Carbon schaarste
Moderators:JJ, Beheerders
Ff een nieuwsberichtje van bikebiz.com
De fiets industrie zit met een groot probleem wat betreft highend productie. Grote projecten als windmolenparken (50m bladen), de superjumbo van Airbus de A380 (30% Carbon, 80ton) en de nieuwe Boeing 787, groeiende chinese markt die vraagt om composieten als carbon en de Amerikaanse oorlogs industrie, zijn de grootste afnemers van carbon. Andere afnemers is verteld dat ze gewoon minder krijgen. Dat betekend dat de prijzen enorm zullen stijgen de komende jaren want dit is iets wat niet een half jaar gaat duren.
Dus als je toch van plan was om met die carbon hype mee te gaan, sla nu je slag ;D
Bron: http://bikebiz.com/daily-news/article.php?id=5858
De fiets industrie zit met een groot probleem wat betreft highend productie. Grote projecten als windmolenparken (50m bladen), de superjumbo van Airbus de A380 (30% Carbon, 80ton) en de nieuwe Boeing 787, groeiende chinese markt die vraagt om composieten als carbon en de Amerikaanse oorlogs industrie, zijn de grootste afnemers van carbon. Andere afnemers is verteld dat ze gewoon minder krijgen. Dat betekend dat de prijzen enorm zullen stijgen de komende jaren want dit is iets wat niet een half jaar gaat duren.
Dus als je toch van plan was om met die carbon hype mee te gaan, sla nu je slag ;D
Bron: http://bikebiz.com/daily-news/article.php?id=5858
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Carbon schaarste
Even een paar Monkey bars inslaan

Re:Carbon schaarste
Wie rijd er in hemelsnaam nog met carbon????
Staal & titanium is in!!!
dussssss©
Staal & titanium is in!!!
dussssss©
Re:Carbon schaarste
BOSS schreef:Staal & titanium is in!!!
Is staal ooit "uit" geweest dan? ;D
Re:Carbon schaarste
Dit speelt al een tijdje. Maar maak je geen zorgen, er gaat gemiddeld een half kilootje koolstof in een frame ofzo. Als de prijs verdubbeld wordt je fiets misschien wel 50 euro duurder. Nah, da"s nog wel te overzien......
Het is eerder een probleem om uberhaupt iets te krijgen denk ik. Tja, vliegtuigfabrikanten sluiten contracten af van 10 jaar of langer met leveranciers. En fietsfabrikanten kopen gewoon af en toe iets in. 3x raden wat die carbon-boeren interessanter vinden voor hun toekomst.....
Het is eerder een probleem om uberhaupt iets te krijgen denk ik. Tja, vliegtuigfabrikanten sluiten contracten af van 10 jaar of langer met leveranciers. En fietsfabrikanten kopen gewoon af en toe iets in. 3x raden wat die carbon-boeren interessanter vinden voor hun toekomst.....
Re:Carbon schaarste
Een half kilootje ;D. Er is wel wat meer nodig om dat te maken. Je zit ook met heel veel afval he. Dat is ook een beetje een nadeel. Als je als fabrikant 60.000 frames en 500.000 vorken maakt per jaar zoals Martec, dan gaat dat aardig in de papieren lopen.
Zit je als fabrikant die ook nog eens tennisrackets produceert, zo aan de 2000 ton. Moet je eens voorstellen dat zo"n kleine speler als Martec gewoon ff weggedrukt wordt door een nieuwe order van Boeing voor de levering van noem eens wat 20 kiloton per jaar ofzo >:(
Best kans dat deze bedrijven gewoon over de kop gaan als ze niet snel inspelen op de vraag en niet meer kunnen leveren omdat het ruwe materiaal gewoon niet te krijgen is.

