Rocky Mountain ETSX-70
Moderators:JJ, Beheerders
-
Nog iets over STEC.
Mijn broer kocht er een MXC, die na 2 keer rijden lek was, die ik dus gelijk terug gebracht heb. Vervolgens moest ik 6 (lees: zes, 6! ZES!!!!1) maanden wachten tot ik eindelijk hoorde dat ze hem kwijt waren en dat we een nieuwe zouden krijgen. ZES!
Bedenk zelf maar of je dit goede service vindt. ::)
Mijn broer kocht er een MXC, die na 2 keer rijden lek was, die ik dus gelijk terug gebracht heb. Vervolgens moest ik 6 (lees: zes, 6! ZES!!!!1) maanden wachten tot ik eindelijk hoorde dat ze hem kwijt waren en dat we een nieuwe zouden krijgen. ZES!
Bedenk zelf maar of je dit goede service vindt. ::)
Re:Rocky Mountain ETSX-70
Leerink schreef:
Overigens schijnt S-tec op dit moment allerlei garantieperikelen te hebben met Fox en dergelijke. Altans dat lees ik in andere topics hier op dp.
Opzich logisch; als jij als Fabrikant in staat geschreven, spullen opkoopt en ze verkoopt als winkel-zijnde, dan krijg je dat soort situaties.
Vandaar ook mijn veronderstelling dat S-Tec geen lang leven beschoren is in deze vorm. Ze kopen op een OEM licentie (Official Equipment Manufacturer) wat dus zeggen wilt dat ze een fabrikant van fietsen zijn. Zeg even zoals Santos bijv. Alleen met dát verschil dat zijn in de praktijk een winkel blijken te zijn en op hun OEM prijs nog genoeg percentage winst kunnen zetten dat ze er genoeg aan verdienen en nog steeds goedkoper zijn dan wie dan ook.
Ik kan me niets anders voorstellen dat de duitse winkels een enorme schurft hebben aan het ondermijnen van dealer- en prijsafspraken e.d. waar zij zich wél aan moeten houden. Het is ook deels aan de fabrikanten/leveranciers van S-Tec om zelf daar tegen op te treden. Dingen als garantie afwikkelingen die S-Tec zelf moet indienen zijn daar dus deels een onderdeel van.
Wat denk je van een framebreuk... over een paar jaar binnen een garantie termijn... en S-tec doet moeilijk omdat ze niet meer terecht kunnen bij de fabrikant wegens "foute praktijken"??
Oké je bespaart nu misschien veel geld, en daar kan ik niemand op afwijzen.. maar denk verder. Is het je waard wat er mogelijk kán gebeuren? Misschien... het is voornameiljk een kwestie van wat geluk en je hebt profijt van je keuze. Zit het geluk je tegen.. heb je enorm veel pech. Daar zit je dan met je "winst"....
Overigens; er lopen al genoeg discussies over S-Tec.. en ook ik draag in dit topic weer bij aan het deels afdwalen.. Mea Culpa...
Mijn eerste vraag is nog steeds niet beantwoord; wordt er wel gelet op de specifieke rij-eigenschappen van die ETS-X??
Ben erg benieuwd waarom je dié fiets zou verkiezen t.o.v. die anderen?? En kom niet aanzetten met de afmontage want bij een fullie draait het in eerste instantie om de werking van het systeem....
Mijn eerste vraag is nog steeds niet beantwoord; wordt er wel gelet op de specifieke rij-eigenschappen van die ETS-X??
Ben erg benieuwd waarom je dié fiets zou verkiezen t.o.v. die anderen?? En kom niet aanzetten met de afmontage want bij een fullie draait het in eerste instantie om de werking van het systeem....
ik heb nog nooit een ETSX in het wild zien rijden, en volgens mij rijd hier op DP ook niemand er op rond.
Op MTBreview krijgt hij wel goede reviews btw.
dussssss©
dussssss©
BOSS schreef:
ik heb nog nooit een ETSX in het wild zien rijden, en volgens mij rijd hier op DP ook niemand er op rond.
dussssss©
Goede?? Ik lees meer verhalen over gebroken frames dan positive ervaringen... of ik let op de verkeerde dingen...
Op een blauwe maandag hebben we hier op DP nog een test van een ETS-X gehad....
