fietskeuze

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Billabong
fietskeuze

Bericht door Billabong » za feb 04, 2006 5:59 pm

Naar aanleiding van de 5de verjaardag van mijn oude XC fiets ben ik van plan om een nieuwe te kopen!
Ik heb een beudget van rond de 1500€ (ik kan er eventueel wel een beete over gaan, maar gewoon kwestie van een richtprijs te hebben)
Nu heb ik al een 3 tal fietsen in gedachten: Commencal supernormal disc (hier zou ik waarschijnlijk wel de remmen vervangen door avid juicy 7 of magura julie), lapierre pro alu sl (ik zou wel liever over de Sram x0-9 beschikken maar...), specialized stumpjumper comp disc (deze heeft een xtr achterderraileur en ik vraag me af of die wel zo goed zijn, ik heb namelijk een vriend gehad die ze twe keer heeft kapotgereden)
Graag jullie mening en natuurlijk zijn andere suggesties zeker welkom
Niels

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za feb 04, 2006 7:06 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de duidelijkheid.

Ze zijn zéér aan elkaar gewaagt. Nadeel aan de lapierre vind ik de LX crancks/tandbladen die veel last van chainsuck hebben. Maar dat is niet on overkomelijk. De Specialized en de Commencal doen mij het meest, goede looks, goede afmontage. XTR derailleurs zijn in de regel erg goed, ook wat betrouwbaarheid betreft. Zelf ben ik een tevreden Commencal rijden, en zal dan ook voor de Supernormal kiezen. Daarnaast, kijk eens goed tussen naar de geometrie van de frames, kijk wat bij je past.

En? Waarom zou je die Formula Oro's vervangen voor Juicy 7ens of laat staan Magura Julie's? Oro's zijn echt prima remmen!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » za feb 04, 2006 10:17 pm

grootste verschil tussen de fietsen zijn de maten, ik heb onlangs onder andere de geometrie van de spezi en commencal vergeleken. Die schillen nog al in effectieve bovenbuis lengte. Hij moet wel bij je lichaam passen.

Specialized is één van de langste fietsen die gemaakt word, dit moet je wel passen. Een commençal is daarentegen weer korter. Verder de onderdelen zijn allemaal goed, de voorvorken zijn ook aardig vergelijkbaar qua prijs kwaliteit, over beide hoor je goeie verhalen.

Wat derailleurs, als je hem ergens koopt bij een normale fietsenmaker. Kan je het misschien ook wel kosteloos (of anders voor een kleine meerprijs) laten ombouwen naar Sram of Shimano net wat je voorkeur is.

Wat remmen betreft: vermoed dat het persoonlijk is, veel mensen zijn momenteel fan van de Avid Juicy's, maar de Oro's hoor ik ook goeie verhalen over.

Ik zou zeggen, rij eens op alle drie. Wel frame/geo rijd het lekkerst, en koop die fiets. Want het frame is de basis, als dat niet goed is. Kun je nog zulke goeie onderdelen hebben, maar zul je nooit écht lekker rijden op je mtb.

Veel succes met je keuze!! 8)

Rinse (kijk ook eens naar Santos www.santos-bikes.nl)
Whoop Whoop!

Billabong

Bericht door Billabong » zo feb 05, 2006 8:23 am

de remmen zouden eigenlijk vervangen worden omdat ik er nog niets over geoord had, niemand die ik ken rijd ermee, dus ik dacht ik speel het zekere op het onzekere. Maar als jullie er al wel goede verhalen over gehoord hebben, kan ik ze zeker laten staan.
Ik zou ze wel graag eerst testrijden, maar ik heb geen idee waar dit kan. Als ik ze bij mijn fietshandel zou kopen, dan moet hij besteld worden, en bestellen is kopen dus...

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo feb 05, 2006 1:29 pm

Mooie, cleane optiek voor alledrie. Wist trouwens al dat Koga het FS frame met Lapierre deelde, maar dat dit ook de HT's geldt is nieuw voor mij. Vind de Lapierre alleen wel mooier. Vind hem ook de mooiste vd drie

Afbeelding
Afbeelding

Om de Lapierre te passen kan je dus ook gewoon naar de Koga dealer gaan...

