carbon of Alu

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
jwp de koning
carbon of Alu

Bericht door jwp de koning » wo dec 13, 2006 10:47 pm

Ik ben voornemens een Rush aan teschaffen, maar nu Carbon of Alu, wat stuurt beter, en wat gebeurt er met carbon als een keer over dekop gaat op een Oostenrijks "felsen"" pad. Grotere schijven gaan er zeker op.
Wie kan mij een goed advies geven, ik weet het nie meer :cry:
there is no thrill like uphill!

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo dec 13, 2006 11:24 pm

Tsja, als je op een carbon frame valt, bestaat de kans dat er een scheur of gat in zit. Bij alu heb je dan een deuk. Beide is niet fijn, maar vaak is een deuk in een alu frame minder erg dan een scheur in een carbon frame. Ik moet zeggen dat ik nog niet heel veel verhalen gehoord heb over gescheurde carbon frames, een vriend van me heeft een Scott Genius en daar was niets aan te zien na een val. Het zal wel mee vallen dus.

Welke het stijfst is weet ik niet, ik gok de carbon versie. Je moet je dus afvragen hoe vaak je valt.

Als je een carbon frame koopt, kun je later wel tegen je kleinkinderen vertellen dat je al in 2007 een carbon frame had en dat dat toen echt wel extreme high tech was :)

wictor

Bericht door wictor » do dec 14, 2006 9:19 am

zonoskar schreef:een vriend van me heeft een Scott Genius en daar was niets aan te zien na een val. Het zal wel mee vallen dus.
En hier schuilt het gevaar. :D

Zonder dollen: carbon (composiet) kan met gemak sterker gemaakt worden dan hetzelfde frame uit bijv. alu. Probleempje is alleen dat als er wat gebeurt, de vezels niet per sé aan de buitenkant scheuren, en bij een puntbelasting vaak aan de binnenkant. Dat ze je niet tot 't te laat is.

(Zou mooi zijn als MavErik wat meer info kon geven, hij weet 1.000x meer hierover)

Maat kijkend naar hoe veel kapotte carbon en alu frames je dagelijks ziet ;) zal het zeker meevallen. Cannondale is niet een bedrijf om zo maar even een framepje eruit te persen en op de markt te gooien zonder het ook te testen, denk ik.

Plons

Bericht door Plons » vr dec 15, 2006 7:07 am

probeer eens te test rijden op een alu en een carbon.

Ik heb het genoegen gehad om het te doen en ik weet wel wat ik zou kiezen...

en het zou ZEKER niet de vezelbike zijn !

bettes

Bericht door bettes » vr dec 15, 2006 8:03 am

Ik heb die twee van plons ook tussen de benen gehad en ik moet zeggen dat de vering op de alu veel beter werkte (stond afgesteld), maar dat lijkt mij een verschil in demper (een 2006 Rp3 in de alu tegen een 2007 Rp23 in de carbon)

Als ik op het gevoel van de carbon hardtail moet afgaan lijkt het me dat de carbon Rush eigenlijk de beste rijeigenschappen zou moeten hebben... Maar dat was die dag niet het gevoel.

Ik zou zeggen: lief lachen naar je dealer en vragen of hij je kan laten testrijden!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Plons

Bericht door Plons » vr dec 15, 2006 8:53 am

Ff een toelichting :

Met die Carbon rush heeft cannondale ervoor gezorgt dat de voorkant ultra stijf is.

Alleen is het zo dat zowel de rush als de prophet gekend zijn voor de redelijk zwabberende achterkant.

Ik haalde dat ook direct aan op de testdag waarop Jeroen mij vertelde dat de achterkant speciaal stijver was gemaakt omdat anders de zijwaartse kracht op aansluiting van de demper in de carbon te hoog was.

Als je goed kijkt zie je bij de carbon rush in de achterbrug een versteviging alleen vind ik die super slecht geplaatst want dat is gegarandeerd een plaats waar al de modder gaat samenkomen.

Bij het fietsen merkte ik dat de achterkant nogaltijd niet in evenwicht is met de voorkant.
Zeker als je weet dat met een lefty je een super strakke voorkant krijgt combineer dat met een ultrastijve voor frame dan weet je dat je een heel raar stuurgedrag krijgt.

De voorkant snijdt als een mes alleen de achterkant wringt en dat is zeer jammer.

Volgens mij maakt Cannondale de fout vd eeuw met de carbon kant op te gaan.

Het is duidelijk dat "carbon" in is maar ik verwachtte van hun meer dat ze hun sterkte zou profileren en niet toegeven aan de markt (maar de banken zullen daar overbeslissen)

FF ter verduidelijking : hun SIX 13 had een "carbonnen" voorkant want met hun kennis van alu konden ze de achterkant in alu laten rijden als een carbon fiets.
Ik had een trek oclv kocht een SIX 13 en het is inderdaad waar hij rijdt super comfortabel met die alu achterkant.

Als je naar de nieuwe SLX kijkt zie je nog de alu achterkant....dan weet je genoeg.

maar de markt roept om carbon en de klant zal carbon krijgen.
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Christiaan

Bericht door Christiaan » vr dec 15, 2006 10:00 am

bettes schreef:Ik heb die twee van plons ook tussen de benen gehad greetz
bettes
WAT? Plons heeft er 2 tussen zijn benen? :o

jwp de koning

Bericht door jwp de koning » vr dec 15, 2006 2:08 pm

Ja,....... dus,....toch maar alu proef ik een beetje, in de duitse bladen zeggen ze dat ie (carbon) supperstrak stuurt, ik heb zelf de alu mogen testen, in augustus, en Jeroen zij dat ik maar ff moest wachten op het mooie spul van 2007 en niet nu moest kopen, heel joviaal van Jeroen, eerlijk advies van fiets liefhebber aan fiets liefhebber en geen gladde verkoop praatjes (compliment voor Jeroen Wichers), maar wat nu,...??
Ik zal eens lief lachen naar mijn dealer en kijken of hij een XL-letje voor mij kan regelen, in Alu en in Carbon met dezelfde demper. Dank voor alle goede adviezen.
there is no thrill like uphill!

Sven

Bericht door Sven » vr dec 15, 2006 2:11 pm

jwp de koning schreef: Ik zal eens lief lachen naar mijn dealer en kijken of hij een XL-letje voor mij kan regelen, in Alu en in Carbon met dezelfde demper. Dank voor alle goede adviezen.
Dat is absoluut een heel goede keuze. Gewoon goed vergelijken met elkaar en laat het hier ook horen, en er zijn voldoende mensen die precies dezelfde twijfel hebben.

Je overtuigt je met deze afweging tussen alu en carbon het beste om het zo uit te proberen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen..

Plaats reactie