Die Commencal ziet er ook goed uit, prijs lijkt me gunstig. Of ga je zeker voor een RM?
De keuzes zijn legio qua MTB en ja het blad fiets heeft gelijk, op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Ik heb aan de hand van een long list (Scott, Santos, Cube, Giant ) een shortlist gemaakt (RM, Commencal en Specialized) Hierbij laad ik me leiden door een aantal faktoren, framekwaliteit, afmontage en natuurlijk een beetje exlcusiviteit. De genoemde merken maken allemaal gebruik van Fox dempers en vorken. In alle bladen (zijn er heel wat) die ik heb gelezen zijn ze zeer te spreken over dit merk. RM frames worden met de hand gemaakt en ondergaan een strenge test voordat ze de fabriek verlaten. Het is eigenlijk een optelsommetje.
Wat ik wel opmerk is dat de service van commencal top is. Ik kon door omstandigheden niet komen naar bikemotion (ben net vader geworden) en ze staan me lang en uitvoerend te woord over de Meta 5.10. Omdat wij net een enorme verbouwing achter de rug hebben en de service bij elk bedrijf ondermaats is vond ik dit al opmerkelijk mede dankzij het feit ik hen heb medegeeld dat ik mijn keuze nog niet heb gemaakt.
Natuurlijk zal ik de verschillende merken uitvoerig gaan testen, maar eigenlijk zijn de ervaringen van gebruikers belangrijker
Wat ik wel opmerk is dat de service van commencal top is. Ik kon door omstandigheden niet komen naar bikemotion (ben net vader geworden) en ze staan me lang en uitvoerend te woord over de Meta 5.10. Omdat wij net een enorme verbouwing achter de rug hebben en de service bij elk bedrijf ondermaats is vond ik dit al opmerkelijk mede dankzij het feit ik hen heb medegeeld dat ik mijn keuze nog niet heb gemaakt.
Natuurlijk zal ik de verschillende merken uitvoerig gaan testen, maar eigenlijk zijn de ervaringen van gebruikers belangrijker
Lees dan daarom eerst en vooral maar eens de test die hier op Dirty Pages stond van die Rocky Mountain, deze werd getest door 3 objectieve Tibetaanse DwergPony Cowboys !
-
@ Dekerf"s, thanks er is me nu een heleboel duidelijk over S-Tec met name ook waarom ze zo goedkoop kunnen zijn en de evt. problemen inzake garantie op vorken e.d. Zo blijkt maar weer eens te meer je bent nooit te oud om te leren.
Ik zou zowiezo eens contact opnemen met Rob Akkermans, daar kan je bvb een ets testen en ik denk zelfs dat die fiets voor een mooie prijs weg mag.
S tec : zoals ik reeds zei : die halen eind 2005 niet en dan beginnen de garantie gevallen mooi tegen te vallen...
S tec : zoals ik reeds zei : die halen eind 2005 niet en dan beginnen de garantie gevallen mooi tegen te vallen...
-
@ Plons, je weet het nooit met dit soort zaken. Als ze maar genoeg afnemen dan is menig fabrikant/ leverancier wel bereid een oogje dicht te knijpen.(en als de rest van de markt niet te veel gaat steigeren)
Mitch schreef:
Ik woon zelf in Amstelveen (nabij Kaptein in Amsterdam dus)
Uiteenlopende berichten over S-tec dus, nou voor mij is het dus een eind rijden, maar die 1000 euro goedkoper maakt het wel interessant, echter zie ik weinig tot geen verschil met de onderdeelprijzen van bike2build.
R@coon jij hebt een RM, wel model? Ik ben op zoek naar een marathon/cross country bike echter geeft RM aan dat ik zowel ETSX als Element kan nemen. Heb jij de Formula schijfremmen? Tevreden? Heb jij de setup veranderd en zo waarom , helemaal happy met je fiets?
Anyway of "t nou wel of niet S-Tec wordt.....
ik heb een Element TeamSc (zie link in signature) die is wat lichter dan de ETSX en dus wat meer bedoeld voor zeg marathon, de ETSX is een wat ruiger frame ook gemaakt voor een langere veerweg, dus meer Enduro georienteerd.
Dan komt "t dus neer op wat je er mee gaat doen. Blijf je in Nederland ? Heb je aan 80mm veerweg genoeg (100 zou ook nog kunnen op een Element) dan heb je met een Element echt een heerlijke fiets, stijf, licht. Maar als je van plan bent om meerdere weken in de Ardennen of te Alpen te rijden/ af te dalen. Dan zal een ETSX waarschijnlijk een betere keuze zijn.
>> R@coon
-
Ben ik het mee eens heb zelf ook een Element en met 100 mm veerweg voor kom je daar een heel eind weg.
Nou gebied de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik maar 63 kg weeg dus dan is 100 mm veerweg best wel veel.(maar wel lekker comfortabel)
Nou gebied de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik maar 63 kg weeg dus dan is 100 mm veerweg best wel veel.(maar wel lekker comfortabel)
Same here...
Ik heb een <"04 Instinct (Element Sig.) met nog een paar millimeter veerweg minder. Zelfs in de Alpen heb ik niet het gevoel dat ik tekort kom aan veerweg. En dat met een 80 mm vork...
He Mitch,
kijk even even naar het ander item over Lakschade aan RM-bikes.
Kan je keuze voor Commencal/RM misschien beinvloeden.
grtz,
Marq
kijk even even naar het ander item over Lakschade aan RM-bikes.
Kan je keuze voor Commencal/RM misschien beinvloeden.
grtz,
Marq
- Xircuit
- Contacteer:
In alle bladen (zijn er heel wat) die ik heb gelezen zijn ze zeer te spreken over dit merk. RM frames worden met de hand gemaakt en ondergaan een strenge test voordat ze de fabriek verlaten. Het is eigenlijk een optelsommetje.
Ik zou me persoonlijk niet te veel laten leiden door dit soort verhalen. Ok, Rocky mountains zijn uitstekende fietsen, maar ik geloof niet direct dat ze beter zijn als andere. Bovendien, wat is het verschil tussen handgemaakt en het andere? 10 tiawanezen of 1 canadees?!
Je noemt ook iets over exclusiviteit, als je het Rocky Mountain topic hebt gelezen ben je daar ook weer van genezen, het is allemaal wat betrekkelijk.
Marq noemde ook nog iets over het lak verhaal van RM vs Commencal. Hellaas ben ik erg benieuwd naar de staat van mijn lak op mijn Commencal VIP als we 2 jaar verder zouden zijn; volgens mij slijt het erg snel, ik wacht het nog even af.
Haha die Marc......leuk dat je met me meeleeft. Mn keuze is inmiddels uitgebreid met Scott USA MC Genius 10 of 30. De 10 heeft een carbon frame, weet niet of het verstandig is om een carbon frame aan te schaffen.
-
Hey Mitch,Mitch schreef: Haha die Marc......leuk dat je met me meeleeft. Mn keuze is inmiddels uitgebreid met Scott USA MC Genius 10 of 30. De 10 heeft een carbon frame, weet niet of het verstandig is om een carbon frame aan te schaffen.
Ik heb met veel aandacht dit topic gelezen, ik ben namelijk ook op zoek naar een nieuw fietsje, en de FSR120 Expert Disc, de ETS-X en de Meta-4 staan ook op m"n lijstje (ik zoek iets met 100-120mm veerweg achteraan).
Ik heb van twee makkers van me (beiden rijden met een ETS-X) heel wat informatie gekregen betreffende die ETS-X, ik zal die zaken hier zo meteen eens online zetten

Betreffende die Scott-modellen : zou je dat wel vertrouwen, die demper die zo vlak bij dat achterwiel zit ? Dat ding vangt een hele hoop mud en andere rommel ... Bovendien is de demper een "eigen" product (door Scott zelf gemaakt) - althans, dat is toch wat ik er van begrepen heb (maar ik kan het verkeerd voor hebben). Dus het is nog maar de vraag hoe lang ze die dingen in productie gaan houden ... Wat als ze binnen een paar jaar deze modellenlijn schrappen ???
