Santos Marathon

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Bartacus0001
Santos Marathon

Bericht door Bartacus0001 » za dec 08, 2007 2:20 pm

Ik sta op het punt om een proefrit en later wellicht de overstap te maken naar een Santos Marathon met doorlopende carbon zadelpen.

Zijn er al bikers die wat over deze fiets te melden hebben. Enig idee bijvoorbeeld of er een 100 mm vork bij past. Of toch beter een 80 mm...?

Ik heb nu een Cannondale Taurine en die vind ik te hard en oncomfortabel om er langere tijd (> 4 uur) op te zitten.

Ik ben benieuwd naar de reacties...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 09, 2007 6:41 pm

Wat mij benieuwd;

wat maakt dat je verwacht (?) dat een Santos Marathon comfortabeler (minder hard) is?

Plons

Bericht door Plons » zo dec 09, 2007 7:06 pm

en welke maat is je cannondale ?
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Bartacus0001

Bericht door Bartacus0001 » zo dec 09, 2007 7:53 pm

Ik verwacht dat de Santos comfortabeler is vanwege het frame dat voor het grootste deel bestaat uit aluminium en wat meer "beweegt" dan het harde carbon van de Taurine. Enige tijd geleden heb ik een marathon gereden in Groesbeek en heb daar letterlijk het vel van mijn handen en mijn zitvlak gereden. Ook waren de boutjes van de tandwielbladen voor losgetrilt. Dat heb ik in de afgelopen 10 jaar dat ik fiets nog niet eerder meegemaakt.

Ik vind de Taurine nog steeds een superfiets voor op de weg of op de Amerongse berg maar bij harde ondergrond met veel korte oneffenheden valt het me op dat met langere tochten ik minder prettig op de fiets zit.

De rit in Groesbeek duurde ongeveer 4 en na de rit zat m'n hele rug en nek vast en deden mijn bovenarmen pijn. Ik heb daarna ook dagen nog een gevoel van vermoeidheid/spierpijn in m'n rug en armen gehad. Normaal gesproken heb ik daar niet zoveel last van, ook niet met langere tochten (> 5 uur)

Daarnaast vind ik de Taurine ook een wat zenuwachtige fiets. Het punt is echter dat je niet gelijk na de eerste keer dat je zoiets merkt, je fiets afschiel. Je gaat dingen veranderen om te kijken of het beter wordt. Ik heb veel met banden en voorvork instellingen geprobeerd maar echt veel beter werd/wordt het niet.

Ik heb vandaag met de Santos gefietst en was erg onder de indruk van de rust waarmee die fiets rijdt. Ik heb het idee dat de hoeken van de fiets "luier" zijn dan die van de Taurine. Ook geeft de fiets niet zo veel schokken door (alhoewel dat met de prut in het bos ook wel logisch is, als de ondergrond bevroren was, was het weer anders geweest). Je moet wel wat nadrukkelijker de fiets de bocht insturen. Volgens mij is de torsiestijfheid van de Santos wel behoorlijk wat minder als de Taurine.

Mijn Taurine is overigens een zwarte L met een Headshock.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo dec 09, 2007 8:09 pm

Je kent onze test?:
http://www.dirty-pages.net/specials/nie ... p?id=32414

Daar zat wel een Lefty in. Ik vond de fiets juist opvallend comfortabel voor een racebak... De Santos is zover ik weet korter. Dat scheelt enorm voor je comfortgevoel...

Gène

Bericht door Gène » ma dec 10, 2007 9:24 am

Kijk wel uit met luie hoeken. Naar mijn idee moet je dan veel harder werken om het kreng de bocht om te krijgen. Voor mij liever een wat nerveuze fiets. Volgens mij heb je wel redelijk in de gaten wat de Santos kan, aangezien je een ritje hebt gemaakt op de Santos.

Misschien is het een idee om de Taurine iets comfortabeler te maken. Dat kan je doen door wat vettere banden te monteren of door een comfortabelere zadelpen te gebruiken (Titanium pen bijvoorbeeld). Op die manier behoud je een snel frame en heb je wat meer comfort op de langere afstanden. Houd wel in gedachte dat in de regel op iedere fiets na 4 uur alles pijn gaat doen.

Als je overigens van plan bent om vaker marathons te rijden, dan is het misschien een plan om toch voor een fully te gaan.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 10, 2007 9:59 am

Als je je reet aan stront rijdt ligt dat natuurlijk niet aan je frame, dan moet je het eerder zoeken in je zadel en/of broek.....daar maak je de verschillen mee als het je zitvlak betreft.

Ik betwijfel echter of de Santos je meer comfort gaat geven dan de Taurine........
Wil je kleine oneffenheden wegkrijgen dan zou ik zoals al gezegd opteren voor:
-TI zadelpen
-Zadel met een hoge TI brug, Nisene HP oid.
-dikke banden, 2.4 en dan op 1,5-2.0 bar

dussssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

wictor

Bericht door wictor » ma dec 10, 2007 10:33 am

Sowieso kom je vaak bedrogen uit als je aannames maakt over materiaal en stijfheid. :D Je hebt nul garantie dat de Santos meer comfy is omwille van het gebruik van alu.

