Van Nicholas titanium frame

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
transalp
Van Nicholas titanium frame

Bericht door transalp » wo dec 15, 2010 9:29 am

Hoi,

On One heeft op dit moment titanium frames van Van Nicholas in de aanbieding. Nu speel ik al een tijdje met de gedachte om mijn Santos SCC02 uit 2001 te vervangen. Dit lijkt me een mooie kans om het frame te vervangen en langzaam de rest te upgraden naar een mooi fietsje, die weer erg lang mee kan.

Misschien kunnen jullie me helpen met wat vragen:
- wat zal ik doen, de Mamtor of de Tuareg? Ik fiets erg veel, op en neer mijn werk, maar dat is op mijn singlespeed bak. De Santos komt vooral uit de schuur voor toertochten, in Nederland, Ardennen en 1x per jaar een weekje alpen.
- welke framemaat heb ik nodig? Ik ben 1,67m met een binnenbeenlengte van 75cm.Ik twijfel tussen 14" of 16,5".

Dank voor een reactie.
Robert

Mijn fiets:
Santos SCC02 - 2001
LX voor, XT achter
Marzocchi MXcomp 100mm - 2003
Magura HS33

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo dec 15, 2010 12:29 pm

Mamtor vind ik een mooi klassiek frame, maar deze is ontworpen voor een 120-140mm voorvork. De Tuareg daarentegen heeft een 'platgeslagen' seatstay-constructie, en is ontworpen voor een 70-100mm voorvork.

Je huidige SCC02 is ook ontworpen voor een kortere veerweg, dus dan is de overgang naar een tuareg het meest logisch. Evenals je interesses (voornamelijk toertochten en een enkel weekje alpen) geeft ook meer de voorkeur voor een korte veerweg weer.

Succes met je keuze

Ps: persoonlijk zou ik voor de mamtor gaan en een langere voorvork kopen ;) :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

TIthomas

Bericht door TIthomas » wo dec 15, 2010 1:47 pm

Of een Vannicholas Zion, klassiek ontwerp en een 100mm geometrie.
Ik heb er nog eentje staan in perfecte staat maar wil eigenlijk een Mamtor opbouwen vanwege de mogelijke veerweg, misschien kunnen wij wel een dealtje maken?
PM indien geinteresseerd.

p.s. Van Nicholas frames zijn zowiezo mooie kwaliteit is zal zeker geen miskoop zijn! Ik heb al veel plezier gehad van mijn Zion!

R1Phrankey

Bericht door R1Phrankey » wo dec 15, 2010 6:14 pm

Tuareg is een mooi frame, heb die zelf ook :lol:

Voor 2011 is er een nieuwe versie met tapered balhoofdbuis, maar ik neem aan dat de versie die in de aanbieding is het huidige model is.
Die is ontworpen voor een 80mm vork, de nieuwe 2011 is voor een 100mm vork gedesigned.

Ben zelf 1.74mtr met binnenbeenlengte 81cm.
Twijfelde tussen 18 en 16,5" en ben uiteindelijk voor de 16,5 gegaan.
In jouw geval....? ik zou het niet weten, maar wat geeft de sizing calculator op VN?
Of je kunt VN mailen, je krijgt altijd wel redelijk snel reactie.

De Zion is ook een optie (zoals in de post hierboven), die heeft een iets kortere top tube.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo dec 15, 2010 7:02 pm

Tuareg rijdt met een 100mm vork ook verdienstelijk.

Uit de 'oude doos':

Test: Van Nicholas Tuareg
Laatst gewijzigd door DeKerfs op do dec 16, 2010 8:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.

transalp

Bericht door transalp » wo dec 15, 2010 9:09 pm

Dank voor de reacties. Mijn Santos heb ik destijds gekocht met een starre vork en 2 jaar later de Marzocchi in laten zetten. Maar volgens mij is de Santos nooit ontworpen voor een 100 mm vork.

Ik heb ook het gevoel dat deze fiets wat te groot voor mij is. Vandaag maar eens gemeten. De top tube is 590 mm en de wielbasis is 1090 mm. Dit zijn getallen die globaal overeen komen met een 18" frame. Ik heb er op een gegeven moment ook een korte stuurpen opgezet, want het stuur zat wel een beetje ver weg.

Als ik de Size calculater invul kom ik ergens tussen de 15" en 16" uit. Ik neig dan ook naar de 16,5", die is sowieso kleiner dan het frame dat ik nu heb. En een 14" is volgens mij wel heel erg klein.

De Tuareg is denk ik wel de veilige keus, en de Zion is misschien nog wel beter maar niet in de aanbieding. De Mamtor vind wel heel erg apart, maar ik kan niet zo goed inschatten of die goed bij me past. Voordeel van de Tuareg is natuurlijk dat m'n Marzocchi nog even mee kan.

Uiteindelijk wil ik graag m'n Santos een keertje vervangen, zeker omdat ik het gevoel heb dat ie te groot is. Daarbij komt dat de achternaaf z'n einde nadert, de achtervelg bijna geen slijtage indicator meer heeft en de voorvelg ook al aardig hol wordt. De Marzocchi doet het nog prima, maar lekt een beetje olie en is nog nooit geserviced (wel heb ikzelf de olie dit jaar ververst).

En aangezien ik het leuk vind om aan de fiets te knutselen, lijkt het me wel wat om zelf een fiets op te bouwen. Met als basis een retegoed frame, zodat ik weer minstens 10 jaar vooruit kan (of langer). Een onverwoestbaar no-nonsens titanium frame lijkt me dan ook wel wat.

Robert

Ps. De link naar de test doet het niet, maar volgens mij had ik 'm al gevonden.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 16, 2010 8:23 am

transalp schreef: Ps. De link naar de test doet het niet, maar volgens mij had ik 'm al gevonden.
Fixed.

De Mamtor is een All-Mountain hardtail, zover je in subcategorieën zou willen onderverdelen. Voor het betere XC werk in zowel Nederland als ook de Ardennen, maar ook de Alpen is 100mm veerweg doorgaans voldoende. Meer veerweg is misschien leuk als het echt extreem wordt, maar gezien het feit dat je vooral relatief lokaal zult rijden, lijkt mij de Mamtor behoorlijk overkill.

transalp

Bericht door transalp » do dec 16, 2010 9:28 pm

The bullit is through the church!

Zojuist de 14" tuareg besteld (met V-brake nokjes) en nog een tita zadelpennetje erbij.

Op die manier kan ik alle parts van mijn Santos overzetten en daarna zonodig upgraden. Volgens mij geeft me dat een goede basis voor weer jaren fietsplezier.

Dank voor alle berichten, jullie info heeft me geholpen om deze keuze te maken en ik zal zeker een verslagje van de opbouw posten.

En nu maar wachten op de kerstman :-)

Robert

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za dec 18, 2010 5:58 pm

transalp schreef:The bullit is through the church!

En nu maar wachten op de kerstman :-)

Robert
Ga je daar ook op schieten dan?
Mijn zege heb je.

En nu maar wachten op de foto's van het tafereel. :lol:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie