Re:Het grote Oldschool Mag Scan topic
Moderators:JJ, Beheerders
Als het weer zooo slecht blijft ga ik wat videobanden voor je zoeken van old skool wedstrijden waarin de commentator een echte gave uitleg over de fiets geeft. Als je nu de verslaggeving hoort gaat het enkel over de familiaanale problemen van de rijder, die Yank gilt over Fat Chances met getunde elastomeren in de Manitou forks en dat een rijder (Johnny T) beter kan klimmen omdat hij drop bars heeft en een titanium cogs waardoor hij geweldig veel gewicht bespaart!!!! ;D
Ik denk dat Ned toen de enige topper was die op een gewone fiets(=Specieliesd) trapte, de rest waren echte vette customfietsen, vooral Tinker op zijn Klein, full Grafton en Ringlé parts.
Ik denk dat Ned toen de enige topper was die op een gewone fiets(=Specieliesd) trapte, de rest waren echte vette customfietsen, vooral Tinker op zijn Klein, full Grafton en Ringlé parts.
-
Titanium cogs doen 't hem dus.... aha, okay, dat verklaart dus waarom ik geen wereldkampioen ben...
Nee hoor, ben reuze blij met mijn stalen cogs. Staal bouwt okay cogs...........en frames. In deze test komt ondermeer een 'relative' van die zogenaamde door Herman Brood beschilderde fiets van de vorige pagina aan bod (Grove HC):
Stahl High-End, BIKE Mai91
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Groves kon men ook krijgen met 'glow in the dark paint'. Kinky!
Nee hoor, ben reuze blij met mijn stalen cogs. Staal bouwt okay cogs...........en frames. In deze test komt ondermeer een 'relative' van die zogenaamde door Herman Brood beschilderde fiets van de vorige pagina aan bod (Grove HC):
Stahl High-End, BIKE Mai91

2
3
4
5
6
7
8
9
10
Groves kon men ook krijgen met 'glow in the dark paint'. Kinky!
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 11:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ja, ik weet het; alles is weg: http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... oardseen=1
Eén vd charme"s van Oldschool vind ik wel dat voor een appel en een ei topbike"s van weleer te koop aangeboden worden . Het kan ook anders: http://ritchey.gottula.com/
Eén vd charme"s van Oldschool vind ik wel dat voor een appel en een ei topbike"s van weleer te koop aangeboden worden . Het kan ook anders: http://ritchey.gottula.com/
Voor 8000$ koop je in Belgie al een dozijn eieren....
echt schandalig, daar zal toch niemand intrappen???
De kleur is niet eens orgineel......rare lui die amerikanen
dusssss©
De kleur is niet eens orgineel......rare lui die amerikanen

dusssss©
-
Photobucket rules supreme!
Back on track, dankzij TheBigL. Dank je wel voor de lead!
Dit gaan we vieren en wel met een heel bijzondere bike:
Slingshot, BIKE Juni91
2
3
4
Back on track, dankzij TheBigL. Dank je wel voor de lead!
Dit gaan we vieren en wel met een heel bijzondere bike:
Slingshot, BIKE Juni91

2
3
4
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op wo nov 30, 2005 11:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Elevation12,000 schreef:
![]()
Befaamd is Ibis" "handjob" ;D Het gaat hierbij om een handje dat als kabelstopper fungeert voor de achterrem.
Een uitgebreid gamma voor 1998. Alu en FS hebben hun intrede gedaan bij Ibis. In 2002 ging Ibis pleitte. De opkomst van Alu en FS zullen voor Ibis waarschijnlijk het begin van het einde geweest zijn, maar Ibis" inzet erop zal hen wellicht wel net wat langer doen hebben overleven. Of juist nietHoe het ook zij; Dekerfs heeft eerder in dit topic al aangeven dat Scot Nicol een wederopstanding voor Ibis overweegt. Ben benieuwd waar Scot mee komt.
Scot Nicol is ook opgenomen in de Mountainbike Hall of Fame.
Ibis had niet alleen een Handjob, maar ook een Toejob: een "pump peg" in de vorm van een voetje

Ibis is trouwens niet gestopt vanwege alu en fs. De reden is veel banaler: Scot Nicol was rijk getrouwd en Ibis werd betaald van het geld van zijn echtgenote. Maar ja, hij *was* getrouwd en dat betekende het einde van die bijzondere merk.
Ik heb nog ergens een print van de Ibis-website uit 1996, getiteld "The Church Of The Rotating Mass". Briljant! Zal die weleens scannen en plaatsen.
-
Je bedoelt dus te zeggen dat Ibis "altijd" een slechte business heeft gedraaid?
Die website, die ken ik. Is ook nog tot vrij recent te zien geweest via http://www.archive.org/ Helaas geblokkeerd.
Ik hoop dat het verscheiden van Ibis jullie in de tandemwereld niet te zwaar is gevallen...
Die website, die ken ik. Is ook nog tot vrij recent te zien geweest via http://www.archive.org/ Helaas geblokkeerd.
Ik hoop dat het verscheiden van Ibis jullie in de tandemwereld niet te zwaar is gevallen...
;D Scot is a More On. ;D
Elevation12,000 schreef:
Je bedoelt dus te zeggen dat Ibis "altijd" een slechte business heeft gedraaid?
Laten we het zo zeggen: Ibis heeft (voor zover ik weet) nooit serieus winst gedraaid. Maar dat geldt voor veel van die "oude knakkers". Niet voor niets maken mannen als Breeze, Cunningham, Ritchey, Potts en noem ze maar op geen fietsen meer - of hooguit voor de lol. Geen van allen kunnen ze met hun topfietsen het volume halen dat op een gegeven moment nodig is om langdurig winst te kunnen maken. Jammer voor de liefhebbers, maar zo werken die dingen nou eenmaal.
In de tandemwereld was de klap niet erg hard, omdat bijna niemand Ibis kende - laat staan als tandemmaker. Gelukkig ken ik twee stellen met zo"n fiets. Eén daarvan is eigendom van Pottser en de andere van een stel uit Amsterdam. Die laatste is een zwarte met "splatter paint": echt op de zwarte lak gespatte verf. Voor het ultieme effect zit die "splatter" ook op de pomp - briljant!
-
"Waar is het bij de diverse bouwers op stuk gelopen?"; is een interessante vraag.dubbelop schreef:
Laten we het zo zeggen: Ibis heeft (voor zover ik weet) nooit serieus winst gedraaid. Maar dat geldt voor veel van die "oude knakkers". Niet voor niets maken mannen als Breeze, Cunningham, Ritchey, Potts en noem ze maar op geen fietsen meer - of hooguit voor de lol. Geen van allen kunnen ze met hun topfietsen het volume halen dat op een gegeven moment nodig is om langdurig winst te kunnen maken. Jammer voor de liefhebbers, maar zo werken die dingen nou eenmaal.
Meteen schiet mij te binnen dat het zou kunnen liggen aan overcapaciteit in hardtails terwijl alu FS"jes de norm werden. Voor een Breezer zou dit lijkt mij al weer niet opgaan daar Joe de bouw uitbestede aan Jappanners. Ergens anders buitenportionele kosten? Te royaal met reclameuitgaven? Kan me dit iig voorstellen van Yeti. Dat raceteam moet een vermogen gekost hebben. Verder ging er bij Yeti nogal wat naar R&D lijkt mij. Neem nou dat Yeti/Kaiser thermoplastding. Is nog maar topje vd ijsberg. Bij andere kleine bouwers moet er in die dagen ook heel wat naar R&D gegaan zijn. ¨Hup, maar wat geld naar een FS; dat wordt de toekomst¨; dacht men. Twee later was menig systeem al weer hopeloos achterhaald. Voor een merk als Breezer moeten hun FS"jes ook imagoschade betekend hebben en al helemaal toen men ook nog eens alu HT"tjes met dubieuze verende vorkje en STX ging leveren. Naar de bietenberg! Gelukkig heeft Joe iets geheel nieuws opgepakt en lijkt daar nu succesvol mee.
Als we IF en Seven als voorbeeld nemen dan lijkt een succesvol business model voor kwaliteitsbouwers wel te bestaan. Aan hun gamma valt op dat zij meer geent zijn op "road" in vergelijking met talloze overleden bedrijfjes. Komt bij dat er geprofiteerd kan worden van SS.
