Re:Nieuw scheur ijzer....

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di dec 21, 2004 2:40 pm

Elevation12,000 schreef:
Steelboy,

Ik wil Jeroen"s topic niet overladen met FAT foto"s, dus maak wel een nieuw topic aan.

Heb ik net een leuk topic aangemaakt, wil ik hem daadwerkelijk gaan posten en dan blijk ik ineens uitgelogd - alles weg!

Ben d"r helemaal klaar mee. >:(

rene

Bericht door rene » di dec 21, 2004 2:48 pm

Meestal werkt in dat geval bij mij de "back" knop van de browser. Effe in een nieuwe window opnieuw aanloggen, klaar ben je....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 21, 2004 9:26 pm

Heren, is er een site waar een overzicht wordt gegeven van wat Bontrager allemaal gebakken heeft?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 21, 2004 9:54 pm

JJ schreef:
Heren, is er een site waar een overzicht wordt gegeven van wat Bontrager allemaal gebakken heeft?

Keith"s bekendste en eigenlijk enige echt breed verkochte modellen zijn o.a.;

-RaceLite
-Race (iets "goedkopere/zwaardere" broertjes van de RaceLite)
-Ti Lite (Titanium frame wat bij Sandvik Titanium Sports werd gemaakt)
-Road Lite (naam zegt genoeg)
-CX (cyclocross)

De voorloper van de Race/RaceLite was de "Off Road", destijds zijn enige mtb frame. Dus waarom moeilijk doen over een naam? Dat was tot ong. begin jaren "90. Toen kwamen de Race en RaceLite. Keith heeft daarnaast een aantal proto"s gebouwd waar van er van enkelen wat foto"s rondzwerven online. Ik heb een proto Full Suspension aan geboden gekregen via een goede bekende in Duitsland, die zich een persoonlijke vriend van Keith mag noemen. Ik heb tot op heden het bod wat afgehouden, aangezien ik eigenlijk niets met een fully kan. De frames mogen alleen niet zomaar verkocht worden. Althans.. dat is de gentlemans agreement die die duitser met Keith heeft. Vond het dus een redelijke eer dat mij de mogelijkheid wel werd geboden. Maar zomaar ff een paar honderd euro aan een frame uitgeven waar ik eigenlijk nooit wat mee zal doen... dat doe ik "ff" nog niet...

Bontrager is rond 96 overgenomen door Trek. Nog 1,5 jaar werden er wat frames gebouwd in de schuur van Keith in Santa Cruz. Daarna verplaatste de productie naar Waterloo, Trek dus. Daar kwam de Privateer vandaan, een frame dat door velen als een niet echte Bontrager wordt gezien (....). Kort daarop, werd de gehele productie van frames onder de naam Bontager stop gezet.

Keith heeft voor vele ontwerpen en ideeën gezorgd die je nog steeds terug vind. Kijk bij een Trek maar eens naar de gussets die er toe gepast worden. Die zijn regelrecht afgeleid van de stalen frames van Keith. Keith was ook één van de eersten die veelvuldig gebruik maakte van deze techniek. Het wishbone design bij een Trek is ook een idee wat pas toegepast werd, nadat Keith in dienst trad bij Trek.

Hieronder een foto van 1 van de 3 full suspension proto"s die Keith net voor de overname van Trek gemaakt heeft;

Afbeelding

De oplettende lezer/kijker zal hierin wellicht wat herkenning in vinden van de huidige Gary Fisher Sugar. Dit frame heeft dus ook werkelijk model gestaan voor die Sugar. Stiekum moet ik toch bekennen dat ik het leuk zou vinden dit toch aan de muur te mogen hangen. Maar wat ik al zei; ik heb momenteel even geen zin om hier echt geld voor neer te leggen. Wellicht later nog wel. Frame is in elk geval niet "zomaar" te koop... dus who knows...

Hier een tweede versie van die FS; deze echter gemaakt in de periode dat Keith inmiddels voor Trek zijn design talenten het werk liet doen:

Afbeelding

Hierbij ging het voornamelijk om de mogelijke toepassing van bladveren, als scharnieren. Erg leuk object... Ook eveneens slechts 3 stuks van gemaakt, waarvan 1 door Keith zelf uitvoerig bereden werd. Echter.. zonder voorderraileur.... Hij had daar geen rekening mee gehouden bij het opzetten van dit systeem. Kortom; er was dus gewoon geen plaats voor een voorderraileur.....

Afbeelding

Keith was onder andere de man die mede aan de basis stond van de RockShox RS-1 geveerde vork. De eerste mtb specifieke vork met "vering". Pak zo bijv. eens de starre Bontrager vork. Die heeft een kroon, waarin twee losse poten worden geschroefd. Die kroon werd dus gebruikt voor de eerste RS-1. Keith had die dat ontwerp al een tijdje in eigen gebruik, maar leende het dus wat uit aan Paul Turner. Van die Bontrager vork heeft Tange een eigen licentie versie mogen maken, Tange Switchblade. Het mooie is dus nu, dat de eerste series RockShoxen, waaronder de MAG serie en zowel de Tange Switchblade en de originele Bontrager versie, allemaal dezelfde maatvoering hebben. De kronen/poten zijn dus feitelijk uitwisselbaar.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 21, 2004 10:06 pm

Is de Privateer dus eigenlijk dezelfde fiets als mijn wijlen Trek 990? Volgens mij heb ik eens een Fisher gezien die wel heel erg op mijn Trek leek, dan zal ook die Privateer wel van dezelfde "lijn" komen?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 21, 2004 10:11 pm

Nu we het toch over enkele bijzondere frames van Keith hebben;

hieronder een verzameling van enkele van zijn proto"s (waarschuwing; zeer zeldzame foto"s op komst!!).

Keith heeft behoorlijk wat seminairs en intervieuws gegeven waarbij de hoofd vraag vaak was wat hij als beste materiaal voor een bepaald frame zou vinden. Hij gaf vaak zeer bijzondere antwoorden. Waaronder dat bijv. persoonlijk zelf een combinatie van staal en alu erg zag zitten.

De overname door Trek bood een uitkomst hierin... Eveneens slechts 2, misschien 3 versie"s van gemaakt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juist jah; aluminium voorkant, met een kompleet stalen achterbrug. Erg uh.. apart. Ik weet dat die duitse "bekende" van me, wellicht aan 1 van die twee proto"s kan komen. Heb hem duidelijk gemaakt dat ik hier wel wat eerder geld voor over heb.... Zeer apart en past beter in m"n straatje....

Ook zoiets; Trek was al vollop bezig met de mogelijkheden van het OCLV gebeuren... Keith moest ook wat proberen;

Afbeelding

Alu voorkant, stalen liggende achtervork en een OCLV staande achtervork... Hij deed toen al, wat men nu pas op grote schaal doet; carbon staande vorken in frames verbouwen.

Hier zowel die alu/carbon/stalen proto, naast de andere alu/stalen proto, bij Keith in de achtertuin...

Afbeelding

Hier overigens nog een paar leuke plaatjes van die alu FS proto, met bladveer. Dit zijn foto"s genomen door Keith zelve... van de proto waarmee hij zelf redelijk wat gereden heeft.

Leuk detail; lees eens wat er op de binnenkant van het XTR blad staat... ;)

Afbeelding

Afbeelding

Keith"s versie van een softtail... De roestige delen net boven de dropout en achter het BB huis zijn dus overdwars geplaatste stukjes plaat materiaal, welke dus de nodige flex moesten geven. Ook een potentiele kanditaat om eens op te bieden, mits Keith ook dit frame weg doet....

Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 21, 2004 10:14 pm

JJ schreef:
Is de Privateer dus eigenlijk dezelfde fiets als mijn wijlen Trek 990? Volgens mij heb ik eens een Fisher gezien die wel heel erg op mijn Trek leek, dan zal ook die Privateer wel van dezelfde "lijn" komen?

