Nieuwe ATB: Cube Elite Teamline vs. Specialized M5

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

BOSS
Contacteer:
Re:Nieuwe ATB: Cube Elite Teamline vs. Specialized M5

Bericht door BOSS » do jul 01, 2004 5:23 pm

mwoah, mooi frame maar je afmontage is niet echt mijn stijl.......... :? :?

dussssss©

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jul 01, 2004 5:46 pm

Mee eens!

Ik zou voor andere voorvork, cranks en remmen (de kleur dan :)) gaan!

Maar als jij er maar blij mee bent uiteraard!

Veel plezier ermee!

Christopher

Bericht door Christopher » do jul 01, 2004 6:01 pm

De meeste onderdelen had ik besteld voor ik wist dat ik een nieuw frame nodig ging hebben. Voor dit frame zou ik idd een andere crank en andere shifters besteld hebben.

De vork komt van mn oude frame...vandaar. Ik heb al een discussie lopen bij het onderdelen forum over een nieuwe vork. Waarschijnlijk wordt het iets in de richting van een (rode :P...over smaak vant niet te twisten ;)) skareb platinum.
Qua vering voldoet deze rond vork echter wel aan mijn eisen.....ik geloof niet dat er in Nederland plaatsen zijn waar een verende voorvork absoluut noodzakelijk is voor XC gebruik. Deze vork vangt de grotere klappen prima op en negeert kleine oneffenheden waardoor je toch vrij "direct" fietst.

Hoe weet ik of een vork 450mm is? welke lengte wordt dan gemeten?

Sven

Bericht door Sven » do jul 01, 2004 6:40 pm

Christopher schreef:
ik geloof niet dat er in Nederland plaatsen zijn waar een verende voorvork absoluut noodzakelijk is voor XC gebruik.

Over smaak valt niet te twisten, ik weet het wel als ik me polsen voel na een lekker tochtje in het zuiden van het land...

[
Christopher schreef:

Simpel, pak een meetlint, meet dan de afstand tussen het midden van je as, en onderkant balhoofd. Zal bij jou rond de 40 cm liggen, schat ik.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jul 01, 2004 6:45 pm

Faxmulder schreef:
Mee eens!

Ik zou voor andere voorvork, cranks en remmen (de kleur dan :)) gaan!

Maar als jij er maar blij mee bent uiteraard!

Veel plezier ermee!

ik zou ook voor andere wielen/banden/zadel & handvatten gaan, maar jah da"s weer persoonlijk tuurlijk.

Eigenlijk vind ik hem echt foeilelijk........no offence!

dussssss©

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » do jul 01, 2004 7:03 pm

Die S-works is de lelijkste die ik ooit gezien heb. Rood is mooi maar te rood is niet mooi.

Zou toch voor wat meer afwisseling gaan qua kleur. Witte quake air, skareb, sid of i.d. zou heel mooi staan!

Rinse

Christopher

Bericht door Christopher » do jul 01, 2004 7:23 pm

Zou toch voor wat meer afwisseling gaan qua kleur. Witte quake air, skareb, sid of i.d. zou heel mooi staan!
Rinse

Smaken verschillen nou eenmaal :P

janman

Bericht door janman » do jul 01, 2004 7:47 pm

Goed begonne met de kader te kopen , nu opbouwen met een paar onderdeeltjes van de zelfde klasse als de M5. Hij is wel erruuuug rood hoor.

Christopher

Bericht door Christopher » do jul 01, 2004 8:00 pm

Van mij hoeven niet alle onderdeeltjes de zelfde klasse als de m5 te hebben...ik fiets vooral buiten het hockeyseizoen, fietsen is een beetje een hobby voor erbij voor me. maar wie weet verandert dat...het is wel erg leuk.

Wat het rode betreft....voor fietsen geldt het zelfde als voor kleren of kunst:
"Hoe uitgesprokener het voorverp, hoe groter de verschillen in mening erover zullen zijn"

Nog een keer: "Hoe meet ik de lengte vanmn vork? welke lengte moet minimaal 450mm zijn?"

Sven

Bericht door Sven » do jul 01, 2004 9:15 pm

Dn Helle schreef:

[
Christopher schreef:

Simpel, pak een meetlint, meet dan de afstand tussen het midden van je as, en onderkant balhoofd. Zal bij jou rond de 40 cm liggen, schat ik.

Ik zeg het toch nog?
Midden quickrelease tot onderkant frame (balhoofdbuis) meten.

Tadaaaa!!