Kleinere bouwers zijn ook volop aanwezig: Soulcraft, SyCip, Vanilla... Waarschijnlijk de kosten goed onder controle? Ook kan er goed worden geprofiteerd van de fascilteiten van het internet, zoals een eigen website en communities. Loyaliteit van bladen als DirtRag tov dit soort bedrijfjes zal ook zijn effect hebben.
Ergo: Waar was het dat de schoen wringde? Waarschijnlijk een optelsom van genoemd in 2de alinea plus het ontbreken van wat ik in alinea 3 en 4 aanhaal.... en in het geval van Ibis natuurlijk dat zijn vrouw er vandoor ging.
Las laatst trouwens op de site van Brent Steelman dat hij een expert naar zijn handeltje had laten kijken. De prijzen gingen in 1 klap met 5-6 honderd dollar omhoog, maar voor dat geld kon men hem dan wel kostenloos tailormade krijgen. Dat laatste klinkt ook wel logisch, want het is in principe beter te gaan bouwen nadat het verkocht is. Minder voorraad => minder opslag, minder renteverlies, minder verzekering, minder risico op overjarig etc. Dat tailormade zal Brent misschien niet eens zo veel extra kosten, want de boel gaat toch al stuk voor stuk met de hand. De klant krijgt wel precies wat hij wil (marketing in optima forma?) en dat rechtvaardigd een vette premie.
Blijft een intrigerend vraagstuk. Iem. nog suggestie"s en/of visie"s? Hoe staat het eigenlijk met Chris Dekerf? Ik gok dat er hier wel iemand is die daar het antwoord op weet.
[Elevation12,000 schreef:
"Waar is het bij de diverse bouwers op stuk gelopen?"; is een interessante vraag.
Meteen schiet mij te binnen dat het zou kunnen liggen aan overcapaciteit in hardtails terwijl alu FS"jes de norm werden. Voor een Breezer zou dit lijkt mij al weer niet opgaan daar Joe de bouw uitbestede aan Jappanners.
Even de wijsneus uithangen: het waren Taiwanezen. Althans mijn Thunder (nu in de vertrouwde handen van Pino) kwam uit Taiwan. In die tijd (1994) maakte Breeze zelf alleen nog de supertypes; volgens mij de Lightning en de Cloud Nine.
Gelukkig heeft Joe iets geheel nieuws opgepakt en lijkt daar nu succesvol mee.
Hij is nu helemaal "into" urban transport, toch?
Die adviseur van Steelman had het bij het goede eind: voor echte kwaliteit en maatwerk zijn mensen ook bereid om 5-600 dollar meer te betalen. Dat is echt het probleem niet. En dat je vervolgens doodkalm 400 dollar per fiets meer overhoudt is voor alle partijen mooi meegenomen.
Je analyse is denk ik juist: hoge kosten (voor R&D, raceteams etc.) ten opzichte van de inkomsten deden veel merken de das om. Anderzijds it was fun while it lasted zullen de meesten denken en ze gingen naar een "reguliere" baan. Fietsen ontwikkelen, hamburgers verkopen, makelaar worden, weet jij veel?
-
Op dat laatste: idd. Ik b.v. begrepen dat Chris Chance er gewoon mee gestopt is. Hij was helemaal niet failliet of zo. Meen dat hij nu outdoor equipment ontwerpt vlak over de grens in Canada. Hij zou ook bezigheden hebben als chiropractor of iets dergelijks. Hij heeft de bike-wereld volledig de rug toegekeerd.
Chris Chance is sportmasseur geworden... zijn ex-vrouw heeft (raar maar waar) nog alle eigendommen (naam en rechten etc). in handen en is een taai persoontje. Ik kan me niet aan de mening ontdoen dat ook het scheiden van Chris en zijn vrouw deels mee gewerkt heeft aan de 2de neergang van Fat City Cycles.