De Trek en Gary Fisher modellen zijn tot op een groot aantal kleine details vrij vaak identieke frames geweest. Zo kan het dus goed zijn dat je inderdaad een Gary Fisher gezien hebt die 99%-100% gelijk is aan jouw Trek.

De Privateer was echter een gestroomlijnde Race. Veel dezelfde design features, echter iets minder gussets, een iets andere (goedkopere) buis en bovenal de enige serie Bontrager met een 1 1/8" balhoofdsbuis. Dit frame lijkt dus voor de rest op geen enkel frame van Trek of Gary Fisher uit die tijd.

Sven

Bericht door Sven » di dec 21, 2004 10:30 pm

Nogmaals de vraag... Is dit een deel van je (overigens geweldige) verzamelwoede, of heb je hier nog bijbedoelingen mee?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 21, 2004 10:48 pm

[quote="D"n Helle"]
Nogmaals de vraag... Is dit een deel van je (overigens geweldige) verzamelwoede, of heb je hier nog bijbedoelingen mee?
[/quote]

Hoe bedoel je precies...?

Sven

Bericht door Sven » wo dec 22, 2004 1:35 pm

[quote="DeKerf"s"]
[ [quote="D"n Helle"]
[/quote]

[/quote]

[ [quote="D"n Helle"]
Sjiek... vooral die achtervork is liked by me...
Alleen blijft mijn vraag bij iedere aankoop van jou, hoe krijg je et voor elkaar? Ik bedoel, ga je deze, net als je vorig frame, ook weer opbouwen?

Achja, nice...
[/quote]

En met "overigens geweldige" bedoel ik niks sarcastisch, gewoonweg goed dat iemand die dingen verzameld...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo dec 22, 2004 7:11 pm

[quote="D"n Helle"]
[ [quote="DeKerf"s"]
[ [quote="D"n Helle"]
[/quote]

[/quote]

En met "overigens geweldige" bedoel ik niks sarcastisch, gewoonweg goed dat iemand die dingen verzameld...
[/quote]

Ik begreep je "bijbedoelingen" niet helemaal ;)

Maar uh, als je dus inderdaad bedoeld of ik ook nog iets doe met de frames, behalve er naar kijken ;). Uh.. jah, het is een fiets en blijft een fiets en fietsen zijn er om op te rijden. Dat niet alles op dit moment opgebouwd kan worden, lijkt me logisch... daarbij is het ook een soort van -bezig blijven- idee wellicht :)

Alles wat ik koop, probeer ik uiteraard op de juiste maat e.d. te kopen, zodat ik er eens op kan rijden. Helaas is bij mn op en na laatste (laatste was de Ti Lite) aankoop dat verhaal wat afgedreven... Heb hier sinds gisteren (heeeeel lang onder weg geweest!) een Ritchey Commando uit 1986 staan :-* Deze Ritchey is mij helaas wel té groot :-[

Foto"s daarvan, volgen nog wel....

Sven

Bericht door Sven » wo dec 22, 2004 9:22 pm

Goed.

Was dit ook de reden van de poging tot verkoop van je Heckler?

bettes

Bericht door bettes » wo dec 22, 2004 10:18 pm

Nee daar weet ik persoonlijk wel de reden voor... Hij wil namelijk na zijn liefde voor oer hardtails ook zijn liefde voor oerfullies een uitweg geven.

Dit door een ... te kopen (kleine tip: zoek ff wat voor bike ondergetekende rijdt)

greetz
bettes

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 23, 2004 8:27 pm

[quote="D"n Helle"]
Goed.

Was dit ook de reden van de poging tot verkoop van je Heckler?

[/quote]

Nee, lees de reactie van Bettes om de ware reden daarvan te achterhalen.

De Ti Lite kwam "gewoon" als een lucky shot voorbij.. maar dat is vaak het geval eigenlijk. Bij deze ging het echter zeer snel en was er iets meer geluk in het spel dan normaal.

Plaats reactie