echter geen bikes van derden binnen de landsgrenzen.
Carsten?

Natuurlijk biedt www.mtb-kataloge.de ook uitkomst voor wat plaatjes.

Plons

Bericht door Plons » vr dec 31, 2004 8:26 pm

ik word helemaal gek, ik weet nog een super oldie staan
tijd dat die in mijn vitrine komt, zeker als je weet, dat hij ooit van mij was !

lc4

Bericht door lc4 » zo jan 02, 2005 4:35 pm

Doe blijkbaar ook mee aan de hype... Zie hier wat mij nog in de schuur staat: http://lcvier.smugmug.com/gallery/341117/1/13562929

B@rt

Bericht door B@rt » zo jan 02, 2005 6:24 pm

Kan iemand me vertellen hoe ik een plaatje van m"n old school Principia ("94) en Scott (begin "90 en nu SS) bij dit topic kan plaatsen. Ik heb alwat geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Maar dat was misschien al duidelijk...... :(

Er zal vast wel eerder aangegeven zijn hoe het moet maar met de zoekfunctie van de site kom ik helaas ook niet veel verder...

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » zo jan 02, 2005 7:05 pm

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=314417

deze zal ook tegen de 5 liggen, hier is het allemaal begonnen 8)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo jan 02, 2005 7:39 pm

imho is een Alu Trek van 5 jaar oud is niet old skool, alleen old...

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 02, 2005 9:02 pm

idd. een crankstel met 4 punts bladen al helemaal niet.

iets ouder dus...

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo jan 02, 2005 10:32 pm

@lc4
Ik spotte gisteren nog een Scott Super American uit hetzelfde jaar. Gepolijst met heel veel PAARS. Was toch best wel een "bon ton" fietsje in mijn Cadex CFM3 tijd. Helaas geen plaatje. :(

Uit hetzelfde jaar herinner ik mij ook nog een goeddeels carbonfiber downhillschip van Scott. Kwam met een merkwaardige zwart/wit gestreepte zitbuis. Een print zeer sterk gelijkend op prints zoals die op een panty of armstuk waar je één of ander quasipunk/pop zangeresje nog wel eens mee ziet. Markant en grappig. Helaas wederom geen plaatje. :( Wie o wie?

@B@rt
Plaatjes opladen met http://gallery.consumerreview.com/webcr ... upload.asp Copy/paste tussen Afbeelding Klaar!

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di jan 04, 2005 10:45 am

noemen jullie dat oldschool?
Beetje ouwe brol van onder t stof halen en doen alsof die dingen het quintessentiële centrum van het universum is.

Wrong answer

want dít is old school: écht old en echt uit School tijd:
Denk maar terug aan de tijd dat je in de straat sprongen maakte met een ouwe deur en bierkratten of een omgekeerde kruiwagen

Bovendien: voor er MTB was, waren we aan de bmx. En voor die er was waren de choppers er.

Afbeelding

Zal s een paar foto"s van mijne posten.

Of deze Schwinn orange crate

Afbeelding

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di jan 04, 2005 11:10 am

Youre a Motherfucking P.I.M.P.Y!

Blitse fietsjes ene, is dat ook jou slaapkamer? (nice...!)

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di jan 04, 2005 3:07 pm

Ik heb nog een American comp lite (nee, niet de berilyum) staan, groen geanodiseerd, met Judy en oude xtr shit erop.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di jan 04, 2005 5:20 pm

@BF
Toffe Bonanza (zo heten ze toch?) fietsjes. Maar ja, als je het afzet tegen de tijd dat de aarde bestaat dan zijn ook deze niet Oldschool hoor ;D Alles is relatief.
---

Mijn Yo! mag dan wel een bont geval zijn, maar deze kan er ook wat van:
Afbeelding
1995 Barracuda UNLTD. Alles "top notch"; Ringle Super Bubba/Eight, Zooka, Moby, H2O en Topline cranks. Het blauw geanodiseerde balhoofd komt van DiaCompe, evenals de canti"s. Verder: XTR, Sun CR17A, vorkkeuze uit XC600/JudyXC/M4. Met een prijskaartje dat Fl 11.495,- vermeldde was het niet echt een "speciale aanbieding".