Chris DeKerf heeft in de afgelopen 4 jaar nog slechts zo"n 200 frames gemaakt. In hoogtij dagen waren dat er wel enkele meer. Hij doet veel werk voor andere framebouwers. Namen geeft hij niet gemakkelijk, maar hij schijnt nog genoeg frames te bouwen.... zijn naam staat er alleen niet op. Daarnaast is opzich positief te noemen dat hij een leerling framebouwer zoekt. Het is dat ik een goede vaste baan heb.... anders was ik nu onderweg naar Canada... Voorzover het wat waard is
.
Ik kan me alleen nog wel een artikel van hem herinneren waarin hij aangaf niet te kunnen zeggen waar hij over zeg 10 jaar van toen, zou staan. Hij sloot totaal niet uit dat hij dan kompleet uit de fietsenbranche gestapt zou zijn... Zijn markting en communicatie is nooit sterk geweest, maar in de afgelopen jaren is het nog minder geworden. Op die manier creeër je zelf een teruggang in klanditie.... het zou jammer zijn, maar het verbaasd me neits als hij met een paar jaar de TIG en soldeer toorts in de bomen hangt.
Chris DeKerf heeft in de afgelopen 4 jaar nog slechts zo"n 200 frames gemaakt. In hoogtij dagen waren dat er wel enkele meer. Hij doet veel werk voor andere framebouwers. Namen geeft hij niet gemakkelijk, maar hij schijnt nog genoeg frames te bouwen.... zijn naam staat er alleen niet op. Daarnaast is opzich positief te noemen dat hij een leerling framebouwer zoekt. Het is dat ik een goede vaste baan heb.... anders was ik nu onderweg naar Canada... Voorzover het wat waard is

Ik kan me alleen nog wel een artikel van hem herinneren waarin hij aangaf niet te kunnen zeggen waar hij over zeg 10 jaar van toen, zou staan. Hij sloot totaal niet uit dat hij dan kompleet uit de fietsenbranche gestapt zou zijn... Zijn markting en communicatie is nooit sterk geweest, maar in de afgelopen jaren is het nog minder geworden. Op die manier creeër je zelf een teruggang in klanditie.... het zou jammer zijn, maar het verbaasd me neits als hij met een paar jaar de TIG en soldeer toorts in de bomen hangt.
dubbelop schreef:
Ik heb nog ergens een print van de Ibis-website uit 1996, getiteld "The Church Of The Rotating Mass". Briljant! Zal die weleens scannen en plaatsen.
Een PDF van "The Church Of The Rotating Mass" staat hier. Hallelujah!
Even de wijsneus uithangen: het waren Taiwanezen. Althans mijn Thunder (nu in de vertrouwde handen van Pino) kwam uit Taiwan. In die tijd (1994) maakte Breeze zelf alleen nog de supertypes; volgens mij de Lightning en de Cloud Nine.
Joe heeft korte series frames zelfs gemaakt, allemaal fillet brazed, in de periode 1977-1992. Waarvan de laatste in 1992 (lange tijd zelfs niets meer gebouwd) de enige Breezer is die Joe maakte, die voorzien is van de bekende "spearpoint-paintsceme". Voor 1991 had Joe al een serie spearpoint Breezers. The Lightning Flash en Venturi Flash. Dit waren eveneens fillet brazed frames, maar zijn door Shitamori in Japan gesoldeerd en waren er in een zeer gelimiteerde oplage.
Alle overige spearpoint-painted Breezers zijn door Hodaka Taiwan gemaakt. Hodaka heeft momenteel nog steeds een stalen frame op hun website staan met de "Breezer" kleuren, alleen dan met hun eigen naam er op.
Overigens uit zeer betrouwbare bron gisteren te horen gekregen:
"Ibis will relaunch at Interbike. I"m doing it with Hans from Santa Cruz and a guy named Tom Morgan, ex of Giant, Answer, Titec and others. Good guys. Hans was at Bontrager before that. More details soon to follow.
Scot Nicol"
"Ibis will relaunch at Interbike. I"m doing it with Hans from Santa Cruz and a guy named Tom Morgan, ex of Giant, Answer, Titec and others. Good guys. Hans was at Bontrager before that. More details soon to follow.