Andere fietsjes die ik op m"n lijstje heb staan, zijn o.a. de Mountaincycle Zen, Yeti ASR-sl, en nog een paar kleinere merken zoals Decathlon Rockrider (de 9.x-reeks), Lapierre, Ridley Mamba (nieuw model voor 2005) ... De Prophet en de Darwin (??? nieuwe marathonbike van Cannondale ???) heb ik ook eventjes overwogen, maar "k heb eerlijk gezegd een beetje m"n buik vol van Cannondale (heb er nu twee en "k hoop er minstens één van te verkopen) ...
ziezo, m"n eerste berichtje op DP is een feit

-
Eerste ETS-X "getuigenis" (ik vroeg om een objectief antwoord op een aantal vragen ivm stijfheid van het frame, kwaliteit van lagers e.d.) :
Hey,
Nie simpel wa jij vraagt : objectief blijven over iets waar je supercontent van bent; maar dat zegt al veel uiteraard.
Maw : ik ben dus 100% tevreden met die bike omdat die exact is wat ik ervan
verwacht had en waarvoor ik hem gekocht heb ! Heel belangrijk : dat is
geen XC-fully en dat zocht ik ook niet, ik wou een echte fully die iets kon
"slikken" en waarmee ik meerdaagse raids zou kunnen doen in geaccidenteerd
terrein. In feite was dat met het oog op een Transrockies volgend
jaar, maar dat plan is ondertussen afgeblazen.
Dus als fully is die top, maar toch is het geen log machien : ik zit net
iets onder de 12 kg en dat is toch wel mooi voor een disc-fully met 10 cm
veerweg voor en achter ! RM omschrijft het type als "All Mountain Racing",
perfecter kan je het dus niet zeggen. Het is een trail-bike ; dat voel je
op ruige single-tracks ; daar trekt die als vanzelf door ;
stuureigenschappen zijn fenomenaal vind ik. Nog geen moment spijt gehad,
ofwel misschien dat ik geen jaartje gewacht heb, want nu bestaat de ets-x
ook in scandium-frame met carbon achterbrug dat nog 250 gr lichter is : een
beauty !
Demper : Fox AVA RL ProPedal. Zeer goede demper qua demping, maar wippen
doet hij toch wel een beetje. Tenminste dat vermoed ik, want ik vind dat
begrip nogal moeilijk te beschrijven : het is niet omdat er een beetje
"bobbing" is dat dat ook nadelig is op je krachtoverbrenging, vermoed ik.
Het is altijd zo dat die bobbing gevolg is van de pedaalslag denk ik. Ik
heb een mailtje hierover naar Fox verstuurd, maar krijg geen antwoord ;
spijtig, misschien eens bij Sabma binnen... heu wippen
Enfin ; ik heb daar eigenlijk weinig last van : in principe gebruik ik die
bike dus niet om ergens te racen of rap te zijn (daar heb ik die sworks hardtail voor) en dus laat ik die demper meestal rustig open staan. In lange
alpenklims gebruik je uiteraard de lock-out en heb je er zowiezo geen last
van : hendeltje staat wel moeilijk bereikbaar maar het is te doen.
Nogmaals qua demping is die Fox gewoon zalig en instelbaar (met
snelsluiter, poepsimpel dus) in 3 standen 90-100-115 mm ; ik rij steeds op
100.
Vork : Fox Float RLC 100 : weinig woorden : gewoon super en de beste vork
die ik totnogtoe had. Enige nadeel (als dat een nadeel is) redelijk zwaar
met 1695 gr. Die slikt alles, gebruikt zijn veerweg, is superstijf ...
Lagers : da"s een ander verhaal. Ik heb nu 2795 km met de Rocky (dat was eind 09/2004). De lagers zijn een 5-tal keren ingevet, meer niet. Ik merk nog geen slijtage,
ttz. geen speling ofzo. Maar wat doe je nu best met die lagerkes ? De
P.R. (een vriend van ons beiden) zegt mij ; aan industrielagers moet je niks doen, ook
niej invetten ofzo.
Maar dan piept da toch al heel rap hoor, daarom dat ik ze regelmatig door
mijn LBS laat opendoen en goed invetten, dan heb ik er geen last mee. Ik
ben dus wel het Karcher-type he
Stijfheid : nog zoiets. Heb dat al een paar keer verteld ; ik snap dus nie hoe sommigen zo direckt kunnen voelen of een
bike stijf is of niet ! Ofwel ben ik daar nie zwaar genoeg voor om dat te
kunnen ondervinden. Ik heb daar eerlijk gezegd mijn twijfels over, volgens
mij kan die stijfheid enkel gemeten worden in labo"s en is daar in de
praktijk niks van te merken. Enfin, ik voel dat dus niet minder stijf dan
mijn hardtail, ook al heeft die Rocky dus 5 scharnierpunten.