Gène

Bericht door Gène » ma feb 06, 2006 9:17 am

Zelf ben ik een specialized fan, dus voor mij zou de keuze makkelijk zijn. Maar dit is voor iedereen anders.

Nadeel van Lapierre is dat mindere crankstel t.o.v. de andere twee. Voordeel is weer dat hij er goed uit ziet en niet iedereen rijd op een Lapierre. Veder is de afmontage goed.

De Specialized heeft een goede afmontage en strak uiterlijk. Het frame is afgeleid van de nieuwe M5. Nadelig van Specialized vind ik het standaard balhoofd slechte ervaring mee) en de wielen zijn in de regel wat zwaar.

De Commercial is goed afgemonteerd, maar springt niet echt in het oog. Ze maken goede degelijke fietsen, nooit een slecht woord over gehoord. Alleen die kleur, wit daar zie je alles op.

Probeer de fietsen eens in het echt te bekijken, bespreek ook met die betreffende fietsemaker, of je nog iets mag customizen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Billabong

Bericht door Billabong » ma feb 06, 2006 2:48 pm

Ja, mijn keuze ging oorspronkelijk ook uit naar de specialized. Maar toen ik het erover had in de fietswinkel vertelden ze mij, dat zij niet graag specialized verdeelden, omdat ze in het verleden veel problemen hadden gehad met de garantie en de lange wachttijden om vervangstukken te krijgen!
Als ik bij de lapiere het crankstel zou veranderen, wat raden julie dan aan, dat ik bij shimano blijf en naar een xt overstap of is het beter dat ik er dan een truvativ opgooi?
Bij die commencal staat er een rockshox reba sl op, ik was nu is aan het zien in O2-bikers want vorig nummer brachten ze een dossier uit over vorken maar de raba sl staat er niet tussen, alle reba's buiten de sl. Op de site van rockshox staat ze aangeduid als minste van de reba-familie maar wat wil dit zeggen. eigenlijk komt het erop neer dat ik niet weet of ze al dan niet goed genoeg is!

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di feb 07, 2006 3:08 pm

spesh :o

Gène

Bericht door Gène » di feb 07, 2006 10:09 pm

Das waar dat specialized lang erover doet om te leveren, op mijn eerste stumpjumper heb ik 4 maanden moeten wachten. Dat kwam omdat hij niet op voorraad was in Nederland en toen kwamen ze nog uit de VS. Boten zijn niet zo snel. Ik had wel mooi een USA model te pakken met speciale kabellugs op de bovenbuis, maar dat was een detail.

Over garantie kan ik niet meer dan tevreden zijn, Ik heb na enkele verf blaasjes een nieuw frame gekregen en m'n vader had laatst een gescheurd s-works frame. Hij kreeg het 2006 model.
Misschien duurt het wat lang, maar ja, wat is lang. In m'n vaders zijn geval een maand, maar dat kwam weer dat het najaar 2005 was en de niewe frames moesten nog komen. Twee weken duurde het, geloof ik.

Over het crankstel kan ik kort zijn: XT, zonder meer. Beste prijs/kwaliteit verhouding en vervang onderdelen zoals kettingbladen/lagers zijn volop verkrijgbaar. Ik zeg niet dat truvativ slecht is en als je het mooier vind om er een truvativ in te steken ben ik de laatste die je tegenhoud.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

supernormal

Bericht door supernormal » vr apr 07, 2006 10:15 am

Waarom niet eens testrijden op een Commençal Essence? Vergelijkbaar qua framebouw enkel wat luxer afgemonteerd. Het kost je € 35,-- die je terug krijgt als je een Commençal koopt. De testbike word voor dat geld gebracht naar de dealer van je keuze. Kijk http://www.commencal.nl/default.asp?include=contact voor beschikbare data.

EDIT:

Niet Kicken na 2 maanden a.u.b., mail of zo iets voortaan.

gr. Roel

Plaats reactie