JJ schreef:
Heren, is er een site waar een overzicht wordt gegeven van wat Bontrager allemaal gebakken heeft?
Keith"s bekendste en eigenlijk enige echt breed verkochte modellen zijn o.a.;
-RaceLite
-Race (iets "goedkopere/zwaardere" broertjes van de RaceLite)
-Ti Lite (Titanium frame wat bij Sandvik Titanium Sports werd gemaakt)
-Road Lite (naam zegt genoeg)
-CX (cyclocross)
De voorloper van de Race/RaceLite was de "Off Road", destijds zijn enige mtb frame. Dus waarom moeilijk doen over een naam? Dat was tot ong. begin jaren "90. Toen kwamen de Race en RaceLite. Keith heeft daarnaast een aantal proto"s gebouwd waar van er van enkelen wat foto"s rondzwerven online. Ik heb een proto Full Suspension aan geboden gekregen via een goede bekende in Duitsland, die zich een persoonlijke vriend van Keith mag noemen. Ik heb tot op heden het bod wat afgehouden, aangezien ik eigenlijk niets met een fully kan. De frames mogen alleen niet zomaar verkocht worden. Althans.. dat is de gentlemans agreement die die duitser met Keith heeft. Vond het dus een redelijke eer dat mij de mogelijkheid wel werd geboden. Maar zomaar ff een paar honderd euro aan een frame uitgeven waar ik eigenlijk nooit wat mee zal doen... dat doe ik "ff" nog niet...
Bontrager is rond 96 overgenomen door Trek. Nog 1,5 jaar werden er wat frames gebouwd in de schuur van Keith in Santa Cruz. Daarna verplaatste de productie naar Waterloo, Trek dus. Daar kwam de Privateer vandaan, een frame dat door velen als een niet echte Bontrager wordt gezien (....). Kort daarop, werd de gehele productie van frames onder de naam Bontager stop gezet.
Keith heeft voor vele ontwerpen en ideeën gezorgd die je nog steeds terug vind. Kijk bij een Trek maar eens naar de gussets die er toe gepast worden. Die zijn regelrecht afgeleid van de stalen frames van Keith. Keith was ook één van de eersten die veelvuldig gebruik maakte van deze techniek. Het wishbone design bij een Trek is ook een idee wat pas toegepast werd, nadat Keith in dienst trad bij Trek.
Hieronder een foto van 1 van de 3 full suspension proto"s die Keith net voor de overname van Trek gemaakt heeft;
De oplettende lezer/kijker zal hierin wellicht wat herkenning in vinden van de huidige Gary Fisher Sugar. Dit frame heeft dus ook werkelijk model gestaan voor die Sugar. Stiekum moet ik toch bekennen dat ik het leuk zou vinden dit toch aan de muur te mogen hangen. Maar wat ik al zei; ik heb momenteel even geen zin om hier echt geld voor neer te leggen. Wellicht later nog wel. Frame is in elk geval niet "zomaar" te koop... dus who knows...
Hier een tweede versie van die FS; deze echter gemaakt in de periode dat Keith inmiddels voor Trek zijn design talenten het werk liet doen:
Hierbij ging het voornamelijk om de mogelijke toepassing van bladveren, als scharnieren. Erg leuk object... Ook eveneens slechts 3 stuks van gemaakt, waarvan 1 door Keith zelf uitvoerig bereden werd. Echter.. zonder voorderraileur.... Hij had daar geen rekening mee gehouden bij het opzetten van dit systeem. Kortom; er was dus gewoon geen plaats voor een voorderraileur.....
Keith was onder andere de man die mede aan de basis stond van de RockShox RS-1 geveerde vork. De eerste mtb specifieke vork met "vering". Pak zo bijv. eens de starre Bontrager vork. Die heeft een kroon, waarin twee losse poten worden geschroefd. Die kroon werd dus gebruikt voor de eerste RS-1. Keith had die dat ontwerp al een tijdje in eigen gebruik, maar leende het dus wat uit aan Paul Turner. Van die Bontrager vork heeft Tange een eigen licentie versie mogen maken, Tange Switchblade. Het mooie is dus nu, dat de eerste series RockShoxen, waaronder de MAG serie en zowel de Tange Switchblade en de originele Bontrager versie, allemaal dezelfde maatvoering hebben. De kronen/poten zijn dus feitelijk uitwisselbaar.