Scot Nicol"
-
Op Chris Chance: Dekerfs jij zegt sportmasseur - is dat "hard". Ik heb die variant ook al eens gehoord, maar die van outdoor equip. ontwerper en chiropractor komt toch het meeste langs. Heb begrepen dat er laatst een interview met Chris in een of andere mag heeft gestaan. Als iem. dat heeft ben ik zeer benieuwd wat daar in staat.
Wat ik heb opgestoken over die vrouw van Chris, Wendyl, is dat het idd nogal een b*tsch was. Ze zou belangen van de afnemers (handel) binnen FAT slecht vertegenwoordigd hebben en zodoende nogal wat handelaren de FAT connectie op een wat lager pitje zetten.
Chris Dekerf: Had ik benul van lassen gehad dan had ik ook nog wel in het vliegtuig willen stappen. Wat een belevenis! Had ik meteen wat Marketing voor hem kunnen doen, want daar heb ik wel verstand van.
Ik heb die "Breezer" op de trouwens ff bekeken: http://www.hodaka.com.tw/frame/CRMO-PRO.htm Direct valt op dat een smakeloze decal en ontbreken van wat detailering de optiek behoorlijk geweld aan kunnen doen.....
Ibis tot slot: Begrijp dat vijf man Ibis nieuw leven in gaan blazen? Als al die monden gevoed moeten worden door Ibis dan zal het wel een soort Brodie worden. Ben benieuwd.
Wat ik heb opgestoken over die vrouw van Chris, Wendyl, is dat het idd nogal een b*tsch was. Ze zou belangen van de afnemers (handel) binnen FAT slecht vertegenwoordigd hebben en zodoende nogal wat handelaren de FAT connectie op een wat lager pitje zetten.
Chris Dekerf: Had ik benul van lassen gehad dan had ik ook nog wel in het vliegtuig willen stappen. Wat een belevenis! Had ik meteen wat Marketing voor hem kunnen doen, want daar heb ik wel verstand van.
Ik heb die "Breezer" op de trouwens ff bekeken: http://www.hodaka.com.tw/frame/CRMO-PRO.htm Direct valt op dat een smakeloze decal en ontbreken van wat detailering de optiek behoorlijk geweld aan kunnen doen.....
Ibis tot slot: Begrijp dat vijf man Ibis nieuw leven in gaan blazen? Als al die monden gevoed moeten worden door Ibis dan zal het wel een soort Brodie worden. Ben benieuwd.
Ik geloof niet dat Scot Nicol nu in eens bauxiet motorcrossfietsen met pedalen zal gaan maken. Ik verwacht op z"n minst wat eigenzinnigs, echt-Nicol"s. Fullies sluit ik niet uit, maar of we binnenkort Ibis op de onderbuis van een of andere fiets die deelneemt aan de RedBull Rampage zullen zien...? Denk het niet.
-
Laten we het hopen van niet!
Kijk nou wat voor linkje er toevallig vandaag op FatCogs.com belandt: http://www.bike-magazin.de/bko/bike_art ... &nodeid=86
Chris Chance - met baard
Kijk nou wat voor linkje er toevallig vandaag op FatCogs.com belandt: http://www.bike-magazin.de/bko/bike_art ... &nodeid=86
Chris Chance - met baard

"Ja, kann man so sagen. Ich entwickle und designe funktionale und dekorative Elemente für eine Gartenzubehör-Firma."
ik zeg: okéé!
ik zeg: okéé!

[quote="DeKerf"s"]
Joe heeft korte series frames zelfs gemaakt, allemaal fillet brazed, in de periode 1977-1992. Waarvan de laatste in 1992 (lange tijd zelfs niets meer gebouwd) de enige Breezer is die Joe maakte, die voorzien is van de bekende "spearpoint-paintsceme". Voor 1991 had Joe al een serie spearpoint Breezers. The Lightning Flash en Venturi Flash. Dit waren eveneens fillet brazed frames, maar zijn door Shitamori in Japan gesoldeerd en waren er in een zeer gelimiteerde oplage.
Alle overige spearpoint-painted Breezers zijn door Hodaka Taiwan gemaakt. Hodaka heeft momenteel nog steeds een stalen frame op hun website staan met de "Breezer" kleuren, alleen dan met hun eigen naam er op.