Gewicht : da voel je wel ! Accelereren gaat een stuk moeizamer dan de HT.
Optrekken na een bocht, daar verlies ik met deze bike duidelijk op de
gasten in de club, terwijl da met de HT niet het geval is. En bergop is
die 2 kg extra uiteraard een groot verschil ; dat is 20 % he. Maar zoals
reeds gezegd : gewicht was geen bepalende factor in de keuze voor deze
bike.
Frame is NIET vbrake-compatibel ! Voor mij absoluut geen probleem. Als ik
al supercontent ben over de bike, dan ben ik zo mogelijk nog contenter over
die schijven : Magura Louise FR. Paar weekjes nodig voor de exacte
fijnafstelling, maar daarna volledig zorgeloos ! Op die 2795 km heb ik nu
2 stelletjes remblokken versleten : niet slecht denk ik. Ze doseren super
en bijten fenomenaal als het nodig is. Dat geeft zo een veilig gevoel om
met deze bike naar beneden te razen ; weten dat je in no-time kan stoppen
als het nodig is ! Bij vbrakes is het toch steeds dosseren en een reserve
houden om gestopt te geraken. Enige nadeel van dit type : redelijk zwaar
890 gr.
Verder afmontage : XT crankstel, X9 achterder. met gripshift, XT voorder. ,
SLR zadel, Easton EA70 zadelpen, FSA stuurpen, WCS-stuur, PDM540 pedalen,
Crossmax XL disc wielen.
Alsjeblieft, dat was de eerste ...
Hey,
Nie simpel wa jij vraagt : objectief blijven over iets waar je supercontent van bent; maar dat zegt al veel uiteraard.
Maw : ik ben dus 100% tevreden met die bike omdat die exact is wat ik ervan
verwacht had en waarvoor ik hem gekocht heb ! Heel belangrijk : dat is
geen XC-fully en dat zocht ik ook niet, ik wou een echte fully die iets kon
"slikken" en waarmee ik meerdaagse raids zou kunnen doen in geaccidenteerd
terrein. In feite was dat met het oog op een Transrockies volgend
jaar, maar dat plan is ondertussen afgeblazen.
Dus als fully is die top, maar toch is het geen log machien : ik zit net
iets onder de 12 kg en dat is toch wel mooi voor een disc-fully met 10 cm
veerweg voor en achter ! RM omschrijft het type als "All Mountain Racing",
perfecter kan je het dus niet zeggen. Het is een trail-bike ; dat voel je
op ruige single-tracks ; daar trekt die als vanzelf door ;
stuureigenschappen zijn fenomenaal vind ik. Nog geen moment spijt gehad,
ofwel misschien dat ik geen jaartje gewacht heb, want nu bestaat de ets-x
ook in scandium-frame met carbon achterbrug dat nog 250 gr lichter is : een
beauty !
Demper : Fox AVA RL ProPedal. Zeer goede demper qua demping, maar wippen
doet hij toch wel een beetje. Tenminste dat vermoed ik, want ik vind dat
begrip nogal moeilijk te beschrijven : het is niet omdat er een beetje
"bobbing" is dat dat ook nadelig is op je krachtoverbrenging, vermoed ik.
Het is altijd zo dat die bobbing gevolg is van de pedaalslag denk ik. Ik
heb een mailtje hierover naar Fox verstuurd, maar krijg geen antwoord ;
spijtig, misschien eens bij Sabma binnen... heu wippen

Enfin ; ik heb daar eigenlijk weinig last van : in principe gebruik ik die
bike dus niet om ergens te racen of rap te zijn (daar heb ik die sworks hardtail voor) en dus laat ik die demper meestal rustig open staan. In lange
alpenklims gebruik je uiteraard de lock-out en heb je er zowiezo geen last
van : hendeltje staat wel moeilijk bereikbaar maar het is te doen.