Bartacus0001

Bericht door Bartacus0001 » ma dec 10, 2007 6:50 pm

Het is inderdaad zo dat je wat nadrukkelijker een fiets de bocht in moet sturen. Zelf vind ik dat niet zo'n probleem. Sterker nog, ik rijd al 10 jaar tandem met mijn vrouw en daar moet je zeker hard werken om hem de bocht in te krijgen. Ik heb dus juist liever geen fiets die (heel) zenuwachtig is.

Ik heb al geexperimenteerd met andere/bredere/hardere/zachtere banden van Continental en Schwalbe.

In plaats van een carbon zadelpen zit er een alu Thomson in. Het stuur is een carbon riserbar (iets comfortabelere zit maar wel erg stijf) van FSA. Ti lijkt me wat moeilijk. Ik weeg 100 kg, heb een nogal "verende" pedaaltred en heb het idee dat een TI pen weer te slap is. Ik weet ook niet of dat wel een goede combi is: een verende/flexende pen in een hard carbon zadelpenbuis....

En voor de zwaardere marathons in het buitenland heb ik net een Liteville op laten bouwen. Daar heb ik overigens helemaal geen problemen mee die vergelijkbaar zijn met de problemen die ik op de Taurine ervaar.

Voor wat betreft de zadels: die zijn van Brooks (Profesional) en daar heb ik tot nu toe alleen maar goede ervaringen mee. Ook met tochten van meer dan 10 uur achter elkaar. Verder draag ik Assos broeken met een (erg) dikke zeem die vrij nieuw zijn. Zou ook goed moeten zijn.

Bandenspanning: ook al veel geprobeerd. Het is wel zo dat zachtere banden een deel van de problemen oploste.....

Aanames zijn inderdaad niet een goede basis om een beslissing te maken. Beter feitelijkheden. De tocht die ik op de Santos heb gemaakt heeft een aantal aannames omgezet in feiten. Ik zal de specs/geometrie er eens bijpakken van beide rides. En weer eens een langere rit maken met de Taurine. Die hangt er nu een beetje achtergesteld bij. Het grappige is dat ik een Santos SSC02 heb met een vaste carbon vork van Santos die ik vaker gebruik en waar ik minder last heb van de problemen die ik met de Taurine heb. Ra, ra politiepet...... Daar zit overigens wel een heel flexibel dun RooX carbon riserbar op. Bijna old school!

De Santos Marathon heeft 1 groot nadeel: als eenmaal de zadelpenbuis is ingekort op de (hopelijk) juiste maat, dan is er bijna niks meer te verstellen. En als je er ooit van afwil dan is nog maar te zien of je een koper kan vinden die op de fiets past...

Bartacus0001

Bericht door Bartacus0001 » ma dec 10, 2007 6:51 pm

Het is inderdaad zo dat je wat nadrukkelijker een fiets de bocht in moet sturen. Zelf vind ik dat niet zo'n probleem. Sterker nog, ik rijd al 10 jaar tandem met mijn vrouw en daar moet je zeker hard werken om hem de bocht in te krijgen. Ik heb dus juist liever geen fiets die (heel) zenuwachtig is.

Ik heb al geexperimenteerd met andere/bredere/hardere/zachtere banden van Continental en Schwalbe.

In plaats van een carbon zadelpen zit er een alu Thomson in. Het stuur is een carbon riserbar (iets comfortabelere zit maar wel erg stijf) van FSA. Ti lijkt me wat moeilijk. Ik weeg 100 kg, heb een nogal "verende" pedaaltred en heb het idee dat een TI pen weer te slap is. Ik weet ook niet of dat wel een goede combi is: een verende/flexende pen in een hard carbon zadelpenbuis....

En voor de zwaardere marathons in het buitenland heb ik net een Liteville op laten bouwen. Daar heb ik overigens helemaal geen problemen mee die vergelijkbaar zijn met de problemen die ik op de Taurine ervaar.

Voor wat betreft de zadels: die zijn van Brooks (Profesional) en daar heb ik tot nu toe alleen maar goede ervaringen mee. Ook met tochten van meer dan 10 uur achter elkaar. Verder draag ik Assos broeken met een (erg) dikke zeem die vrij nieuw zijn. Zou ook goed moeten zijn.

Bandenspanning: ook al veel geprobeerd. Het is wel zo dat zachtere banden een deel van de problemen oploste.....

Aanames zijn inderdaad niet een goede basis om een beslissing te maken. Beter feitelijkheden. De tocht die ik op de Santos heb gemaakt heeft een aantal aannames omgezet in feiten. Ik zal de specs/geometrie er eens bijpakken van beide rides. En weer eens een langere rit maken met de Taurine. Die hangt er nu een beetje achtergesteld bij. Het grappige is dat ik een Santos SSC02 heb met een vaste carbon vork van Santos die ik vaker gebruik en waar ik minder last heb van de problemen die ik met de Taurine heb. Ra, ra politiepet...... Daar zit overigens wel een heel flexibel dun RooX carbon riserbar op. Bijna old school!

