Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
Silver - Berichten:37
specialized hardrock comp?!
Bericht
door Silver » zo mar 26, 2006 2:42 pm
ik heb beetje rond zitten kijken voor een stevig fietsje.. aangezien alle paupermerken gewoon onder mn voeten wegvallen..
naja beetje hier rond wezen kijken wat voor merken er zijn enzo..(ben echt qua dat soort shit helemaal niet bekend hier) naja.. catalogus van specialized aangevraagt aangezien dat wel als chill merk werd gezien..
naja beetje wezen kijken.. sirrus voor 470, ok.. aangezien ik merendeel op de weg rij moet dat wel wat zijn.. alleen een vaste voorvork
maarja.. die kan ik gewoon vervangen? is dat alleemaal universeel of moet je daar nog ergens bij op letten?
en hoe weet ik welke maten goed zijn voor me?
maarja.. ten eerst: is die sirrus wel iets?
(als jullie andere (max 500 graag

) fietsen kennen bij andere merken voel ik me ook aangeraden hoor)

Laatst gewijzigd door
Silver op ma mei 08, 2006 3:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Maartentje
Bericht
door Maartentje » zo mar 26, 2006 6:30 pm
Een voorvork kun je altijd vervangen,.
Met betrekking tot je maat, hangt af van je lengte en de geometrie van het frame.
Misschien is dit iets voor je:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=12882
Tenzij ik me vergis is dit iets steviger dan die Sirrus
It's you, not the bike
-
Bericht
door Silver » zo mar 26, 2006 6:47 pm
ok chill.. en zijn voor de maten een soort faq ofzo.. zodat ik een idee heb?
-
Maartentje
Bericht
door Maartentje » zo mar 26, 2006 6:54 pm
It's you, not the bike
-
Maartentje
Bericht
door Maartentje » zo mar 26, 2006 7:16 pm
Helder moment:
Waarom ga je niet op zoek naar een 2e hands fiets? Dan heb je voor hetzelfde geld betere kwaliteit.
It's you, not the bike
-
Bericht
door Silver » zo mar 26, 2006 7:31 pm
zou ik graag doen hoor..
er weerhoud mij een ding.. ik heb geen waar te zoeken (naja dat is zo op te lossen) ik weet niets ervanaf, ook niet of iets nog goed is of niet..
en meeste shit valt erg boven mijn buget

-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » zo mar 26, 2006 10:36 pm
Kun je niet beter een no name mtb frame kopen inclusief een redelijke afmontage. Volgens mij zijn er zat huis merken waar je voor dit bedrag uit de voeten kan.
Vergeet trouwens een verende voorvork bij dit bedrag, deze weken allemaal onder de maat en gaan je eerder irriteren dan je helpen. Plus als je veel op de weg rijd heb je meer aan een vaste vork.
Mijn tip is dus: Zoek een fiets voor dit budget. Kijkeens bij wat huismerken. Mamoet (Mamoet, den haag), Moreni (salden, limbricht), Snel (snel, utrecht). Bel ze op: vraag naar een mtb frame met een afmontage van bv. Deore. v-brakes (velgremmen) 26"wielen, gladde banden, vaste vork en een goedkope (Pro, BBB) componenten afmontage.
Volgens mij moet je dan wel aardig rond dat bedrag uitkomen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
Maartentje
Bericht
door Maartentje » zo mar 26, 2006 10:44 pm
Dat heb ik in eerste instantie ook gedaan, gewoon een no-name frame, goed afmonteren (minimaal Deore), en je bent klaar. Als je wilt kun je later altijd nog upgraden. In principe kan dit zo'n beetje bij iedere goeie mtb-zaak.
It's you, not the bike
-
Bericht
door Silver » zo mar 26, 2006 10:59 pm
dat had ik dus altijd al ja..inc deore enzo

en of me dat zo geweldig beviel...
bijvoorbeeld rare krakende geluiden tijdens kracht zetten.. vork die krom gaat, gesloopt trapassen, schakel shit die ermee ophoud..
en een verende voorvork hoef ik dr niet perse meteen op te hebben hoor, doe ik anders later wel.. vindt het gewoon een stuk lekkerder als ik ff wil springen
dus ik wil kwaliteit