Nogmaals qua demping is die Fox gewoon zalig en instelbaar (met
snelsluiter, poepsimpel dus) in 3 standen 90-100-115 mm ; ik rij steeds op
100.
Vork : Fox Float RLC 100 : weinig woorden : gewoon super en de beste vork
die ik totnogtoe had. Enige nadeel (als dat een nadeel is) redelijk zwaar
met 1695 gr. Die slikt alles, gebruikt zijn veerweg, is superstijf ...
Lagers : da"s een ander verhaal. Ik heb nu 2795 km met de Rocky (dat was eind 09/2004). De lagers zijn een 5-tal keren ingevet, meer niet. Ik merk nog geen slijtage,
ttz. geen speling ofzo. Maar wat doe je nu best met die lagerkes ? De
P.R. (een vriend van ons beiden) zegt mij ; aan industrielagers moet je niks doen, ook
niej invetten ofzo.
Maar dan piept da toch al heel rap hoor, daarom dat ik ze regelmatig door
mijn LBS laat opendoen en goed invetten, dan heb ik er geen last mee. Ik
ben dus wel het Karcher-type he

Stijfheid : nog zoiets. Heb dat al een paar keer verteld ; ik snap dus nie hoe sommigen zo direckt kunnen voelen of een
bike stijf is of niet ! Ofwel ben ik daar nie zwaar genoeg voor om dat te
kunnen ondervinden. Ik heb daar eerlijk gezegd mijn twijfels over, volgens
mij kan die stijfheid enkel gemeten worden in labo"s en is daar in de
praktijk niks van te merken. Enfin, ik voel dat dus niet minder stijf dan
mijn hardtail, ook al heeft die Rocky dus 5 scharnierpunten.
Gewicht : da voel je wel ! Accelereren gaat een stuk moeizamer dan de HT.
Optrekken na een bocht, daar verlies ik met deze bike duidelijk op de
gasten in de club, terwijl da met de HT niet het geval is. En bergop is
die 2 kg extra uiteraard een groot verschil ; dat is 20 % he. Maar zoals
reeds gezegd : gewicht was geen bepalende factor in de keuze voor deze
bike.
Frame is NIET vbrake-compatibel ! Voor mij absoluut geen probleem. Als ik
al supercontent ben over de bike, dan ben ik zo mogelijk nog contenter over
die schijven : Magura Louise FR. Paar weekjes nodig voor de exacte
fijnafstelling, maar daarna volledig zorgeloos ! Op die 2795 km heb ik nu
2 stelletjes remblokken versleten : niet slecht denk ik. Ze doseren super
en bijten fenomenaal als het nodig is. Dat geeft zo een veilig gevoel om
met deze bike naar beneden te razen ; weten dat je in no-time kan stoppen
als het nodig is ! Bij vbrakes is het toch steeds dosseren en een reserve
houden om gestopt te geraken. Enige nadeel van dit type : redelijk zwaar
890 gr.
Verder afmontage : XT crankstel, X9 achterder. met gripshift, XT voorder. ,
SLR zadel, Easton EA70 zadelpen, FSA stuurpen, WCS-stuur, PDM540 pedalen,
Crossmax XL disc wielen.
Alsjeblieft, dat was de eerste ...
-
Nummer twee :
Ik heb de fiets sinds begin april 2004. (3 maanden levertijd) Ongeveer 2500 km off-road mee gereden (dat was eind 09/2004). Rij vooral tochten vanaf 60 km in de Ardennen (dubbele TT) als voorbereiding op de echte marathons in de zomer. Modderige tochten in de zomer (lange afstand) neem ik er bij, heb dan toch tijd genoeg om te kuisen maar in de wintermaanden neem ik m"n ongeveerde die zelfs géén geveerde voorvork heeft. T"is wel een enorm groot verschil en dan pas besef je de kwaliteit en het comfort van de fully.
Heb dit jaar gereden, de Hagelandse Chrono, de FilipM130, de Bataille, Raid des
Chantoires, Christalp131 en Vulkanbike102.
> Wat vind je van het frame (stijfheid achterkant, demper) ? Hoe zwaar ben je (is
> belangrijk ivm stijfheid e.d. ? En hoe zit het met de lagers van de achterbrug
> (5 scharnierpunten) : heb je ze al moeten vervangen ? Of is je fiets al binnen
> geweest voor onderhoud / smering van de lagers ?
