Fietsmaat M of een L
Moderators:JJ, Beheerders
Rijdt al jaren op een M, ik weet niet beter.
Bovenbuizen van >585 mm (Specialized is 585 en die vond ik te kort) liggen mij beter. Wellicht is 600 mm ideaal, enkel die bestaan niet in full suspension.
Een L heeft een bovenbuis van 610 of zelfs 615 mm. Is dat wat?
Een M is leefdig, je zit is compact. Een grotere maat brengt bijvoorbeeld ook een langere wielbasis en is dus minder een gooi en smijt fiets?
Iemand die overgestap is, van M naar L of juist andersom?
(ik zelf meet 185 cm)
Bovenbuizen van >585 mm (Specialized is 585 en die vond ik te kort) liggen mij beter. Wellicht is 600 mm ideaal, enkel die bestaan niet in full suspension.
Een L heeft een bovenbuis van 610 of zelfs 615 mm. Is dat wat?
Een M is leefdig, je zit is compact. Een grotere maat brengt bijvoorbeeld ook een langere wielbasis en is dus minder een gooi en smijt fiets?
Iemand die overgestap is, van M naar L of juist andersom?
(ik zelf meet 185 cm)
Heb hetzelfde "probleem". Ik meet 1,83m en val overal op de grens tussen M en L. Dan krijg je natuurlijk de raad waar je je het best op thuis voelt, maar wat als je al jaren op de verkeerde maat rijdt?
Ben aan het uitkijken voor een 2de fiets maar wil dus misschien wel eens een maatje groter proberen, heb langs de andere kant niet zo'n lange benen...
Misschien toch eens laten uitmeten.
Ben aan het uitkijken voor een 2de fiets maar wil dus misschien wel eens een maatje groter proberen, heb langs de andere kant niet zo'n lange benen...
Misschien toch eens laten uitmeten.
Dat leest prettig, er zijn meer lotgenoten
In mijn geval gaat het om een XC fiets.
Vandaag de 'stoute' schoenen aangetrokken en op een grote fiets gestapt, een Epic in Maat L. Op de 14 km route in Amerongen de Epic getest en de ronde daarna mijn eigen fiets.
De houding op de fiets was heel anders door zadelpen met setback, voorbouw welke de hemel in wees en riser stuur. (ik rij met rechte zadelpen, vlak stuurpen en naar achter gebogen vlak stuur)
Dat maakte een direct vergelijk met mijn huidige fiets maat M lastiger. De langere zit lijkt prettiger. Wat in afdalingen prettiger is, is de langere wielbasis. Die brengt veel meer rust in de fiets en ik was geneigd nog meer de lastigere lijnen te volgen. De vering streek het glad en de langere wielbasis bracht rust. Of was dat toch de geometrie welke anders is.
Kanttekening hierbij de hoeken van het Epic frame zijn anders dan mijn huidige fiets. (alhoewel ik niet begrijp wat de hoeken zijn van de Epic, kijkend op de Specialized website)

In mijn geval gaat het om een XC fiets.
Vandaag de 'stoute' schoenen aangetrokken en op een grote fiets gestapt, een Epic in Maat L. Op de 14 km route in Amerongen de Epic getest en de ronde daarna mijn eigen fiets.
De houding op de fiets was heel anders door zadelpen met setback, voorbouw welke de hemel in wees en riser stuur. (ik rij met rechte zadelpen, vlak stuurpen en naar achter gebogen vlak stuur)
Dat maakte een direct vergelijk met mijn huidige fiets maat M lastiger. De langere zit lijkt prettiger. Wat in afdalingen prettiger is, is de langere wielbasis. Die brengt veel meer rust in de fiets en ik was geneigd nog meer de lastigere lijnen te volgen. De vering streek het glad en de langere wielbasis bracht rust. Of was dat toch de geometrie welke anders is.
Kanttekening hierbij de hoeken van het Epic frame zijn anders dan mijn huidige fiets. (alhoewel ik niet begrijp wat de hoeken zijn van de Epic, kijkend op de Specialized website)
-
- Contacteer:
Ik heb jarenlang op een L gereden (ben 1:80) tot dat mij dus eens een M aanbevolen werd. En ik zou niet meer anders willen rijden .
Het verschil zit hem voornamelijk in het stuurgedrag.
Wat dus veel beter is.
Als je dan dus denkt dat een M echt te klein gaat zijn dan kun je dat altijd nog opvangen met stuur en zadelpennen
Het verschil zit hem voornamelijk in het stuurgedrag.
Wat dus veel beter is.
Als je dan dus denkt dat een M echt te klein gaat zijn dan kun je dat altijd nog opvangen met stuur en zadelpennen
- cyberhawk
- Contacteer:
ik lees soms dingen waar ik me echt niet in kan vinden ..
als alle hoeken van de fiets t zelfde zijn en alleen de maat (bovenbuis ets) is groter
lijkt het mij dat hij gewoon t zelfde rijd.. en stuurt..
dat je t anders ervaart is een tweede..
ik heb 5 jaar lang M gereden ,. de demo en andere bikes..
het enige wat ik kan merken is dat met hucken de bike korter is idd (een beetje)..
en met een L je wat meer je armen naar voren moet gooien..
(hebben we t over een paar cm..
)
maar dat ligt dus ook aan je positie op de fiets
ik heb nu een L trek ex9 een L legend en een L cowan ds..
je//IK zit beter .. je rijd daardoor beter.. en voelt je beter.. aangaande de doelgroep verschilt dit nogal of dit de voorkeur krijgt.. ..
4x//street prefereerd toch altijd wel een klein frame..(wendbaar//truukjes.. )
terwijl DH en AM toch meer de rijder de voorkeur krijgt dan de truukjes
het blijft desalniettemin heel persoonlijk
in de post boven wordt al gezegd heel blij te zijn met M te zijn gaan rijden en ik zou nooit meer een M willen hebben ..
met mij de rede knieen tegen de voorbouw aan.. is een no-no.. nu met een L heb ik er geen last meer van..
je fiets verbouwen met langere onderdelen (langere stem, zadel naar achteren) zou ik niet aanraden
ik heb dat met mn demo gedaan,.. maar t blijft een M en je rijpositie veranderd niet ten goede vind ik..
zo ook je balans op de fiets.. je moet toch een beetje boven de BB blijven zitten ..
en een fiets testen die totaal anders is opgebouwd en ingesteld is natuurlijk niet een goede test
de reden dat ik ook nooit iemand op mijn fiets laat rijden
ze gaan eraan klooien of je krijgt dom commentaar over jou eigen PERSOONLIJKE instellingen
als alle hoeken van de fiets t zelfde zijn en alleen de maat (bovenbuis ets) is groter
lijkt het mij dat hij gewoon t zelfde rijd.. en stuurt..
dat je t anders ervaart is een tweede..
ik heb 5 jaar lang M gereden ,. de demo en andere bikes..
het enige wat ik kan merken is dat met hucken de bike korter is idd (een beetje)..
en met een L je wat meer je armen naar voren moet gooien..
(hebben we t over een paar cm..