-
Maartentje
Bericht
door Maartentje » ma mar 27, 2006 9:09 am
Tja, wat kan je verwachten van een fiets van 500 euro?
Als jij Deore niet goed genoeg vind, wens ik je succes voor die 500 euro...
It's you, not the bike
-
Bericht
door Gène » ma mar 27, 2006 10:02 am
Laat ik het dan zo zeggen: De Sirrus kan je vergeten als je ermee een keer in het bos wilt rijden. De fiets stamt af van een racefiets. Dus op de weg kun je ermee goed uit de voeten, maar in het bos merk je gewoon dat de fiets te kort komt. Ik zeg niet dat je de eerste keer deze nadelen zult ondervinden. Maar na enig bos ritje zal de fiets haar mankementen gaan vertonen. Lagering, remmen, schakelgroep slijten hierdoor sneller of komen tekort. Dan ga je denken dat de fiets niet voldoet, terwijl het een prima fiets voor doel waarvoor hij gemaakt is, de weg.
Tja als je inderdaad al deore hebt gehad, zul je misschien moeten door sparen voor een LX afmontage. Reken hiervoor zo'n 250 euro extra.
Wat vesta je trouwens onder springen. Het stoeprandje in de straat of een drop van een halve meter?
Je zult goed moeten realiseren waarvoor je de fiets wit gebruiken. Er bestaat namelijk voor iedere tak een appart soort fiets. Sommige dingen kan je combineren in een fiets, andere weer niet. Cross country kan je makkelijk combineren met op de weg fietsen, maar downhill en op de weg fietsen gaat niet. Het gaat wel, maar je zult merken dat dit niet lekker rijdt. Geometrie, veringen, afmontage zullen je snel tegen werken.
mzzl
Gène
-
Bericht
door Silver » ma mar 27, 2006 1:28 pm
heb je volkomen gelijk in dat ik moet weten wat ik precies ga doen ja..
sirrus is van racefiets ja.. juist goed.. want mijn eerste idee was een racefiets maar dan mtb achtiger.. iets al sirrus dus..
maar.. aangezien dr altijd een maar is, maar springen (als in kleine drops van max metertje ofzo, wil ik ook zeker doen.. (en misshcien is een keertje heuveltjes enzo rijden hierachter..) maar staat weer tegenover wat de sirrus heeft..
en zou dus een andere fiets moeten nemen.. minder road en meer mtb..
dus daar komen jullie aan pas

ik heb geen verstand (nog) van fietsen qua merken enzo.. en vindt ik zelf ook erg lastig omdat ik dan nieteens weet wat ik zou kunnen kiezen..
ik ga iig wel binnenkort richting amsterdam en daar paar winkels vragen hoe en wat misshcien wat voor me is...
maar ik sta nog steeds open voor suggesties

-
Ruckus - Berichten:253
Bericht
door Ruckus » ma mar 27, 2006 8:13 pm
Silver schreef:...maar springen (als in kleine drops van max metertje ofzo, wil ik ook zeker doen.. (en misshcien is een keertje heuveltjes enzo rijden hierachter..)...
jah... een metertje kan je niet met elke fiets doen hoor... ik zou toch 2e hands gaan... zet misschien iets bij "gezocht" (indien je dit nog niet gedaan hebt).
veel succes
-
Bericht
door Silver » ma mar 27, 2006 8:59 pm
niet.. Oo
oh.. maarja.. misshcien dan toch misshcien een andere bike erbij nemen om toch metertje te nemen

-
Bericht
door Silver » di mar 28, 2006 5:49 pm
hardrock misshcien iets? geeft teminste mogelijkheid tot springen en crossen..allen stuk minder tot het racen