Weeg 78 kg-185 cm.
Achterkant is volgens mij superstijf, daar geeft die geen kik. De demper ben ik
steeds harder beginnen afstellen (kom ook van 93 kg) en dat bevalt me veel
beter, gebruik ook steeds een vrij snelle rebound. De scharnierpunten smeer ik
telkens bij een kuisbeurt met water, tot nu toe nog geen enkel probleem.
Nog niet binnen geweest voor onderhoud buiten het bijstellen van de dempers
en een XT wielnaaf die losgekomen was. Heeft nu wel onderhoud nodig van de
trapas want die durft als eens wat tegen te spruttelen als hij een week stilgestaan
heeft.
> Is "t een "standaard" ETS-X70, of heb je hem zelf opgebouwd ? En indien het een
> zelfbouw is : welke vork en welke remmen heb je gekozen ?
> En ongeacht of het nu een zelfbouw is of niet : ben je tevreden van je voorvork
> en je remmen ?
Ik weet niet hoe die standaard opgebouwd is maar ik heb hem volledig XTR laten
afwerken met een Marzocchi Marathon SL (op aanraden LBS) als
vork.
Dit zijn volgens mijn ondervinding de voordelen :
-UST rijden = meer grip en comfort
-schijfremmen = je stopt wanneer je wilt
-schakelen doet dat ding als de beste
-achterdemper = dalen is een plezier en luxe
-voorvork =idem als de achterdemper voor het dalen
-veiligheid in het algemeen+comfort geeft de doorslag
Het enige nadeel is dat de fiets eigenlijk enkel geschikt is om lange afstanden mee
te rijden. Om bv op een toertocht eens goed uit de bol te gaan heb je zo"n
fiets niet nodig, dat op en neer fietsen van kleine hellingen, draaien en keren is niet
het beste punt. Maar ja, we zijn dan ook marathonrijders, géén laagvliegers.
Ik heb hem eigenlijk gekocht om marathons zoals de Christalp en de SBM mee te rijden en ik moet zeggen die heeft tijdens die laatste kilometers in de Christalp geen
kik gegeven. Zonder die Rocky rij ik daar zeker niet af zonder kleerscheuren,
dat weet ik wel zeker.
Ziezo, dat was het ...
Ik heb de fiets sinds begin april 2004. (3 maanden levertijd) Ongeveer 2500 km off-road mee gereden (dat was eind 09/2004). Rij vooral tochten vanaf 60 km in de Ardennen (dubbele TT) als voorbereiding op de echte marathons in de zomer. Modderige tochten in de zomer (lange afstand) neem ik er bij, heb dan toch tijd genoeg om te kuisen maar in de wintermaanden neem ik m"n ongeveerde die zelfs géén geveerde voorvork heeft. T"is wel een enorm groot verschil en dan pas besef je de kwaliteit en het comfort van de fully.
Heb dit jaar gereden, de Hagelandse Chrono, de FilipM130, de Bataille, Raid des
Chantoires, Christalp131 en Vulkanbike102.
> Wat vind je van het frame (stijfheid achterkant, demper) ? Hoe zwaar ben je (is
> belangrijk ivm stijfheid e.d. ? En hoe zit het met de lagers van de achterbrug
> (5 scharnierpunten) : heb je ze al moeten vervangen ? Of is je fiets al binnen
> geweest voor onderhoud / smering van de lagers ?
Weeg 78 kg-185 cm.
Achterkant is volgens mij superstijf, daar geeft die geen kik. De demper ben ik
steeds harder beginnen afstellen (kom ook van 93 kg) en dat bevalt me veel
beter, gebruik ook steeds een vrij snelle rebound. De scharnierpunten smeer ik
telkens bij een kuisbeurt met water, tot nu toe nog geen enkel probleem.
Nog niet binnen geweest voor onderhoud buiten het bijstellen van de dempers
en een XT wielnaaf die losgekomen was. Heeft nu wel onderhoud nodig van de
trapas want die durft als eens wat tegen te spruttelen als hij een week stilgestaan
heeft.