Okay. Barracuda behoort niet tot de meest bekende merken "ever".
Enige feiten:
- Aanvankelijk meer gericht op staal, maar later meer nadruk op alu
- Kwam uit Durango, Colorado
- Had een reaceteam met ondermeer Beneke (na zijn Manitou periode) en Carter. Werd gesponsord door Mexicaans biermerk XX Dos Equis.
- Banden met Yeti (ook uit Durango, Colorado). Ik meen dat Barracuda voortkwam uit Yeti en dat Yeti de hand had in sommige van hun topmodellen. Ben niet zeker, misschien kan iem. mij aanvullen/verbeteren.
- Vrij breed gamma.
- Cool!
- Ging rond "96 op de fles

Het brede gamma onderscheidde Barracuda duidelijk van Yeti. Yeti voerde de ARC en wilde later nog wel zover gaan om de Kokopelli (ARC zonder "loopstays") te leveren, maar er kwam geen Alivio op ofzo. Ook niet mis en aan Yeti verwant (via Chris Herting): 3D Racing Rover.

Yeti ARC

3D Racing brochure
3D Racing is overigens nog steeds springlevend. De graphics halen het van mijn part echter niet bij die op de oudere exemplaren.

3D 2005 Website

:) ;)

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di jan 04, 2005 10:36 pm

Yeti bouwde de Ultimate als play bike, eigenlijk was dit de 1ste freeride fiets, volledig volgens de huidige trend: 2,8 kilo voor een frame!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo jan 05, 2005 12:56 am

Barbie"s Ultimate in opbouw....
Afbeelding

...Ken"s Ultimate....
Afbeelding

....dit lijkt er meer op....
Afbeelding

...en deze mag er ook wezen.
Afbeelding

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » wo jan 05, 2005 9:42 am

Tja, dan kan ik niet achterblijven natuurlijk...

een geheel verherverbouwde GT RTS2 uit "94 met nagenoeg alles origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto heeft nog een verbouwde XT voorderailleur maar deze is inmiddels vervangen voor een toppull type, het zadel is ingeruild voor een "echte" oude en de barends zijn van ingewisseld voor een setje Onza,s. De huidige banden zijn de Avocet Fastgrip City, die ongeveer uit dezelfde periode komen. Zoals op de foto"s te zien is is het aluminium een beetje aan het dof worden en erg veel krasjes dus staat voor dit jaar op de planning om het frame opnieuw te polijsten en van verse stickertjes te voorzien.

Heeft er iemand enig materiaal van de Nishiki Ariel of de LaCroix the Beast?
De eerste heb ik gehad en helaas verkocht en de 2e vond ik altijd een mooi ding (in de blaadjes) maar zie er nooit (meer) wat van...

Plons

Bericht door Plons » wo jan 05, 2005 9:49 am

super vet een RTS !
Ik zag toevallig dit weekend nog iemand op een RTS door het bos scheuren.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo jan 05, 2005 12:35 pm

@Grobbebol
Lijkt erop dat je Oldschool vrij consequent doorvoert. Chapeau!

Voor polijsten van blanke alu delen grebruik ik altijd een goedje dat komt in een tube. Gewoon opbrengen met een doek. Is eigenlijk bedoeld voor hardere oppervlakken, maar doet ook zeer goed zijn werk op derailleurs, naven, cranks, vorkkronen en natuurlijk frame"s.

"Speaking of polished frame"s":

[FONT=Rockwell Extra Bold]Rafty Funnel[/FONT]

Hollands Glorie !

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » wo jan 05, 2005 2:28 pm

Voor polijsten gebruik ik altijd Belgom Alu. ZIt in een potje en is best wel duur maar het resultaat is verbluffend! Verkrijgbaar bij de betere autoaccesoire en motorhandelaren.

Wat betreft Oldschool: ik ben ook nog in het bezit van een "96er Raleigh M-Trax. Staal frame in het paars met zilver en afgemonteerd met een mix van XT en XTR 8 speed. Helaas geen foto van want die staat bij familie in Italie.
Verder staat er in de huiskamer nog een oude Marin Pinewoods (als ik het goed heb) die wegens relatieproblemen tussen frame en laklaag is voorzien van een matzwarte met zilvere lak en afgewerkt met eigenknip stickertjes. De voorvork is een Marzocchi XC700 die helaas door de vorige eigenaar nogal is toegetakeld: de brug tussen de poten was ooit dicht maar die is met een BLIKOPENER ofzoiets opengehaald. verder afgemonteerd met een bijna complete 9 speed XT groep en gladde banden. Deze wordt enkel gebruikt op de hometrainer, vandaar in de huiskamer. Zal es kijken of ik er een plaatje van kan schieten.