De Santos Marathon heeft 1 groot nadeel: als eenmaal de zadelpenbuis is ingekort op de (hopelijk) juiste maat, dan is er bijna niks meer te verstellen. En als je er ooit van afwil dan is nog maar te zien of je een koper kan vinden die op de fiets past...

Gène

Bericht door Gène » ma dec 10, 2007 6:56 pm

Wie verkoopt dan ook een goede fiets ;)

Maar volgens mij is je probleem opgelost. Je hebt nu een fully voor de lange afstanden en lekkere hardtail om eens lekker op te knallen. Ik denk dat 100 kg i.c.m. een tita pen geen problemen mag geven, dus dat kan je al niet tegenhouden. Volgens mij heb je wel alles verder goed afgedekt.

Ik zou de Taurine houden voor de vlakkere ritten, waarbij je niet langer dan drie weg blijft. Tijdens de langere ritten kan je dan beter de Liteville pakken.

mzzl
Gène

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma dec 10, 2007 8:10 pm

Bartacus0001 schreef:De Santos Marathon heeft 1 groot nadeel: als eenmaal de zadelpenbuis is ingekort op de (hopelijk) juiste maat, dan is er bijna niks meer te verstellen. En als je er ooit van afwil dan is nog maar te zien of je een koper kan vinden die op de fiets past...
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, is de binnenkant van die carbonnenpijp ook geruimd (op 31.6?). Zodoende kun je em afzagen en er een gewone zadelpen inzetten...

Bartacus0001

Bericht door Bartacus0001 » ma dec 10, 2007 10:41 pm

De Taurine ook nog houden? Dan kan ik echtscheiding aanvragen! Als er nu nog een fiets bijkomt, dan moet er eerst een fiets uit.

Hoewel, die oude stadfiets......

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 10, 2007 10:53 pm

Steelboy schreef:
Bartacus0001 schreef:De Santos Marathon heeft 1 groot nadeel: als eenmaal de zadelpenbuis is ingekort op de (hopelijk) juiste maat, dan is er bijna niks meer te verstellen. En als je er ooit van afwil dan is nog maar te zien of je een koper kan vinden die op de fiets past...
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, is de binnenkant van die carbonnenpijp ook geruimd (op 31.6?). Zodoende kun je em afzagen en er een gewone zadelpen inzetten...
standaard heb je volgens mij 2 cm speling met die mof die eromheen zit, en voor de mensen die te kort hebben afgezaagd is er volgens mij nog een mof met 4 cm speling.

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gène

Bericht door Gène » di dec 11, 2007 5:11 pm

Bartacus0001 schreef:De Taurine ook nog houden? Dan kan ik echtscheiding aanvragen! Als er nu nog een fiets bijkomt, dan moet er eerst een fiets uit.

Hoewel, die oude stadfiets......
Haha, ik was er gemakshalve even vanuit gegaan dat je de Taurine aanhoud. Maar als ik het goed begrijp heb je nu de beschikking over een Liteville en een Taurine? En een van de twee moet het veld ruimen. Dan zou ik de Taurine de deur uitdoen. Hoewel dat wel een mooie fiets is.

mzzl
Gène

Bartacus0001

Bericht door Bartacus0001 » za feb 16, 2008 10:13 pm

Nou, het heeft een tijdje geduurd, maar het is er toch van gekomen. Ik heb nog een aantal malen met de Taurine gereden maar na een spit-aanval en nog meer gestuiter heb ik de handdoek in de ring gegooid ( hij staat nu overigens voor een schijtprijs bij Advenurebikes in Veenendaal. Ik heb er in 1 jaar 1500 euro op afgeschreven...)

Ervoor in de plaats is een Santos Marathon Carbon gekomen. Wel met dezelfde vork en remmen als de Liteville (Fox 32 / Hope MonoMini) maar verder met een iets andere setup (XT vs X0 en Hope vs Chris King). We moeten tenslotte nog wel op vakantie kunnen, nietwaar!

Morgen rijden we op Groesbeek en daar heb ik met de Taurine vreselijk moeten afzien dus het is een mooie mogelijkheid om het eens op de Marathon te proberen.

Later meer....

Bartacus0001

Bericht door Bartacus0001 » zo feb 17, 2008 3:36 pm

Nou, de eerste 50 km zitten er op en het lijkt erop dat het een goede keuze is geweest. Kheb nog wel pijn in mijn rug maar dat kan ook te maken hebben met een slagboom die ik na 5 km na de start over het hoofd zag en waar ik met ongeveer 20 km/h tegen aan reed. Sterk spul, he...., die Santossen! Pijn in m'n hoofd ook, trouwens...

Het enige wat ik verander is het stuur, Is nu te smal en te hoog. Bij klimmen (en dat moet nog al eens in Groesbeek) komt het wiel een beetje snel los van de grond.

Plaats reactie