-
Bericht
door Gène » di mar 28, 2006 10:13 pm
Dat ligt eraan. Hij is wel meer geschikt voor een bosritje met een dropje. Maar verwacht geen wonderen voor materiaal van €500,-. Niet dat het slecht is, maar op gebied van duurzaamheid is het net allemaal wat minder.
Goed de Hardrock. Ook hier weer wat budget. Je hebt dan twee keuzes. De Hardrock XC comp en de Hardrock sport disc. Geen van beide hebben een afmontage die je zal bekoren. Rockshox J3 en RST Gilla beide zwaar en een blok aan je been. Afmontage is gelijk, maar als deore al niet goed vond, tja moet ik verder gaan?
Voordeel van de sport disc is dat hij een "stevig" frame heeft. Het heeft wat meer body. Dus ook beter voor een sprongetje. Ander voordeel zijn de disc's. Niet zozeer de remmen zelf, want die zijn zwaarder en niet beter dan v-brake's. Maar je hebt nu de optie om een wegwielsetje te laten bouwen (hoeft niet duur te zijn) en je zou dit met race velgen kunnen doen. Zo heb je betere rij eigenschappen op de weg.
Persoonlijk zou ik m'n budget verdubbellen en gaan voor de Rockhopper pro. Waarom? Je hebt ervaring met fietsen, je fietst volgens mij graag. Dus waarom een fiets kopen als je weet dat je waarschijnlijk binnen nu en 1 Ã 1.5 jaar met hetzelfde probleem zit? Kies voor een betere afmontage, het betaald zich terug met comfortabeler fietsplezier. Lichtere wielen, betere remmen, lichtere en beter werkende vork en geloof me, dat is een wereld van verschil.
De keus is aan jouw.
mzzl
Gène
-
Bericht
door Silver » di mar 28, 2006 10:58 pm
ik zat dus te kijekn naar de pro van 650.. ben 17 dus 650 is me kenker veel geld..maar elke 3 maanden andere fiets halen schiet ook niet op..
maarja.. die 650 kan ik met mn ma wel redden misschien..
afwerking en gewicht zijn opzich mindere zaak.. kijk het moet ten 1e gewoon stevige fiets zijn.. en mogelijkheid hebben tot vervangen van onderdelen.. kan allemaal.. dus is iets uiteindelijk niet 100% dan vervang ik het later wel.. gewoon beetje kosten spreiden..
dat ie wat zwaarder is.. totaaaal geen probleem.. laatste fiets was best licht, en moet zeggen dat ik een zwaardere toch stabieler vindt (misshcien zit het tussen mn oren.. maar ok)
ik heb dus een neiging naar de hardrock pro, gewoon een grote maat ervan nemen zodat ik op de weg ook lekker zit.. en dan proberen geld te vinden..
maar iig.. hoe zijn jullie ideeen hierover.. (en ja buget zit ik toch echt aan vast

)
owja.. over 2e hands iets vinden zie ik later wel.. ik moet eerst weter wat ik wil hebben enzo eerdat ik van alles ga zoeken

2e edit: hoeveel gaat een overjarig model in prijs schelen?
-
Bericht
door Gène » wo mar 29, 2006 10:16 pm
De Pro is wel goed. Je begint nog enigzins aardig qua afmontage. Het frame kan wel een duurdere afmontage hebben. Als je kan gaan opwaarderen kun je beter gaan investeren in een betere vork. Tegen die tijd zijn misschien ook al wat andere dingen aan vervanging toe. Ketting, cassette, banden. Daar zit ook veel winst te behalen. Dan wielen, cranks en als laatste componenten zoals stuur, stuurpen, zadel en zadelpen. Maak het niet te bont. Ga niet verder als LX uiterlijk XT niveau. Hoger niveau betekend ook duurder. Misschien zijn click pedalen ook een goede eerste opwaardering. Meer stabiliteit en geen kans meer dat je van je pedaal schiet en de pedaal tegen je scheenbeen krijgt.
Kijk voor deze onderdelen in magazine's. Hou je een beetje op de hoogte, ga bijvoorbeeld naar de Bike Motion komend najaar. Vrijwel alle merken zijn daar vertegenwoordigd. Daarnaast zijn er veel winkels die tegen een lage prijs spul aanbieden (Salden is daar een voorbeeld van). Misschien heb je zelfs de mogelijk om een keer naar Duitsland te gaan. S-tec bijvoorbeeld.
Let op dat je geen te grote fiets koopt. Dat fietst niet relaxed. Beste is je te laten opmeten, of proef zitten op een vergelijkbare fietsmaat. Fine tuning van de positie kan met stuurpen lengte en zadelhoogte. Probeer hier ook afspraken met je fietsemaker te maken.
Tweedehands en overjarig is leuk, moet je alleen weten wat je koopt en geluk hebben met de juiste maat.
Welkom bij de Specialized club