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » wo jan 12, 2005 10:58 pm

of deze nieuwe aanwinst, vandaag tussen t schroot vandaan getrokken..

koga miyata valleyrunner..MET: het sensationele BIOPACE crankset!!!!!!

en geen deore maar ; mountain lx derailleurs en de achterrem aan de chainstays..

hij is tekoop....( :"()

Afbeelding

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jan 13, 2005 12:00 pm

Een ValleyRunner! :D Heb ik ook:

Ik denk dat van jou een jaar jonger is, maar ben niet zeker. Met welke letter begint het framenummer? Andere aardige mogelijkheid om de fiets te dateren is met de 2 letter code die op Shimano delen staat. Hoe luidt deze?

Mijn ValleyRunner:
Afbeelding
2
Een jaar geleden gekocht voor 50 euro. Het erg brede en loodzware stalen stuur heb ik vervangen door een Syncros HardCore. Verder de zadelpen vervangen voor een exemplaar met meer ‘setback’ (dat werkt echt voor mij). Om het resto project netjes af te ronden een Campy Centaur balhoofd erin, wat klodders vet hier en daar en gaan met die banaan (…). Als ik Schoorl rijd dan doe ik dat meestal op deze fiets. Het schakelen met de stokoude Exage Mountain (zeg maar Deore niveau) derailleur gaat niet zo trefzeker als met een XT van een paar jaar later, maar verder doet deze fiets zijn werk op voortreffelijke wijze.

Net als Sirs, kwam ook mijn ValleyRunner met een U-brake onder de liggende achtervork.

Bijzonder fraai vind ik de geel/zwarte RidgeRunner uit dezelfde periode (helaas geen plaatje). In de VS had men ook een RidgeRunner, maar daar werd hij niet gevoerd door ‘Koga Miyata’, maar gewoon door ‘Miyata’.

Miyata RidgeRunner:
Afbeelding
2
Niet gelast, maar gelugd.

4
Wederom een U-brake, maar nu op de staande achtervork.

Plezierig rijdende, probleemloze fiets. Bleek in ieder geval goed genoeg om wereldkampioen mee te worden:
Afbeelding
De RidgeRunner waar Greg Herbold in "90 eerste Wereldkampioen Downhill mee werd.

Tot slot nog een plaatje uit de 1993 Koga folder:
1993 ForeRunner
Niet goed te zien; het antraciet is vermengd met glittertjes. Ten opzichte van eerdere stalen exemplaren wat wijzigingen, zoals kortere "stays" en cantilevernokken.

Als iemand trouwens nog Koga folders van voor Â’93 te vergeven heeft, aub graag bij mij melden. Dank! :-*

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » do jan 13, 2005 1:38 pm

frame nummer: QS62701, kan ook: OS62701 zijn.. moelijk te zien.

met shimano moutain lx cranks, biopees bladen, mnt lx duimverstellers en derailleurs, exage slr remgrepen.

als er nog liefhebbers zijn mogen ze t frame en wat onderdelen komen halen voor een spotprijsje.. ik gebruik waarschijnlijk wat onderdelen om op een andere fiets te zetten. dus dr blijft e.e.a. over en heb geen ruimte.. hij is roze met tijgerstrepen!!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jan 13, 2005 2:35 pm

Je weet niet of het een O of een Q is. Laat dat nu net wel relevant zijn. Mijn ValleyRunner is zover ik mij kan herinneren een P. Dit duidt op gebouwd in eind "88/begin 89, wat het aannemelijk maakt dat hij van modeljaar "89 is. O valt er net voor P en Q er net na, heldert dus niets op.

Van de First Flight site over de Shimano datering:

Most Shimano components have a date code stamped on them. Use the system below to help decode the numbers. Keep in mind that these would be production dates not selling dates.

A 1976 A JAN
B 1977 B FEB
C 1978 C MAR
D 1979 D APR
E 1980 E MAY
F 1981 F JUN
G 1982 G JUL
H 1983 H AUG
I 1984 I SEP
J 1985 J OCT
K 1986 K NOV
L 1987 L DEC
M 1988
N 1989
O 1990
P 1991
Q 1992
R 1993
S 1994
T 1995
U 1996
V 1997
W 1998
X 1999
Y 2000
Z 2001

Ik zou jouw ValleyRunner zeer graag willen overnemen, maar Den Haag is toch wel ver. Is er misschien iemand die wel eens van Den Haag naar Groningen reist en zin heeft Sirs ValleyRunner mee te slepen? ??? Dat zou 8) zijn.

Plaats reactie