Ben mijn cross country fiets aan het opbouwen,gewicht besparen doe ik graag maar nu zit ik te denken voor een 1x9sp of 1x10sp setup,rij meeste keren in Nederland en in Duitsland en van de zomer in de Alpen.
Is een 1x10sp of 1x9sp setup aan te raden voor cross country gebruik?,zoja wat voor gear ratios kan ik beste doen voor het stevige klim werk zonder dat ik te licht trap op stukken waar ik flink kan aanzetten?
1x vraagje
Moderators:JJ, Beheerders
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Voor XC is het wel fijn om idd een groot bereik te hebben. Met 10-speed kan je een 11-36T cassette gebruiken. Eventueel kan je voor de buitenlandse ritten een iets kleiner voorblad (32T) monteren en voor in NL een grotere (38T)!
Vergeet bij een 1x9 of 1x10 setup niet een kettinggeleider te monteren
Vergeet bij een 1x9 of 1x10 setup niet een kettinggeleider te monteren

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Ik zou het knap vinden als je in limburg/ardennen/alpen(???) met 1x10 uit de voeten kan komen en dan vervolgens op het vlakke nog redelijk wat snelheid kan maken.
Natuurlijk is gewicht belangrijk, maar kun je dat niet op andere plekken besparen.
Weet niet wat je zou winnen met 1 blad, kabel en shifter, maar denk niet dat dit op weegt tegen het plezier wat je er van hebt.
Natuurlijk is gewicht belangrijk, maar kun je dat niet op andere plekken besparen.
Weet niet wat je zou winnen met 1 blad, kabel en shifter, maar denk niet dat dit op weegt tegen het plezier wat je er van hebt.
Ik rijd al enkele jaren xc met 1 op 9. Wel op een 29er. Voor de wat vlakkere ritten in de kempen monteerde ik een 36 vooraan met achteraan 12-36 cassette. Als het een beetje heuvelachtig wordt een 33 vooraan. In de Ardennen is dat net niet ligt genoeg. Maar voor de rest kom ik er overal mee uit de voeten.
Heb net nog met enkele vrienden een toerke van 75km op de baan gedaan. Zij met de racer, ik met de mtb met een 33 vooraan en ik haalde toch ook nog de makkelijk de 35km/u tot even een top van 45 (en nee, dit was niet bergaf). Van aantal omwentelingen heb ik geen gedacht, maar het waren er wel veel...
. In het begin is het een beetje zoeken, maar eens je het gewoon bent, rijdt het zalig. Vanachter heb je makkelijk het volledige bereik en je zit veel minder te knoeien om het juiste verzet te vinden. Ook gewoon omdat er minder keuze is en nog een belangrijk punt, het rijdt veel minder rumoerig. Om bergop te rijden heb je misschien wel net iets meer PK's nodig, of je boet in op topsnelheid...
Maak eerst even voor je uit wat je doelstellingen zijn en wie je fietscollega's zijn.
Ik had een tijdje terug een dubbel gestoken vooraan en na 2 ritten terug eraf gegooid, ofwel te zwaar ofwel te licht. Voor de Alpen kan je dat natuurlijk wel gebruiken, klimmen zijn wat langer, net zoals de afdalingen.
Heb net nog met enkele vrienden een toerke van 75km op de baan gedaan. Zij met de racer, ik met de mtb met een 33 vooraan en ik haalde toch ook nog de makkelijk de 35km/u tot even een top van 45 (en nee, dit was niet bergaf). Van aantal omwentelingen heb ik geen gedacht, maar het waren er wel veel...

Maak eerst even voor je uit wat je doelstellingen zijn en wie je fietscollega's zijn.
Ik had een tijdje terug een dubbel gestoken vooraan en na 2 ritten terug eraf gegooid, ofwel te zwaar ofwel te licht. Voor de Alpen kan je dat natuurlijk wel gebruiken, klimmen zijn wat langer, net zoals de afdalingen.