mzzl
Gène
-
Bericht
door Silver » wo mar 29, 2006 10:26 pm
aait
precies reactie die ik verwacht had.. en opzich ook nodig
had bergen reviews zitten lezen.. en dingen om te vervangen kwamen uit op de: vork, cranks, voorste dellairteur (dinges ofzo

) maarja.. opzich verwacht ik dat nog heel te houden.. zo niet? dan heeft mn pa die nog wel liggen.. vork sloop ik denk ik niet zo snel.. (teminste hoop ik.. die gaat dan echt geld kosten

)
met maatja groter, bedoelde ik als een maatje groter dan je normaal zou nemen voor street gebruik
ga binnenkort de zaken in amsterdam langs..
hoegroot is de kans dat ik daar deze (of zelfde soort vergelijkbare fiets) ff kan proberen.. soort testritje ofzo?
iig bedankt voor de reacties allemaal

-
Bericht
door Silver » za mei 06, 2006 1:46 pm
ok.. geld (650 ongeveer) is geen probleem meer
ik zit hier nog met een keuze..
wat is nou het grote verschil tussen de hardrock en de hardrock xc?
(behalve dus de schijven en een klein verschil in het frame)
ik nijg toch naar de hardrock comp van 600
zou dit dus een goede keuze zijn volgens jullie (gewoon dus ff dat jullie wel het laatste woord hebben he als de pros zijnde)
en dan gaan we over op het zoeken van een winkel waar of een overjarig model of die van dit jaar ligt.. hoe daar te beginnen.. gewoon alle winkels afbellen?
-
Bericht
door Silver » ma mei 08, 2006 3:56 pm
*kick*

-
Bericht
door Gène » di mei 09, 2006 3:13 pm
Het is idd het frame en de remmen. Ik twijfel of deze fietsen echt een opwaardering voor je zullen zijn. Misschien heb je nu wel een steviger frame, dan dat je nu hebt.
Daarbij ga ik, uitgaande van je verhaal, dat je al een fiets hebt met deore afmontage etc, etc.
De Hardrock comp disc is berekend op een iets meer agressievere rijstijl. Hij kan wat meer tegen een stootje. Hij is alleen wat zwaar en je zult er rekening mee moeten houden dat er iets gaat sneuvelen. Dus het ritje op de weg kan wat zwaar worden. Een dropje moet je wel kunnen hebben.
Probeer eens op een dergelijke fiets te rijden. Bij de lbs ofzo. Overjarig spul wordt moeilijk. Daar ben je misschien een beetje laat voor.
mzzl
Gène
-
Bericht
door Silver » di mei 09, 2006 4:40 pm
maar wat is een lbs

-
stephan - Berichten:176
Bericht
door stephan » di mei 09, 2006 4:48 pm
Local Bike Shop, voor wat minder slimme mensen: de plaatselijke fietsenwinkel
-
Bericht
door Silver » di mei 09, 2006 8:57 pm
zoetermeer, dus verder dan een bandenplakfietsenwinkel kom ik niet
maaruh.. hoe gaat ie het uithouden met licht dirt werk? ben bang van niet zo erg goed? dus niet jumps van 3 meter ofzo.. maar gewoon kleine dingetjes