Christopher

Bericht door Christopher » do jul 01, 2004 9:28 pm

overheen gelezen.....sorry

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » vr jul 02, 2004 12:07 am

Dat rode is ook niet helemaal mijn ding, maar hij kan nog rooier ;D

en dan zoiets kettingbladen:
Afbeelding

En je bent nog een paar stuurpluggen vergeten zo te zien, die zijn best handig of je moet er van houden om core samples te nemen als je valt ofzo
Afbeelding

Christopher

Bericht door Christopher » vr jul 02, 2004 8:30 am

stuurpluggen heb ik net gister gehaald...alleen hadden ze geen rode :"(
zoals ik al zei...deze crank was eigelijk voor een ander frame bedoeld. Mn ware liefde ligt bij de middleburn cranks.....rood wit blauw ofzo :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mn wielen vind ik juist mooi vanwege het gebrek aan spaken....merk wel dat je er sneller takken tussen krijgt :?
Voor zelfbouw met rode King naven gaan anders? :P

Deze is ook te rood zeker?? -> http://www.autoreview.ru/new_site/year2 ... errari.jpg

Rudie

Bericht door Rudie » vr jul 02, 2004 9:34 am

Deze fiets is simpelweg ÜBER! En wat maakt het nou uit of er een LX Gold crank op zit, die er eigenlijk niet helemaal bij past!? Persoonlijk zou ik toch voor iets kleinere bar-ends gaan, maar goed...smaken verschillen :P

Christopher

Bericht door Christopher » vr jul 02, 2004 11:17 am

@ DeKerf"s
Deze vork is 430mm......maakt die 2cm zo veel uit? het sturen gaat met deze vork iig niet verkeerd (ben nog niet tegen een boom opgeknald ofzo ;))

@ Dn Helle
Vering is wel fijn(er)..... ik zei alleen dat het in nederland niet absoluut noodzakelijk was. Met deze vork voel ik mn polsen niet aan het einde van een lange rit.....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jul 02, 2004 9:57 pm

Christopher schreef:
@ DeKerf"s
Deze vork is 430mm......maakt die 2cm zo veel uit? het sturen gaat met deze vork iig niet verkeerd (ben nog niet tegen een boom opgeknald ofzo ;))

Jah, 2 cm makes a huge differance!!

Als jij er nu mee kan rijden; goed... maar als monteer voor de grap eens een vork die bij het frame hoort, en je komt er achter dat je in eens veel meer controle hebt over de fiets in vele situaties. Het gevoelsverschil is ong. hetzelfde alsof je van een niet super technisch iemand in eens een Brain Lopes bent .... of wie dan ook....

Niets bolt zo goed als een fiets waarvan alle hoeken kloppen....

Christopher

Bericht door Christopher » za jul 03, 2004 7:48 am

wat is dan de optimale vork lengte? Die moet er ook zijn dan toch? Is dat niet ook afhankelijk van de frame maat? dit is iig een 19"

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 03, 2004 3:20 pm

Christopher schreef:
wat is dan de optimale vork lengte? Die moet er ook zijn dan toch? Is dat niet ook afhankelijk van de frame maat? dit is iig een 19"

Nee, dat is afhankelijk van de geometrie (hoeken). Die worden mede bepaald door de vork die je monteerd.

Ideaal voor een M5 is een vork van 450-455mm. Dus een moderne 80mm vork van elk merk zou goed moeten voldoen.

Christopher

Bericht door Christopher » za jul 03, 2004 4:18 pm

Hangt het alleen van de geometrie af ??? Als je t frame nou met factor 100 zou vergroten dan past de vork toch ook niet? Ook al is de geometrie hetzelfde.....?
Als ik een Vanilla instel op 80mm, is dat dan ook goed? (kan ik bij van tuyl laten spuiten toch?)

Sven

Bericht door Sven » za jul 03, 2004 6:08 pm

Christopher schreef:
Hangt het alleen van de geometrie af ??? Als je t frame nou met factor 100 zou vergroten dan past de vork toch ook niet? Ook al is de geometrie hetzelfde.....?
Als ik een Vanilla instel op 80mm, is dat dan ook goed? (kan ik bij van tuyl laten spuiten toch?)

Koop je een scareb en zet die erin, geen gezeik met millimeters en hoeken, en geen gezeik met spuiten.

Geef zelf toe: de m5 is een frame dat voor xc (race) is gemaakt en dan ga je er een 125 mm vork inhangen. Als je dan de vork op 125 mm gebruikt, staat je geometrie weer verkeerd. Dan zal ie waarschijnlijk sturen als een oceaanstomer.

Maja, my 2 cts...

Christopher

Bericht door Christopher » za jul 03, 2004 6:37 pm

ja maar ik zou m dus op 80mm gebruiken...of blijft de overall lengte dan hetzelfde?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 03, 2004 6:45 pm

Christopher schreef:

Of ik volg jou niet, of jij mij niet.... of ...