maar dat ligt dus ook aan je positie op de fiets
ik heb nu een L trek ex9 een L legend en een L cowan ds..
je//IK zit beter .. je rijd daardoor beter.. en voelt je beter.. aangaande de doelgroep verschilt dit nogal of dit de voorkeur krijgt.. ..
4x//street prefereerd toch altijd wel een klein frame..(wendbaar//truukjes.. )
terwijl DH en AM toch meer de rijder de voorkeur krijgt dan de truukjes
het blijft desalniettemin heel persoonlijk
in de post boven wordt al gezegd heel blij te zijn met M te zijn gaan rijden en ik zou nooit meer een M willen hebben ..

met mij de rede knieen tegen de voorbouw aan.. is een no-no.. nu met een L heb ik er geen last meer van..

je fiets verbouwen met langere onderdelen (langere stem, zadel naar achteren) zou ik niet aanraden
ik heb dat met mn demo gedaan,.. maar t blijft een M en je rijpositie veranderd niet ten goede vind ik..
zo ook je balans op de fiets.. je moet toch een beetje boven de BB blijven zitten ..
en een fiets testen die totaal anders is opgebouwd en ingesteld is natuurlijk niet een goede test

de reden dat ik ook nooit iemand op mijn fiets laat rijden
ze gaan eraan klooien of je krijgt dom commentaar over jou eigen PERSOONLIJKE instellingen

Had ik al vertelt dat het gaat in mijn geval om een xc fiets..
Nog geen andere fiets getest, weinig fietsenmakers hebben een testfiets beschikbaar en zelfs de fabrikant, Giant, heeft er geen. Ze worden toch niet verkocht...
Kreeg ook de tip, test eens een 29er....Ik met 1,85 op zo'n grote wielenfiets?
Ben heel benieuwd, ga opzoek naar dealer met 29er Epic in maat L

Nog geen andere fiets getest, weinig fietsenmakers hebben een testfiets beschikbaar en zelfs de fabrikant, Giant, heeft er geen. Ze worden toch niet verkocht...
Kreeg ook de tip, test eens een 29er....Ik met 1,85 op zo'n grote wielenfiets?
Ben heel benieuwd, ga opzoek naar dealer met 29er Epic in maat L

- bulldogg73
Ik behoor ook tot de club der 1,85'ers en val volgens alles tussen een grote M of kleine L...
In ieder geval heeft bij mij de lengte van mijn ledematen de doorslag gegeven.
Binnenbeenlengte van 88cm en lange armen neigen mij steeds weer naar een L.
Ik rijd mijn sx trail in maat L en met een breed stuur en de bijbehorende zitpositie voelt deze fiets nog vrij klein aan.
Voor mijn XC behoeftes heb ik onlangs een Giant XTC 29er in L aangeschaft en ook deze voelt zeker niet te groot aan, maar dit ligt mede ook aan de geometrie van het frame.
Ik denk dat je hieruit kunt opmaken dat L meer geschikt is voor mijn dan M ondanks dat ik voor het oog M frames vaak mooier vind.
Wat betreft 29ers, deze zijn naar mijn mening gewoon een must voor langere xc-rijders en absoluut de moeite waard om eens uit te proberen.
In ieder geval heeft bij mij de lengte van mijn ledematen de doorslag gegeven.
Binnenbeenlengte van 88cm en lange armen neigen mij steeds weer naar een L.
Ik rijd mijn sx trail in maat L en met een breed stuur en de bijbehorende zitpositie voelt deze fiets nog vrij klein aan.
Voor mijn XC behoeftes heb ik onlangs een Giant XTC 29er in L aangeschaft en ook deze voelt zeker niet te groot aan, maar dit ligt mede ook aan de geometrie van het frame.
Ik denk dat je hieruit kunt opmaken dat L meer geschikt is voor mijn dan M ondanks dat ik voor het oog M frames vaak mooier vind.
Wat betreft 29ers, deze zijn naar mijn mening gewoon een must voor langere xc-rijders en absoluut de moeite waard om eens uit te proberen.
2013 Canyon Nerve AL 29