> Is "t een "standaard" ETS-X70, of heb je hem zelf opgebouwd ? En indien het een
> zelfbouw is : welke vork en welke remmen heb je gekozen ?
> En ongeacht of het nu een zelfbouw is of niet : ben je tevreden van je voorvork
> en je remmen ?
Ik weet niet hoe die standaard opgebouwd is maar ik heb hem volledig XTR laten
afwerken met een Marzocchi Marathon SL (op aanraden LBS) als
vork.
Dit zijn volgens mijn ondervinding de voordelen :
-UST rijden = meer grip en comfort
-schijfremmen = je stopt wanneer je wilt
-schakelen doet dat ding als de beste
-achterdemper = dalen is een plezier en luxe
-voorvork =idem als de achterdemper voor het dalen
-veiligheid in het algemeen+comfort geeft de doorslag
Het enige nadeel is dat de fiets eigenlijk enkel geschikt is om lange afstanden mee
te rijden. Om bv op een toertocht eens goed uit de bol te gaan heb je zo"n
fiets niet nodig, dat op en neer fietsen van kleine hellingen, draaien en keren is niet
het beste punt. Maar ja, we zijn dan ook marathonrijders, géén laagvliegers.
Ik heb hem eigenlijk gekocht om marathons zoals de Christalp en de SBM mee te rijden en ik moet zeggen die heeft tijdens die laatste kilometers in de Christalp geen
kik gegeven. Zonder die Rocky rij ik daar zeker niet af zonder kleerscheuren,
dat weet ik wel zeker.
Ziezo, dat was het ...
Nogmaals blijkt dat de Tibetaaanse Dwergpony Cowboys het helemaal bij het rechte eind hadden !
Bedankt voor de bevestiging !
Bedankt voor de bevestiging !
als je aan 100MM travel v+a voldoende hebt kan je ook voor een Element 70 kiezen, hou je wat duiten in je zak.....
dusssss©
dusssss©
Ik denk als je zoveel geld wilt uitgeven aan een velo, dan moet je toch eens kijken voor een Turner 5 spot, ik heb die zelf, en van alle fietsen (en dat zijn er heul veul) is dat de beste fiets waar ik ooit mee reed. En hij valt ook in de categorie ETS all mountain.
Ik denk zelfs dat het frame niet duurder is als het RM frame, en neem maar aan dat er een HEUL groot verschil is tss de RM en de Turner (heb ze beide gereden en aan de tand gevoelt)
Ik denk zelfs dat het frame niet duurder is als het RM frame, en neem maar aan dat er een HEUL groot verschil is tss de RM en de Turner (heb ze beide gereden en aan de tand gevoelt)
-
He Mitch deze topic is nu wel leuk en aardig zo, maar het lijkt mij toch dat je het meeste in Nederland zult rijden en daarnaast een aantal weken en/ of weekenden in het buitenland. Als dit zo is dan zou ik denk ik eerder voor een Element gaan. Goede XC/ marathon bike eventueel met een 100 mm voorvork en klaar is Kees. Als ik mij niet vergis heeft het nieuwe model achter 100 mm veerweg in tegenstelling tot 95 afgelopen jaar. Wellicht is een vork met variabele veerweg een optie kun je met 80 of 100 mm rijden.
En volgens mij is dan deze Element inderdaad goedkoper als een ETS-X.
En niet onbelangrijk de Element heeft zich ondertussen qua kwaliteit wel bewezen.
En volgens mij is dan deze Element inderdaad goedkoper als een ETS-X.
En niet onbelangrijk de Element heeft zich ondertussen qua kwaliteit wel bewezen.
Mannen,
Geweldig deze info. Inderdaad denk ik dat de RM element beter is voor mijn rijgedrag (benelux zeg maar) en dat 100mm voor en achter voldoende is.
Scott vind ik wel een supermooie bike, echter gaat het niet om het uiterlijk maar de capaciteit en de kwaliteit (ppfffff wat mindbreaking stuff is dit).
Geweldig deze info. Inderdaad denk ik dat de RM element beter is voor mijn rijgedrag (benelux zeg maar) en dat 100mm voor en achter voldoende is.
Scott vind ik wel een supermooie bike, echter gaat het niet om het uiterlijk maar de capaciteit en de kwaliteit (ppfffff wat mindbreaking stuff is dit).