Best kans dat deze bedrijven gewoon over de kop gaan als ze niet snel inspelen op de vraag en niet meer kunnen leveren omdat het ruwe materiaal gewoon niet te krijgen is.
Re:Carbon schaarste
B.L.Racing schreef:
Een half kilootje ;D. Er is wel wat meer nodig om dat te maken. Je zit ook met heel veel afval he. Dat is ook een beetje een nadeel. Als je als fabrikant 60.000 frames en 500.000 vorken maakt per jaar zoals Martec, dan gaat dat aardig in de papieren lopen.Zit je als fabrikant die ook nog eens tennisrackets produceert, zo aan de 2000 ton. Moet je eens voorstellen dat zo"n kleine speler als Martec gewoon ff weggedrukt wordt door een nieuwe order van Boeing voor de levering van noem eens wat 20 kiloton per jaar ofzo >:(
Best kans dat deze bedrijven gewoon over de kop gaan als ze niet snel inspelen op de vraag en niet meer kunnen leveren omdat het ruwe materiaal gewoon niet te krijgen is.
doemdenker
Re:Carbon schaarste
Afvalpercentage is erg laag hoor. Maar stel dat je heel excessief afval produceert, en 30 procent van je materiaal weggooit, dan is het uiteindelijk effect op de kostprijs nog steeds een paar tientjes.
Er zit maar grofweg een halve kilo aan vezeltjes in zo"n frame hoor. De rest is hars en aluminium inserts.
Er zit maar grofweg een halve kilo aan vezeltjes in zo"n frame hoor. De rest is hars en aluminium inserts.
Re:Carbon schaarste
Mave schreef:
Er zit maar grofweg een halve kilo aan vezeltjes in zo"n frame hoor. De rest is hash en aluminium inserts.
Saaa gauw die carbononderdelen gaan roken!
Re:Carbon schaarste
Carbon is voor weight weenies ;D
No offence
No offence

Re:Carbon schaarste
zijn ze in de F1 ook blij mee!! met die schaarste!!
Re:Carbon schaarste
misschien moet iedereen die nog op een oude carbon fiets deze maar inruilen zodat die geryceld kunnen worden:)
Re:Carbon schaarste
Oude koe uit de sloot trekken. Ik wil niet opscheppen maar ik werk nu tijdelijk voor Stork aerospace (Fokker) en heb wat insider info. Wat daar allemaal aan de hand is!! De productie van koolstof onderdelen voor Apache helicopters, Dassault, A380, en vele andere zaken is stilgevallen wegens grote tekorten aan koolstofvezel. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers heeft met het hier over gehad. En men heeft dit als zéér zorgelijk gekwalificeerd. Voor één week productie voor Apache heeft men rond de 1500 vierkantemeter koolstof nodig. Pas in december krijgt men een voorraadje van 1300 sqr. m. Pas begin volgend jaar mogen ze echt een hoeveelheid ontvangen waar weer eventjes mee gewerkt kan worden. Dit zou onder andere komen door extreem gestegen vraag naar koolstof vanuit de militaire industrie, Boeing en Airbus. Als kleine speler moet je maar zien hoe je eraan kan komen. ;D
Re:Carbon schaarste
B.L.Racing schreef:
Oude koe uit de sloot trekken. Ik wil niet opscheppen maar ik werk nu tijdelijk voor Stork aerospace (Fokker) en heb wat insider info. Wat daar allemaal aan de hand is!! De productie van koolstof onderdelen voor Apache helicopters, Dassault, A380, en vele andere zaken is stilgevallen wegens grote tekorten aan koolstofvezel. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers heeft met het hier over gehad. En men heeft dit als zéér zorgelijk gekwalificeerd. Voor één week productie voor Apache heeft men rond de 1500 vierkantemeter koolstof nodig. Pas in december krijgt men een voorraadje van 1300 sqr. m. Pas begin volgend jaar mogen ze echt een hoeveelheid ontvangen waar weer eventjes mee gewerkt kan worden. Dit zou onder andere komen door extreem gestegen vraag naar koolstof vanuit de militaire industrie, Boeing en Airbus. Als kleine speler moet je maar zien hoe je eraan kan komen. ;D
Je hebt gelijk dat er schaarste is, vooral voor de hoogwaardige (dunne) vezels, die vooral in de luchtvaart gebruikt worden. Voor kleine afnemers is het idd geluk hebben als er nog ergens wat gevonden kan worden. Ik heb dingen gehoord als uitverkocht tot en met augustus!!
Alleen snap ik een paar dingen uit je verhaal niet helemaal. Er is toch juist carbon tekort door de A380? Dus ik neem aan dat het daarvoor wel beschikbaar is. En een Apache is toch ook militair en Boeing?