[/quote]
Een mens leert elke dag wat bij
[/quote]
Een mens leert elke dag wat bij

Elevation12,000 schreef:
Op Chris Chance: Dekerfs jij zegt sportmasseur - is dat "hard". Ik heb die variant ook al eens gehoord, maar die van outdoor equip. ontwerper en chiropractor komt toch het meeste langs. Heb begrepen dat er laatst een interview met Chris in een of andere mag heeft gestaan. Als iem. dat heeft ben ik zeer benieuwd wat daar in staat.
Het laatste wat ik over hem gehoord heb is dat hij in de tuinbouw (echt!) zat, potjes voor plantjes maakt hij.
De reden waarom ik vroeger zulke frames kocht (en mijn vrienden ook) is omdat de customframes gewoon beter waren (= lichter en betere geometrie) dan de grote brands.
Garantieproblemen allom (interslet bestond nog niet) en grote merken die ook zeer lichte fietsen (die betaalbaar waren) begonnen te bouwen.
Voor 1/3 van de prijs kocht ik een TREK met XTR die lichter was dan een FAT.
Als pure racetool boeit het framestickertje na een tijdje niet meer zo erg, maar wel de portomonee! Ringlé naven werden massaal vervangen door XT/R, idem voor de Cook en Grafton traparmen en door de komst van de V-brakes werden alle custom remmetjes ook prullen....
Elevation: de weg naar Belgie verloren? ;D
Okee, hoort eigenlijk niet hier maar omdat de retrofreeks hier zitten toch maar wel ;D
Op mijn werk zijn we aan het opruimen en daar komen nog wel wat oude spulletjes te voorschijn. Veel is onbruikbaar maar soms...
Gratis af te halen: 1 doos met framebeschermers als eind jaren 80 veelal gebruikt werd in combinatie met frametassen (in de driehoek).
Merk Djerba en nog in het plastic.
Een hele partij barends van Team X in het paars (alsof geannodiseerd maar in het echt niet).
Diverse zadels in HELvelle kleuren (fluorgeel, appelgroen en dan nog iets groener, blauw).
Wie er wat in ziet moet het maar op komen halen bij:
Tromm Tweewielers
Europaplein 45
Amsterdam
Voor vrijdag anders moet het met de vullus mee van de baas :-X
Op mijn werk zijn we aan het opruimen en daar komen nog wel wat oude spulletjes te voorschijn. Veel is onbruikbaar maar soms...
Gratis af te halen: 1 doos met framebeschermers als eind jaren 80 veelal gebruikt werd in combinatie met frametassen (in de driehoek).
Merk Djerba en nog in het plastic.
Een hele partij barends van Team X in het paars (alsof geannodiseerd maar in het echt niet).
Diverse zadels in HELvelle kleuren (fluorgeel, appelgroen en dan nog iets groener, blauw).
Wie er wat in ziet moet het maar op komen halen bij:
Tromm Tweewielers
Europaplein 45
Amsterdam
Voor vrijdag anders moet het met de vullus mee van de baas :-X

Hier een foto van de door Dubbelop genoemde Toejam.
Als Ibis weer zou terugkeren zou dat fantastisch zijn. Ibis was een leuk merk, met goed rijdende fietsen, eigenzinnige producten en een bijzondere Scot Nicol. Wat dacht je van Moron Tubing (More on the butts), Campfire Aided Design Philosophy, the Hot Unit (een thermoskan voor in een bidonhouder), the Love Unit (een kabelgeleider om een V-brake met STI-raceremgrepen te kunnen gebruiken) of the Single Malt Singlespeed serie. Dit Single Malt frame kocht je inclusief een ticket naar het schotse eiland Islay, het mekka van de malt whiskeys.
De samenwerking met John Castellano, mr sweet spot, heeft enkele bijzondere softtails opgeleverd. De zogenaamde Silk Ti, ooit ook een product van Ibis, wordt momenteel weer op bestelling gemaakt. John Castellano brengt ze op de markt en laat deze titanium softtails lassen bij ..... steve Potts. Steve is weer volledig back. Hij werkt vrijwel volledig met titanium en schijnt net een groot aantal van die silk ti"s te hebben afgemaakt. De prjs liegt er niet om, rond de 3500 dollar (frame only).