De geometrie is de samenhang van de gehele layout van je frame. Een kwestie van verhoudingen is hetgeen wat een 17" verschilt van een 19", om maar een dwarsstraat te noemen. De hoek waaronder je vork staat en draait in je frame, is een erg belangrijke factor voor het stuurgedrag van je fiets.

In zeker zin kan hetzelfde gezegd worden van de zitbuis. Deze bepaald mede je zit over de gehele fiets. Fietsen is een balanceer-act. Gewichtsverdeling is daar een essentieël onderdeel van en daarom ook zeer belangrijk als je gaat kijken naar de handling van je fiets. Verander aan één van de maten, hoeken, e.d. iets en je handling verandert. Denk hierbij aan wielbasis e.d. als voorbeeld voor andere maten die te omvatten zijn onder de "geometrie".

Christopher

Bericht door Christopher » za jul 03, 2004 7:02 pm

ja dat snap ik :)
maar...als je een 450mm vork in een 17" frame zet.....dan krijg je driehoek
A (voornaaf) B (achternaaf) C (balhoofd)
Als je nou die zelfde vork in een 19"frame zet...dan krijg je ook die driehoek ABC, maar dan is de lengte AB langer dan bij het 17""frame terwijl de lengte AC hetzelfde blijft omdat je dezelfde vork gebruikt.
Er veranderd in die driehoek dus iets.
Als je dezelfde vork gerbruikt voor verschilende framematen wordt hoek "naaf-balhofd-naaf" groter naarmate het frame groter wordt omdat de afstand tussen de naven groter wordt. (tenzij elke framemaat een andere geometrie heeft... ???)
Of heb ik het nou helemaal verkeerd?

Rudie

Bericht door Rudie » za jul 03, 2004 7:06 pm

Haha, k snap je verhaal redelijk met mijn wiskunde A2... 8) Naar mijn idee klopt dat wel ja...en wat als je nou iets fijn vindt fietsen dat eigenlijk volgens de fabrieksopgave niet goed mogelijk is? Ik geef toe dat wanneer ik mijn vork op 100 MM zet dat dat voor geen meter stuurt, maar toch..... ::)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 03, 2004 7:33 pm

Allereerst; ieder zijn smaak. Dat geldt niet alleen voor kleuren en afmontage maar ook zeker voor stuurgedrag e.d. van een fiets.

Ik ga proberen in tik-tak taal uit te leggen wat geometrie en onderlinge verhoudingen van framematen o.a. is......

De veronderstelling van de drie punten die je daar noemt klopt jah. Tuurlijk verandert je wielbasis als je een grotere framemaat neemt. Echter, een grotere framemaat houdt ook een grotere rijder in. Die kán je niet goed "verdelen" over een kleinere fiets. Dan zit het gewicht van de rijder te hoog t.o.v. de wielen waardoor het niet in balans is. Simpel gesteld; een hoog gebouw heeft ook een grotere basis nodig om stabiel te blijven staan.

Daarom zijn er andere framematen, om iedereen een juiste combinatie te geven. Als je nu 1 iemand neemt die op twee fietsen gaat rijden die helemaal identiek zijn maar de één een 17" en de ander een 19" framemaat heeft; dan zal de 19" fiets in zijn belevenis wat "trager" lijken doordat deze een grotere wielbasis heeft. Een groter persoon heeft daar geen probleem mee, want het is zoals gezegd een samenspel van verhoudingen van fiets en berijder.

De vork bepaald zoals ook al eerder gezegd, het stuurgedrag van je fiets. Staat de vork onderuit, dan zal dat trager worden. Draait de vork erg recht t.o.v. de grond, dan zal deze de fiets zeer zenuwachtig laten aanvoelen. Dat staat dus in zekere zin weer buiten het verhaal van hierboven. Bij elke fiets, ongeacht de grootte, gaat dat verhaal op. Het is niet zo dat je bij een grotere fiets ook een veel andere stuurhoek moet hebben. Want we zeiden net al dat een grotere rijder ook "even goed" moet worden verdeeld over de fiets. De verhoudingen zouden dus theoretisch weer gelijk blijven.

Sommige fabrikanten spelen bij extra grote of kleine maten wel wat met de stuur/zitbuishoeken. Dit kan ooit een halve tot een hele graad schelen. Dit omdat de vaak langere mensen eerder langere benen hebben, dan bovenlijven. De lengte van een voorframe neemt dan ook niet altijd even veel toe, naar mate de zitbuis langer wordt. Om dan toch een zelfde soort rijgedrag te verkrijgen verandert men mariginaal wat aan een stuurhoek. Dat is maar goed ook, want anders is elke test van een fiets nutteloos. Je zou dan elke fiets in elke maat moeten testen met de bijpassende persoon, aangezien elke maat een compleet ander rijgedrag zou hebben.

Plaats reactie